Kan de beruchte lintworm koliek veroorzaken, of toch niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Kan de beruchte lintworm koliek veroorzaken, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 14:11

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=11839
thehorse.com

De eeuwenoude vraag of de paardenlintworm koliek kan veroorzaken, kon tot voor kort nog steeds niet worden beantwoord. Canadese onderzoekers blijken nu toch geen verband te kunnen vinden tussen een infectie met lintwormen en koliek.

Dit is in contrast met de eerder gepubliceerde studies. De paardenlintworm (Anoplocephala perfoliata) is een veel voorkomende parasiet bij paarden, welke wordt overgebracht via oraal contact, of door mijten die vaak in de wei leven.
De wormen zijn meestal tussen de 4 tot 8 centimeter in lengte,en hechten zich vast aan de darmwand.

Volgens eerdere studies werd er aangenomen dat de lintworm koliek zou veroorzaken, darmblokkades, en de blindedarm zou kunnen laten scheuren.

Tijdens deze nieuwe studie werd er data van 234 paarden verzameld vanuit Zuid Ontario. Bij 117 paarden was er al eerder koliek vastgesteld door de lokale veeartsen. De overige 117 paarden kwamen van dezelfde stal als de koliekerige paarden, en hadden precies dezelfde leeftijd, ras en geslacht voor zover dat mogelijk was.

In contrast met de voorgaande studies werd er geen bewijs gevonden dat er een verband zou kunnen zijn tussen een positieve bloedtest voor de lintworm, en koliek.

"Onze resultaten wijzen niet definitief uit dat lintwormen niets te maken hebben met koliek. De eerdere studies zijn namelijk in Engeland uitgevoerd, waar het klimaat geheel anders is. We zullen moeten onderzoeken of dit effect heeft op de verdere omstandigheden.

Een ander probleem met het vinden van lintwormbesmettingen is dat de bestaande tests waarbij mest wordt gebruikt, helemaal niet acuraat zijn. Wij hebben dan ook een bloedtest gebruikt, welke veel beter blijken te werken.

Meer dan de helft van de onderzochte paarden (56%) bleek namelijk gediagnosticeerd met lintworm-infecties, gebaseerd op onze bloedtest, terwijl maar 6% van deze paarden eitjes in de mest bleken te hebben," aldus dokter Peregrine van het onderzoeksteam.

De bloedtest is op dit moment alleen nog maar verkrijgbaar in Engeland, maar zal waarschijnlijk later dit jaar in andere landen te verkrijgen zijn.

Klik hier voor een lintwormcyclus.

passieX

Re: Kan de beruchte lintworm koliek veroorzaken, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:18

Poeh, mijn pony had koliek voor anderhalf jaar terug, oorzaak nooit echt gevonden, ze dachten toen ook misschien aan (lint)wormen, een oorzaak alweer uitgesteld. Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:57

Volgens mij las ik laatst ergens dat het gevaar van lintwormen wel meevalt.

Lintworm is niet te bestrijden met ivermectine helaas No Cheer, dussss let daar ook op. Lees goed de verpakking van de wormenspuit die je koopt.

http://www.wormbestrijding.nl/paard_wormen.html

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:24

tjoh, ik zou volmondig ja gezegd hebben, ....... zo zie je maar...

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:52

passieX schreef:
Poeh, mijn pony had koliek voor anderhalf jaar terug, oorzaak nooit echt gevonden, ze dachten toen ook misschien aan (lint)wormen, een oorzaak alweer uitgesteld. Lachen

Misschien moet je dan iets beter lezen. Dit onderzoek is gedaan bij paarden in Zuid Ontario, onder hele andere omstandigheden als in Nederland dus. Bovendien is er volgens dit onderzoek ook onderzoek wat wel aantoont dat er een verband is. Dus zou het maar niet zomaar van tafel vegen als ik jou was Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:55

Als de lintwormen opstoppen bij zware infectie zal er wel koliek plaatsvinden. Verder kregen mensen met lintworm een beter afweermechanisme, misschien paarden ook

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:15

Cayenne schreef:
Meer dan de helft van de onderzochte paarden (56%) bleek namelijk gediagnosticeerd met lintworm-infecties, gebaseerd op onze bloedtest, terwijl maar 6% van deze paarden eitjes in de mest bleken te hebben," aldus dokter Peregrine van het onderzoeksteam.

Dit trekt toch wel mijn aandacht. Als maar bij 6% van de paarden eitjes in de mest gevonden wordt, hoe zit het dan met het idee om alleen nog wormkuren te verstrekken aan de hand van een mestonderzoek??? Daar heb je dus nog niets aan en is een mestonderzoek voor wormen dus zinloos?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:36

Ik heb die vraag aan de gezondheidsdienst gesteld en dit was het antwoord

Citaat:
Voorheen was inderdaad gebruikelijk dat niet naar de aantallen eieren in de mest werd gekeken maar dat standaard om de 6 weken werd ontwormd met de toen standaard gebruikte wormmiddelen uit de benzimidazole groep. Dat heeft ertoe geleid dat verschillende wormen vrijwel verdwenen zijn, maar dat de wormen behorende tot de groep kleine strongyliden niet alleen zijn overgebleven maar ook resistent zijn geworden tegen deze groep wormmiddelen. Dat geldt ook voor het middel pyrantel dat als alternatief beschikbaar was. De laatste jaren worden om die reden vooral de middelen Ivermectine en Moxidectiene gebruikt maar ook nog vaak standaard om de 8 weken bij Ivermectine of 12 weken bij Moxidectine. Het risico is dus zeer groot dat ook dit gebruik zal leiden tot resistentie met als gevolg dat er geen werkzaam wormmiddel beschikbaar is voor deze zeer schadelijke wormsoort. Het is juist zoals u stelt dat een negatief mestonderzoek niet betekent dat er geen wormen zijn. De larvale besmettingen met kleine strongyliden, de besmettingen met lintwormen en de besmettingen met aarsmaden worden niet gevonden met het mestonderzoek. Het doel van het mestonderzoek is dus vooral het controleren van de weidebesmetting met eieren van de kleine strongyliden, daar waar de grootste functie van het ontwormen in de eerste helft van de zomer het voorkomen van deze weideinfectie is. Om gezondheidsschade door wormen bij het paard vast te stellen is bloedonderzoek beter geschikt.

Een kit bestellen bij site's als wormbestrijding.nl heeft dus inderdaad niet veel zin, in tegenstelling tot wat daar beweerd wordt.
Goed weidebeheer wel. En als je dan mest laat onderzoeken, laat de veearts dan ook bloed meesturen. Tenminste, zo ga ik het doen.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:29

Mijn paard heeft pas nog koliek gehad van wormen en dat terwijl we bij ons op stal echt een heel goed ontwormschema hebben No Cheer
Op de kliniek dachten ze aan onderdosering of het uitspugen van de wormenkuur, dus ja ze kunnen zeker koliekerig worden van wormen en hoe Verdrietig mijn paardje was echt doodziek Ach gut