http://www.hbvl.be/Limburg/3970/artikel.asp?art={67B2BB21-C9BF-43BA-8DE6-5B958FEF12DF}
hbvl
Gisteren hebben de brandweer van Leopoldsburg en imker Frank Colson vergeefs gezocht naar een zwerm agressieve bijen. Zondagnamiddag had die een paard aangevallen. Het dier verkeerde in shock, maar overleefde de naar schatting 150 bijensteken.
“Het was verschrikkelijk. Ik heb nog nooit zoiets gezien.” Eigenares Anja Borrenberghs is nog altijd onder de indruk. Net als haar drie paarden Câlin, Achmedo en Namiche, die in de stal staan wanneer vier brandweerlui zich in speciale pakken hijsen om de weide en omliggende groene omgeving van De Boskant uit te kammen. “Ik heb de hele namiddag angels uitgetrokken. Bij negentig ben ik gestopt met tellen.”
Anja Borrenberghs en haar vriend Carlo Rutten hadden de 18-jarige ruin Câlin nog maar pas geadopteerd en zondag naar de wei gebracht waar ook hun twee andere paarden rondlopen. “We hebben Câlin in een aparte wei gezet zodat hij kon wennen aan de nieuwe omgeving. Toen we naar huis wilden gaan, zag ik wel een grote zwarte zwerm in de lucht hangen, maar ik heb daar niet bij stilgestaan. Ik dacht dat het muggen waren omdat achter de wei een beek loopt. Niet veel later kreeg ik telefoon van mijn vriendin die naast de wei woont. Ik moest snel komen, want ons nieuw paard stond hysterisch te springen.”
Dierenarts
Toen ze terug aan de wei kwamen, zagen de eigenaars hoe de zwerm bijen rond het paard hing. Het dier deed wanhopige pogingen om de woeste insecten van zich af te schudden. “Ik heb een fleece aangetrokken, een pet opgezet en ben de wei ingelopen. Op zo’n moment denk je niet na. Ik wilde mijn paard redden”, zegt Carlo. Toen hij bij het dier aankwam, keerden sommige bijen zich ook tegen hem. “Ik herinner me vooral het luide gezoem. Zelf ben ik drie keer gestoken, in mijn nek en op mijn hoofd, maar gelukkig heb ik Câlin kunnen meenemen uit de wei. Aan de stal hebben we met water de overige bijen kunnen wegjagen.” De ruin verkeerde in shock, de dierenarts was snel ter plaatse en heeft het paard cortisone en antibiotica toegediend. “Gelukkig is Câlin een gezond en nog redelijk jong paard. Een ziek of ouder dier had de aanval volgens de dierenarts niet overleefd”, aldus Borrenberghs.