Gestolen Frida eindigde als biefstuk door chip-probleem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roihi

Gestolen Frida eindigde als biefstuk door chip-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 10:40

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/default.asp?art={33B299B4-BF3D-4259-980A-E08B125CFDAC}
gva.be

Op 1 juli moeten alle Belgische paarden een paspoort en een chip hebben. Maar het systeem blijkt niet waterdicht. Zo belandde de gestolen Frida ondanks chip vorige maand toch als biefstuk bij de beenhouwer.

De identificatieplicht voor paardachtigen werd speciaal uitgedokterd door de overheid om de voedselveiligheid te waarborgen en te verhinderen dat gestolen paarden naar de slachtbank worden geleid.
Maar het verenigd Europa blijkt in paardenland een lege doos, mocht de Nederlandse Anja ondervinden.

Eind vorig jaar bracht Anja haar 20-jarige merrie Frida te goeder trouw naar een dame in Nazareth bij Gent, die zich op internet uitgaf als uitbaatster van een paardenrusthuis. Frida zou er van haar oude dag mogen genieten. Maar twee maanden later bleek Frida buiten het medeweten van Anja verkocht, wat neerkomt op diefstal.

Adri Hauquier, in ons land de Sherlock Holmes op het vlak van paardendiefstal kwam op een spoor. “We hadden achterhaald dat ze onder de naam Serina een Belgisch paspoort en chip had gekregen”, vertelt Hauquier.

“Jammer genoeg kwamen we nét te laat, want Frida had die chip gekregen om hier in België geslacht te kunnen worden. Juist toen we haar bijna hadden, lag ze als biefstuk bij de beenhouwer."
"U moet weten dat Nederland ook een registratiesysteem heeft en Frida een Nederlandse chip had. Toch kon die paardenhandelaar haar dus probleemloos opnieuw laten chippen door een Belgische dierenarts en haar een Belgisch paspoort laten geven, om haar zo legaal te laten slachten. Noch de dierenarts, noch het slachthuis deden moeite om te kijken of ze nog een andere chip droeg. Reden? De Belgische identificatiebank staat niet in verbinding met de Nederlandse.”
De Vlaamse Confederatie in Kessel- Lo, bevestigt dat de Nederlandse en Belgische databank niet in verbinding staan. Adri Hauquier pleit nu voor een uitwisseling tussen Nederland en België.

Klik hier voor het ingescande artikel.
Laatst bijgewerkt door Heike op 16-04-08 14:24, in het totaal 5 keer bewerkt
Reden: Aangepast naar de regels voor VN

TICKELS

Re: Gestolen Frida eindigde als biefstuk door chip-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:46

Dat is ook de reden dat ik zo antichip ben!!!
Mijn paarden hebben allemaal een DNA-profiel.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:49

Nou zeg....het zou je paard zijn...
Hoe werkt een DNA profiel precies dan? Is dit wel helemaal waterdicht? Zowel in NL als Belgie? Zolang er nog geen systeem bestaan dat gegevens uitwisselt tussen NL en Belgie denk ik dat alle registratiemanier fraudegevoelig zijn......

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:55

Hmmmmm. Dit wordt weer een hele razzia tegen het chippen zeker? Dit paard was niet in orde toen het in België kwam. En dat is niet de schuld van het systeem, maar van de eigenaar/vrouw in Nazareth. Paarden in België moeten aan drie voorwaarden voldoen. Hieronder nogmaals de uitleg.
1) ze moeten een chip hebben
2) ze moeten een europees paspoort hebben, met chipnummer, schets en bijlage voor toediening van geneesmiddelen
3) ze moeten geregistreerd zijn in de centrale databank

