Manege Molenzicht aan de Boslustweg was afgelopen weekeinde in rouw gedompeld. Pablo, de eigenzinnige pony, was overleden. "Pablo is gestorven door gisting in de darmen", vertelt Dorien van Elsakker van Manege Molenzicht, die duidelijk nog aangeslagen is door het verlies.
Pablo was het oudste paard van Manege Molenzicht, hij was bijna 38 jaar. "Een bijzondere leeftijd als je weet dat een paardenjaar voor 3,5 mensenjaar telt", zegt ze.
"Pablo was 2 jaar toen hij op onze manege kwam. Hij werd bereden door een jongen van 12 jaar, maar daar was hij te fel voor. Ik heb hem toen gekocht voor mijn zoon Erik."
Pablo was volgens Van Elsakker een leider en erg eigenzinnig. "Als hij de berijder niet mocht, ging hij kreupel lopen. Een verzorgster kon dat gedrag niet langer aanzien en is ermee gestopt."
Het heeft zeven jaar geduurd voordat Pablo beginners accepteerde. Met ruiters had hij minder problemen.
Tijdens een wedstrijd om de West-Brabant Springtrofee leek Erik van Elsakker met Pablo te gaan winnen, maar Pablo wilde ineens niet meer en draaide zich bij de laatste sprong om.
Tijdens een rit in de omgeving heeft hij ook wel eens een ruiter afgeworpen en is hij alleen naar de manege gelopen.
Volgens Dorien liet Pablo op de manege blijken dat hij de hoogste in rangorde was. "Als een andere pony hem niet aanstond dreigde hij die aan te vallen."
Samen net Erik van Elsakker heeft Pablo het tot Z dressuur en Z springen gebracht, de hoogste klasse bij de pony's. "Als je op zo'n pony kunt rijden, dan kun je op alles rijden" kreeg Erik dikwijls te horen. Pablo was zeer gehecht aan Erik. Als Erik met vakantie was, weigerde Pablo te eten.
Na zijn sportieve carrière heeft Pablo nog ruim twintig jaar manegewerk gedaan en hebben veel kinderen op hem leren paardrijden.
Het laatste jaar mocht Pablo genieten van zijn oude dag en liep hij vrij rond in de manege. Dorien: "Erik heeft veel met Pablo afgezien, maar toch was hij voor ons heel bijzonder."
Zo'n vriend vergeet je nooit, hem missen zal enorm zijn, zijn vreugde, zijn liefde, zijn eigenaardigheden, je zou voor minder een traan laten. Gelukkig is hij oud mogen worden, jullie hebben hem de kans gegeven om lang te leven, niet ieder baasje zou het gedaan hebben, jullie en zijn liefde zijn één. Proficiat voor je zorg en voor je liefde voor Pablo. Als je straks een vleugje wind langs je hoofd voelt, zal het jullie Pablo zijn die even laat voelen, ik laat jullie niet alleen, ik kijk en laat weten dat ik nog steeds van jullie hou, en zeker aan mijn Erik.
michelle_12
Geplaatst: 06-06-10 15:58
Het was echt een schatje... Ik rijd ook op manege molenzicht en ik heb ook een keer op Pablo gereden.
aerdenhout1
Geplaatst: 06-06-10 16:04
Wat een prachtige leeftijd! En compliment voor de manege dat hij bij hun zo oud mocht worden! Maar het neemt niet weg dat het toch een verlies is. Mijn oudste was 40 jaar en HET gezicht van de stal. Ook van de een op de andere dag was het over, maar hij leeft nog steeds voort zeker als de oude verhalen doos open gaat! En dat gaat met Pablo ook gebeuren...uit het oog niet uit het hart!!!
Dit topic is al behoorlijk oud, (slotje?) Pablo is dus allang niet meer.. ook ik heb veel plezier beleefd aan het beestje op ponykamp, en heb leren rijden op zijn (bijna) leeftijdsgenootje floris, die ook een aantal jaar terug overleden is.
michelle_12
Geplaatst: 06-06-10 16:19
Rijden jullie op molenzicht? Ik wel, mijn lievelingspony's zijn Sam, Maarten, Shadow, Picasja en Salinero.
Wie heeft er in de catacomben van Bokt zitten zoeken? Maar goed, dit is dus een oud topic en daarom gaat het op slot. Nathalie_sam, alos je rode waarschuwingsletters ziet in een topic, dan mag je het topic niet zomaar omhoog halen.