Veel overlast door agressieve ruiters en mountainbikers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Veel overlast door agressieve ruiters en mountainbikers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 06:39

http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout ... -fiets.ece
bndestem.nl

Ruiters en mountainbikers veroorzaken veel overlast in natuurgebied Oosterheide ten zuiden van Oosterhout.

Ze tasten de status van rustgebied, die Oosterheide heeft, aan.

Volgens Natuurmonumenten worden wandelaars soms zeer agressief door fietsers of met name ruiters benaderd. "Natuurgebied Oosterheide is een kwetsbaar gebied, dat erkend is als rustgebied. Echter, rust is in het gebied vaak ver te zoeken", zegt Bianca de Craen van Natuurmonumenten, eenheid West-Brabant.

Volgens de dienst veroorzaken atb-fietsers en ruiters niet alleen schade aan de natuur. "Ze hinderen ook wandelaars die van de natuur willen genieten", meent De Craen. Volgens haar is er maar één oplossing: verbaliserend optreden.

Want paarden en fietsen zijn niet toegestaan in het gebied, zo is op borden bij de toegangspaden te lezen. Maar niet iedereen trekt zich daar iets van aan. Volgens Natuurmonumenten worden er zelfs spontaan wedstrijden verreden.

Omdat er steeds meer klachten van wandelaars komen gaat Natuurmonumenten de komende maanden strenger optreden. Wie de regels overtreedt, kan een bekeuring verwachten.

Oosterheide is een landgoed dat bekend is als wandel- en rustgebied. Door de vele smalle wegen en paadjes kun je er als wandelaar helemaal tot rust komen. In 1975 heeft Natuurmonumenten dit gebied aangekocht en verder ontwikkeld.

Amandavd

Re: Veel overlast door agressieve ruiters en mountainbikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 07:20

Eerlijk is eerlijk, de ruiters en fietsers hebben daar gewoon weg te blijven. Jammer dat men tegenwoordig zo asociaal omgaat met mekaar en de regels ongeacht of je ruiter, fietser of wandelaar bent.

sjakyrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:18

ja idd xx_horsie_xx, kijk en als je dat dan toch doet geef dan de wandelaars voorang enzo.

body_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:30

gelukkig gaat het bij ons wat vriendelijker Haha! iedereen groeten die je tegenkomt enz

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:13

Ze mogen er helemaal niet komen!
Wat doe je er dan?
Natuurlijk is het lullig als je zo'n mooi gebied in de buurt hebt, maar waar je dan niet mag rijden.. Maar dat is dan niet anders!

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:33

Paardenmensen hébben al vaak de reputatie van arrogant zijn, zulke acties bevestigt dit alleen maar. Ik vind het geen stijl dat deze ruiters en fietsers zich zo misdragen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:43

Hier in de omgeving zijn de laatste jaren aardig wat natuurgebieden aangelegd.

Vreemd genoeg mag je daar dus met je paard niet komen, terwijl een paard toch ook natuur is en het toch prachtig is om met je paard door zo'n gebied te rijden.
Maar als ik dan dit soort berichten lees snap ik waarom men ruiters wil weren.

Erg jammer, door elk natuurgebied zouden naast wandelpaden ook ruiterpaden moeten komen en dan zo dat je wandelaars niet kunt hinderen.
En inderdaad degenen die zich misdragen aanpakken.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:07

Nouu, als je daar niet mag komen doe dat dan ook niet. Voorkomt vele ruzie's Knipoog
Gelukkig is er bij ons bijna nergens waar je niet mag rijden Lachen
En is iedereen hartstikke vrolijk tegen elkaar Lachen

Sparks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:39

als ik thuis nergens zou rijden waar bordjes staan kan ik alleen de drukke weg op want elk paadje is verboden voor honden en paarden etc.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:38

Tsja, ik vind dit bericht wel een beetje overdreven Nagelbijten / Gniffelen

Dit is zo ongeveer onze achtertuin en het is inderdaad heerlijk om daar rond te wandelen, maar de mountainbikers hebben voornl hun eigen paden en paarden... die kruisen enkel dit landgoed onderweg naar de bossen van Dorst of Teteringen. Dat is hooguit 5 km verder en wel voor paarden.
Ik ben er overigens nog nooit met paard geweest, vind de paden ook niet fijn om met paard overheen te gaan. Of het is saai asfalt of veel laaghangende takken in smalle paadjes. Is echt meer geschikt voor wandelaars met evt een hond.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:18

4EverHobbes schreef:
Paardenmensen hébben al vaak de reputatie van arrogant zijn, zulke acties bevestigt dit alleen maar. Ik vind het geen stijl dat deze ruiters en fietsers zich zo misdragen.