Deze drie voorwaarden moeten verplicht voldaan zijn. Als je dus leest, dan zie je dat dit paard ENKEL voldeed aan voorwaarde 1. Met andere woorden, ze was niet in orde en niet beschermd tegen het slachten. Dat is enkel te wijten aan de eigenaar. het verhaal van inplanting van een tweede chip heb ik zware twijfels over. Het enige wat hier hoefde te gebeuren door mensen met slechte bedoelingen, is het nederlandse nummer in een equipas vermelden, het paard zo registreren en naar de slacht brengen. Dus een tweede chip was niet nodig. Bovendien wordt voor het inbrengen van een chip uitgebreid gecontroleerd of het dier nog geen chip inheeft. Dus ALS de dierenarts een tweede chip heeft geplaatst, dan was dit een fout/onzorgvuldigheid van zijnentwege. Het systeem werkt wel degelijk, maar zolang niet iedereen in orde is, kunnen dingen zoals dit dus voorvallen. Het is wel niet correct om de fout dan maar bij het systeem te leggen. Eigenaars moeten de verantwoordelijkheid dragen om alles in orde te brengen, achteraf klagen heeft weining nut. Toch vind ik het vanzelfsprekend erg voor deze mensen... Het had niet mogen gebeuren.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:07

Het hele registratiesysteem rammelt nmm. aan alle kanten. Op de stal waar mijn paardjes staan zijn/waren ook nogal wat oudere paarden, die van alles en nogwat mank(e)er(d)en. In de loop van het afgelopen jaar zijn er daarvan, door verschillende oorzaken, 5 ingeslapen en opgehaald door de Rendac (lang leve het erfabonnement). Bij niet 1 ervan is gevraagd naar een paspoort, of is er een chip gecontroleerd. Noch door de euthanaserende da., noch door de chauffeur van de Rendac die het kadaver op kwam halen.

Natuurlijk is de identiteit en herkomst van paarden die via de kadaververwerking opgeruimd worden niet interessant voor de voedselveiligheid, maar bijv. gestolen paarden zoals in het bovengenoemde geval van die Frida (al is die dan weer wel de voedselketen in gegaan) kunnen op deze manier dus ook geruisloos verdwijnen, zonder dat ooit nog te achterhalen is waar ze gebleven zijn. Zie ook dit topic.

Koppeling van databanken over de landsgrenzen heen, heeft dus alleen nut als alle andere mazen in het systeem ook gedicht worden en iedereen die er uit hoofde van zijn functie mee te maken heeft de procedures correct uitvoert.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:15

Bovenstaande vind ik ook weer niet correct. Het is niet de taak van Rendac of van de dierenarts om die chip te controleren en door te geven dat het dier overleden is. Dat is de taak van de eigenaar. Rendac hoeft geen chipnummers af te lezen voor ophaling. Deze dieren dienen niet voor consumptie, zoals gezegd en vormen dus geen enkel gevaar. Bovendien gaat het hier niet om dieren die zomaar zonder reden zijn afgemaakt. Het was noodzakelijk omwille van hun gezondheid. Die dierenarts doet dus gewoon zijn werk. Het is de taak van de EIGENAAR om aan de databank te laten weten dat het dier met dat chipnummer is overleden. Dus niet te snel de schuld bij een ander leggen. Als eigenaar ben je ten alle tijde verantwoordelijk voor je dier, dus zorg er dan ook voor dat je in orde bent. Achteraf de schuld bij een ander leggen is makkelijk.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:28

Ben ik deels met je eens, maar waar het dus misgaat is dat er geen enkele controle in het systeem is ingebouwd om falen van of sjoemelen door eigenaren (of kwaadwillenden die zich daarvoor uitgeven) te ondervangen. Ik wil de zwartepiet dan ook nadrukkelijk niet bij de Rendac of bij de veeartsen leggen, maar bij de bedenkers van het systeem die het nu zo ingericht hebben, dat er aan alle kanten heel simpel mee te frauderen is voor wie dat wil.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:40

