http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/reg ... _Elfenbaan
leidschdagblad.nl
Vredig grazen tientallen Shetlanders, een Fellpony en een Appaloosa op de Elfenbaan ter hoogte van Hazerswoude. Sommigen hebben een veulentje erbij lopen. De edele dieren hebben weer rust. Dat was vorig jaar wel anders. Toen waren de nietsvermoedende pony's de inzet van een conflict tussen Duinwaterbedrijf Zuid-Holland en de eigenaar familie Koelewijn uit Hazerswoude-Rijndijk.
De dieren liepen tot vorig jaar september acht winters lang in het duingebied Harstenhoek in Scheveningen. Een ander deel liep in Katwijk. Familie Koelewijn droeg zorg voor het bijvoeren en de dierenartskosten. Het duinwaterbedrijf op zijn beurt zorgde voor water en de afrastering, zo was in een contract vastgelegd. ,,Dat ging altijd goed, totdat er een nieuwe directeur kwam'', vertelt Ger. ,,Hij verbood ons de dieren nog langer bij te voeren omdat ik met het hooi vreemde zaden in het natuurgebied zou brengen. Vreemd, vogels die hun kwakkie er laten vallen, kunnen ook voor vreemde zaden zorgen. Maar goed, ik was bereid biks te voeren. Ook dat mocht niet. Ik moest ze maar weghalen.''
Paniek dus, want waar kan een familie die in Hazerswoude-Rijndijk in een rijtjeshuis woont, zo gauw met 35 pony's naartoe? Dat deerde het duinwaterbedrijf niet. Om Koelewijn verder onder druk te zetten, kregen de pony's vanaf maart vorig jaar geen water meer. Voor de Hazerswoudse familie zat er niets anders op dan om dagelijks met acht jerrycans met dertig liter water naar de duinen af te reizen. Dat gebeurde zo tot september. Toen laadde het Duinwaterbedrijf een deel van de pony's op en bracht ze naar Brakel.
,,Een ander deel moest ik voor 1 oktober weghalen, want anders kreeg ik een claim van 12.000 euro aan mijn broek. Mijn advocaat gaf mij niet veel kans, omdat ik het land gratis in gebruik had. Als er vreemde planten in de duinen worden aangetroffen, kan ik niet bewijzen dat het van een vogel en niet van mijn hooi afkomstig is.''