Zeldzame ezeltweeling waarvan een veulen met x-benen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zeldzame ezeltweeling waarvan een veulen met x-benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 08:02

http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/279 ... poten.html
waarmaarraar.nl

Lonegan, een zeldzame mini ezel en de helft van een tweeling, is nogal mismaakt geboren. Hij heeft namelijk ernstig misvormde voorpoten terwijl zijn tweelingbroer Donegan niets mankeert. Beide ezeltjes werden eind maart geboren op de Willowdale Ezelsboerderij in West Australië. Volgens de eigenares waren de ezeltjes heel bijzonder, omdat op de hele wereld maar vier tweelingen van dit soort mini ezels rondlopen. Het is heel zeldzaam dat ezels een tweeling krijgen; meestal wordt de dracht na in de zesde maand afgebroken, of er wordt maar één levend geboren. Ook de mismaaktheid van ezeltje Lonegan is ongebruikelijk en men heeft er nu alles aan gedaan om de beide voorpoten normaal te doen groeien.

Met behulp van een deskundige op het gebied van dit soort ezels, heeft men de beide voorpoten van Lonegan gespalkt om de poten zodoende recht te kunnen laten groeien. Tot nu toe is alles goed gegaan en zo te zien heeft het ezeltje deze behandeling gelaten over zich heen laten gaan. Met de spalken kan Lonegan nu lopen en spelen, want zonder deze hulpmiddelen zou hij onmiddellijk omvallen.

Hij heeft zelfs een eigen website (http://www.littleloneganslegs.com), waar een ieder dagelijks te weten kan komen hoe het met hem gaat en ook de vorderingen aan zijn voorpoten kan volgen.

Klik hier, hier en hier voor foto's.

Rachelle_K

Re: Zeldzame ezeltweeling waarvan een veulen met x-benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:26

het zijn wel schatjes Lovers

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:31

Hopen dat de spalkjes helpen en als die later groot is zonder spalkjes door het leven kan. En wat schatjes ook met de grote oren. Lovers

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:37

Ach, wat een schatjes. Lovers

Bij ons heeft Keji ook een keer haar tweeling afgestoten.

Edit: staat er nou dat het mini-ezels zijn? Dan is die moeder wel erg groot voor een mini-ezel. Clown

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:43

Ze zijn wel heel schattig Bloos

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:57

het heeft wel iets aandoenelijks die x benen.
ze zien er ernom schattig uit
laten we hopen dat de spalken hem een ezelwaardig bestaan geven

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:58

Ik vind het ook wel twee schattige ezeltjes.
Wel goed dat ze zo hun best doen om het ´slechte´ ezeltje er zo bovenop te helpen.

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:00

Ach gut, wat een frumpie Lovers
Super dat die mensen zich zo inzetten voor het ezeltje. Hopelijk helpen de spalken Lachen

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:03

Het spijt me, maar voor dat gepruts met die spalken, waarvan je nog maar moet afwachten wat het uiteindelijke resultaat er van zal zijn, heb ik geen goed woord over. In de tussentijd zit het arme beessie er tegen wil en dank mee opgescheept.

Als een dier dermate misvormd ter wereld komt dat het door deze misvorming in normaal functioneren belemmerd of verhinderd wordt, dien je het nmm. uit zijn lijden te verlossen. Punt.

Als dit dier "in het wild" geboren was geworden, had het geen dag geduurd voordat het ten prooi was gevallen aan een grote carnivoor. Dat is de manier van Moeder Natuur om dit soort vergissingen te corrigeren, maar wij mensen moeten het natuurlijk weer zo nodig beter willen weten.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:07

EricPrast schreef:
Het spijt me, maar voor dat gepruts met die spalken, waarvan je nog maar moet afwachten wat het uiteindelijke resultaat er van zal zijn, heb ik geen goed woord over. En in de tussentijd zit het arme beessie er tegen wil en dank mee opgescheept.

