Tien tips voor sporten met hooikoorts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Tien tips voor sporten met hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 15:12

http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=272& ... yle=0&men=
sportzorg.nl

Het voorjaar en de zomer zijn de maanden waarin de meeste hooikoortsklachten voorkomen. En hoe mooier het weer hoe meer klachten de groep hooikoortspatiënten heeft. Voor hooikoortspatiënten is dit een vervelende periode. Sporten is gezond, maar met hooikoorts kan het knap lastig zijn. Benauwdheid, een drukkend gevoel en een loopneus bemoeilijken het sporten. Daarom heeft de Vereniging voor Sportgeneeskunde een aantal tips opgesteld om de sporter te adviseren bij sporten met hooikoorts.

# Houdt er rekening mee dat vooral op zonnige en winderige dagen er veel stuifmeel in de lucht zit;

# Draag buiten een zonnebril ter bescherming van de ogen;

# Sport liever niet op droge, zonnige, winderige dagen. Train bij voorkeur ’s ochtends vroeg of na een regenbui;

# Kijk ook naar de locatie. Een bosrijke omgeving of gras zijn namelijk geen goede plaatsen om te sporten voor hooikoortspatiënten;

# Rust tussendoor voldoende en zorg dat je weerstand goed is;

# Aan zee en hoog in de bergen bevat de lucht minder stuifmeel dan in het binnenland. Je kunt proberen hiermee rekening te houden met je vakantie/sportbestemming;

# Was de sportkleding meteen na het sporten. Pollen hechten zich namelijk goed aan bezwete kleding;

# Indien je ondanks voorzorgsmaatregelen toch klachten krijgt, kan de huisarts medicijnen voorschrijven om de overdreven afweerreactie van het lichaam af te remmen. Dit kan in de vorm van tabletten, oogdruppels of een neusspray. Vaak is het voldoende om alleen in het klachtenseizoen medicijnen te gebruiken;

# Mensen die aanleg hebben voor astma, kunnen tijdens het hooikoortsseizoen last hebben van een tijdelijke vorm van astma. Een piepende ademhaling of prestatieverlies bij allergie kan duiden op astmatische klachten. Zeker voor prestatiesporters kan het raadzaam zijn om te testen of tijdens hooikoortsklachten de longfunctie niet verslechtert door een allergische vernauwing van de luchtwegen;

# Volg het hooikoortsbericht. Vanaf half mei tot en met half juli worden er dagelijks hooikoortsverwachtingen gemaakt op grond van de weersverwachting en de bloeiperiode van de grassen. Deze verwachting is te horen op Radio 1 na het nieuws van 17.30 uur of te lezen op teletekstpagina 709.

Indien naast tabletten of oogdruppels ook een spray wordt gebruikt (inhalatiecorticosteroïden) om de algehele prikkelbaarheid van de slijmvliezen te verminderen hebben wedstrijdsporters een dispensatieverklaring nodig, omdat deze medicijnen en de meeste longmedicatie op de dopinglijst van het IOC staan. Informatie over de dopinglijst en het aanvragen of verkrijgen van dispensaties is te vinden op: www.dopingautoriteit.nl. De dopingautoriteit is de onafhankelijke anti-dopingorganisatie in Nederland (voorheen NeCeDo).

Rachelle_K

Re: Tien tips voor sporten met hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:41

bedankt voor de tips! Haha!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:03

Hier in de duitse krant staat zelfs een "Pollenalarm" naast het weerbericht. Hier kun je zien welke bomen en grassen hun bloesem verspreiden.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:05

Euh juist, ik denk dat de meeste mensen met hooikoorts wel bekend zijn met bovenstaande tips, en dan wordt het alsnog d.m.v. een nieuwsbrief naar voren gebracht Clown

En tja naar de locatie kijken, ik kan moeilijk het paard verkassen naar een industrieterrein niet waar Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:07

Die tips bestaan ook al jaren Nagelbijten / Gniffelen

MAW: niet sporten als het een mooie zomerse dag is Tong uitsteken
Ik mag niet eens naar buiten als het mooi, droog en zonnig is Nagelbijten / Gniffelen laat staan sporten....

Of ik moet mijn huis maar op het strand gaan bouwen natuurlijk....

