US voorstellen voor veiliger Eventing zorgen voor discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibonn

US voorstellen voor veiliger Eventing zorgen voor discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 16:22

http://www.horseandhound.co.uk
Horse and Hound

De voorstellen die de USEF (US Equestrian Federation) vorige week lanceerde om de Amerikaanse eventingsport veiliger te maken, werden met bezorgheid onthaald door de grote namen van de (Britse) topeventers en officials.

De USEF stuurde een open brief aan alle leden en stelde daarin 5 nieuwe regels voor. Aanleiding hiervoor was de dood van 2 paarden en een ernstig gewonde amazone tijdens de Rolex Kentucky Three-day Event.

De meest ingrijpende van de regels stelt dat ruiters en paarden van competitie uitgesloten kunnen worden voor een periode van maximaal 6 maanden en de reeds behaalde kwalificatie in de verreden klasse kunnen verliezen na een “rotational fall” ( over de kop gaan van ruiter en paard).

Deze regel is intussen al teruggedraaid tot:
Het moet mogelijk zijn voor de Groundjury om na een val een paard en wanneer er sprake zou zijn van gevaarlijk rijden, de ruiter tot 3 maanden uit te sluiten van deelname aan wedstrijden.

Daarnaast zouden paard en ruiter na de val van een ruiter uitgesloten moeten worden tijdens de wedstrijd en na de val van een paard zouden paard en ruiter voor een maand uitgesloten worden van deelname aan wedstrijden.

USEF voorzitter David O’Conner verklaart: “De uitsluiting dient als een afschrikmiddel om gevaarlijk rijden te ontmoedigen. Er zijn 2 extremen, de professionele ruiters laten de zware parcoursen ogenschijnlijk eenvoudig lijken, zij rijden netjes rond en het is fijn om ernaar te kijken. Daarnaast heb je de mindere goden die het parcours met agressie of een te langzaam tempo willen overwinnen. Deze ruiters beïnvloeden de sport.”

De woordvoerder van de USEF-leden Bobby Costello verklaart dat de ruiters de nieuwe regels in principe steunen maar ze willen wel een evaluatie-systeem.

De Nieuw-Zeelandse ruiter en FEI Veiligheidscommittee-lid Andrew Nicholson gelooft dat de nieuwe regels het aantal valpartijen zou kunnen beïnvloeden.
“Wanneer ruiters de kans lopen om geschorst te worden, zullen ze voorzichtiger zijn. Je hoort de cross-country altijd positief te benaderen, nooit gevaarlijk want dit leidt tot ongelukken.” verklaart Nicholson.

Mike Etherington-Smith, de Britse Eventing-directeur en de ontwerper van de Kentucky cross-country, verklaarde begrip te hebben voor het Amerikaanse standpunt maar vond de regels “over the top”.
Verwijzend naar de rode vlaggen die vorig jaar door de FEI ingevoerd werden en die door de grondjury gebruikt worden om onverantwoordelijke ruiters tot stoppen te brengen, verklaarde hij: “In plaats van het uitsluiten van ruiters is het noodzakelijk dat de officials de bestaande regels gaan gebruiken om ruiters tijdens de cross-country te stoppen bij gevaarlijk rijden. Volgens mij moeten de Amerikanen nog een keer diep ademhalen alvorens deze regels te implementeren.”
Maar hij onderschreef het recht van de nationale sportbond om andere regels toe te passen dan die van de FEI.

Mark Phillips, de coach van het Amerikaanse Eventingteam, is van mening dat de USEF de aandacht beter kan richten op de oorzaak van de ongevallen ipv het opstellen van regels achteraf.
“Een land moet oppassen met het invoeren van nieuwe regels voordat de wereldwijde hippische organisaties de gevolgen van een nieuwe regeling goed hebben kunnen onderzoeken. “

De voorgestelde reglementswijzigingen worden tijdens een telefoonconferentie tussen de US Eventing Authority en de USEF verder besproken en kunnen, indien nodig, al toegepast worden.

Intussen is er volgende maand een veiligheidsvergadering gepland in Lexington om alvast ideeën vanuit de Amerikaanse eventingwereld te verzamelen.

De FEI wilde nog niet reageren op de voorgestelde regels.

Verwant artikel:

[VN] Eventingregels op de schop na flink aantal ongelukken

Sammie

Re: US voorstellen voor veiliger Eventing zorgen voor discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:00

ON>VN

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 23:52

Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat de dreiging van een lange schorsing valpartijen kan voorkomen, kan me niet anders voorstellen dan dat de eventers altijd hun uiterste best doen om valpartijen te voorkomen...

Maar goed, ben wel benieuwd naar de discussie die hierop volgt en nog zal volgen, het is sowieso goed en leerzaam om na te denken over de sport!

Dat groundjurý's valpartijen kunnen voorkomen kan ik me eerder voorstellen, die zien hoe de combinatie door het terrein gaat en zien ook als het er "slecht" uitziet of als deelenemrs hun eigen capaciteiten overschatten.

Maar of een ruiter bij het aanrijden van een moeilijke sprong denkt; "oh, als ik nu rechtdoor rij is er een reeele kans dat we vallen en dan krijg ik een lange schorsing, ik kies toch maar voor de alternatieve route"....

Maar ben benieuwd naar andere meningen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:39

dat ben ik met je eens MJ. Ik heb wel (op TV) wat voorbeelden in Badminton gezien waarvan ik me afvroeg waarom die nog mochten doorrijden. Paarden waren echt doodop, IMO moeten die er door de Ground Jury eruit worden gehaald.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:59

Ja ik heb in Badminton sowieso nergens actieve ground jury's gezien eigenlijk. Maar ik denk dat dat instrument beter uitgewerkt kan en moet worden. Is wel weer riskant want je wil er ook geen jurysport van maken maar ik denk dat ze wel een belangrijke rol kunnen spelen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:09

het is op het EK vorig jaar wel gedaan, heeft voor ophef gezorgd, maar ik denk wel dat dat een goede benadering is.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:28

miss_jumpy schreef:
Ja ik heb in Badminton sowieso nergens actieve ground jury's gezien eigenlijk. Maar ik denk dat dat instrument beter uitgewerkt kan en moet worden. Is wel weer riskant want je wil er ook geen jurysport van maken maar ik denk dat ze wel een belangrijke rol kunnen spelen!

Gisteravond op tv zag ik wel ground jury's. Als er wat gebeurde zag je gelijk een mannetje met pak en bolhoed aan komen lopen.

Ik vond ook het gros van de paarden een te vermoeide indruk geven. Ze gingen echt op karakter de hindernissen over.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:30

Moet je voorstellen dat ze voeger dan al 2 wegparcoursen en een steeple in de benen hadden voordat ze de cross ingingen...