Ik denk niet dat er zo makkelijk mee te frauderen is hoor. Geen enkel systeem is perfect waterdicht. Alles is afhankelijk van de medewerking van de betrokkenen. Wat hier gebeurd is (en ibj jou) is geen bewijs dat het systeem niet werkt, want het paard uit het artikel was NIET in orde, en bij de oudere paarden die bij jou ingeslapen zijn, is er ook niets fout gebeurd, maar is wel verzuimd (eigenaren, alweer) om te melden dat het betreffende paard overleden was. Er zijn verschillende partijen bij betrokken en het spijt me dat ik het moet zeggen, maar de EIGENAAR is eindverantwoordelijke. Als je die verantwoordelijkheid niet neemt, dan ben je in fout en heb je geen recht tot klagen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:57

TICKELS schreef:

Je goed recht hoor, om een DNA profiel te hebben. Kan ik heel goed begrijpen.
Maar het was er in dit geval ook niet anders van geworden.
dan was het paard ook gewoon Belgisch gechipt en geslacht...want een DNA profiel staat ook niet op het voorhoofd van het paard geschreven....dus zonder de papieren ben je dan ook nergens. helaas...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:59

Jammer dat er zo weinig controle op is, maar aan de andere kant; niets is helemaal waterdicht.

Het zou je maar overkomen zeg...

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:06

Ik heb altijd begrepen dat met DNA profiel de kosten voor het uitlezen van het DNA materiaal voor je eigen rekening zijn bij een controlle? Hoe gaat dat dan? Je rijd een controlle in, ze nemen haar af en je mag door rijden naar je bestemming en binnen drie weken krijg je bericht ofzo? Gewoon erg nieuwsgierig.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:08

polly2 schreef:
TICKELS schreef:

Je goed recht hoor, om een DNA profiel te hebben. Kan ik heel goed begrijpen.
Maar het was er in dit geval ook niet anders van geworden.
dan was het paard ook gewoon Belgisch gechipt en geslacht...want een DNA profiel staat ook niet op het voorhoofd van het paard geschreven....dus zonder de papieren ben je dan ook nergens. helaas...

Klopt helemaal. Mijn paarden hebben ook een DNA registratie in plaats van een Chip. Meer om persoonlijke redenen. Als ze geen chip hebben en geen pasoort is het nog makkelijker om een vals paspoort aan te laten maken.
Dit voorval laat meer weer eens zien, dat een indentificatieplicht voor paarden zoals het nu is, niet werkt. Afschuwelijk voor de eigenaar overigens.
Het zegt niets over een paard.
Wat nou de werkelijke reden is van het invoeren van de indentificatie van paarden is mij ook nog steeds een raadsel. Op het paspoort van mijn paarden wordt al aangegeven dat het geen paarden meer zullen zijn voor consumptie, dus registratie van medicijnen is niet nodig.
Ooit zullen we er wel achter komen, waarschijnlijk als het systeem een belasting regel gaat worden.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:10

Mathilde schreef:
Ik heb altijd begrepen dat met DNA profiel de kosten voor het uitlezen van het DNA materiaal voor je eigen rekening zijn bij een controlle? Hoe gaat dat dan? Je rijd een controlle in, ze nemen haar af en je mag door rijden naar je bestemming en binnen drie weken krijg je bericht ofzo? Gewoon erg nieuwsgierig.

Klopt! Alleen heb ik nog nooit een mee gemaakt. Ze checken het paspoort en alleen bij twijvel trekken ze opnieuw haar voor DNA onderzoek. Als de schets van je paard in het paspoort overeenkomt met je paard is dat voldoende hoor.
Ik zelf het ook een bruine merrie zonder aftekeningen, maar ook daar nog nooit problemen met indentificatie gehad.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:10

@ coliena:

Mbt. het artikel van de openingspost: Dat een paard dat, in jouw woorden, "niet in orde" was (hoewel je mbt. het chippen, de originele papieren en het handelen van de eigenaar aannames doet die imo. niet door feiten gestaafd worden), tòch in de voedselketen terecht kan komen, is nmm. juist het beste bewijs dat het systeem niet deugt.

