Horst krijgt topcentrum voor paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Horst krijgt topcentrum voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 14:31

http://www.ed.nl/regio/helmondregio/312 ... aarden.ece
ed.nl

Horst krijgt een internationaal hippisch centrum met twee grote rijhallen met tribunes, ruim honderd paardenboxen, educatieruimten, appartementen voor personeel, restaurant, bed- en breakfast, praktijkruimten voor paardentandarts, hoefsmid, dierenarts en paardenfysiotherapeut, drie outdoordressuurbanen, een springtuin en weiden.

De bedoeling is dat er zes keer per jaar internationale en nationale wedstrijden plaatsvinden die elk enkele weken kunnen duren.

Verder worden er ruiters opgeleid. Volgens de initiatiefnemers, Dorienne van der Veer van Cho Consultants uit Sint Antonis en Leo Mertens van Bako Beheer bv uit Asten voldoet de baan als enige in Nederland volledig aan de NOC*NSF-normen voor de topsport, waardoor er erkende internationale wedstrijden kunnen plaatsvinden. Bovendien willen ze het NK voor ruiters naar Horst halen. Volgens hen bestaat er bij de Nederlandse topruiters, onder wie Anky van Grunsven, veel animo om het hippisch centrum te ondersteunen.

Het enkele miljoenen euro's kostende centrum, dat de werknaam Hippodrome Horst heeft meegekregen, zou in september volgend jaar gereed moeten zijn. Het komt te liggen bij natuurgebied De Kasteelse Bossen in Horst, waar nu ook al een evenemententerrein ligt waar regelmatig ruiterwedstrijden gehouden worden. Het gaat werk bieden aan vijf tot zeven fulltimers en een aantal parttimers voor met name het onderhoud en de kantine. Voor de huishoudelijke dienst en het buitenonderhoud wil Cho Consultants, dat ook een aantal zorgboerderijen heeft opgezet, met name gehandicapten inzetten.

Ook zouden leerlingen van hippische opleidingen er een stageplek kunnen krijgen. De initiatiefnemers verwachten dat in Horst ook internationale ruiters komen trainen. Voor de jonge talenten die naast hun ruiteropleiding nog een andere studie willen volgen, zijn afspraken gemaakt met scholen in de regio. Voor zover bekend is dit concept nieuw voor Nederland en zelfs Europa.

Ook ruiterverenigingen uit de buurt, gehandicaptensporters, toeristen en particuliere ruiters kunnen terecht bij het Hippodrome Horst.

Daarnaast zou het hippisch centrum ruimte kunnen bieden voor bedrijven om presentaties of workshops te houden of er aan teambuilding te doen. Tevens bestaat de mogelijkheid in het Hippodrome Horst popevenementen op touw te zetten. Wethouder Leon Litjens van Horst aan de Maas verwacht dat de procedures om het hippisch centrum mogelijk te kunnen maken, snel doorlopen worden. Hij heeft verder al contact gelegd zijn collega in Deurne, waar de Nederlandse Hippische Beroepsopleidingen gevestigd zijn om te kijken in hoeverre er samengewerkt zou kunnen worden.

Sieppus

Re: Horst krijgt topcentrum voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:32

Dan heeft íe het goed voor elkaar! Knipoog

Blue_Dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:37

Wow, het lijkt wel ideaal Haha! nu afwachten of het ook ideaal gaat worden Knipoog

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:44

En nu maar kijken of dit bedrijf na een jaar nog bestaat.
Zo te zien bekijken ze het nog wel rooskleurig. Haha!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:45

100 boxen, wat een fabriek, lijkt me helemaal niks, zou er al 3o hectare grond bij moeten zitten voor fatsoenlijke weidegang.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:46

Cayenne schreef:
http://www.ed.nl/regio/helmondregio/312 ... aarden.ece
ed.nl

Horst krijgt een internationaal hippisch centrum met twee grote rijhallen met tribunes, ruim honderd paardenboxen, educatieruimten, appartementen voor personeel, restaurant, bed- en breakfast, praktijkruimten voor paardentandarts, hoefsmid, dierenarts en paardenfysiotherapeut, drie outdoordressuurbanen, een springtuin en weiden.

