http://www.anky.nl/index.asp?page=nieuw ... 18&lang=nl
anky.nl
Ook Lingh en Lancet aanwezig tijdens Outdoor Gelderland
De wereldtop bij zowel de spring- als dressuurruiters is dit jaar opnieuw aanwezig op Outdoor Gelderland. Bij de springruiters hebben zich tot dusver zes deelnemers aangemeld die in de top 15 van de wereld staan. Ook bij de dressuur is het deelnemersveld ijzersterk, met Anky van Grunsven als grote blikvanger. De derde aflevering van Outdoor Gelderland wordt gehouden van woensdag 4 t/m zondag 8 juni op Landgoed Middachten in De Steeg.
Bij de dressuur krijgt Anky van Grunsven concurrentie van onder anderen Imke Schellekens-Bartels, Adelinde Cornelissen en de buitenlandse toppers Emma Hindle (Engeland) en Anders Dahl (Denemarken).
Directeur Chris van Dam van Outdoor-organisator EQ International wrijft zich in de handen met de aanmeldingen. “Hieruit blijkt dat we in twee jaar een goede naam hebben opgebouwd. Overal hoor ik dat ruiters graag naar De Steeg komen. Niet alleen de toppers, ook de ruiters daar net onder en de talenten. Verschillende rubrieken zitten al helemaal vol, daar leggen we nu wachtlijsten voor aan.”
Verheugd is Van Dam dat ook een topper als Emma Hindle heeft toegezegd te zullen komen. De voorgaande jaren gaf de Engelse, die een eigen hengstenstal heeft in Duitsland, de voorkeur aan concoursen bij onze oosterburen.
Emma Hindle bevestigt de woorden van Chris van Dam. “De reden dat ik Outdoor Gelderland dit jaar in mijn programma heb opgenomen, is dat ik goede verhalen heb gehoord. Niet alleen van het evenement als geheel, maar ook voor de deelnemers. De bodem bijvoorbeeld waarop we rijden schijnt perfect te zijn. Voor een ruiter zijn dat belangrijke details.”
Emma Hindle komt naar De Steeg met haar toppaard Lancet, waarmee ze zich hoopt te kwalificeren voor de Olympische Spelen. Na de Spelen van 2004 in Athene nam Hindle de hengst over van Imke Schellekens-Bartels. Een koop waar ze nooit spijt van heeft gehad. “Lancet is een superpaard met veel ervaring. Opvallend vind ik hoe gezond hij als 15-jarige nog is. Dat zegt iets over hoe hij is getraind. Op die manier van trainen in Nederland is wel eens kritiek, maar aan Lancet zie en merk ik dat er zorgvuldig met hem is omgesprongen.”
Woorden die Imke Schellekens-Bartels als muziek in de oren klinken. Schellekens eindigde bij de Spelen in Athene als elfde met Lancet. “Het was logisch dat er na Athene veel belangstelling voor hem was. Als ik alleen eigenaar was geweest had ik hem niet verkocht, maar ik kon de andere drie eigenaren niet kwalijk nemen dat ze op het bod van Hindle ingingen. Lancet is een heel stabiel en gezeglijk paard. Ik heb weinig contact met Emma Hindle, af en toe zie ik haar bij een concours, maar ik kan begrijpen dat ze heel blij is met Lancet.”
Imke Schellekens-Bartels probeert haar droom (opnieuw kwalificatie voor de Olympische Spelen) nu waar te maken met Hunter Douglas Sunrise. “Sunrise is één van de paarden waarmee ik na de verkoop van Lancet verder ben gegaan. Het is een merrie en vanzelfsprekend dus een heel ander paard dan Lancet. Sunrise is een echte meid. Ze is elke dag anders en ze ‘discussieert’ veel. Maar tegelijkertijd heeft ze wel specifieke kwaliteiten. Tijdens Outdoor Gelderland en in Rotterdam hoop ik te laten zien dat we goed genoeg zijn voor de Spelen.”
Lingh
Er vindt dit jaar tijdens Outdoor Gelderland nog een ander opvallend weerzien plaats. De Amerikaanse Karin Reid Offield komt naar De Steeg met Lingh, het voormalige toppaard van Edward Gal. Tot groot verdriet van de Outdoor Gelderland-ambassadeur werd Lingh in november 2006 verkocht. Gal werd in 2004 Nederlands kampioen met Lingh en kan verder wijzen op een tweede plaats tijdens een Wereldbeker-finale en een vierde plaats bij het EK.
Edward Gal: “Als je zo succesvol bent met een paard is het niet leuk als hij wordt verkocht. Maar ja, zo werkt het nu eenmaal in deze sport. Ik had er ook wel begrip voor. Het bod van de mensen rond Karin Reid Offield kon de eigenaar niet laten lopen.”
Dat collega Karin Reid Offield nog tot weinig opzienbarende prestaties is gekomen met Lingh, verbaast Edward Gal niet. “Paard en ruiter hebben tijd nodig om aan elkaar te wennen. Vergeet niet dat ik elf jaar met Lingh heb gewerkt voor we gingen presteren. We kenden elkaar door en door. Ik verwacht dat de tijd van Karin en Lingh nog wel komt. Wat ik trouwens minstens zo belangrijk vind is dat het met Lingh uitstekend gaat. Ik heb hem eind vorig jaar nog een keer gezien en hij zag er echt super uit. Dat deed me goed.”
Edward Gal was na de verkoop van Lingh aangewezen op zijn tweede Grand Prix-paard Gribaldi en concentreert zich nu op enkele jonge, talentvolle, maar nog onervaren paarden. De kans dat hij zich plaatst voor de Olympische Spelen lijkt niet zo groot, maar zeg nooit nooit.
Gal: “Zo is het. Het zal moeilijk worden, maar als ik tijdens Outdoor Gelderland en in Rotterdam een paar superdagen heb, kan het maar zo zijn dat de bondscoach niet om mij heen kan. Ik ga er in ieder geval mijn best voor doen en genieten. Want Outdoor Gelderland is een fantastisch evenement. Ik heb niet voor niets gelijk ja gezegd toen mij destijds werd gevraagd of ik ambassadeur wilde worden van dat evenement.”
Outdoor Gelderland vindt plaats van 4 tot en met 8 juni 2008. Voor actuele informatie, openingstijden, het programma en kaartverkoop kijk op www.outdoorgelderland.nl of op www.kasteelfairmiddachten.nl.