Het systeem is namelijk aan paardenhoudend Nederland/Europa 'verkocht' als middel om de voedselveiligheid te waarborgen (hoewel ik nog steeds zit te wachten op de invoering van een houderschapsbelasting op paarden, maar dat is een andere discussie) en als het dus blijkbaar zo gemakkelijk is om een nieuw paspoort bij een paard te krijgen (waar eerder toegediende medicatie, die zou kunnen veroorzaken dat het paard niet meer geschikt is voor menselijke consumptie, dus niet in vermeld staat), doet het systeem dus niet waarvoor gezegd wordt dat het bedacht is, dus deugt het niet.

Verder: Ook mbt. tot het inslapen van de paarden bij mij op stal doe je aannames die nergens op gebaseerd zijn. Ik heb geen flauw idee of de betreffende paarden überhaupt gechipt waren en/of een paspoort hadden en evenmin of de eigenaren ervan ze eventueel afgemeld hebben of niet. Dat is hun eigen verantwoordelijkheid en daar bemoei ik me niet mee. Ik begrijp dan ook niet waar jij nu vandaan haalt dat dit 'dus' niet gebeurd zou zijn. Ik heb slechts vastgesteld dat er niet naar gevraagd is bij het euthanaseren van de paarden en het ophalen van de kadavers.

Tenslotte: ik klaag niet, ik constateer slechts dat er mazen zitten in het systeem zoals het er nu ligt, die het mogelijk maken dat er fouten gemaakt worden of doelbewust mee gefraudeerd kan worden. Een goed systeem is idiot-proof en niet fraudegevoelig. Al meermalen is gebleken, ook nu weer, dat het huidige registratiesysteem niet aan die voorwaarden voldoet.
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 16-04-08 13:18, in het totaal 2 keer bewerkt

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:11

Het zou eigenlijk geen razzia tegen de chip moeten zijn, maar tegen zo'n truttebol die zomaar jouw oude dier aan de slager verkoopt. Goh wil je het bestje voor je trouwe dier en dan gebeurt er zoiets zeg...Wat een rotmeid..wat een rotte appel..Ja eigenlijk schieten woorden hier voor tekort, en ik wens de eigenaar van dit dier veel sterkte.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:16

Wat een vreselijke situatie voor de eigenaar van het dier!! Als je je paard een goede oude dag wil bezorgen en het dier word gewoon verkocht.. Ik heb er gewoon even geen woorden voor! Wat een vreselijke actie..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:18

Jee wat naar voor de eigenaresse.
Maar dit zou dus ook betekenen dat wanneer een paard in Nederland wordt gestolen, het heel makkelijk naar België kan worden vervoerd, waar het weer (zonder verdere controle) wordt voorzien van nieuwe chip en paspoort; klaar voor nieuwe verhandeling - slacht. Boos!
Schiet ook lekker op dan.
Hopelijk wordt er op korte termijn wat gedaan aan dit "incorrecte" systeem of komen er kamervragen over (hoewel het daar vast niet belangrijk genoeg voor is).

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:20

Tja ik vind het echt gortig dat die mensen van het "rusthuis" zo'n paard zonder medeweten van de eigenaar naar de slager brengen. Walgelijk vind ik dit. Men zou dat soort mensen zwaar moeten straffen.
Ook ik ben tegenstander van het chippen en heb ook alleen nog de jonge dieren laten chippen omdat wij (in België) niet te kiezen hebben... Dat de databanken niet met elkaar in verbinding staan toont nogmaals aan de Europa nog een lange weg te gaan heeft. Wat mij betreft mogen die regelnichten van de Europese commissie wat meer op hun verantwoordelijkheid worden gewezen door het Europess parlement (in casu de kiezer) maar daar merk ik momenteel weinig van. Zal wel weer afgewimpeld worden als "perceptie van de feiten" zeker ?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:34

EricPrast schreef:
@ coliena:

Mbt. het artikel van de openingspost: Dat een paard dat, in jouw woorden, "niet in orde" was (hoewel je mbt. het chippen, de originele papieren en het handelen van de eigenaar aannames doet die imo. niet door feiten gestaafd worden), tòch in de voedselketen terecht kan komen, is nmm. juist het beste bewijs dat het systeem niet deugt.

