Santpoortse amazone: ’Gooi zand over ruiterpaden’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Santpoortse amazone: ’Gooi zand over ruiterpaden’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 09:04

http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/re ... 374877.ece
haarlemsdagblad.nl

De Santpoortse Miriam Luxwolda heeft 'met enig afgrijzen' de discussie gevolgd over de overlast van paardenpoep op de stoep in Velsen. De nuance is verdwenen terwijl de oplossing voor de hand ligt, meent Luxwolda.

Ze begrijpt de ergernis over de paardenpoep. ,,Ook al ben ik een fervent paardenliefhebber en buitenrijdster, ook ik kijk met kromme tenen naar de poep die je op plaatsen tegenkomt waar het niet zou moeten liggen. Alhoewel we met de paarden natuurlijk niets te zoeken hebben op trottoirs en voetpaden is hiervoor wel een oorzaak en meteen ook een oplossing voorhanden. In alle discussies vind ik hiervan echter niets terug.''

De oorzaak ligt volgens haar bij de gemeente. ,,Een jaar of 10 geleden bedacht de gemeente dat het een goed idee zou zijn om houtsnippers op de ruiterpaden te strooien. Laag op laag werd gestrooid, is gaan rotten en hieruit is een dikke, zachte laag grond/humus ontstaan die niet alleen het vocht heel lang vasthoudt, maar er ook voor zorgt dat grote delen van de ruiterpaden een groot deel van het jaar niet begaanbaar zijn. Gelukkig is men bij de gemeente wel tot inkeer gekomen, de snippers worden niet langer op de paden gestrooid, maar eer deze laag volledig is verteerd zijn we wel 10 jaar verder, vrees ik.''

Gevolg: de ruiters mijden de paden en kiezen voor de voetpaden, waar zij ook ontlasten. In de poepzak ziet ze op zich een mooie oplossing. Hoewel die in de praktijk op nogal wat praktische bezwaren stuit. Maar de oplossing ligt volgens paardenrijdster Luxwolda vooral in gedragsverandering bij drie groepen. ,,Paardenmeiden, rij niet over de trottoirs en blijf een beetje weg uit de bebouwde kom. Neem waar mogelijk de ruiterpaden of anders zoveel mogelijk rijbaan of de fietspaden. Gemeente Velsen, herstel de ruiterpaden. Het mooiste zou zijn als de ongeveer twintig centimeter dikke laag zwarte brei afgeschraapt zou kunnen worden, of gooi in ieder geval een goede laag grof zand op de paden.''

De laatste groep bestaat uit alle inwoners van Velsen. ,,Probeer niet van iedere paardendrol een probleem te maken. Het zijn geen sluipmoordenaars zoals hondendrollen die plakken en waar je ongemerkt in gaat staan. Je ziet een paardendrol al van verre aankomen en bovendien plakt het niet, het valt na enkele dagen gewoon uit mekaar en er blijft niet veel meer over dan hooi- of grasvezeltjes. Je krijgt er zelfs geen vieze handen van als je het oppakt.'

Rocamor

Re: Santpoortse paardenrijdster: ’Gooi zand over ruiterpaden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:20

Hoewel ik de situatie ter plaatse niet ken vind ik het wel goed om te lezen dat er eindelijk iemand die naar oplossingen kijkt ipv te verzanden in en welles nietes spelletje. Hoop voor de ruiters ter plekke dat er wat met deze opmerkingen gedaan kan worden.

Ondanks dat moest ik toch even heel erg lachen om onderstaande quotes (lekker offtopic)
Cayenne schreef:
Gevolg: de ruiters mijden de paden en kiezen voor de voetpaden, waar zij ook ontlasten.
Ze bedoelt vast dat het paard daar ontlast, maar nu zie ik bijna ontlastende ruiters

Cayenne schreef:
Je ziet een paardendrol al van verre aankomen.
Zie je het voor je? Je staat op de tram te wachten, komt er een paardendrol aan

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:43

dit is niet een probleem van alleen daar.
Hier in Ridderkerk idemdito
Prachtige ruiterpaden gekregen, na een regenachtige zomer/herfst/lente is het niet meer te begaan. Krijg je te horen met de zon droogt het lekker op, dan kan je er weerop!!!
En dan krijg je dat de ruiters idd over de fietspaden ect gaan. Niet iedereen heeft begrip. Word 9 van 10x geen normaal uitleg gegeven waarom je niet op dat ruiterpad rij. Schuld ligt dan aan beide kanten, grote bek hondebezitters gevolgt door grote bek ruiters ( vaak van die tieners die het wel weten) Jammer hoor, ik zeg altijd, blijf beleeft hoe moeilijk het soms is. Mensen komen allemaal voor hetzelfde doel in het bos/park.Onspanning, ja toch

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:44

Of deze:
Citaat:
'Je krijgt er zelfs geen vieze handen van als je het oppakt.'