Inderdaad en zo mogen daar ook helemaal niet komen, dus ik begrijp al niet wat ze daar dan doen! Boos!

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:30

Ik vind dat iedereen zich netjes aan de regels moet houden !! Wie een Overtreding overtreedt, en wordt gepakt mag men niet zeuren, het stond immers goed aangegeven

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:16

Tuurlijk zou je ergens niet moeten komen als je er niet mag komen. En asociaal rijgedrag maakt ruiters niet populairder.

Maar het wordt je als ruiter vaak ook wel moeilijk gemaakt, want je mag in veel gebieden bijna nergens rijden buiten de openbare weg.

Hele natuurgebieden worden aangelegd, met wandel en fietspaden te over, maar een lus eromheen met eventueel nog 2 kruisende paden er dwars doorheen voor ruiters, wordt vaak niet gedaan. hier in de omgeving ook genoeg ervaring mee.

Of ruiterroutes over onbegaanbare paden met grove steenslag waar zelfs fietsers en wandelaars niet fijn op lopen, of kapotgereden zandpaden door grote (landbouw/bosbouw) machines...

De aanleg van ruiterpaden zou ook standaard moeten worden.
Een extra strook langs fietspaden met berm/boompjes ertussen zou al veel extra rijplezier opleveren. Herstellen van trekkerpaden die nu ongebruikt liggen... (bij ons in het bos/weidegebied zijn die er veel, vaak ongelijke bodem en dichtgegroeid vanwege gebrek aan onderhoud, maar eenvoudig weer bruikbaar te maken en zeer geschikt als ruiterpad)
Er zijn zoveel mogelijkheden...

Als iedereen zich wat socialer zou gedragen naar elkaar, en ruiters zich aan de regels voor het buitenrijden zouden houden, zouden wandelaars, fietsers en ruiters veel beter samen in 1 gebied kunnen recreeren... Iedereen wandelt/fietst/rijdt er toch voor het genieten van de rust en de natuur?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:58

Stennisje schreef:

Vreemd genoeg mag je daar dus met je paard niet komen, terwijl een paard toch ook natuur is en het toch prachtig is om met je paard door zo'n gebied te rijden.

Erg jammer, door elk natuurgebied zouden naast wandelpaden ook ruiterpaden moeten komen en dan zo dat je wandelaars niet kunt hinderen.

In Nederland komen van nature geen paarden voor. Zeker onze gedomesticeerde paarden kun je geen onderdeel van de natuur noemen.

Paarden zijn wel dieren, maar landbouwhuisdieren, en als ze zich in het verkeer bevinden zijn het gewoon vervoermiddelen.

Hoe vreemd je het ook vindt, dat doet aan het toegangsverbod voor ruiters niets af. Je mag er als ruiter gewoon niet komen.

Als je het niet eens bent met het verbod kun je altijd nog proberen een ontheffing te krijgen bij de eigenaar of beheerder, maar de kans dat dat lukt is denk ik vrij klein.
Daar hebben je mederuiters en hun overlast al voor gezorgd.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:57

Het blijft gewoon jammer dat je soms in een mooi gebied helemaal niet mag komen.
Persoonlijk reed ik eerder ook weleens in een bos dat niet is toegestaan voor paarden. maar eigenlijk was dat het enige bos in de buurt waar ik kon rijden, en tja, wat doe je dan? Gelukkig nooit de boswachter ontmoet...

Het is wel jammer dat blijkbaar ruiters zich dan ook nog eens arrogant opstellen. Dat helpt natuurlijk niet.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:41

oomens schreef:
Stennisje schreef:

In Nederland komen van nature geen paarden voor. Zeker onze gedomesticeerde paarden kun je geen onderdeel van de natuur noemen.

Paarden zijn wel dieren, maar landbouwhuisdieren, en als ze zich in het verkeer bevinden zijn het gewoon vervoermiddelen.

Hoe vreemd je het ook vindt, dat doet aan het toegangsverbod voor ruiters niets af. Je mag er als ruiter gewoon niet komen.

Als je het niet eens bent met het verbod kun je altijd nog proberen een ontheffing te krijgen bij de eigenaar of beheerder, maar de kans dat dat lukt is denk ik vrij klein.

Met dat een paard ook natuur is, bedoel ik ze niet als onderdeel van een natuurgebied.
Dat er in een natuurgebied niet met auto's en brommers etc. gereden mag worden is niet meer dan logisch, maar fietsers, wandelaars en ruiters zijn toch geen probleem lijkt me.
Ik ga heus geen natuurgebied in met m'n paard als dat niet toegestaan is, ik wil alleen maar aangeven dat het jammer is dat het zo moet.
Er zijn zoveel mogelijkheden en oplossingen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:07

als we netjes op de paden zouden blijven en niet onbedoelde paadjes zouden vertrappen dan zou het nie zo erg zijn.
Echter hier in het bos nemen ruiters soms ook de illegale routes...zo jammer ze verpesten het voor de rest die wel braaf is...

