VWA: Mogelijk allergische reacties door rups in veevoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

VWA: Mogelijk allergische reacties door rups in veevoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 22:07

http://paarden.ziezo.biz/
ziezo.biz

De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) attendeert veehouders en fouragehandelaren op mogelijk allergische reacties na contact met veevoer waar grote hoeveelheden brandharen van eikenprocessierupsen in zitten. De reacties kunnen optreden bij zowel mensen als dieren.

“Het risico is beperkt”, aldus de VWA. “De kans dat brandharen van de rupsen in hooi of kuilgras zitten is niet groot en alleen aanwezig in delen van Nederland waar de eikenprocessierups veel voorkomt.” Dit zijn de provincies Zuid-Nederland, Utrecht, Gelderland en Overijssel.

De klachten bij mens en dier zijn eenvoudig te behandelen. Om problemen te voorkomen adviseert de VWA veehouders te vragen naar de herkomst van hooi of kuilgras.

Van de eikenprocessierups is al jaren bekend dat hij kan zorgen voor overlast. Een enkele rups heeft rond de 600.000 microscopisch kleine brandharen. Na contact met de brandharen van deze rups kunnen klachten ontstaan zoals jeuk, huiduitslag, irritatie aan de ogen of aan de luchtwegen. Het is dan ook raadzaam om niet in contact te komen met de rupsen zonder beschermende kleding.

Rond bomen met veel rupsen kunnen de haren van de rupsen in groten getale voorkomen in het gras. Sinds april komen de eikenprocessierupsen uit het ei, tegelijk met het ontluiken van de eikenbladeren. Daarmee is het seizoen voor de eikenprocessierups begonnen.

snater

Re: VWA: Mogelijk allergische reacties door rups in veevoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 22:17

Cayenne schreef:
http://paarden.ziezo.biz/
ziezo.biz

de provincies Zuid-Nederland, [...]

Die provincie heb ik nooit geleerd bij aardrijkskunde Koe

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 22:19

Grappig, nieuwe provicie: Zuid-Nederland
Zie dat ik niet de eerste ben Tong uitsteken
Jammer dat zo'n klein beestje steeds meer overlast geeft.

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 22:22

ik heb op stal weleens zwarte rupsen gezien tussen het hooi Clown bah!

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 22:35

Ga 'er wel even opletten eerlijk gezecht! Hier komen aardig wat van die beesten voor.

Warinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 23:36

hoe zien die beestjes eruit

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 00:46

Ik vraag me af of het kan dat er maar 1 paard een allergische reactie er op kan hebben ( op een stal van 80)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 08:19

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 08:48

Bij ons langs de wei heeft de gemeente een tijd geleden met grof materieel de eikenbomen bespoten die langs het fietspad staan. Navraag leverde op dat het voor de eikenprocessierups was die in grote getale al in de bomen zat. Vanwege het gif dat de gemeente spoot heb ik een tijd (tot de regen kwam afgelopen weekend) een gedeelte van de wei afgezet. Aan de haren van de rups heb ik niet eens gedacht.
Er staan meerdere eikenbomen rondom ... ga dus wel opletten of die rups vrij zijn (die van de gemeente waarschijnlijk wel Tong uitsteken)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:34

reken maar dat dieren er last van kunnen hebben, en wat denk je van de mensen die dat hooi in handen krijgen
armen en gezicht kunnen dan onder de uitslag komen te zitten en het jeukt nog weken

makkelijk te behandelen Verward Boos! , nou dan is die E*KEL nog nooit in aanraking geweest met die rupsen
ik moet het eerste spulletje nog vinden wat echt helpt

en hoezo niet in aanraking komen met die rupsen Boos!
de kinderen fietsen onder de bomen door waar de rupsen in krioelen en als het er teveel zijn lopen ze over het fietspad naar een andere boom
nadat ze voor de laatste keer verveld zijn hangen de zakken vol haartjes in de bomen en geen gemeente hier die die zakken opruimen
leuk in het najaar en de winter als al die haartjes vrij komen en door de wind weggeblazen worden Misselijk

ik heb duidelijk afgeproken met mijn hooileverancier dat ik geen hooi wil wat langs/onder eikenbomen heeft gestaan
en dat valt in deze regio nog niet mee, want overal staan hier zomereiken en de gemeentes spuiten pas sinds dit jaar (haartjes blijven 5 jaar giftig ronddwarrelen, dus die van de afgelopen 4 jaar blijven irriteren) en dan alleen langs de drukke fietswegen

ik hoef binnenkort ook echt niet meer zomaar te gaan buitenrijden
alle bosjes staan vol zomereiken en die worden niet behandeld

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:27

Bij ons zitten ze in andere bomen dan de eik. Zit helemaal vol met van die spinneweb achtig spul.