Denk dat menig burger er anders over denkt. Knipoog Nagelbijten / Gniffelen

Maar vind dat Luxwolda het heel goed verwoordt. Hulde!

Maar om van alle ruiterpaden 20 cm af te graven? Dat is een zeer duur geintje waarvan ik me voor kan stellen dat een gemeente dat niet zomaar doet om enkel de paardenmensjes tevreden te stellen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:51

misschien moeten alle mensen in nederland eens op hun hoofd krabben en zich afvragen waarom ze met alle macht een dier, HET PAARD, uit de natuur willen weren; DE BOSSEN!! en andere natuurgebieden

want zeg nou zeg, fietsers en voetgangers hebben vrij spel om van de natuur te genieten en deze ook nog eens te vervuilen c.q. kapot te maken, en wij ruiters worden verbannen naar de weg, en het (hier in de gemeente skarsterlan) lachwekkend aantal ruiterpaden.

WAT KLOPT ER NIET IN DIT PLAATJE??

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:54

niet enkel de paardenmeisjes
als de ruiterpaden goed worden bij gehouden hebben overige wandelaars en gemeente daar ook profijt van.
toch??

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:59

Je word zelfs uit gescholden als je over de ruiterpaden rijd. Ben vaak genoeg voor rotte vis uit gemaakt omdat ik met mijn toenmalige verzorg ee paard over een ruiterpad reed. Wandelaars zeuren toch wel, of je je nou super gedraagt of niet.

Dat paar cm afgraven zal het hem wel niet worden, je zorgt in het bos ook nog eens voor behoorlijke overlast, immers moet het zand met een machine worden uit gegraven en waar moet dat dan heen? ik zie het niet gebeuren nee.

Delphi2

Re: Santpoortse amazone: ’Gooi zand over ruiterpaden’

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 10:16

Citaat:
misschien moeten alle mensen in nederland eens op hun hoofd krabben en zich afvragen waarom ze met alle macht een dier, HET PAARD, uit de natuur willen weren; DE BOSSEN!! en andere natuurgebieden

want zeg nou zeg, fietsers en voetgangers hebben vrij spel om van de natuur te genieten en deze ook nog eens te vervuilen c.q. kapot te maken, en wij ruiters worden verbannen naar de weg, en het (hier in de gemeente skarsterlan) lachwekkend aantal ruiterpaden.

Het gaat hier niet om de natuurgebieden en bossen maar om de ruiterpaden naast fiets en wandelpaden in en aan de rand van de bebouwde kom en een aantal parkjes. Gemeente Velsen ligt aan de rand van de randstad tegen de duinen aan, hierdoor is het aantal pensionstallen en paarden hier groot. Veel ruiters stappen op de voetpaden of fietspaden omdat de ruiterpaden slecht zijn, maar ook daar waar de ruiterpaden goed zijn. Zelfs een manege eigenaar geeft het verkeerde voorbeeld door uit te stappen op het fietspad, terwijl aan beide kanten een ruiterpad ligt. De paden liggen werkelijk waar bezaaid met paardenstront, logisch dus dat dit voor veel irritatie zorgt. De schuld ligt niet alleen bij de gemeente die een aantal ruiterpaden heeft "verprutst" maar ook bij het gedrag van een groot aantal ruiters.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 10:19

Een aantal maanden geleden heb ik hier al over gemaild met een Haags gemeenteraadslid, die meende dat de volksgezondheid van een beetje paardenpoep in gevaar kwam.

Snap wel dat mensen een drol op de stoep niet zo lekker vinden, maar het probleem wordt zo ontzettend opgeblazen.
Ik vind de oplossingen die de TS aandraagt daarom ook erg goed! Gewoon een beetje rekening met elkaar houden. En die drollen kun je ook gewoon met een schepje bij de rozen gooien. Is echt hele goede mest!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 10:30

Dit is mijn mail die ik heb gestuurd:

Beste mevrouw Pastoor,

Ik lees zojuist een nieuwsbericht op het paardenforum http://www.bokt.nl/ dat u graag zou zien dat paardenbezitters hun poep opruimen. Kunt u mij uitleggen hoe u dat zich voorstelt? Ruiters voortaan met emmer en schep op pad sturen? Paarden met luiers opzadelen? Ik ga er maar vanuit dat u niet met paarden omgaat laat staan er ooit een bereden hebt, anders zou u wel beter weten!