De bedoeling is dat er zes keer per jaar internationale en nationale wedstrijden plaatsvinden die elk enkele weken kunnen duren.

Verder worden er ruiters opgeleid. Volgens de initiatiefnemers, Dorienne van der Veer van Cho Consultants uit Sint Antonis en Leo Mertens van Bako Beheer bv uit Asten voldoet de baan als enige in Nederland volledig aan de NOC*NSF-normen voor de topsport, waardoor er erkende internationale wedstrijden kunnen plaatsvinden. Bovendien willen ze het NK voor ruiters naar Horst halen. Volgens hen bestaat er bij de Nederlandse topruiters, onder wie Anky van Grunsven, veel animo om het hippisch centrum te ondersteunen.

Het enkele miljoenen euro's kostende centrum, dat de werknaam Hippodrome Horst heeft meegekregen, zou in september volgend jaar gereed moeten zijn. Het komt te liggen bij natuurgebied De Kasteelse Bossen in Horst, waar nu ook al een evenemententerrein ligt waar regelmatig ruiterwedstrijden gehouden worden. Het gaat werk bieden aan vijf tot zeven fulltimers en een aantal parttimers voor met name het onderhoud en de kantine. Voor de huishoudelijke dienst en het buitenonderhoud wil Cho Consultants, dat ook een aantal zorgboerderijen heeft opgezet, met name gehandicapten inzetten.

Ook zouden leerlingen van hippische opleidingen er een stageplek kunnen krijgen. De initiatiefnemers verwachten dat in Horst ook internationale ruiters komen trainen. Voor de jonge talenten die naast hun ruiteropleiding nog een andere studie willen volgen, zijn afspraken gemaakt met scholen in de regio. Voor zover bekend is dit concept nieuw voor Nederland en zelfs Europa.

Ook ruiterverenigingen uit de buurt, gehandicaptensporters, toeristen en particuliere ruiters kunnen terecht bij het Hippodrome Horst.

Daarnaast zou het hippisch centrum ruimte kunnen bieden voor bedrijven om presentaties of workshops te houden of er aan teambuilding te doen. Tevens bestaat de mogelijkheid in het Hippodrome Horst popevenementen op touw te zetten. Wethouder Leon Litjens van Horst aan de Maas verwacht dat de procedures om het hippisch centrum mogelijk te kunnen maken, snel doorlopen worden. Hij heeft verder al contact gelegd zijn collega in Deurne, waar de Nederlandse Hippische Beroepsopleidingen gevestigd zijn om te kijken in hoeverre er samengewerkt zou kunnen worden.

want ja; die zijn niet zo belangrijk als je achteberg bodem Koe

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:47

Kunnen ze er geen trainingspiste bij maken.. Schijnheilig Ben wel benieuwd hoe het zich gaat vordere..

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:49

Ik las het Maandag in de krant ( Limburger ) Ben wel benieuwd hoe het gaat worden Bloos!

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:17

Hihi, ons dorpje wordt nog eens beroemd! Haha!

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:00

Ik hoop echt dat dit doorgaat. Woon er maar een klein stukje vanaf. Kan altijd leuk zijn om daar naar wedstrijden te gaan kijken/ te trainen / cursussen te volgen etc.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:11

Jargeau schreef:
Ik hoop echt dat dit doorgaat. Woon er maar een klein stukje vanaf. Kan altijd leuk zijn om daar naar wedstrijden te gaan kijken/ te trainen / cursussen te volgen etc.

Hè jij ook op bokt? Jij heb je paard bij manege de Gun staan in Swolgen. Ik deed vorig jaar ook altijd mee op de wedstrijden die er donderdags gehouden werden met mijn zwarte merrie Samira....

Mwah ik moet eerst nog eens zien of dit hippisch centrum er komt. Maar het is wel handig is dicht in de buurt!!!