Het systeem is namelijk aan paardenhoudend Nederland/Europa 'verkocht' als middel om de voedselveiligheid te waarborgen (hoewel ik nog steeds zit te wachten op de invoering van een houderschapsbelasting op paarden, maar dat is een andere discussie) en als het dus blijkbaar zo gemakkelijk is om een nieuw paspoort bij een paard te krijgen (waar eerder toegediende medicatie, die zou kunnen veroorzaken dat het paard niet meer geschikt is voor menselijke consumptie, dus niet in vermeld staat), doet het systeem dus niet waarvoor gezegd wordt dat het bedacht is, dus deugt het niet.

Verder: Ook mbt. tot het inslapen van de paarden bij mij op stal doe je aannames die nergens op gebaseerd zijn. Ik heb geen flauw idee of de betreffende paarden überhaupt gechipt waren en/of een paspoort hadden en evenmin of de eigenaren ervan ze eventueel afgemeld hebben of niet. Dat is hun eigen verantwoordelijkheid en daar bemoei ik me niet mee. Ik begrijp dan ook niet waar jij nu vandaan haalt dat dit 'dus' niet gebeurd zou zijn. Ik heb slechts vastgesteld dat er niet naar gevraagd is bij het euthanaseren van de paarden en het ophalen van de kadavers.

Tenslotte: ik klaag niet, ik constateer slechts dat er mazen zitten in het systeem zoals het er nu ligt, die het mogelijk maken dat er fouten gemaakt worden of doelbewust mee gefraudeerd kan worden. Een goed systeem is idiot-proof en niet fraudegevoelig. Al meermalen is gebleken, ook nu weer, dat het huidige registratiesysteem niet aan die voorwaarden voldoet.

Als het paard een europees paspoort zou gehad hebben, een chip EN in de databank had gezeten, dan had men het paard niet kunnen verkopen en dan zou er geen paspoort aangemaakt kunnen zijn waarmee ze als slachtpaard zou kunnen geregistreerd zijn. Dus het slachten zou niet gebeurd zijn had de eigenaar haar laten registreren.

NIemand weet of het betreffende paard in de voedselketen beland is. Het is geslacht. Daar stopt de informatie. Veel karkassen worden afgekeurd en ik zou het moeten checken, maar een paard kan volgens mij niet geslacht worden als ze nog maar net is gechipt. Daar zit een standaard wachttijd op, althans voor het belanden in de voedselketen. Dus of ze geeindigd is op iemands bord, dat weet niemand.

Wat betreft jouw voorbeeld was het niet mijn bedoeling om aannames te maken. Ik wilde enkel uitleggen dat het niet is omdat Rendac of de dierenarts geen controle heeft gedaan, dat er een fout gebeurd is. Dus mijn excuses als dit verkeerd is overgekomen.

Geen enkel bestaand systeem is volledig waterproof. Op elke systeem kan gefraudeerd worden. Bovendien zitten er in ieder nieuw systeem kinderfouten. Ik wilde enkel duidelijk maken dat het zeker nog niet bewezen is dat het systeem zelf faalt. Wat er wel voor zorgt dat er fouten gebeuren, dat is verkeerde informatie, en mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:45

Er staat nergens dat het paard geen EU paspoort had dus een aanname dat die er niet was.
En als dat EU paspoort er wel is maakt dat niks uit, ook al is het duidelijk dat het paard een chip heeft wordt er in BElgie vrij makkelijk een nieuwe chip in gedaan met een nieuw paspoort(spreek uit ervaring helaas)
Dus dan maakt het allemaal niet uit.
Als ze zo nodig moeten chippen zouden ze een internationale chip moeten hebben met bijbehorend paspoort en een uitleessysteem direct naar een PC, en dan nog kan er gefraudeed worden.
Dus idd een check door de Rendac, slachthuis, aankoopkeuring enz. dan sluit je de meeste fouten uit.

