http://www.anky.nl/index.asp?page=nieuw ... 28&lang=nl
www.anky.nl
De dressuuravond tijdens Outdoor Gelderland zal dit jaar op vrijdag 6 juni worden opgeluisterd met een clinic van Anky van Grunsven. De dressuuramazone is hiertoe door organisator EQ International van het concours hippique in De Steeg bereid gevonden. De clinic van Van Grunsven komt in de plaats van de show ‘Dancing Camels from Oman’. Het management van de kamelenshow moest om gezondheidsredenen van de dieren afzeggen.
Directeur Chris van Dam van EQ International spreekt van ‘een goede oplossing’. “Het zou leuk zijn geweest om de ‘Dancing Camels from Oman’ te hebben op Outdoor Gelderland, maar als het puntje bij het paaltje komt denk ik dat de meeste bezoekers toch liever Anky zien. Ze is heel ervaren met het geven van clinics en uit ervaring weet ik dat ze er altijd iets speciaals van maakt.”
Desgevraagd laat Anky van Grunsven weten dat ook dit keer van plan te zijn. “Ik geef best veel clinics, maar ik probeer altijd iets te bedenken waardoor het ook leuk is voor mensen die al eens een clinic hebben gezien. Ik hou bijvoorbeeld rekening met het publiek. Bij Outdoor Gelderland zitten tijdens zo’n dressuuravond veel kenners op de tribune. Dat kan dan een reden zijn om wat dieper op de techniek in te gaan.”
Waarschijnlijk neemt Anky van Grunsven speciaal voor de clinic haar paard Nelson mee naar De Steeg. Een paard dat (nog) niet geschikt is voor Grand Prix-wedstrijden en normaliter uitkomt op Lichte Tour-niveau. “Nelson is een stressbestendig paard met veel kwaliteit, en daarom bij uitstek geschikt voor clinics”, aldus de meervoudig Olympisch- en wereldkampioene.
Tijdens de grote dressuurwedstrijden die onderdeel zijn van Outdoor Gelderland, zet Anky van Grunsven haar toppaarden IPS Salinero en IPS Painted Black in. Druk voelt ze niet, hoewel bondscoach Sjef Janssen (tevens partner van Van Grunsven) heeft aangekondigd dat Outdoor Gelderland een belangrijke selectiewedstrijd is richting de Olympische Spelen later deze zomer in China.
“Als er geen gekke dingen gebeuren ben ik met Salinero verzekerd van deelname. De anderen proberen zich in het team te rijden, maar ik zie Outdoor Gelderland meer als een waardevol trainingsmoment in de opbouw naar de Spelen.”
Het zijn niet alleen de wedstrijden en de clinic die Anky van Grunsven doen uitzien naar Outdoor Gelderland 2008. “Het is gewoon een mooi evenement met alles erop en eraan. Ook voor ons als deelnemers is alles goed geregeld en meestal werkt het weer mee. Van vorig jaar herinner ik me ook het hotel waar we waren ondergebracht, Avegoor, dat was perfect en nog vlakbij ook. Dat alles bij elkaar maakt het super om mee te doen. Ik verheug me erop!”
Outdoor Gelderland vindt plaats van 4 tot en met 8 juni 2008. Voor actuele informatie, openingstijden, het programma en kaartverkoop kijk op www.outdoorgelderland.nl of op www.kasteelfairmiddachten.nl.