Steeds meer schouders onder Europees Arabo-Fries Stamboek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Steeds meer schouders onder Europees Arabo-Fries Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 15:42

http://www.galop.be/newsarticle.php?id=4896
galop.be

Het team juryleden van het EAFS; Velstra-Mulder-Grijpstra, krijgt uitbreiding bij het verrichtingsonderzoek met weer een ander vakman; Lammert Haanstra, zo meldt het bestuur van het EAFS.

Zij hebben laatst besloten de jonge hengsten niet alleen te willen selecteren door hoge eigen-prestaties in de sport, maar ook nog een verrichtingsonderzoek als laatste selectieronde voor jonge hengsten in te voeren vanaf 2009.
Dat zal waarschijnlijk gebeuren in Ermelo, liefst de eerste twee weken van maart. De beste driejarigen worden doorverwezen naar dit onderzoek en wel voor het jaar erna, als ze 4 jaar worden.

Het eerste jaar mag een 3-jarige 20 merries dekken om in zijn levensonderhoud te voorzien. Daarna is het erop of eronder. De verrichtingstest wordt bij het EAFS anders opgezet als bij normale stamboeken. Grondwerk aan de longe en de mening van professionele onafhankelijke (be)rijders worden in een puntensysteem uitgewerkt naast het klassieke eindexamen.

Het EAFS gaat deze zomer ook beginnen met het uitdelen van Elite-predikaten aan de eerste 3-jarigen, die voor stamboekopname verschijnen op een van de 6 Arabo-Friezen keuringen, die georganiseerd worden in augustus en september (Hemrik, Terschuur, Weert, Wortegem, Hamburg en Lyon). Om “Elite” te kunnen worden moet een Arabo-Fries een vrl. Sportcertificaat behaald hebben als veulen en tevens bloedmooi zijn als volwassen paard!

De belangrijkste steunpilaar voor de selectie is en blijft de topsport. Het Arabo-Friezen team Schrijvers uit België heeft weer geweldig gepresteerd in de eerste internationale vierspanwedstrijden te Oldenzaal en Zelhem. Eerste in dressuur en 3e in het algemeen klassement.

Onder zadel werken de oudere Arabo-hengsten ook perfect. Voor hun dekbrevet moeten ze presteren op het niveau van de betere warmbloeden. Dat lukt ook prima! In de hogere klassen dressuur plaatsen de Arabo-Friezen zich steeds in de voorste gelederen. De Hamid-lijn, alsook de Gharib-lijn bewijzen daarmee meerdere vormen van sport aan te kunnen. Tevens kan het EAFS concluderen, dat je rustig wat lager in het bloed mag gaan, als er maar het juiste Friese bloed naast gebruikt wordt. En dat wordt bij de foktechnische commissie van het EAFS goed bestudeerd. Het EAFS is goed bezig met prestatiefokkerij van het moderne Friese type paard op alle fronten.

frisiangirl

Re: Steeds meer schouders onder Europees Arabo-Fries Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:05

Lammert Haanstra, dan hebben ze inderdaad een vakman! Ben benieuwd wat de nieuwe opzet brengt. Tot nu toe vond ik het allemaal een beetje onprofessioneel...
Ik heb het vierspan in Oldenzaal gezien, moet zeggen dat ik ze in de marathon niet echt geweldig vond, beetje tam en weinig "schakelen". Toch blijf ik wel geloven in de arabo-fries als sportpaard..

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:18

bedoel jij oldenzaal 26/4? Toen werden ze toch derde in een redelijk goed bezet deelnemersveld (koos de ronde, mark weusthof)?
Best netjes ondanks een niet zo spectaculaire indruk. Maar goed, ik ben meer benieuwd wat ze in de dressuur gaan doen Haha!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:53

Derde overall, maar hadden een 9de plaats in marathon. En daar was ik wel een beetje teleurgesteld. Ik vond het er gewoon niet echt actief uitzien, maar dat lag naar mijn mening meer aan de menner dan aan de paarden. Er had gewoon meer in gezeten en dat had ik gewoon gehoopt te zien. In de dressuur waren ze eerste en dat was natuurlijk wel super!