Als een dier dermate misvormd ter wereld komt dat het door deze misvorming in normaal funtioneren belemmerd of verhinderd wordt, dien je het nmm. uit zijn lijden te verlossen. Punt.

Als dit dier "in het wild" geboren was geworden, had het geen dag geduurd voordat het ten prooi was gevallen aan een grote carnivoor. Dat is de manier van Moeder Natuur om dit soort vergissingen te corrigeren, maar wij mensen moeten het natuurlijk weer zo nodig beter willen weten.

Frusty Zo dat is wel heel erg kort door de bocht zeg, zullen we dan gelijk alles en iedereen die een afwijking heeft maar uit zijn/haar lijden verlossen omdat het * in de natuur niet zou overleven?? Frusty

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:10

Patsab schreef:
Frusty Zo dat is wel heel erg kort door de bocht zeg, zullen we dan gelijk alles en iedereen die een afwijking heeft maar uit zijn/haar lijden verlossen omdat het * in de natuur niet zou overleven?? Frusty
Over kort door de bocht gesproken... De pot verwijt de ketel???

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:12

EricPrast schreef:
Het spijt me, maar voor dat gepruts met die spalken, waarvan je nog maar moet afwachten wat het uiteindelijke resultaat er van zal zijn, heb ik geen goed woord over. In de tussentijd zit het arme beessie er tegen wil en dank mee opgescheept.

Als een dier dermate misvormd ter wereld komt dat het door deze misvorming in normaal functioneren belemmerd of verhinderd wordt, dien je het nmm. uit zijn lijden te verlossen. Punt.

Alls we het over natuur gaan hebben.
Alls jij je benen breekt geven we je toch ook geen spuitje.
Want in de echte natuur waar mensen met een lendelap op mamoeten jagen overleef je ook geen dag met een gebroken been.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:13

EricPrast schreef:
Patsab schreef:
Over kort door de bocht gesproken... De pot verwijt de ketel???

Niks geen pot verwijt de ketel, jij vindt schijnbaar dat dieren die met een afwijking geboren worden geen kans mogen hebben, omdat ze het in het * wild* toch niet zouden overleven, kom op zeg dat kun je toch niet menen!

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:18

Dit doet me denken aan Fighter,... bij fighter is het ook weer helemaal goed gekomen, dus er is hoop!
(gebruik de zoekfunctie van Bokt maar, dan vind je er genoeg over!)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:22

EricPrast schreef:

Zit er dik in dat deze mensen verwachten dat het beter wordt, anders gooi je er voor niets een hoop geld tegen aan. Dieren hebben een sterke wil om te overleven en een hoop dieren zouden in deze situatie de kans niet krijgen. Of ze goed of slecht bezig zijn, vind ik niet te beoordelen met zo weinig info - dat is imo dus ook kort door de bocht om gelijk te oordelen.

jorincka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:38

ik ben het met je eens patsab
dit dier krijg een kans van die mensen en de natuur ik de natuur maar ze leven niet in het wild die mensen doen er veel geld tegen aan gooien omdat ze denken dat het beesje een kans verdient
ik vind het heel raar dat je het diertje geen kans mag geven mijn tante is gehandicapt en dat is toch ook niet de natuur dus mag ze ook geen kans sorry hoor met me tante gaat het goed dus vind het een raar dat je zo iets kan zeggen

p.s wel onwijs schatige ezeltjes ik verzorg ook ezels
echt dat hoofje al zou hem zo komen pikke Duivel
echt onwijs lief gefeliciteerd met de tweeling

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:45

wat een leuke ezeltjes Ja
vind die opmerking over de natuur een beetje .. vreemd,
Tegenwoordig is toch niks natuurlijk meer. Geen een tam paard of ezel zou overleven in de natuur, dus waarom zou je, als de mogelijkheid er is, dat beestje niet helpen?
*hm het staat er een beetje vaag, kan niet echt uitleggen via typen wat ik bedoel

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:48

Thumber schreef:
Dit doet me denken aan Fighter,... bij fighter is het ook weer helemaal goed gekomen, dus er is hoop!

