Paarden moeten wijken voor auto's in Harderwijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden moeten wijken voor auto's in Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 06:44

http://www.destentor.nl/regio/veluwewes ... -autos.ece
destentor.nl

Een briefje op het hek met het opschrift dat hij de omheining per 1 januari 2009 moet hebben verwijderd en dat was het dan.
Harderwijker Henk van de Velde is buitengewoon teleurgesteld dat er na een jaar of vijf een einde komt aan aan de paardenweide aan de Boekhorstlaan.

De gemeente Harderwijk wil op het terrein, dat oostelijk van de Deventerweg ligt tussen de N302 en de A28, een tijdelijk transferium voor 260 auto's inrichten als de N302 op de schop gaat. Daarna wordt het een P-Veluwe voor honderd auto's in combinatie met een carpoolterrein voor zestig auto's.

De eigenaar is bereid de gronden af te staan aan de gemeente Harderwijk. Van Velde: "Ik heb niet zo goed geslapen. Waar moet ik met mijn dieren heen?"

Van de Velde huurt sinds jaar en dag naar volle tevredenheid circa vier hectare grond om twee shetlandpony's, een fjordenpaard en een merrie vredig te laten grazen. Van daaruit trekt hij ook al net zovele jaren het bos in met fjord Tula om met de koets om een mooie toer over de Veluwe te maken. "Het is een perfecte plaats, even de weg oversteken en je bent al in het bos."

Maar een concreet alternatief vinden wordt moeilijk. "Vind maar eens een plekje waar je een paardenstalletje mag bouwen. Misschien kan ik een stuk grasland in Hulshorst huren, maar dat is toch een eind weg van Harderwijk." Andere weiden, waaronder in Ermelo, kosten jaarlijks 800 euro aan huur. Dat is te veel voor Van de Velde.

Van de Velde betreurt het dat hem geen alternatief is aangeboden. "En dan de manier waarop het wordt meegedeeld. Een briefje, meer informatie is er niet gekomen. Het is gewoon afbreken en wegwezen."

Maar als hij ernaar wordt gevraagd, laat hij weten dat bij aanvang van de huur al is afgesproken dat hij zou moeten vertrekken als er bouwplannen zouden komen. "Nu komt dat moment er. En tsja. Dat doet best wel pijn. Ik heb onlangs nog voor vijftig euro graszaad ingezaaid, een mooie omheining gemaakt. Allemaal voor niets."

Van Velde hoopt op een gelijkwaardig alternatief aan de rand van Harderwijk. "Dat zal niet gemakkelijk worden, maar wellicht is er iemand die een lapje grond over heeft." Henk van de Velde is bereikbaar op 06 13432425.

Frantic

Re: Paarden moeten wijken voor auto's in Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 07:50

Misschien wel wat sneu voor de individuele paardenhouder, maar hij wist dit toch?
En 800 euro per jaar is 66 euro per maand, waar praten we over??? Als je dat al niet kan betalen waarom dan 4 paarden?

Ik zou willen dat mensen eens hun eigen verantwoording namen in plaats van meteen om "hulp"te vragen.
Er zijn duizenden mensen die veel harder huilp nodig hebben.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:00

Blijkbaar is hij wel begaan met zijn pony's.
Dat hij die 800 euro niet kan betalen dat kan gebeuren je weet niet in wat voor een situatie die man zit.. wie weet heeft hij geen vervoer om ergens anders te gaan staan.

Dan mensen hulp vragen in dit soort situaties is beter dan je paarden te laten verwaarlozen wat je toch ook nog vaak tegenkom.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:00

Mando schreef:
Dat hij die 800 euro niet kan betalen dat kan gebeuren je weet niet in wat voor een situatie die man zit.. wie weet heeft hij geen vervoer om ergens anders te gaan staan.

Dan mensen hulp vragen in dit soort situaties is beter dan je paarden te laten verwaarlozen wat je toch ook nog vaak tegenkom.

helemaal mee eens...

Is inderdaad heel sneu voor deze man en misschien komt er op deze manier wel een leuke oplossing aanwaaien Knipoog

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:08

amondi schreef:
Misschien wel wat sneu voor de individuele paardenhouder, maar hij wist dit toch?
En 800 euro per jaar is 66 euro per maand, waar praten we over??? Als je dat al niet kan betalen waarom dan 4 paarden?