Deze discussie is vaker geweest en er is gewoonweg geen echt oplossing voor dit "probleem". Probleem vind ik overigens erg groot woord. Ik denk dat we beter kunnen spreken over ongemak. Voor zover ik weet is er namelijk nog nooit iemand overleden aan paardenpoep. Paardenpoep is niet veel anders dan verteerde plantenresten, met de eerste de beste regenbui spoelt het al weg. Dat mensen poep smerig vinden dat snap ik wel, maar je kunt er toch gewoon omheen lopen? Een zinloze discussie naar mijn mening, en zo te zien aan de reacties op het bericht op bokt.nl ben ik niet de enige.

Maar nu u zich toch in ruiter en paard aan het verdiepen bent. Misschien is het handig om de verkeersveiligheid met paarden aan de kaak te stellen. Veel ruiters ondervinden nog dagelijks last van automobilisten, scooterrijders en vrachtwagens die er kennelijk plezier aan beleven om een paard met extra gas geven/remmen ontluchten lekker de stuipen op het lijf te jagen. In dit geval spreken we wel van een probleem! Er gebeuren nog veel te vaak ongelukken met paarden en dat is is niet zelden zonder fatale afloop voor het paard. Veel ruiters belanden na een val in het ziekenhuis. Betere voorlichting over hoe andere weggebruikers paarden moeten naderen is dan ook niet overbodig. Vaak laten mensen een paard schrikken door onwetendheid.

Kijk, als u dit nou eens aan de kaak stelt...dan heeft u zo duizenden paardenliefhebbers achter u. Maar dat paardenpoep verhaal is echt grote onzin. Of is er geld beschikbaar voor een mobiele-paardenpoep-opruimdienst? Aan de hand van een GPS systeem de coördinaten van "de hoop" doorbellen zodat deze vakkundig verwijderd kan worden. Het is maar een idee.

Ik wens u nog veel sterkte met deze kwestie. En ik hoop van harte dat u dit "probleem" een beetje kunt relativeren. Zie de poep maar als een hoopje platteland wat even bij de stadsmensen op bezoek komt.

Met vriendelijk groet,

Sigrid ...,
paardenliefhebber.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 10:40

Opzich kan ik me heel goed voorstellen dat mensen die poep niet leuk vinden.
Op plaatsen waar een ruiter nergens naar kan uitwijken denk ik ook...niet te moeilijk over doen.
Maar als er een ruiterpad en een fietspad naast elkaar lopen, en het ruiterpad is niet levensgevaarlijk, of er is een goede berm, zou ik me als fietser zeker ook ergeren aan de paardenstront op het fietspad.

In het bos waar ik eerst reed had je goede ruiterpaden.
Er liepen ook van die grind fietspaden door dat bos.
En dan had je nog ruiters die daar op moesten rijden. grind kapot, gaten erin van de hoeven...daar kan ik zo slecht tegen. Zo maak je de naam van alle ruiters slecht en de fietsers terecht boos.

Nu woon ik dichtbij natuurpark de grote peel...daar mag je alleen te voet in, niet met de fiets, niet met een paard.
Dat vind ik dan ook weer van de zotte.
Zeker dat je er niets eens mag fietsen. Mensen die wat slechter te been zijn en niet meer kunnen wandelen, maar wel fietsen kunnen daar niet eens meer van de natuur genieten.
Dan denk ik, maak desnoods een fietspas en ruiterpas. 2,50 voor een dagkaart en verkoop ook maand of jaar kaarten. En onderhoud daar de paden (voor een deel) van.

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 10:50

Ik vind dat ze goede oplossingen aandraagt! Iedereen moet gewoon even om de tafel gaan zitten en allemaal concessies doen..

