Eerste nakomeling van gekloonde hengst Pieraz

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Eerste nakomeling van gekloonde hengst Pieraz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 18:59

www.dehoefslag.nl
dehoefslag.nl

Recent kon melding gemaakt worden van de geboorte van het eerste veulen van een gekloond paard, te weten de op experimentele basis gekloonde Haflinger-merrie Promotea. Nu heeft het Franse bedrijf Cryozootech bekend gemaakt dat de eerste nakomeling van de op commerciële basis gekloonde Pieraz is geboren.

De hengst Pieraz CS is de kloon van de ruin Pieraz, die met Valerie Kanavy in het zadel twee maal wereldkampioen endurance is geworden en nooit voor nafok heeft kunnen zorgen. Dit is nu dus indirect gebeurt met een gezonde merrieveulen genaamd Pierazade du Vialaret als resultaat.

Liiesjjj

Re: Eerste nakomeling van gekloonde hengst Pieraz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:23

Een gekloond paard?
Krijgen ze daar later niet problemen mee? Nagelbijten / Gniffelen

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:27

ik ben erg benieuwd naar de fotos! zijn er ook fotos bekend van het gekloonde paard, want ben zeer benieuwd hoe het gekloonde paard op de echte hengst lijkt!!

en hoezeer ishet paard qua alles hetzelfde? of heeft hij ook andere karakter eigenschappen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:28

Ergens kan ik het er niet mee eens zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:30

ik ben het er ook niet mee eens.. zoiezo de ervaringen de mensen die er mee omgaan maken het paard. het is niet zo dat even klonen en je heb het zelfde paard. mss de zlefde genen maar het zelfde paard zal het never nooit worden..

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:32

het paard zal ook een stuk jonger sterven, en op latere leeftijd problemen krijgen (door telomeren in het DNA, die zorgen voor de afbraak bij DNA bij delingen).
en wat willen ze ermee bereiken? doe het liever zoals de natuur het doet Lachen

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:38

Dit veulen is niet gekloond maar de hengst is gekloond.
Dit heeft een (nog) gezond merrieveulen opgeleverd.

Verder vind ik niet dat wij voor "god" moeten spelen.
Over een paar jaar zie je Seabiscuit II, Man O'War II, Phar Lap II etc.
dood & geboorte zijn natuurlijke dingen, zo blijf alles in evenwicht.

Neemt niet weg dat ik het heel interessant vind Bloos

MieLo schreef:
het paard zal ook een stuk jonger sterven, en op latere leeftijd problemen krijgen (door telomeren in het DNA, die zorgen voor de afbraak bij DNA bij delingen).

Het is dan wel zo dat het DNA van de hengst oud is maar volgens mij worden deze dieren tegenwoordig et zo oud. Techniek hé?!

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:39

hmmm ben zeer benieuwd hoe het gaat aflopen met dit paardje! en natuurlijk hoe deze veulen van deze kloon zich gaat ontwikkelen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:44

Als je fok probeer je toch vooruit gang te boeken? Waarom dan iets kopieren?

Leuk allemaal dat het kan en dat er mee geexpirimenteerd word, maar ik hou het bij gewoon fokken.

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:45

@ Dennis:
met deze hengst was nog nooit me gefokt vandaar deze kloon!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:47

ben erg benieuwd naar fotos Bloos

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:48

ik ben eigenlijk ook heel erg benieuwd naar de foto's
1 van de kloon en 1 van de echte Lachen

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:50

ja en van het veulen!! dus van alle 3

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:50

wie is btw de moeder van het veulen? is dat ook bekend wat voor genen die had (qua sport of fok)

xJakoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:39

Maar wat heeft dat klonen nou voor nut?
Gewoon fokken heeft volgens mij evenveel effect.
En het karakter word idd beinvloed door de mensen!

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:43

lotjeje schreef:
Dit veulen is niet gekloond maar de hengst is gekloond.
Dit heeft een (nog) gezond merrieveulen opgeleverd.

Verder vind ik niet dat wij voor "god" moeten spelen.
Over een paar jaar zie je Seabiscuit II, Man O'War II, Phar Lap II etc.
dood & geboorte zijn natuurlijke dingen, zo blijf alles in evenwicht.

Neemt niet weg dat ik het heel interessant vind Bloos

MieLo schreef:

Het is dan wel zo dat het DNA van de hengst oud is maar volgens mij worden deze dieren tegenwoordig et zo oud. Techniek hé?!

zover zijn ze nog niet met de techniek Knipoog men heeft tot nu toe nog niets ontdekt wat deze telomeren kan stoppen. bij elke celdeling gaat er steeds een stukje DNA verloren. opzich niet erg, 20% van je DNA bevat belangrijke genen (dit gebeurd bij elk chromosoom). maar hoe ouder je wordt, hoe korter DNA je hebt (door het verloren gaan van DNA), en hoe eerder belangrijke genen verloren gaan (en je dus gebreken krijgt).

het gekloonde veulen heeft dus de DNA lengte, die de hengst op dat moment (van het klonen van de cellen) had, de lengte zal dus steeds korter worden, en die belangrijke genen eerder verloren gaan.

