Paardentoerisme is goed voor Salland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paardentoerisme is goed voor Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 05:34

http://www.destentor.nl/regio/salland/h ... alland.ece
destentor.nl

Carry Abbenhues, gedeputeerde voor recreatie en toerisme in de Provincie Overijssel, opende gisteren de routes van het project 'In stap en draf door Salland', ruim 350 kilometer gemarkeerde ruiter- en menroute. Ze stak met speels gemak vanaf haar aangespannen rijtuig de stok door de ring. Gevolg: het doek van het bord, en de route geopend.

Abbenhues was in een van de drie koetsen aan komen rijden bij Stal 't Reelaer voor het openingsfeestje. Vertrokken bij Kasteel Het Nijenhuis aan de andere kant van Heino. Genoten had ze van de tocht. ,,Het leven is hier goed, de mensen aardig en het gebied prachtig'', zei ze dan ook vol enthousiasme in haar officiële praatje. ,,In het toerisme draait het tegenwoordig om 'beleven'. Nou, dat heb ik net gedaan. Ik heb het beleefd. Het is een mooi product wat er in de markt wordt gezet.''

Het was voor de gedeputeerde geen straf om door een zonovergoten landschap per koets vervoerd te worden. Een zeer positief verhaal dus. En dat terwijl Abbenhues voor de officiële opening verklapte zelf niet zo'n 'paardenmens' te zijn. ,,Toen mijn dochter klein was, was ik bang dat ze paarden heel leuk zou gaan vinden. Ze groeide op in de polder en daar waren veel meisjes met paarden bezig. Mijn man is allergisch voor paarden, vandaar. We zeiden toen al, stel je voor dat ze een paardenmeisje wordt. Dan hebben we een probleem.''

Haar dochter ging niet verder in de paarden, maar Abbenhues had wel een buurmeisje die nationaal kampioene werd in de dressuur. ,,Dus ik weet hoe het allemaal werkt. En ik vind het fantastisch wat hier gebeurt. Dat er gezamenlijk aan dit project is gewerkt, klasse.''

Abbenhues benadrukte met name de economische kant van de zaak. ,,De ondernemers van de maneges en de overnachtigsplaatsen, er valt overal geld te verdienen. En dat help de economie vooruit. Een belangrijk deel komt daarbij van het toerisme. Dat is goed voor Salland en Overijssel.''

De toerist wordt op de wenken bediend nu de routes door Salland zo uitgebreid zijn. Meerdaagse tochten bijvoorbeeld zijn nu een nieuwe trekpleister. Al had het een en ander wel wat voeten in de aarde. ,,Een route via een openbare weg is geen probleem'', legde Dorine Bosma van de Stichting Hippisch Toerisme uit. ,,Maar alles daarbuiten is ingewikkelder. Als je door de bossen wil, zijn vergunningen nodig, als je door een landgoed wil, krijg je te maken met landeigenaren. Zo heeft het project heel wat tijd gekost.''

Drie jaar om precies te zijn had het project nodig om goed afgerond te worden. ,,Maar de bron was het belangrijkst'', stelde Dominique Doedens, de projectleider. ,,De manegeruiters Eline Miedema, Rob Nuberg en Wim Bovendeert van Stal 't Reelaer in Heino namen in 2004 het initiatief om in Salland routes aan te leggen, om zo meer uitrijmogelijkheid te hebben. Uiteindelijk niet alleen voor zichzelf, maar voor heel Salland. Het is belangrijk dat er dat soort bevlogen mensen zijn die een initiatief durven nemen. Dit is het mooie resultaat.''

,,Uniek in Salland'', roemde ook Carry Abbenhues de vrijwilligers en het project. ,,Applaus voor de vrijwilligers'', vulde wethouder Gerard Elferink aan, waarbij hij uitlegde dat de rol van de gemeente in dit project bescheiden was geweest. ,,Plattelandsbeleving vinden toeristen mooi. Als je bij de boer vandaan komt, snap je niet wat dat is 'plattelandsbeleving'. Het is mooi dat 350 kilometer hier bij elkaar komt, midden in het hart van Salland.''

Abbenhues: ,,De ondernemers hier doen het erg goed. Maar ze zijn bescheiden, dat is de achilleshiel. We moeten het met z'n allen uitdragen. Vijf maneges, de parels zijn aan elkaar geregen. Daar kunnen we trots op zijn. En de ondernemers moeten geld verdienen, want dan kan het doorgaan

Kiara

Re: Paardentoerisme is goed voor Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:55

Dat klinkt goed.
Ik ben benieuwd wat voor routes er zijn, ik wacht met smart op een kaartje om in te zien. Lachen

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:02

Altijd weer fijn om gedeputeerden te hebben die vóór paarden zijn. Ben ook erg benieuwd naar die routes, vooral de menroutes!

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:47

Leuk dat het nu officieel geopend is Haha!.
Ik heb het vanaf het begin gezien..
En wát een werk was het om dit voor mekaar te krijgen.. Maar het is gelukt Haha!.
Ik kan niet wachten om de routes te gaan rijden Schijnheilig.

Grappig.. zoals word genoemd, manegeruiter Eline Miedema (= 1 v/d eigenaresses van Stal 't Reelaer Tong uitsteken)

nelliepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:21

jeej! wij zochten nog een trektocht route Pling Dit komt mooi van pas.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:12

Idd, dan kan ik mooi dicht bij huis op trektocht!