Publiek laat de ponyhengsten massaal links liggen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Publiek laat de ponyhengsten massaal links liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 14:10

http://www.destentor.nl/regio/zwolle/zw ... liggen.ece
destentor.nl

New Forest, Welsh, Haflinger, Fell, NRPS, Shetland en Tinker. Voor de leek: dit zijn geen biermerken maar ponyrassen.

Ze waren zaterdag vertegenwoordigd tijdens de ponyhengstenshow in Hippisch Centrum De Haerst.

De Stichting Pony Promotie Nederland organiseerde voor de vijfde maal dit nationale pony-evenement. De afgelopen jaren bleek er voldoende animo te zijn bij hengstenhouders, fokkers en publiek. Dit jaar is gekozen voor een geheel nieuwe opzet en locatie.

Op de parkeerplaats voor de manege was menig paardenfokker druk in de weer om zijn rashengst klaar te maken voor de presentatie.

Gehinnik en hoefgetrappel maakte duidelijk dat de meeste pony's wat zenuwachtig waren.

Met 's middags een veiling en 's avonds een gevuld showprogramma, was er voldoende te zien en te beleven voor hobbyisten en beroepsmatige paardengekken. Toch waren er op de tribunes nog veel lege plekken. " Ondanks de goed opgezette show, met een demonstratie van vrijheidsdressuur, een ponyrace met kinderen, een mendemonstratie en de verkiezing van de pony van het jaar, valt de opkomst wat tegen dit jaar." Tineke van der Weerd is secretaris van de Stichting en mede-organisator van het evenement. " Gezien de goede promotie en de centrale locatie dit jaar, hadden we meer mensen verwacht. Maar zowel bij de veiling vanmiddag als bij de show vanavond was er weinig publiek, een paar honderd mensen, schat ik zo in. Er waren gelukkig wel voldoende kopers. De 33 sportpony's, die geclassificeerd zijn voor wedstrijdspringen en dressuur, zijn allemaal verkocht tijdens de veiling."

Sommige bezoekers zijn zelf fokkers en kijken met een geoefend oog naar de kwaliteiten van de geshowde hengsten. Zoals meneer Van de Bunt uit Hilversum: "Ik heb Welsh-merries en zoek een goede dekhengst. Er zijn er drie die me aanspreken, maar eigenlijk heb ik mijn keuze al gemaakt. Ik ben hier om de hengst nog eens te zien." Andere belangstellenden hebben pony's als liefhebberij. Lydia en Stefan uit Rijssen zijn puur uit interesse naar de avondshow gekomen. Lydia: "Ik ben gek op paarden en deze zijn zo mooi en sierlijk. Zelf heb ik er geen, maar ik rijd wel paard. Er hangt hier echt een 'paardensfeertje', heerlijk." Ondanks de tegenvallende opkomst zal volgend jaar het evenement opnieuw in Zwolle gehouden worden. Van der Weerd: "Er is, zeker onder fokkers en hobbyisten, behoefte aan een veiling en show zoals wij die organiseren. We gaan er dus mee door. Dit jaar zaten we voor het eerst in Zwolle. Vanwege de centrale ligging en de goede bereikbaarheid van manege De Haerst, is het de ideale locatie. We proberen het volgend jaar weer hier."

hangertje

Re: Publiek laat de ponyhengsten massaal links liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:55

Ik dacht dat het ponyfokken met goede ponyhengsten juist in opkomst was! Wellicht komt de lage opkomst door het feit dat het evenement in Zwolle plaats had? In het zuiden is daar toch meer animo voor lijkt me.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:55

Ik was 's avonds wel aanwezig bij de show.
We kwamen eigenlijk speciaal voor Orchard Boginov.
Ik vond de showonderdelen erg mooi.
Heb ook bloeimooie pony's gezien!
Maar het was idd niet zo erg druk nee, jammer.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:04

Ik rijd zelf op de Haerst, en moet zeggen dat ik er ook weinig over gehoord heb? Misschien dat daar meer aandacht aan kan worden besteed, dat meer mensen er van weten Lachen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:05

Jammergenoeg viel de datum wat beroerd uit bij sommige hengstenhouders. Jurrius had zondag zijn eigen show, het shetland pony stamboek had een hengstenshow in Bergharen die avond. Dat laatste was ook de reden waarom mijn hengst er niet was, de hengstenhouder was daar naar toe.
Jammer dat de publieke belangstelling tegen viel. Gelukkig gaat het wel door, want ook al ligt het niet centraal, het is wel de manier om meerdere hengsten van diverse stamboeken te zien. Zoveel hengstenshows waar pony's te zien zijn zijn er niet.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:00

Tja, ik woon er tien minuten vanaf, maar ik heb 's middags lekker zelf gereden, en 's avonds moest ik werken. Anders was ik zeker even komen kijken Ja Ben zelf compleet van de pony's, paarden vind ik niks aan Clown

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:04

Ogod, helemaal vergeten heen te gaan Bloos Had eigelijk naar de show willen komen kijken Clown

sinnoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:45

Was ook al Tinkerhengstenshow van het nsvt te ermelo.... dus tja, Als Tinkerliefhebber ga je dan toch daar kijken!

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:32

Tja, naja ik kreeg vrijdag ofzo pas een mail in mijn inbox dat die showdag er was,
dus ja dan valt er voor mij niet echt meer wat te regelen.

Maar ach mijn vroegere pony (King Kadanz, voor het NRPS) is het toch niet geworden, en verder interesseerde het me weinig Nagelbijten / Gniffelen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:09

Sinds wanneer ligt zwolle centraal ?

Meen dat grootste deel van de paardenmensen meer naar het zuiden wonen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:14

Er wonen ook wel redelijk wat mensen met paarden in het noorden hoor..

Het is dat ik niet wist dat dit er was, anders was ik zeker weten heen gegaan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:16

Citaat:
Gezien de goede promotie en de centrale locatie dit jaar

Uiteraard wonen er veel paardenmensen in het noorden, maar ze zeggen dat ze het vreemd vinden dat er zo weinig mensen kwamen, want het was zo centraal ...

Ik woon in brabant, maar vind zwolle echt te ver rijden voor zoiets ..

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:40

Vond het ook wat beroerd vallen, de dag dat ze het hielden. Net tussen allerlei hengstenshows in en probeer je kop daar maar boven te krijgen. Vooral als je specificiek op zoek bent naar een Welsh hengst of een Haflinger hengst. Knipoog Dan ga je liever naar de hengstenshow van de stal waar die hengst aangeboden staat. Knipoog

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:25

ja ik was er smiddags tijdens de ponyveiling, dat viel erg tegen.
kwa kopers moet ook zeggen dat naar mijn mening ruim 8 op de 10 aangeboden ponys, terug zijn gekocht door de eigenaren zelf.
tevens werd er dus slecht of geheel niet geboden op de ponys.

jammer mooie opzet.

en niet te vergeten ieder jaar weer in dit weekend de bonte paardeveiling te tolbert die altijd bomvol is.
misschien een optie voor de maanden febr-maart.

veel succes verder.

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:53

Haha ja ik snap ook niet dat ze noemen dat alle pony's verkocht zijn. Degene die geweest zijn (ik ook) weten dat het onzin is. Bij de eerste 6 pony's, werd er op 2 niet eens geboden en het merendeel heeft zijn eigen pony teruggekocht. En ja ik kan er zo een paar opnoemen (die staan nu weer op marktplaats bij hun 'oude' eigenaar).
Is niet erg, maar ga dan niet zeggen dat alle pony's verkocht zijn. Dat is wel triest!!!!!!!