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:42

snowdon schreef:

Dit is zo ongeveer onze achtertuin en het is inderdaad heerlijk om daar rond te wandelen, maar de mountainbikers hebben voornl hun eigen paden en paarden... die kruisen enkel dit landgoed onderweg naar de bossen van Dorst of Teteringen. Dat is hooguit 5 km verder en wel voor paarden.
Ik ben er overigens nog nooit met paard geweest, vind de paden ook niet fijn om met paard overheen te gaan. Of het is saai asfalt of veel laaghangende takken in smalle paadjes. Is echt meer geschikt voor wandelaars met evt een hond.

als je er zelf nooit rijdt, hoe weet je dan hoe men zich daar gedraagt als ruiter? ( geen aanval hoor, gewoon een vraag)

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:36

Ik ben het wel eens met de rest, maar moet toch wel even zeggen dat de wandelaars en hun honden ook niet heilig zijn.
Ik reed vroeger ook altijd in het bos, en jawel op de ruiterpaden wel te verstaan. Maar hoe vaak ik wel niet een enorme ruk aan de teugels moest geven bij mijn paard omdat er een hond een kuil had gegraven midden op het ruiterpad, of omdat er mensen liepen met honden die niet aangelijnt waren. En daar wordt dus niks over gezegd, gek he dat je als ruiter dan agressief wordt, je paard breekt zijn benen bijna!! Die honden die steeds in de staart willen bijten, en dan worden mensen nog boos ook, als je gewoon aan het rijden bent, ze willen je er niet hebben punt, ruiterpad of niet, ik loop hier met mijn hond. En daar wordt zelfs ik aggresief van.
Ruiterpad is ook voor paarden, daar heb je rekening mee te houden. En is dat ruiterpad dus minstens zo slecht te berijden (door al die mensen) als de paden die niet voor ruiters zijn, dan zie ik geen verschil meer, en dan week ik ook van de route af, om al die mensen en die honden te ontlopen, en even niemand tot last te zijn, en lekker te genieten van de natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:40

Als je er niet mag komen, weg blijven. Heel simpel.

Wel vind ik het jammer dat je op plaatsen wel mag wandelen maar te paard niet.
Als ik in de Grote Peel, waar je ook niet te paard mag komen de kinderen hoor schreeuwen en de snoeppapiertjes een spoor achterlaten, vraag ik me toch af wie er meer de natuur verstoord...

Pas zijn de shetjes die daar aan de begrazing doen verhuisd..
Reden, de voetgangers blijven niet op de paden, houden hun honden niet aangelijnd en die jagen nu achter de veulentjes aan...

Pas als de veulentjes weer wat groter zijn gaan ze terug het gebied in..

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:28

Cayenne schreef:
http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout ... -fiets.ece
bndestem.nl

Volgens Natuurmonumenten worden er zelfs spontaan wedstrijden verreden.

Mijn paard staat er zowat om de hoek. Nog nooit meegekregen dat daar wedstrijden te paard gereden werden. Misschien atb.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:35

bij ons is er ook een natuurgebied aangemaakt. In het begin was het idd alleen voor wandelerlaars en fietser. Gelukkig is er actie geweest., Omdat er in dat gebied best veel stallingen staan. Komt er nu een ruiterpad van 13 km.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 14:05

baroen schreef:
snowdon schreef:

als je er zelf nooit rijdt, hoe weet je dan hoe men zich daar gedraagt als ruiter? ( geen aanval hoor, gewoon een vraag)

hihi, als je er wel wandelt, kom je ze misschien regelmatig tegen Tong uitsteken

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:08

oomens schreef:
Stennisje schreef:

Grappig dat jij zegt dat paarden onder landbouwdieren vallen. ik zat net toevallig op de site van de dierenbescherming om het telefoonnummer op te zoeken en daar staan paarden onder huisdieren.

Dit is wel off-topic trouwens Bloos

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:39

TICKELS schreef:
Grappig dat jij zegt dat paarden onder landbouwdieren vallen. ik zat net toevallig op de site van de dierenbescherming om het telefoonnummer op te zoeken en daar staan paarden onder huisdieren.

Dit is wel off-topic trouwens Bloos

oomens schreef:
Paarden zijn wel dieren, maar landbouwhuisdieren...

En ja, het is inderdaad off-topic.