Dierenambulance in opspraak na oa paardenverduistering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dierenambulance in opspraak na oa paardenverduistering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 18:51

http://www.destentor.nl/regio/deventer/ ... treden.ece
destentor.nl

Nog maar een paar weken is de Stichting Dierenambulance Hulpverlening actief in Deventer en nu al is de dienst met ook posten in Meppel en Steenwijk in opspraak.

En het is niet voor eerst dat dit gebeurt.

Andere dierenorganisaties hebben niets met de stichting op. De man achter de ambulancedienst geldt namelijk als zeer omstreden in dierenland. Na een reeks van beschuldigingen aan zijn adres trad oprichter/voorzitter Menno Koster begin april uiteindelijk af. Hij was alle aantijgingen zat, zo vertelde hij in het Dagblad van het Noorden. Sindsdien geldt hij niet als de drijvende kracht, maar is als adviseur nog wel op de achtergrond actief, zo vertelt N. Dijkstra, woordvoerder namens Stichting Dierenambulance Hulpverlening.

Aan de ene kant wordt Koster geroemd vanwege zijn dierenliefde en grenzeloze inzet, maar tegelijk wordt hij achtervolgd door negatieve verhalen van vrijwilligers en klanten, halve en hele beschuldigingen van zelfverrijking en agressie. Er lopen rechtszaken en onderzoeken naar hem. Hij vertrok met ruzie bij de Dierenambulance Leeuwarden, moest ooit voor de rechtbank verschijnen omdat hij een concurrerende dierenambulance van de weg zou hebben gereden en werd uiteindelijk geroyeerd als bestuurslid van Dierenambulance Friesland. Vervolgens begon Koster in de regio Meppel/Steenwijk een ambulancedienst.

Voorzitter Nicky van Loveren van dierenrechtenorganisatie La Gula Lopis noemt het 'haar taak' om Deventer te waarschuwen voor de Stichting Dierenambulance Hulpverlening. "Ik schrok mij kapot toen ik hoorde dat zij ook in Deventer actief zijn tegenwoordig." Van Loveren kwam ooit in conflict met de stichting toen deze in naam van haar organisatie paarden 'verduisterde'. Paardeneigenaren werd verteld dat hun dieren bij La Gula Lopis een mooie oude dag zouden hebben. In werkelijkheid werden de paarden doorverkocht aan handelaren in Brabant en moesten de eigenaren veel geld betalen om de dieren terug te krijgen. Van Loveren: "Op papier is Koster vertrokken, maar in werkelijkheid is hij nog altijd de belangrijkste man in de organisatie.''

Dijkstra ontkent dit. Koster speelt slechts op de achtergrond een kleine rol. "We zouden wel gek zijn als we geen gebruik meer zouden maken van zijn ervaringen. Menno was fanatiek actief. Dat heeft hem niet overal geliefd gemaakt."

Inmiddels waarschuwt ook beheerder Rinus van der Wal van het Dierenasiel Deventer en omstreken voor de nieuwe ambulancedienst. Dat doet hij niet vanwege allerlei geruchten die ook hem eerder al ter ore kwamen, maar op basis van feiten. Van der Wal bemerkte inmiddels bijvoorbeeld dat de dieren die door de nieuwe ambulancedienst zijn behandeld niet de verplichte inentingen hebben gehad. Ook krijgt hij veel klachten over de hoge kosten die de dierenhulpverleningsdienst rekent. Al met al aanleiding voor Van der Wal om zelf in actie te komen. In samenwerking met de politie gaat hij met onmiddellijke ingang zelf (zwerf)dieren ophalen.

Stichting Dierenambulance Hulpverlening kwam onlangs een hond ophalen die rondzwierf in de bossen bij Schalkhaar. Het dier bleek weggelopen en de eigenaresse moest 120 euro neertellen om haar viervoeter terug te krijgen. Van een andere Deventenaar kwamen uiteindelijk twee honden in de opvang van de bekritiseerde stichting in Wilhelminaoord terecht. Hij kreeg een rekening van 240 euro voorgeschoteld. Van der Wal: "Deze dieren stonden nota bene in Deventer als vermist opgegeven.''

Woordvoerder Dijkstra verwerpt de beschuldigingen. "Wij wilden de dieren afleveren bij het asiel in Deventer, maar stonden voor een dichte deur. Daarom voelden wij ons genoodzaakt de honden mee te nemen." En over de rekening: "Wij moeten helemaal naar Deventer komen. Op die afstand is het tarief gebaseerd. Helaas hebben we nog geen goede plek kunnen vinden om in Deventer een permanente ambulancepost in te richten. Zodra dat lukt, praten we over heel andere bedragen." Voorheen rekende de ter ziele gegane Deventer dierenambulance negen euro voor een rit in Deventer en twaalf euro voor een ritje daarbuiten.

Dijkstra betreurt de hele gang van zaken: "Wij merkten dat er in Deventer behoefte was aan een ambulancedienst. In dat gat zijn wij gesprongen. Het enige dat telt is het welzijn van de dieren. Het is jammer dat de dierenambulance, die in Deventer toch al zo'n slechte naam had, opnieuw in een kwaad daglicht wordt gesteld".