Ik zou willen dat mensen eens hun eigen verantwoording namen in plaats van meteen om "hulp"te vragen.
Er zijn duizenden mensen die veel harder huilp nodig hebben.

Helemaal mee eens. Hij had hier al op kunnen anticiperen. Ken wel meer mensen die grond mogen gebruiken voor bijna niks zolang de gemeente er nog niks mee wil. Maar op een dag is het voorbij, dat is het risico wat je dan loopt. Natuurlijk wel jammer voor hem, maar nogmaals, hij heeft lange tijd veel voordeel gehad als hij voor (blijkbaar) minder dan 60E per maand 4 hectare land kon huren vlakbij het bos.
Slim dat hij op deze manier probeert aan een alternatief te komen, dat weer wel Knipoog .

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:56

zou willen dat ik een stuk grond kon huren voor 800 euro in het jaar. dat ben je hier al kwijt al 3 mnd boxhuur

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:48

Ik vind het toch wel sneu voor die man, hopelijk kan hij nog wat anders vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:05

Cayenne schreef:
Andere weiden, waaronder in Ermelo, kosten jaarlijks 800 euro aan huur. Dat is te veel voor Van de Velde.

Tijd om een andere hobby te gaan zoeken misschien?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:55

Deze man is ontzettend begaan met zijn dieren en heeft het dan ook super voor elkaar. Ik denk dat zijn paarden er nu zo'n 10 jaar lopen. Hij onderhoudt het keurig en dat is ook een visite kaartje voor Harderwijk, want zijn weide is het eerste wat je ziet als je Harderwijk binnenrijdt vanaf de Leuvenumseweg. Vind idd maar eens zoveel weide terug wat je kunt huren en waar je ook nog een stal op mag bouwen. Ik kan me best voorstellen dat hij baalt.

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:18

suffie schreef:
Deze man is ontzettend begaan met zijn dieren en heeft het dan ook super voor elkaar. Ik denk dat zijn paarden er nu zo'n 10 jaar lopen. Hij onderhoudt het keurig en dat is ook een visite kaartje voor Harderwijk, want zijn weide is het eerste wat je ziet als je Harderwijk binnenrijdt vanaf de Leuvenumseweg. Vind idd maar eens zoveel weide terug wat je kunt huren en waar je ook nog een stal op mag bouwen. Ik kan me best voorstellen dat hij baalt.

Ik ben het helemaal met je eens wat betreft de netheid en de uitstraling van de weide. Het is erg prominent aanwezig omdat er daar verder niets is aan die kant van de weg. Dat neemt niet dat al langer algemeen bekent is dat daar een "parkeerplaats" zou komen. Hij had er dus op kunnen anticiperen. Weilanden zijn er overigens best te vinden, ook wel dichterbij dan hulshorst, noem een hierden of ermelo. De prijzen vallen ook daar best mee.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 06:42

Mando schreef:

Wat een snotterverhaal. Kan je het niet betalen, dan verkoop je een paard(of meerdere) Waarom zouden anderen daar aan mee betalen.
Heb op dit moment geen eigen paard: reden ik kan het niet betalen, simpel. Ik ga dus ook niet anderen lastigvallen met vragen om hulp/geld.
Zoiets noem ik het Echte Leven.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:45

Weten dat je gaat onteigend worden zegt helemaal niks... Voor hetzelfde geld duurt het nog es 15 jaar of is het morgen, dus dat je er echt op kunt anticiperen vind ik onzin. Er zijn veel mensen die hun paarden veel goedkoper houden zoals deze meneer hier en dat wil niet zeggen dat de dieren iets te kort komen, integendeel! Maar goed, omdat andere mensen 300 euro per maand ophoesten moet hij dat ook maar doen?
Vind ik wel wat kortzichtig hoor...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:51

Het is echt niet zo duur in Ermelo hoor!!
En zoveel land was het ook weer niet wat hij heeft in Harderwijk.

1 hectaren kost 40/60 E huur per maand ( en zoveel grond heeft hij echt niet in Harderwijk).

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:24

Die man heeft het super voor elkaar daar, zie altijd zijn paarden staan bij de stoplichten. Ja Tegenover zijn leengrond zijn nog 2 grote weilanden waar 2 paarden staan (In 1 weiland), misschien dat hij daar wel wat mee gaat doen.