Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
TICKELS schreef:Dat is ook de reden dat ik zo antichip ben!!!
Mijn paarden hebben allemaal een DNA-profiel.
polly2 schreef:TICKELS schreef:Dat is ook de reden dat ik zo antichip ben!!!
Mijn paarden hebben allemaal een DNA-profiel.
Je goed recht hoor, om een DNA profiel te hebben. Kan ik heel goed begrijpen.
Maar het was er in dit geval ook niet anders van geworden.
dan was het paard ook gewoon Belgisch gechipt en geslacht...want een DNA profiel staat ook niet op het voorhoofd van het paard geschreven....dus zonder de papieren ben je dan ook nergens. helaas...
Mathilde schreef:Ik heb altijd begrepen dat met DNA profiel de kosten voor het uitlezen van het DNA materiaal voor je eigen rekening zijn bij een controlle? Hoe gaat dat dan? Je rijd een controlle in, ze nemen haar af en je mag door rijden naar je bestemming en binnen drie weken krijg je bericht ofzo? Gewoon erg nieuwsgierig.
EricPrast schreef:@ coliena:
Mbt. het artikel van de openingspost: Dat een paard dat, in jouw woorden, "niet in orde" was (hoewel je mbt. het chippen, de originele papieren en het handelen van de eigenaar aannames doet die imo. niet door feiten gestaafd worden), tòch in de voedselketen terecht kan komen, is nmm. juist het beste bewijs dat het systeem niet deugt.
Het systeem is namelijk aan paardenhoudend Nederland/Europa 'verkocht' als middel om de voedselveiligheid te waarborgen (hoewel ik nog steeds zit te wachten op de invoering van een houderschapsbelasting op paarden, maar dat is een andere discussie) en als het dus blijkbaar zo gemakkelijk is om een nieuw paspoort bij een paard te krijgen (waar eerder toegediende medicatie, die zou kunnen veroorzaken dat het paard niet meer geschikt is voor menselijke consumptie, dus niet in vermeld staat), doet het systeem dus niet waarvoor gezegd wordt dat het bedacht is, dus deugt het niet.
Verder: Ook mbt. tot het inslapen van de paarden bij mij op stal doe je aannames die nergens op gebaseerd zijn. Ik heb geen flauw idee of de betreffende paarden überhaupt gechipt waren en/of een paspoort hadden en evenmin of de eigenaren ervan ze eventueel afgemeld hebben of niet. Dat is hun eigen verantwoordelijkheid en daar bemoei ik me niet mee. Ik begrijp dan ook niet waar jij nu vandaan haalt dat dit 'dus' niet gebeurd zou zijn. Ik heb slechts vastgesteld dat er niet naar gevraagd is bij het euthanaseren van de paarden en het ophalen van de kadavers.
Tenslotte: ik klaag niet, ik constateer slechts dat er mazen zitten in het systeem zoals het er nu ligt, die het mogelijk maken dat er fouten gemaakt worden of doelbewust mee gefraudeerd kan worden. Een goed systeem is idiot-proof en niet fraudegevoelig. Al meermalen is gebleken, ook nu weer, dat het huidige registratiesysteem niet aan die voorwaarden voldoet.