http://www.horsetalk.co.nz/news/2008/04/065.shtml
horsetalk.co.nz
Een Paint Horse uit de Verenigde Staten heeft officieel de langste paardenstaart ter wereld, en is opgenomen in het Guinness Book of World Records. De staart van JJS Summer Breeze werd in Januari van dit jaar op maar liefst 381 centimeter gemeten, oftewel 3 meter en 81 centimeter.
Wanneer het paard buiten loopt, wordt de staart opgevlochten en in een witte sok gehouden. De buitengewoon lieve merrie met de roepnaam "Summer" is ieder jaar te zien op het Amerikaanse paardenfestival Equifest, vanwege haar lange staart. Summer werd geboren met een normale staartlengte, maar na een aantal jaar begon de staart opeens enorm te groeien.
De extreem lange manen kwamen helaas in de mond van de merrie wanneer zij aan het eten was. Daarom zijn deze gedeeltelijk afgekauwd. De manen zelf zouden ook een record kunnen zijn, maar de eigenaren van Summer willen de merrie alleen met haar staartlengte in het Guiness Book of World Records laten registeren.
Eigenaresse Crystal Socha kamt en wast de staart om de 2 maanden, en deze operatie duurt maar liefst 3 uur. De haren zijn net zo sterk als een vislijn.
"Ik denk niet dat ik ooit iedere klit uit de staart heb gekregen. Soms duurt het nog langer in de zomer omdat ze met haar staart naar de vliegen blijft zwiepen. Maar wanneer de staart los hangt en golft, dan weet ik dat het al het werk waard is," aldus Crystal.
De staart invlechten kost precies 10 minuten werk.
Klik hier voor een foto.
Klik hier voor een filmpje van de merrie