Ik ben ook tegen chippen(waar houdt het op?) en ook DNA is niet foutloos en helaas moeilijker te controleren.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:58

Al meermalen heb ik gehoord dat er erg makkelijk een tweede chip bij een paard geplaatst is.
Bijvoorbeeld omdat er verschillende systemen in omloop zijn, de ene lezer kan de chip van de ander niet lezen en andersom.
Of omdat een chip niet (meer) op de plaats zit waar hij zou moeten zitten.

En als je een veearts hebt die het niet zo nauw neemt met de regels dan is het makkelijk frauderen.

Waar het verhaal op gebaseerd is dat de papieren ed niet in orde zouden zijn van het paard is mij idd ook niet duidelijk.

Als je een hond in laat slapen krijg je een bewijs van overlijden, is dat bij paarden ook niet zo? Kun je gewoon je paard afmelden zonder enig bewijs?
Dat is dan erg fraudegevoelig, ik weet niet hoe goed een chip bestand is tegen een sterk magnetisch veld, de chip onklaar maken, paard afmelden, nieuwe chip erin en we hebben een 'nieuw' paard... Om wat voor reden dan ook...

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:01

Chip kan niet onklaar worden gemaakt. Ik heb reeds alle methodes uitgetest, onder andere zeer sterke magneet, koken, invriezen, meerdere malen laten vallen, ... Nog geen enkele keer kapot gekregen. Mensen die nog suggesties hebben, deze zijn zeer zeker welkom, de chip ligt ondertussen al 1,5 jaar in mijn auto, gewoon los en werkt nog steeds perfect.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:06

Het zal je maar gebeuren, zo zie je maar dat niemand betrouwbaar is.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:31

Dat was prcies wat ik wilde zeggen. Waar staat dat het paard geen paspoort had? Bovendien krijg je ook geen paspoort als je een paard steelt, dus dan is het hele systeem alnog waardeloos. En idd het goede met de chipreaders. Mijn paard heeft 2 chips. Omdat ik niet wist dat ze er al 1 had sinds haar geboorte, en omdat de chipreader van de DA het ding niet kun vinden omdat het een oostenrijkse is. Ik heb inmiddels wel de papieren die horen bij de oude chip en het paspoort ed die horen bij de nieuwe chip. Daarnaast ook mijn paard laten opnemen in de nederlandse databank voor huisdieren. Maar met dit alles schiet ik nog steeds niets op zo te horen en zit mijn paard wel mooi met 2 vreemde objecten in haar hals Nagelbijten / Gniffelen

dreamgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:03

@mystica: aangezien die chip al sinds de geboorte werd geplaatst is deze waarschijnlijk in de bloedbaan terecht gekomen waardoor deze uit het paardje verdwenen is. Een chip (ook al is die buitenlands) kan wel gelezen worden met chipreader.

Aangezien die dame Frida al enige tijd in Belgie ondergebracht heeft is deze zelf in de fout gegaan! Als ze toen een aanvraag had ingediend kon dit drama vermeden worden. Het is de Belgische wetgeving die zegt dat een paard die voor minimum 3 maand in Belgie verblijft ingeschreven MOET staan in de databank. Daar dit NIET gebeurd is kon de dienst voor de identificatie ook niet weten dat dit om een gestolen paard ging. Frida stond sinds eind vorig jaar in belgie. Hieronder een kopie uit het KB.

"Elk paard dat langer dan 90 dagen op het Belgisch grondgebied verblijft, wordt beschouwd als zijnde definitief binnengebracht. Een uitzondering is voorzien voor dekhengsten,..."

Deze dame heeft dus eigenlijk de wet overtreden. Ze wist namelijk dat haar paard langer dan 90 dagen in Belgie ging verblijven (aangezien het in een rusthuis werd gezet).
Haar taak bestond er dus uit om de aanvraag in te dienen. 1 simpel blad papier had het leven van Frida kunnen redden, maar door nalatigheid van haar eigen baasje belandde ze zo in het slachthuis.