FEI publiceert standpunt over Rollkur/Hyperflexion

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horsedances

FEI publiceert standpunt over Rollkur/Hyperflexion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 15:25

Vandaag kwam de veterinaire commissie van de FEI met een veroordeling van het gebruik van rollkur/hyperflexion, en noemde deze trainingsmethode mentaal misbruik.

http://www.fei.org/Media/News_.....ril08.aspx

Citaat:
Quote:

News from the FEI Veterinary Committee 10/04/2008

The Veterinary Committee made its report to the Bureau. The main items presented were:

STATEMENT ON HYPERFLEXION (ROLLKÜR): the following statement was adopted:
There are no known clinical side effects specifically arising from the use of hyperflexion, however there are serious concerns for a horse's well-being if the technique is not practiced correctly. The FEI condemns hyperflexion in any equestrian sport as an example of mental abuse. The FEI states that it does not support the practice.

merrieveulen

Re: FEI publiceert standpunt over Rollkur/Hyperflexion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:10

ah, prachtig! hier hoopte ik op... nu ook maar hopen dat ze ruiters die het toepassen in de voorring ook erop gaan aanspreken of het zelfs gaan verbieden... ik vind het iig top dat de FEI dit standpunt inneemt tov hyperflexion/ rollkur.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 08:24

Hehe, eindelijk...ik ben ook erg benieuwd hoe de ruiters aangepakt worden die dit doen. En ik ben ook erg benieuwd of er nu nog nieuwe filmpjes van bv anky op youtube worden gezet, maar dan van inrijden zoals het hoort!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:37

Onbegrijpelijk dat er zo weinig aandacht voor en reacties zijn op dit onderwerp!
ik heb ook al gereageerd dat het voor mij heel vreemd was dat dit nieuws niet op de voorpagina kwam.
reden: er liep al een topic over?!
op deze plaats komen er ook al bijna geen reacties binnen.
in mijn beleving is het toch behoorlijk heftig dat de FEI zich openlijk uitspreekt tegen de LDRmethode, die nota bene door een van haar belangrijkste vertegenwoordigers in de sport wordt beoefend en gepropageerd.
de formulering in het bericht is wel-is-waar een beetje politiek verpakt maar mi. toch maar op 1 manier voor uitleg vatbaar: methode is schadelijk voor het geestelijk welzijn van het paard.
KAN HET BELANGRIJKER?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:56

eiber, je hebt imo 100% gelijk!
Er zijn ook 2 andere topics over geopend, waarvan er 1 weer op slot is.
Ik moet inderdaad zeggen dat ik het ZEER raar vind dat dit GEEN Voorpagina Nieuws is!
EINDELIJK wordt er eens iets gezegd tegen de rollkur/LDR, hoe je het ook noemen wilt, in plaats van de mensen, die zeggen dat het hun paard goed los maakt.

Als we ons in de reglementen van de FEI gaan verdiepen staat er ook dat de dressuur behouden dient te worden voor veranderingen... Nou, dat zien we tegenwoordig wel anders.
De dressuur van tegenwoordig is bijna niet meer te vergelijken met de Klassieke Dressuur, dat alleen maar gebruikt werd om paarden te dresseren voor andere doeleinden, wat toch de basis is voor onze hedendaagse dressuur...
Laatst bijgewerkt door Judje op 18-04-08 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:58

Ik had dit topic ook nog geheel niet gezien, en toen ik erop klikte, verwachtte ik dat het weer een mega topic zou zijn. Maar in tegendeel.

Interessante uitspraak.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:07

De link doet het helaas niet.
Veel mensen lezen geen Engels. Misschien daarom een mager aantal reacties.

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:57

15/04/2008 FEI veroordeelt laag-diep-en-rondmethode

Donderdag 10 april vergaderde het veterinaire comité van de interantionale paardensportfederatie FEI in het Zwitserse Interlaken. Het comité kwam na de vergadering met een standpunt over de laag-diep-en-rondmethode (hyperflexie).

Er zijn medisch gezien geen effecten bekend van het gebruik van hyperflexie. Toch is er serieuze bezorgdheid om het welzijn van het paard als de trainingsmethode niet juist wordt toegepast. In de verklaring maakt de FEI duidelijk dat het hyperflexie in elke tak van paardensport ziet als een vorm van geestelijk misbruik. De FEI ondersteunt de laag-diep-en-rondmethode daarom niet.

Bij deze de Nederlandse versie, en ook ik ben verbaasd dat dit geen voorpagina nieuws is.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:34

Nou, dan maken wij er toch een groot topic van!!
Je ziet dit zoveel en op zo hoog niveau! Ik heb een video van een oostenrijker, daar wordt enorm goed uitgelegd hoe een paard zijn nek en rug gebruikt. Kan zo niet op zijn naam komen....is alleen wel een erg slaapverwekkende man Slapen , ondanks zijn zeer interessante en kundige film..
Ik ben benieuwd of er nu iets te zien is bij het inrijden....doen ruiters het nu spontaan niet meer??

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 14:36

Ook ik verbaas me dat dit bericht de voorpagina niet heeft gehaald. Bij deze verzoek ik Cayenne dat alsnog te veranderen!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:49

ik heb ook een verzoek ingediend bij de redactie het bericht alsnog op de voorpagina te plaatsten.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:56

Onder RT-D staat ook een topic hierover...daar is de discussie aardig aan de gang.... OK dan!