FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 15:24

Bron: www.horses.nl

15/04/2008 FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Donderdag 10 april vergaderde het veterinaire comité van de interantionale paardensportfederatie FEI in het Zwitserse Interlaken. Het comité kwam na de vergadering met een standpunt over de laag-diep-en-rondmethode (hyperflexie).

Er zijn medisch gezien geen effecten bekend van het gebruik van hyperflexie. Toch is er serieuze bezorgdheid om het welzijn van het paard als de trainingsmethode niet juist wordt toegepast. In de verklaring maakt de FEI duidelijk dat het hyperflexie in elke tak van paardensport ziet als een vorm van geestelijk misbruik. De FEI ondersteunt de laag-diep-en-rondmethode daarom niet.

Liezel1

Re: FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:24

ok, en nu?

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:25

Amen Lachen

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:27

Liezel1 schreef:
ok, en nu?

Daar ben ik ook benieuwd naar..

Iedereen die het wel doet een boete geven..
Ruiters/Amazones thuis gaan bespieden om te controleren of ze het wel doen?
Weet niet wat ze met deze uitspraak willen bereiken.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 15:27

Liezel1 schreef:
ok, en nu?

Dat vraag ik mezelf dus ook af. Waarschijnlijk hebben ze nu alleen een standpunt in genomen en doen ze er verder niets mee.

Het is in ieder geval wel een stevige verklaring van de FEI als ze het zelfs aandurven om het geestelijk misbruik te noemen. Ben benieuwd hoe Sjef daarop gaat reageren, alhoewel ik dat eigenlijk ook wel weet. Knipoog
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 16-04-08 15:31, in het totaal 2 keer bewerkt

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:27

En wat nu dan?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:28

ThePast03 schreef:
Liezel1 schreef:
ok, en nu?

Dat vraag ik mezelf dus ook af. Waarschijnlijk hebben ze nu alleen een standpunt in genomen en doen ze er verder niets mee.

tja, dan hebben ze er dus eigenlijk niets aan...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:27

Hier liep al een topic over: [ON] FEI publiceert standpunt over Rollkur/Hyperflexion

Citaat:
Er zijn medisch gezien geen effecten bekend van het gebruik van hyperflexie. Toch is er serieuze bezorgdheid om het welzijn van het paard als de trainingsmethode niet juist wordt toegepast.

Dat lijkt mij te gelden voor elke vorm van training wanneer deze niet juist wordt toegepast.

Citaat:
In de verklaring maakt de FEI duidelijk dat het hyperflexie in elke tak van paardensport ziet als een vorm van geestelijk misbruik. De FEI ondersteunt de laag-diep-en-rondmethode daarom niet.

Ben erg benieuwd hoe ze dat hebben weten te onderzoeken, het geestelijk gestel van het paard Verward

Al met al klinkt het mij meer in de oren als een besluitvoering die onder druk is aangenomen, dan een heel objectief en op waarheid gebaseerd onderzoek.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:35

waarom heeft dit bericht de hoofdpagina niet gehaald?
het is toch een heet hangijzer , en vooral na de schokkende beelden van Coby van Baalen en Power and Paint, was iedereen ineens wakker.
verder vind ik het onverwacht (maar wel heel positief) dat de FEI zich zo uitspreekt tegen de LDRmethode, ook al is het dan nog verpakt in een politiek antwoord.

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:13

eiber schreef:
waarom heeft dit bericht de hoofdpagina niet gehaald?

Dat vroeg ik me ook al af.

eiber schreef:
verder vind ik het onverwacht (maar wel heel positief) dat de FEI zich zo uitspreekt tegen de LDRmethode, ook al is het dan nog verpakt in een politiek antwoord

"Toch is er serieuze bezorgdheid om het welzijn van het paard als de trainingsmethode niet juist wordt toegepast."

Vooral dit zinnetje vind ik heel dubieus, dus het kan correct toegepast worden, waar ligt de grens tussen correct en niet correct?

" In de verklaring maakt de FEI duidelijk dat het hyperflexie in elke tak van paardensport ziet als een vorm van geestelijk misbruik. De FEI ondersteunt de laag-diep-en-rondmethode daarom niet."

En als je dit zegt dan is het dus nooit correct? Ik ben benieuwd wat ze verder met deze verklaring gaan doen, en of er nog maatregelen uit volgen.

__Daphnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:08

A_N_O_U_K schreef:
Liezel1 schreef:
ok, en nu?

Daar ben ik ook benieuwd naar..

Iedereen die het wel doet een boete geven..
Ruiters/Amazones thuis gaan bespieden om te controleren of ze het wel doen?
Weet niet wat ze met deze uitspraak willen bereiken.

Ja dat vroeg ik me ook al af.
En wat nou als je een paard hebt die er hogerin niet doorheen loopt als je hem niet laag-diep-rond hebt? Dan kan je toch nooit hoger komen als de L?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 18:17