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:27

Ach ,een keer extra is nooit weg!!!

Steffanie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:57

Bedankt voor de tips:d.
Misschien kan ik er wel wat mee. Tong uitsteken

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:07

Nijn schreef:
En tja naar de locatie kijken, ik kan moeilijk het paard verkassen naar een industrieterrein niet waar Haha!

Haha inderdaad. Maar bedankt voor de tips anyway. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:55

Heheh zit in mijn mijn neus op te halen tijdens het typen;)

Hier wat hooikoortstips van mij (ervaren hooikoortspatientje).

- Moet je op de brommer doe dan een sjaal voor je neus en een grote trendy zonnebril op. Gewoon tussen je helmgat door.

- Laat iemand anders je stal uitmesten en hooi geven, bijv. zus is ook hooikoortspatient, maar dat doet er even niet toe. Haha! Tong uitsteken
(grapje hoor, hahahah)

- Ik probeer zo min mogelijk met het hooi en stro bezig te zijn en haal even diep mijn adem in voor de stof tijdens deze bezigheden.

- Ga niet buitenrijden in hoog gras, heb ik 1 keer gedaan 8 jaar terug en kon toen gelijk door naar de dokter, 1 van mijn ogen was een flinke knikker lees lodder geworden en dat is niet bepaalt sexy. Je hoeft in ieder egval geen inspanning te leveren voor een knipoog:P

- Goed, in je ogen wrijven, dan gaat de stof er vanzelf wel weer uit...niet dus! Hoe zou die knikker-oog nou gekomen zijn, nee hoor dokter ik heb niet in mijn linkeroog gewreven. Haha!

- Doe je slaapkamerraam zo dicht mogelijk en zorg dat deze goed afgestoft en opgeruimt is, je wilt niet weten hoe mijn kamer eruit ziet nu

- Moet je s'ochtends de deur uit, draai je nog ff lekker om, stop je lekker in de dekens zodat je de wekker niet hoort en blijf gewoon lekker in bedje liggen.Knipoog

Nou dit waren de tips van mij, verdere tips zijn welkom. Vork

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 07:39

Talietjuh schreef:
- Moet je s'ochtends de deur uit, draai je nog ff lekker om, stop je lekker in de dekens zodat je de wekker niet hoort en blijf gewoon lekker in bedje liggen. Knipoog

I like that one. Vork Maar dan wordt m'n school altijd zo boos. Scheve mond

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:00

Altijd handig deze tips,maar helaas niet aan allemaal te voldoen als je hooikoorts hebt en met paarden werkt.Al doe ik wel vaak met opstrooien mijn adem inhouden,dat werkt wel iets en goed de bak sproeien helpt ook een boel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:02

Talietjuh schreef:
Heheh zit in mijn mijn neus op te halen tijdens het typen;)

Hier wat hooikoortstips van mij (ervaren hooikoortspatientje).

- Moet je op de brommer doe dan een sjaal voor je neus en een grote trendy zonnebril op. Gewoon tussen je helmgat door.

- Laat iemand anders je stal uitmesten en hooi geven, bijv. zus is ook hooikoortspatient, maar dat doet er even niet toe. Haha! Tong uitsteken
(grapje hoor, hahahah)

- Ik probeer zo min mogelijk met het hooi en stro bezig te zijn en haal even diep mijn adem in voor de stof tijdens deze bezigheden.

- Ga niet buitenrijden in hoog gras, heb ik 1 keer gedaan 8 jaar terug en kon toen gelijk door naar de dokter, 1 van mijn ogen was een flinke knikker lees lodder geworden en dat is niet bepaalt sexy. Je hoeft in ieder egval geen inspanning te leveren voor een knipoog:P

- Goed, in je ogen wrijven, dan gaat de stof er vanzelf wel weer uit...niet dus! Hoe zou die knikker-oog nou gekomen zijn, nee hoor dokter ik heb niet in mijn linkeroog gewreven. Haha!

