Brand legt bekende stal Jean Claude Van Geenberghe in de as

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Brand legt bekende stal Jean Claude Van Geenberghe in de as

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 16:51

http://www.wtv.be/articles/articles_tea ... 18-05-2008
wtv.be

In Moorsele heeft een zware brand een paardenstalling van de bekende familie Van Geenberghe in de as gelegd. Het vuur ontstond rond de middag in de opslagplaats voor het stro. Het waren de buren die het vuur zagen en de brandweer verwittigden. Zij konden de 10 paarden in de stal bevrijden.

Het vuur vond een gretige prooi in het stro. De brandweer kon vermijden dat de vlammen oversloegen naar de woning. De schade is aanzienlijk.

De paarden zijn intussen ondergebracht in andere stallen. Over de oorzaak van de brand is voorlopig niets bekend.

Klik hier voor foto's.

Chewany

Re: Brand legt bekende stal Jean Claude Van Geenberghe in de as

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:00

wat erg........ er zijn nogal eens wat branden de laatste tijd

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:01

gelukkig alleen schade, geen paarden overleden door de brand

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:09

Mazzel met buren die het toevallig zien, had weer zoveel
erger kunnen aflopen. Gelukkig zijn de paarden in veiligheid.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:17

Gelukkig maar dat de buren t ontdekten en dat t met de paarden ook nog goed afgelopen is. Wel een nare schade voor die mensen zeg.. pfoe t lijkt me toch wel een grote nachtmerrie als t je overkomt..

Eefsoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:37

Geluk gehad met de paarden, maar toch nog erg hoor! Verdrietig

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:49

Gelukkig dat er geen paarden gekwetst of overleden zijn, Daar stonden waarschijnlijk dure paarden gestald!

Veel sterkte aan hen gewenst voor de heropbouw van hun stallen!

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:05

Daar stonden idd dure sprotpaarden, maar het maakt niet uit goedkoop of duur het blijft even erg. Maar gelukkig allemaal gered wel erg voor jean. Was een mooie accomodatie.

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 23:57

nowornever schreef:
Daar stonden idd dure sprotpaarden, maar het maakt niet uit goedkoop of duur het blijft even erg. Maar gelukkig allemaal gered wel erg voor jean. Was een mooie accomodatie.

helemaal mee eeens!
ben fan van zijn 1 van zijn paarden namelijk QUINTUS Tong uitsteken

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:46

Is dat de Gouden Spoor oid? Of is dat een andere accomodatie in Moorsele?

kadet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:17

Je bedoeld waarschijnlijk het zilveren spoor, maar ik denk dat het eerder om prive-stallingen gaat, aan de foto's te zien, al ben ik het niet zeker.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:20

Van Geenberghe zit op het centrum de Zilveren Sporen, ze hebben daar een aantal stalcomplexen in gebruik.
Moet zeggen dat ik al even heel hard schrok van dit bericht, ga 1x per 2 jaar naar moorsele voor het EK van het ECAHO en zag mijn uitje voor dit jaar al niet doorgaan, maar gelukkig is de schade beperkt gebleven en zijn er geen slachtoffer gevallen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:06

het zijn de stallen bij de ouders van Jean-claude ..een eindje van het Zilveren spoor vandaan ...de concourspaarden staan daar al een jaar of twee gestald ..hij zal ze dus terug naar het Zilveren spoor moeten overbrengen

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:01

Dat is even flink schrikken als je stal ineens zo in vlammen opgaat..
Blijft een rotbericht, maar gelukkig geen gewonden oid.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:02

Bah wat erg zeg!
Gelukkig zijn alle paarden gered!

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:31

Net een volledig artikel in onze krant erover, ik typ het even..

Meisje (14) redt toppaarden van vuurdood

Een 14-jarig meisje uit Wevelgem heeft tien dure jumpingpaarden gered van de vuurdood. Shanice Coucke raakte zelf bevangen door de rook en moest voor verzorging naar het ziekenhuis. <<Ze heeft een drama vermeden>>, zegt Jean-Claude Van Geenberghe, de bekende Belgische topruiter wiens vader eigenaar is van de getroffen stallen. Hij schat de verkoopwaarde van de geredde paarden op 2,5 miljoen euro.

