Vruchtbaarheid intensief gebruikte fokpaarden niet goed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Vruchtbaarheid intensief gebruikte fokpaarden niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 12:31

http://www.agriholland.nl
Agriholland.nl

Hoe intensiever fokpaarden gebruikt en begeleidt worden, hoe duidelijker het wordt dat de vruchtbaarheid soms te wensen laat. In het bijzonder valt bij sommige populaire hengsten de bevruchtingspercentages onverwacht tegen. Bij de merrie wordt duidelijk dat vroeg embryonale sterfte (VES) een belangrijke bron van economisch verlies is. Tom Stout, de nieuwe hoogleraar inwendige ziekten/voortplanting bij het Departement Paard van de Faculteit Diergeneeskunde van Universteit Utrecht, gaat uitzoeken hoe dat komt en wat er aan te doen is

Hoewel hengsten op spermakwaliteit getest worden voorafgaand aan hun dekcarrière, is nu duidelijk dat het huidige spermaonderzoek onvoldoende is om een adequate vruchtbaarheidsvoorspelling te doen. Des te frustrerender dat nauwkeuriger testen voor spermakwaliteit bestaan, maar nog niet voor routine-spermaonderzoek in gebruik zijn genomen.

Testen
De komende jaren zal het Departement Paard van de Faculteit Diergeneeskunde zich richten op het ontwikkelen, valideren en in dagelijks gebruik nemen van een reeks testen voor de belangrijkste vruchtbaarheid beïnvloedende eigenschappen van spermacellen, om de oorzaak van matige vruchtbaarheid beter op te sporen of een betere voorspelling van verwachte vruchtbaarheid te maken.

Merrie
Bij de merrie ligt de incidentie van VES tussen dag 14 en 35 van de dracht rond de 10%. De incidentie-VES neemt nog verder toe met toenemende maternale leeftijd of het gebruik van embryo cryopreservatie en in vitro bevruchtingstechnieken. Hoewel de precieze oorzaken van VES nog niet bekend zijn, zijn er indicaties dat - zoals bij de mens - chromosomale afwijkingen, mitochondriale schade en storingen in de normale dialogen tussen embryo en maternale endometrium belangrijke rollen hierin spelen. Deze factoren wordt de komende jaren nader onderzocht met behulp van moderne moleculair-biologisch en genetische technieken.

potverdikkie

Re: Vruchtbaarheid intensief gebruikte fokpaarden laat te wensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:34

okay, maar het is ook zo dat de baarmoederwand slapper wordt na meerdere veulens, en dat bemoeilijkt het nestelen van het vruchtje ook. Algeheel probleem, geen moeilijke taal.......

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:40

hai, potverdikkie.
krijg jij je oudere merries moeilijker drachtig of zijn ze vaker vies?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:43

Hey dunja!

ik krijg ze indd ook slechter drachtig, en maak dan ook meer gebruik van regumate, en vit B.
Maar ook in de fokkerij geldt...... geduld is een schone zaak.....

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:47

ik gebruik nu ook bij meijn merrie regumate, we zitten op op bijna 60 dagen. hebben wel gemerkt dat ze alleen drachtig wordt als je na een paar uur na insemineren direkt naspoelt.
krijg je veulens dit jaar?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:50

Ik kan helaas niet via bokt op dit moment over mijn merries praten...... sorry.
Als ze vuil worden moet je indd spoelen!!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:51

Dat regumate is ons ook aangeraden. Is het waar dat je dat 5 x daags zou moeten toedienen? Gaat dat intraveneus, onder de huid, of oraal?

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:52

regumate (varkens) geef je je merrie 1x perdag, 2 pompjes door het voer. echt simpel en makkelijk.
vanaf 1e scan tot 100-120 dagen

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:53

pvd
je hebt pm

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:54

jij ook haha, we waren tegelijk!