waarschijnlijk zullen ze over 10 jaar wel zover zijn deze telomeren te inactieveren, maar zover zijn ze nu nog niet Knipoog kike bv. ook maar naar Dolly, schaap is ook niet oud geworden Lachen

en ben ook van ening dat wij niet voor "God" mogen en kunnen spelen

(informatie klopt, studeer biologie, en we hebben hier vele discussies over gehouden Knipoog )

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:48

ik weetniet hoe lang dit paard het volhoud! Was dolly niet ziek geworden?

ik denk zo ie zo dat gekloonde dieren ook minder weerstand hebben en denk snel ziek worden

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:51

dolly was inderdaad ook ziek geworden, en uiteindelijk overleden aan een longontsteking geloof ik.
ze hebben opzich evenveel weerstand als gewone dieren, alleen wordt deze in der loop der tijd minder, omdat belangrijke genen dus verloren gaan. ook kan er een erfelijke afwijking zijn bij het kloonvoorbeeld (in dit geval dus de hengst), waarbij hij de drager is, en het bij de kloon door mutaties oid wel tot uiting komt (of eerder tot uiting komt)

maar ben benieuwd hoelang dit veulen het uithoudt, we zullen zien Knipoog

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:02

jaa idd ik ben ook benieuwd!! Maar is het dan wel goed om zo'n veulen (als hij verder er super uit groeit) wel toe te laten tot een stamboek of zelfs tot dekking? als hij mutaties kan geven in zijn nakomelingen? enne... als hij weer nakomelingen geeft kan het zo zijn dat per nakomeling die die nakomeling weer geeft enz... de kloongenen steeds minder worden doorgegeven, dus dat er uiteindelijk in een later stadia van de stamboom niets meer te merken is van dat de over over over overgrootvader een kloon was met muterende genen?

dus dat die mutatie genen van die kloon eigenlijk gewoon wat verwateren en uit de stamboom groeien namate er steeds meer nakomelingen in het stamboom bijkomen?

(snap je nog wat ik bedoel Tong uitsteken )

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:09

snap het nog zo ongeveer Tong uitsteken

maar een mutatie vindt altijd plotseling plaats, en vaak zonder dat wij het weten (zo kan je bv ook kanker -ook een mutatie- hebben gehad zonder dat je het zelf weet, maar dat is ietsje anders) maar in principe heb je 50% kans dat het gemuteerde gen (als het niet op beide DNA-strengen van 1 chromosoom is gebeurd, dan is het 100%) , elke keer krijg je dus bij de nakomelingen van de kloon, als zij voor nakomelingen zorgen, steeds die 50% kans, en kan het uiteindelijk vele generaties lang wel verdwijnen

(beetje offtopic, maarach Tong uitsteken )

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:12

Nee is niet echt offtopic want heeft wel met dit onderwerp te maken!! maar dus je hebt na een tijdje dat de kans op mutaties verminderd! (per nakomeling van die nakomeling etc etc)

maar is het ook zo dat hij dan drager is van een muterend gen? dat het bijvoorbeeld zich uit tot een erfelijke aandoening bijvoorbeeld zoals bij honden HD?

(wauw vet interressant is dit en houd ik wel van, doe nu dierenarts assistente opleiding en hebben we het nu heel veel over dit soort dingen... wil uiteindelijk diergeneeskunde gaan studeren dus ben erg nieuwschierig naar dit soort dingen!)

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:28

je hebt gelijk Haha!
ook een goeie oefening voor mij Knipoog moet dit tenslotte uiteindelijk ook gaan uitleggen voor mijn werk later Tong uitsteken (leraar)

je kan nooit drager zijn van een muterend gen, het kan wel een mutatie zijn die de dragende eigenschap heeft en vervolgens bij de nakomeling opnieuw muteerd en vervolgens dus een zichtbare mutatie is. deze mutatie kan inderdaad tot een erfelijke aandoending leiden, maar hoeft niet perse

Ann__H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:46

Ik vind het allemaal maar raar dat klonen.
Wat willen ze er nou mee berijken, laten zien hoe slim ze zijn ja dat geloven we nu wel neem ik aan.
Ik zie er het nut niet van in laat het gewoon zoals de natuur het doet Knipoog

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:12

Ann__H schreef:
Ik vind het allemaal maar raar dat klonen.
Wat willen ze er nou mee berijken, laten zien hoe slim ze zijn ja dat geloven we nu wel neem ik aan.
Ik zie er het nut niet van in laat het gewoon zoals de natuur het doet Knipoog

Stel je hebt een toppaard: Daar wil je er toch meer van (investeerder etc wel Tong uitsteken )

Die renpaarden zijn abnormaal veel geld waard als je dan door een paar keer klonen nog meer van krijgt dan ben je er toch goedkoper vanaf en heb de beste paarden.

Volgens mij is het verschil met klonen, het karakter, dat word bepaald door het milieu waarin je leeft. Verders is alles iddentiek.

Met de fokkerij kom je er niet verder mee, maar met de centen wel (op kort termijn)

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:15

je karakter wordt inderdaad grotendeels bepaald door het milieu waarin je leeft, maar ook prestaties komen gedeeltelijk tot stand door het milieu. het wil dus niet zeggen dat als jij een kloon maakt van een goed renpaard, de kloon ook een goed renpaard zal worden. als is hier dan wel een grotere kans op (omdat de anatomie van beide paarden identiek is)