Chewany

Re: Dierenambulance in opspraak na oa paardenverduistering

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 19:53

Uit eigen ervaring weet ik hoe dankbaar dit werk is en vooral ook erg nodig en hoop dan ook dat men niet denkt dat alle DA´s verkeerd handelen of dure tarieven rekent want veelal wordt er nogal eens wat prive geld in de DA gestoken om draaiende te blijven omdat er nogal eens mensen denken dat ELKE DA finincieel wordt ondersteund maar dat is in de praktijk vaak heel anders. Een DA is over het algemeen een stichting die met vrijwilligers werkt en best wel veel tijd in beslag neemt. Vooral zijn er nog veel mensen die denken dat de ambulance op water rijdt of dat er gratis getakt kan worden en dus erg vaak geen ritgeld willen betalen, vaak komt het er dus opneer dat men dan zelf maar betaald.
ik kan zo nogheel lang doorgaan maar ik wil eigenlijk alle DA´s een hart onder de riem steken en dat ze vooral doorgaan met hun werk TOPPIE!!!!

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:49

Als Steenwijker kan ik de slechte berichten over de ambulance niet plaatsen, zal eens om me heen informeren..

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:26

Ik weet hoe belangrijk de dierenambulance is maar over dhr m koster .... die heeft heel wat geld wat voor de dierenambulance ingezameld werd gebruikt om de stalling van zijn eigen paarden te betalen. Ook heeft hij aan hele goede kennissen van mij een paard verkocht... wat nooit verkocht had mogen worden. Hij kreeg paarden via een stichting waar hij een blijvend goed tehuis voor moest zoeken, maar verkocht ze gewoon zodat hij er zelf ook nog wat geld op na hield. En als dan de eigenlijk huidige eigenaar dan contact met hem opnam want die paarden waren niet van hem zelf maar van een ander en moesten via een stichting geplaats worden om te vragen waar het paardje heen was. Wist hij dat niet meer..... Dus ben blij dat hij afgetreden is.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:08

Ik kan alleen maar bevestigen wat in de openingspost staat.
Ik kan er hier niet verder op in gaan maar dit is nog maar het topje van de ijsberg.....

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:10

Chewany schreef:
Uit eigen ervaring weet ik hoe dankbaar dit werk is en vooral ook erg nodig en hoop dan ook dat men niet denkt dat alle DA´s verkeerd handelen of dure tarieven rekent want veelal wordt er nogal eens wat prive geld in de DA gestoken om draaiende te blijven omdat er nogal eens mensen denken dat ELKE DA finincieel wordt ondersteund maar dat is in de praktijk vaak heel anders. Een DA is over het algemeen een stichting die met vrijwilligers werkt en best wel veel tijd in beslag neemt. Vooral zijn er nog veel mensen die denken dat de ambulance op water rijdt of dat er gratis getakt kan worden en dus erg vaak geen ritgeld willen betalen, vaak komt het er dus opneer dat men dan zelf maar betaald.
ik kan zo nogheel lang doorgaan maar ik wil eigenlijk alle DA´s een hart onder de riem steken en dat ze vooral doorgaan met hun werk TOPPIE!!!!

ik ben zelf ook een vrijwilliger bij de dierenambulance (in den bosch )

En mijn ervaring is ook dat zoiets heel moeilijk draaiende te houden is .
Op dit moment hebben we maar 7 vaste vrijwilligers dus er is totaal 2,5 dag bemand .
Te kort aan vrijwilligers en aan financiele middelen is de normale gang van zaken hier .
En dan om het comentaar van klanten nog maar niet te praten als we er niet elke dag kunnen zijn .
ook hebben wij maar 1 bus voor een echt veel te grote regio dus met spoedgevallen zijn we soms echt een uur onderweg .

En toch ondanks alle negatieve publiciteit doe ik mijn werk met veel plezier .

Wat er gebeurd daar in deventer weet ik in real life niks vanaf maar de bedragen die genoemd worden zullen hier in den bosch niet gerekend worden dat is zeker .

marie08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:33

ik ben ervan overtuigd dat dit heel belangrijk en goed werk is, onze kat is ooit doodgereden en die was opgehaald door de dierenambulance na een melding van iemand die haar had gezien. wij waren erg blij dat ze terecht was want we hadden ons rot gezocht.

ik weet ook dat dit soort organisaties grotendeels of helemaal op vrijwilligers draait, maar als je dan zo'n rat van een voorzitter hebt die dat kleine beetje geld dat er is achterover drukt of als er zulke bedragen worden gerekend dan kunnen juist de mensen die de ambulance nodig hebben deze niet meer gebruiken.

tegen alle goeie mensen op de dierenambulances zeg ik ga door met je goede werk en respect voor het werk dat je doet.

en wat de man uit dit topic betreft zal willen dat je in amerika dit deed dan kreeg je er een fatsoenlijke straf voor.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:02

Wat een waaaaazig verhaal dit zeg.