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:11

Voor zover bekend is dit concept nieuw voor Nederland en zelfs Europa.

Mooi bedacht maar hier zijn een paar ondernemers al een 4-tal jaar mee bezig en dit is al uitgebreid in de media geweest. http://www.steenshoeve.nl Deze mensen zijn alleen in afwachting van gemeente`s en provincies. Maar ja geduld is een schone zaak. Maar ook hier een samenwerking met een zorgboerderij voor het onderhoud, buitenterreinen, galopbanen, eventingterrein enz.

Hiermee wilde ik alleen maar zeggen niet nieuws onder de zon, maar slecht een kopie van anderen. Slapen Slapen Slapen

x_Lana_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:17

oooh wat geweldig zeg. wel een goed 'project' ga zeker een keertje kijken als het klaar is, zal nog wel een paar jaren duren..
woon er een kleine 10 minuten á een kwatier vanaf!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:22

mijn mond valt open!!!

Op de manege waar ik nu sta is al 10 jaar nodig om ook maar een paaltje in de grond te mogen slaan... En nog staat er niets.

Ik woon in Venlo dat 15 km hiervandaan!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:30

klinkt wel heel ideaal en op en top, nu idd kijken wat het er van wordt Knipoog

MarloesV89Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:52

fokfanaat schreef:
100 boxen, wat een fabriek, lijkt me helemaal niks, zou er al 3o hectare grond bij moeten zitten voor fatsoenlijke weidegang.

Volgens mij zijn dit boxen voor tijdelijke onderdak net als op het federatiecentrum in Ermelo. Lachen

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:29

MArl0esJuh schreef:
fokfanaat schreef:

Volgens mij zijn dit boxen voor tijdelijke onderdak net als op het federatiecentrum in Ermelo. Lachen

Zo lees ik het ook. Er moeten veel wedstrijden komen die langer dan een week duren. Dus vergelijk het maar met Moorsele. Dat is ook een prima plek voor wedstrijden door de vaste stallen met voldoende poets/wasplaatsen en ook weide. Alleen als paarden wedstrijden lopen kunnen ze niet de hele dag in de wei. Meestal gaan die paarden de wei even in die die week geen wedstrijd lopen. Dus 30 ha is niet nodig aan weiland.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:43

joske_vuran schreef:
Hihi, ons dorpje wordt nog eens beroemd! Haha!

Het is ook gewoon een geweldig dorpje met súper mensen Haha!
(zeg ik als stadsmens, Horst is het enige dorpje wat ik leuk vind Bloos Clown )

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:55

Dat zou wel heel cool zijn! En lekker dichtbij
Ben benieuwd wat er over een jaar allemaal staat

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:50

Wauw ik ben benieuwd hoe het wordt. Kunnen ze zoiets ook niet in de buurt van Egmond maken? Clown

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:03

Lijkt wel erg veel op de plannen van Paardenwereld Deurne.....
Ben benieuwd. Cho is wel een zeer goede onderneemster.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:16

Gaaf! En nog niet zo ver weg ook.
Maar popevenementen waar paarden staan?
Voor de rest klinkt het erg mooi, dat bed en breakfast lijkt me wel wat.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:28

Ben erg benieuwd... Is hier maar een kwartiertje verderop dus wel leuk om straks te gaan kijken als het iets word. En inderdaad als Cho iets wil dan gebeurd het meestal ook Duivel

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:31

ben eigenlijk benieuwd of ze een vaste baan hebben voor de een stalmeester. Voor personeel woonruimte, misschien kan eigen paard mee? Ik heb wel interesse.

Lucifertje in Venlo zijn er wel heel andere omstandigheden dan bij de kasteelsebossen in Horst. Voornamelijk het RRP dat roet in het eten gooit.

cent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:34

sjiek sjiek dan hoeven we dalijk niet meer naar deurne hihi is een stuk dichterbij! Tong uitsteken maar eerst eens zien of het allemaal wel rond komt ben benieuwd! zou natuurlijk wel super zijn Haha!