Shanice Coucke is bezeten van paarden. Sinds ze twee jaar geleden vlakbij de Stal Van Geenberghe kwam wonen - in het centrum van de Wevelgemse deelgemeente Moorsele - is ze niet weg te slaan van de jumpingpaarden die er worden opgeleid. <<Als ik een minuutje vrij heb, kan je me bij de paarden vinden. Ik voeder ze en maak ook geregeld de stallen schoon.>>
Dat was ook zondag het geval.
<< Kort voor de middag merkte ik dat er rook kwam uit de hooiopslagplaats. Met een emmer probeerde ik de vlammen te doven, maar dat lukte niet.>>
De tiener rende naar de woning van Jacques Van Geenberghe, de vader van topruiter Jean-Claude Van Geenberghe, die vlakbij woont.
<< Er was niemand thuis, dus besloot ik de paarden te evacueren. Ik belde de brandweer, maar omdat ik Frans spreek, begreep men mij niet zo goed.>>
Toen Shanice al enkele paarden naar buiten had geleid, kwam een buurman hulp bieden. Het grootste probleem bleken drie paarden die in boxen tegenover de vlammenzee stonden. << Zij wilden niet langs het vuur passeren. Maar ik slaagde erin om ze via een andere kant naar buiten te loodsen.>>
Overmand door emoties en onder invloed van de ingeademde rook -Shanice zag helemaal zwart- verloor de tiener nadien het bewustzijn. Ze werd even voor verzorging naar het ziekenhuis overgebracht en had gisteren nog last van hoestbuien en pijn in de borststreek.

Jean-Claude Van Geenberghe kwam zondag meteen ter plaatse. <<Ik ben zwaar onder de indruk van wat Shanice op gevaar van eigen leven heeft gepresteerd.>> zegt hij. <<Veel volwassenen zouden niet geslaagd in wat zij in een crisissituatie heeft klaargespeeld. Ze kent de paarden natuurlijk, en da's een voordeel. In die uitzonderlijke situatie heeft ze er zelfs nog aan gedacht om een hengst weg te leiden van de overige dieren. Da's geen overbodige luxe, want in dergelijke situaties kunnen hengsten agressief worden en de andere paarden verwonden. We zullen haar belonen met een cadeau waar ze nog jaren van zal spreken!>>

Jean-Claude Van Geenberghe is behalve topruiter ook bestuurder van Equi Vest, een vennootschap die in het buitenland jumpinpaarden aankoopt en ze in zijn stal in Moorsele laat opleiden tot wereldtoppers. Hij schat de aankoopwaarde op ruim 1,5 miljoen euro, de verkoopwaarde op meer dan 2,5 miljoen. <<De paarden zijn stuk voor stuk toppers die een gouden toekomst tegemoetgaan in het circuit. Drie van hen zijn trouwens verkocht en moeten deze week worden geleverd. De kostprijs van zo'n dier maakt het ook onmogelijk om ze te verzekeren. Dat speelt nu in ons voordeel, zo kan niemand ons ervan verdenken dat we de brand zelf hebben aangestoken.>>
Over de oorzaak van de brand bestaat nog geen duidelijkheid, al is er volgens het parket van Kortrijk beslist geen kwaad opzet mee gemoeid.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:34

Jeetje ben heel benieuwd wat dat meisje als beloning krijgt. Wel erg knap wat ze heeft gedaan!!! Petje af daarvoor

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:36

Ik krijg kippevel!!!!!!!!!!!!!
Wat een kanjer van een meid!! Dat is voor mij nu een held!!!!!!
petje af petje af petje af!!!!
Ongelooflijk!!!!!
Super, top, wat een meid zeg!!!!!!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:27

goeie god, dat kind is een held ! Je moet er maar het lef voor hebben, een brandende stal binnen stormen en zoveel paarden er uit halen. 1 of 2 paarden, ja dat kan mss nog snel gaan, maar 10 ?? En dan nog zodanig clever zijn om die hengst apart te houden, chapeau, weinigen die het haar na zouden doen.

Ik hoop dat ze geen ernstige rookvergiftiging ofzo heeft opgelopen en ongedeerd naar huis mag.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:19

jee wat een prestatie zeg, petje af voor die dame..

Baron31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:25

petje af voor dit meisje !!! ze is een held

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 00:19

olala schreef:
helemaal mee eeens!
ben fan van zijn 1 van zijn paarden namelijk QUINTUS Tong uitsteken

Staat die er nog?

Hij heeft meestal wel dure paarden staan, maar duur of niet, ik ben blij dat ze gered zijn Ja