Indd, 2 pompjes door het voer.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:11

Kijk, dat versimpelt de boel aanmerkelijk! 5 x daags leek mij een hele opgave! Wij hebben een merrie van de T-jaargang welke 3 jaar geleden ook een goed veulen heeft gegooid en sindsdien het vruchtje wel opneemt maar na 3 weken er weer uit gooit. De baarmoeder was nu te slap volgens onze veearts.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:56

ON -> VN

EeCee

Re: Vruchtbaarheid intensief gebruikte fokpaarden niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:17

Soms vraag ik me af waarom er wordt 'door'gefokt met allerlei manieren die niets meer met natuur hebben te maken. KI is mooi, maar is het volgens de biologica niet zo dat het sterkste spermazoide-tje 'wint'? En dat zo ook alleen de sterkste mag voortplanten? Tuurlijk, in sommige gevallen is het fantastisch dat je terug kan vallen op wat wij, de mens, verzonnen hebben.
Ik vind het af en toe toch ernstig doorslaan, ook in de mensenwereld. De (negatieve) gevolgen zijn zeer duidelijk en in plaats van naar de oorzaak te gaan, maken we weer iets om dat symptoon te bestrijden.

Over tien jaar is 50% van de pasgeborene standaard allergisch voor iets, las ik in een artikel laatst. Hoe zou dat toch komen? Ik denk 'door'gefokt...

Ik ben geen professionele fokker. Ik heb wel mijn merrie 'natuurlijk' laten dekken door een hengst. Daar heb ik zeer bewust voor gekozen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:29

Ik gun mijn merrie's ook liever een natuurlijke dekking, maar helaas dekken de hengsten die wij gebruiken niet meer natuurlijk..... Als ik vroeger de tuigpaard merrie's op mijn oude manege naar de hengst bracht (natuurlijke dekking), liepen ze naast je te dansen! Die "hadden er wel zin in!".
Onze veearts adviseerde ons laatst om een van onze merrie's hengstig te spuiten. Mijn vriend en ik doen dat liever niet: ik zie bij dat soort ingrepen toch erg veel tweelingen. Maar soms moet je: we hebben een pracht van een merrie op stal, keur, sport, elite, met een bijzondere afstamming. Daar hebben we nu helaas maar een nakomeling van en we zouden er zo dolgraag een merrie van hebben... ze gaat bij ons dus wel op de Regumate.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:48

Ik ben blij dat ze dit hebben uitgevonden.
Even..... wij hebben condooms ter bescherming van ziekten , hoe moet dat dan bij paarden? die kunnen ook ziekten krijgen.

en..tja, wij willen heel graag de fokmerries weer drachtig hebben. Gelukkig zijn er een heleboel methoden om het toch te laten slagen.
Waarom wel voor de mens? en dan niet voor het paard?

Ik heb 1x met natuurlijke dekking gewerkt, resultaat een doorboorde merrie die nooit meer drachtig zal en mag worden. Dus voor mij niet meer!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:52

Op zich vind ik de bijdrage van Equinecoach er wel een die je aan het nadenken zet. Maar ik heb toch ook heel erg graag onze merries drachtig.....

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:57

Is het niet zo dat wij mensen al het "echte" natuurlijke van een paard er al jaren geleden uit hebben gehaald?

Net als mensen uit de voorgaande eeuwen? Ben blij dat ik toen niet leefde.

De tijd veranderd, en daar kunnen we gelukkig gebruik van maken.

Ik ben wel met je eens dat de paarden die werkelijk in de natuur leven velen malen sterker zijn dan de paarden die wij als mensen in onze stallen hebben staan, maar dat is niet anders.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:15

Wij dekken vrijwel altijd natuurlijk, tenzij de hengst in een ver buitenland staat Knipoog

En het vervelendste is eigenlijk dat de merrie wel eens kan slaan. En de hengst wat voorzichter wordt.

Van een doorboring heb ik nog nooit gehoord moet ik eerlijk zeggen :s
Het gevaar van SOA's is wel een risico en je zou wat dat betreft testen kunnen verplichten.
Ook zijn er hengstenhouderijen waar vers sperma ingebracht wordt, misschien mag je wel de hele dosis, zodat de sterkste nog altijd kan winnen? Haha!