Dat was ook het eerste waar ik aan dacht toen ik dit las. En wat een prachtig paard is Fighter geworden met vier kaarsrechte benen!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:51

Kan me voorstellen als je zoiets (die spalkjes) nog niet vaak gezien hebt je er wat raar tegenaan kijkt. Ik snap dan de reactie van Eric ook wel een beetje, op het eerst gezicht ziet het er nogal heftig uit. Maar goed, dit gebeurt best vaak, ook bij kalfjes en veulens en het gaat prima hoor, dat spalken. Ze huppelen er vrolijk mee door de wei en meestal houden ze er keurig rechte beentjes aan over.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:40

EricPrast schreef:

Een paar punten van onnatuurlijk leven dat wij (inclusief jouw? Corrigeer me als ik het niet goed heb) de paarden aanmeten:

- De helft van hun leven (of meer) in een stal doorbrengen
- Dekens/ijzers/zadels en alle atributen op en rond het paard.
- Afgerasterde wei
- Rijden
- Inentingen/wormenkuren en alle situaties waarbij een VA moet komen.

Dit zijn ook allemaal onnatuurlijk dingen.. Kan je eigenlijk niet om heen alles van een paard des tijds is onnatuurlijk. Paard dat een dag zonder deken staat in de stort regen wordt verkouden. Rara hoe komt dat? Hun afweer systeem is gewoon gewend geraakt aan al die luxe!

Dus vind het inderdaad kort door de bocht door te zeggen: "geef maar een spuitje" want dan moet je geen paard nemen als je hem natuurlijk wil leven. Stuur hem dan naar Australië of where ever.

Ik vind het inderdaad goed van de mensen dat ze er toch de moeite voor doen! Hadden veel mensen niet gedaan.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:11

JE kunt binnen 24 uur drukplekken krijgen, zeker bij een veulen wat hard groeit,
Er is ooit een veulen op bokt geweest wat spalken gehad heeft, die heeft ook de littekens op zn benen staan

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:13

Er is nmm. maar één reden waarom dit gedaan is en dat is omdat het hier om een bijzondere situatie gaat: een dier van een blijkbaar zeldzaam ras en dan óók nog eens de ene helft van een tweeling.

Als dit diertje alleen geboren was, als standaard huis-tuin-en-keukenezeltje, had ie het eind van zijn eerste dag waarschijnlijk niet eens gehaald.

Ultimo heeft de reden waarom deze mensen dit doen dus waarschijnlijk niets met dierenliefde te maken, maar alles met commercie, hetgeen het des te verwerpelijker maakt.

Verder zou ik het op prijs stellen als er hier uitsluitend op basis van argumenten gediscussieerd wordt en men zich niet verlaagt tot het doen van persoonlijke aanvallen op basis van informatie uit mijn profiel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:13

Thumber schreef:

ja daar dacht ik ook meteen aan,kleine fighter met zijn spalken Haha!
dit komt ook wel goed Haha!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:14

EricPrast schreef:
Er is nmm. maar één reden waarom dit gedaan is en dat is omdat het hier om een bijzondere situatie gaat: een dier van een blijkbaar zeldzaam ras en dan óók nog eens de ene helft van een tweeling.

Als dit diertje alleen geboren was, als standaard huis-tuin-en-keukenezeltje, had ie het eind van zijn eerste dag waarschijnlijk niet eens gehaald.

Leuk fokmateriaal he Tong uitsteken

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 12:15

EricPrast schreef:

Ultimo heeft de reden waarom deze mensen dit doen dus waarschijnlijk niets met dierenliefde te maken, maar alles met commercie, hetgeen het des te verwerpelijker maakt.

Je weet niet uit welke overweging deze mensen handelen. Misschien hadden ze dit ook gedaan als het maar 1 veulen was geweest. Je bent er niet bij geweest en hebt het deze mensen niet gevraagd, dus kun je dat ook niet argeloos concluderen Lachen