- Doe je slaapkamerraam zo dicht mogelijk en zorg dat deze goed afgestoft en opgeruimt is, je wilt niet weten hoe mijn kamer eruit ziet nu

- Moet je s'ochtends de deur uit, draai je nog ff lekker om, stop je lekker in de dekens zodat je de wekker niet hoort en blijf gewoon lekker in bedje liggen.Knipoog

Nou dit waren de tips van mij, verdere tips zijn welkom. Vork

Je vergeet de belangrijkste: elke dag een regendans doen, want regen is goed voor de hooikoorts Tong uitsteken

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:43

Het gekke is dat ik (en waarschijnlijk de meeste èchte hooikoorts patiënten) weinig last hebben gehad van die hele mooie zonnige dagen, maar daarna, toen het wat heiïg werd en een beetje meer vocht in de lucht, tóen kreeg ik er pas last van! het heeft dus niets te maken met 'mooi droog' weer... Er bestaan in NL ook al hooikoorts-alarmen. Gewoon goed in de gaten houden en even langs de doc om pilletjes te halen (bij mij werken Aerius erg goed.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:47

Ik heb juist last van die mooie dagen Knipoog en ook last van heiig weer. Ik ben pas klachtvrij direct na een regenbui als het wat is afgekoeld buiten Lachen Dus niet dat vieze klamme weer.
Aerius werkt bij mij niet, ook niet in combi met flixonase Nagelbijten / Gniffelen maar ja ben ook erg astmatisch dus sowieso erg gevoelig. Doktoren zijn nog steeds aan het puzzelen voor de juiste dosis andere medicatie

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:47

Ik ken nou een aantal mensen die er een spuit voor hebben gehaald bij de dokter, en die zijn allemaal supertevreden en zouden het zo weer doen. Nergens tot bijna nergens geen last meer van!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 00:26

Ik neem alleen een pilletje als ik het voel opkomen of er erg last van heb. Dan is het meestal binnen een half uur (maar vaak eerder) helemaal verdwenen.

@ Welshcobfan: Dan heb je zeker ook Ventolin? Heb ik ook jaren gehad en ik heb het nog steeds altijd in mijn tas zitten. Vroeger ook Lomudal gehad, maar daar werd ik heel sloom van terwijl het niet echt leek te helpen.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:20

Agossie schreef:
Het gekke is dat ik (en waarschijnlijk de meeste èchte hooikoorts patiënten) weinig last hebben gehad van die hele mooie zonnige dagen, maar daarna, toen het wat heiïg werd en een beetje meer vocht in de lucht, tóen kreeg ik er pas last van! het heeft dus niets te maken met 'mooi droog' weer... Er bestaan in NL ook al hooikoorts-alarmen. Gewoon goed in de gaten houden en even langs de doc om pilletjes te halen (bij mij werken Aerius erg goed.)

Godzijdank ik dacht al dat ik weer een of ander vreemd soort hooikoorts had Clown
Ik heb dus ook bijna geen last op zonnige dagen, echter als het vochtig word, nies ik me suf en wrijf ik mn ogen uit mijn hoofd en benauwd ? neeeeh jo zuig me voor de lol gewoon suf aan mijn medicatie *zucht*

Ps die spuiten bevatten pretnison, mijn arts wil absoluut niet enten zoek maar is naar de bijwekingen Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:27

Agossie schreef:
Ik neem alleen een pilletje als ik het voel opkomen of er erg last van heb. Dan is het meestal binnen een half uur (maar vaak eerder) helemaal verdwenen.

@ Welshcobfan: Dan heb je zeker ook Ventolin? Heb ik ook jaren gehad en ik heb het nog steeds altijd in mijn tas zitten. Vroeger ook Lomudal gehad, maar daar werd ik heel sloom van terwijl het niet echt leek te helpen.

Ik moet het hele jaar door aerius slikken net zoals de flixonase. Ventolin mag ik niet meer gebruiken. Daarvoor in de plaats heb ik een veel zwaarder medicijn Lachen

Alles gaat nog veranderen aangezien ik nog steeds in het ziekenhuis rondloop en ze aan het experimenteren zijn met medicatie.

Die spuiten hoef ik ook niet... schijnen voor veel mensen niet te werken. Bij te erge hooikoorts werkt het niet. Bovendien reageer ik niet op prednisolon Clown

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:14

ik heb er alleen last van als het een beetje broeierig is en waait

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:14

maar verder eigenlijk niet zo heel veel

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:24

Aerius werkt echt goed! Die eerste tips zijn een beetje overduidelijk..