Merrie's zijn op de top van hun hengstigheid verschrikkelijk en zijn tot veel in staat om bij de hengst te komen, dus dansen lijkt me niet vreemd Haha!

Mijn man heeft wel eens een merrie in de sloot zien staan voor een shetland hengst, zo graag willen de dames Haha!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:22

Helaas voor ons KWPN-fokkers is dit alles niet meer mogelijk. Een hele dosis vers sperma is ons nog wel eens gelukt aan het einde van het seizoen. Met een populaire hengst lijkt mij dat dat niet zo snel gebeurt, iedere portie is er namelijk een die geld opbrengt en verdunnen levert dus altijd meer op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:30

potverdikkie schreef:
Ik ben wel met je eens dat de paarden die werkelijk in de natuur leven velen malen sterker zijn dan de paarden die wij als mensen in onze stallen hebben staan, maar dat is niet anders.
Is het zo simpel om daar maar in te berusten dan ipv alles in het werk te stellen om dat om te draaien en weer paarden te willen gaan fokken die weer van nature sterk zijn ??
Buiten dat het paard daar zijn voordeel mee doet, geldt dat ok voor de gebruiker (de mens). Hooguit minder voor de fokker (zijn portemonnee), er zijn immers waarschijnlijk dan minder nieuwe paarden nodig.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:05

Dubbeldun Afgod

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:10

DubbelDun schreef:
potverdikkie schreef:
Is het zo simpel om daar maar in te berusten dan ipv alles in het werk te stellen om dat om te draaien en weer paarden te willen gaan fokken die weer van nature sterk zijn ??
Buiten dat het paard daar zijn voordeel mee doet, geldt dat ok voor de gebruiker (de mens). Hooguit minder voor de fokker (zijn portemonnee), er zijn immers waarschijnlijk dan minder nieuwe paarden nodig.

Sorry, voor mij is dat indd wel simpel. Een paard is van oorsprong ook niet gefokt om te springen of mooie pasjes te lopen.
Dat houd nogmaals niet in dat ik paarden in de natuur niet waardeer, ik vind dat prachtig!
Echter ik vind het ook prachtig als ik zie hoe mens en paard een eenheid kunnen zijn.

Honden stammen af van de wolf, vroeger leefde de hond echt niet in huis? Moeten we dan nu ook alle honden weer terugbrengen naar de natuur? Nee, geen strak plan lijkt me.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:13

Ik zou graag willen, maar als ik een en ander aan bijvoorbeeld meneer Nijhof voorstel, denk ik niet dat ik serieus genomen zal worden. Terug naar de natuur is denk ik een utopie, c'est dommage.... Ik sluit me aan bij Potverdikkie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:21

potverdikkie schreef:
Sorry, voor mij is dat indd wel simpel. Een paard is van oorsprong ook niet gefokt om te springen of mooie pasjes te lopen.
Niet helemaal waar. In de natuur kan een paard prima springen en heel mooi lopen. Alleen is dat voor 'ons mensen' niet voldoende en willen we altijd meer en hoger en aan die vraag is maar moeilijk te voldoen.

Citaat:
Echter ik vind het ook prachtig als ik zie hoe mens en paard een eenheid kunnen zijn.
En zo zijn er meer Haha! maar tot hoever mag je hierin gaan ??
Als men al problemen heeft met sommige ethische zaken zoals het laten groeien van een oor op de rug van een muis/rat, zou het dan ook geen principezaak mogen worden om paarden niet aan te doen waar ze foktechnisch niet geschikt voor gemaakt kunnen worden ??

Citaat:
Honden stammen af van de wolf, vroeger leefde de hond echt niet in huis? Moeten we dan nu ook alle honden weer terugbrengen naar de natuur? Nee, geen strak plan lijkt me.
Heel veel honden doe je echt een plezier met 'buiten', behalve natuurlijk die door ons gefokte 'gedrochtjes' die liever op schoot zitten en alleen met een jasje aan naar buiten kunnen Haha!

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:23

Mijn merrie is altijd goed vruchtbaar geweest. Ieder jaar een veulen, ze is nu drachtig van haar 12de en wordt in juni 16.