Verjaagde pony's op de Elfenbaan in Hazerswoude

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Verjaagde pony's op de Elfenbaan in Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 19:24

http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/reg ... _Elfenbaan
leidschdagblad.nl

Vredig grazen tientallen Shetlanders, een Fellpony en een Appaloosa op de Elfenbaan ter hoogte van Hazerswoude. Sommigen hebben een veulentje erbij lopen. De edele dieren hebben weer rust. Dat was vorig jaar wel anders. Toen waren de nietsvermoedende pony's de inzet van een conflict tussen Duinwaterbedrijf Zuid-Holland en de eigenaar familie Koelewijn uit Hazerswoude-Rijndijk.

De dieren liepen tot vorig jaar september acht winters lang in het duingebied Harstenhoek in Scheveningen. Een ander deel liep in Katwijk. Familie Koelewijn droeg zorg voor het bijvoeren en de dierenartskosten. Het duinwaterbedrijf op zijn beurt zorgde voor water en de afrastering, zo was in een contract vastgelegd. ,,Dat ging altijd goed, totdat er een nieuwe directeur kwam'', vertelt Ger. ,,Hij verbood ons de dieren nog langer bij te voeren omdat ik met het hooi vreemde zaden in het natuurgebied zou brengen. Vreemd, vogels die hun kwakkie er laten vallen, kunnen ook voor vreemde zaden zorgen. Maar goed, ik was bereid biks te voeren. Ook dat mocht niet. Ik moest ze maar weghalen.''

Paniek dus, want waar kan een familie die in Hazerswoude-Rijndijk in een rijtjeshuis woont, zo gauw met 35 pony's naartoe? Dat deerde het duinwaterbedrijf niet. Om Koelewijn verder onder druk te zetten, kregen de pony's vanaf maart vorig jaar geen water meer. Voor de Hazerswoudse familie zat er niets anders op dan om dagelijks met acht jerrycans met dertig liter water naar de duinen af te reizen. Dat gebeurde zo tot september. Toen laadde het Duinwaterbedrijf een deel van de pony's op en bracht ze naar Brakel.

,,Een ander deel moest ik voor 1 oktober weghalen, want anders kreeg ik een claim van 12.000 euro aan mijn broek. Mijn advocaat gaf mij niet veel kans, omdat ik het land gratis in gebruik had. Als er vreemde planten in de duinen worden aangetroffen, kan ik niet bewijzen dat het van een vogel en niet van mijn hooi afkomstig is.''

Eirikur

Re: Verjaagde pony's op de Elfenbaan in Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:28

Zit er iets in dat drinkwater dat ze maken ofzo? Deze directeur is imo. al net zo'n anti-paarden debiel als degene die tot niet heel lang geleden opperhoofd van de Amsterdamse Waterleidingduinen was. Gelukkig is die er daar uit gekickt, en de nieuwe heeft prompt meteen een nieuw ruiterpad laten aanleggen. Of is dit soms dezelfde en is ie - om in watertermen te blijven - ergens anders weer boven komen drijven?

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:40

Jammer hoor dat ze daar opeens weg moeten...
Succes met het vinden van nieuw 'onder'dak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:03

Ik woon daar heel dicht bij, en rij vaak langs de pony´s.
Jammer dat het zo´n gedoe is met het natuurgebied enzo.

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:28

Ik woon zelf ook in Haz' Rijndijk en vind het altijd zo super dat die pony's daar staan. Het is echt een perfect gebied voor ze... Ik vraag me wel af waar ze in Brakel hebben gestaan, heb daar gewerkt en weet niet zo snel een natuur gebied?
Maar in ieder geval, van de week stonden ze weer heerlijk met zijn alleen te grazen...

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 22:52

Zou jammer zijn als ze daar weg moeten. Het is altijd een leuk gezicht om ze daar te zien lopen!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 00:25

Dat is grappig! Een link naar het artikel dat mijn collega heeft geschreven. En mijn andere collega heeft de foto's gemaakt. Tsja wat kan ik ervan zeggen. Mensen maken tegenwoordig overal zo snel een probleem van.

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 07:49

Die groep staat daar toch al langer, of is dat dan alleen in de zomer?
Ik rijd er weleens met de trein langs, en heb ze al vaker zien staan, maar kan me dus niet meer bedenken of dat alleen in de zomer is? Bloos

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:38

Huh? Ik begrijp het niet zo goed... ze grazen weer vredig, vorig jaar was dat heel anders...
Ze staan weer terug op het oude plekje, maar ze mogen niet blijven dus?

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:14

Elke keer als ik langs de pony's in Hazerswoude rijdt, hoop ik, dat mocht ik ooit gereincarneerd worden als pony, dat ik daar terecht kom. Wat heerlijk he, lekker doen wat natuurlijk is.

Maar dezelfde eigenaren hebben dus in de duinen ook nog pony's, en die moeten nou weg, omdat 't waterbedrijf er geen zin meer in heeft. En omdat subtiel-bedoelde dingen, als geen hooi meer, niet werkten, dan maar zo.

Is het geen diefstal, dat de helft van de pony's wordt meegenomen?

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:19

Ik snap hem ook niet helemaal. Wat is de boodschap van dit bericht? Dat ze nu uiteindelijk wel weer een plekje hebben?

Ik hoop het maar....

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 17:00

in scheveningen lopen nu 5 van die 'wilde paarden' 1 veulen daarvan. hebben die ook geen water dan?

eerst liepen er stuk of 30 shetlandertjes. waar zijn die nu heen dan?