Deed een tijdje een Friese merrie bij in de omgeving Gouda. Paard stond aan huis, langs een drukke dijk. Aan de overkant van het water was een rustig weggetje, waar ook boederijen aanstonden. Het was geasfalteerd en er was ook geen echte berm oid waar ik kon lopen. Heb toch een partij commentaar gekregen van fietsers Bloos! echt niet normaal. Je kunt ook vriendelijk vragen of ik even de poep aan de kant wil schuiven, maar kom op zeg...dan woon je op het platteland en krijg je nog van dat gezeik

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 10:51

persoonlijk vind ik trouwens ook, als je paard op de stoep poept, dat je maar even afstapt, om het in de goot te schoppen.
En als je niet van je paard kan afstappen om div. reden, dan ga je maar fijn even terug, om het weg te halen.
Heb het ooit eens meegemaakt, mijn vz paard poepte voor iemand zijn deur. Ben nog bezig met afstappen, vliegt de voordeur open, komt een woedende vrouw naar buiten. En roept, "dat ruim jij wel effe op he" Dus ik heel rustig, nou mevrouw dat was ik wel van plan. Haha! Vrouw draaide als een blad voor de boom. Zegt ze, ik haal even een schep, dan kan je het bij de rozen gooien. Dus ik hou u dan even me paard vast. Clown Nou dat deed ze hoor, als vond het na mij idee reuze eng. Maar zo kan het dus ook. Cool

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:34

Bovenstaand heb ik ook eens gehad, maar dat mens bleef p*ssed, alsof ik der kat had dooodgereden...
Die ruiterpaden afgraven kunnen we toch ook laten doen door mensen met een taakstraf Tong uitsteken ofzo? Lekker met de hand Haha! . Ik ken idd genoeg ruiterpaden die bedroevend slecht zijn, waarvan de lopende medemens geen verstand heeft. Maar sowieso is het respect voor elkaar en de korte lontjes denk ik het grootste probleem. Ik ken ook genoeg mensen op paarden die het allemaal niet zo boeit.

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:37

haha, kan me voorstellen dat het niet fijn is als er hoop voor je deur ligt. Ik vind ook dat je het best even aan de kant kan schoppen, vooral als er een berm of struikjes in de buurt zijn. Ik rij altijd zoveel mogelijk op de weg ipv op de stoep, mensen vinden het vaak minder vervelend als het langs de weg ligt dan als het op de stoep ligt. Ik zie mezelf nog niet een schepje en een zakje meenemen zoals je bij hondenpoep hebt!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:09

Mijn paard staat ook in omgeving Haarlem en wij moeten als we willen buitenrijden over een drukke dijk met aan weerszijden fietspaden (van die fietspaden die gewoon rood geschilderd zijn op de wegen dus auto's overheen rijden). Als je op zo'n fietspad rijdt dan wordt je zowat van beide kanten tegelijk aangereden. Heb een keer een prachtige blauwe plek opgelopen van een auto spiegel die best hard tegen me aan knalde.

Om die reden rijden wij dat eerste stuk op de stoep langs de woonhuizen. Je rijdt dan echt voor mensen hun tuinhekje langs en als een paard daar mest vind ik het asociaal om te laten liggen.

Na de rit loop ik dan vanuit stal terug met een schep en bezem om het op te ruimen. Echter ligt het niet bij mensen voor hun huis dan is de afspraak dat het mag blijven liggen ook al ligt het op de stoep. Het is toch zo weg na een buitje.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 13:11

Delphi2 schreef:
Citaat:

Het gaat hier niet om de natuurgebieden en bossen maar om de ruiterpaden naast fiets en wandelpaden in en aan de rand van de bebouwde kom en een aantal parkjes. Gemeente Velsen ligt aan de rand van de randstad tegen de duinen aan, hierdoor is het aantal pensionstallen en paarden hier groot. Veel ruiters stappen op de voetpaden of fietspaden omdat de ruiterpaden slecht zijn, maar ook daar waar de ruiterpaden goed zijn. Zelfs een manege eigenaar geeft het verkeerde voorbeeld door uit te stappen op het fietspad, terwijl aan beide kanten een ruiterpad ligt. De paden liggen werkelijk waar bezaaid met paardenstront, logisch dus dat dit voor veel irritatie zorgt. De schuld ligt niet alleen bij de gemeente die een aantal ruiterpaden heeft "verprutst" maar ook bij het gedrag van een groot aantal ruiters.

ja dat is duidelijk maar maak het verhaal eens groter? waar hoort een paard? je ontkomt er soms niet aan om in en rond de bebouwde kom te rijden maar iedereen doet wel heel hard zijn best om het paard in het verkeer te houden.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 13:29

Maar het geeft ook niet om in en rond de bebouwde kom te rijden, maar ga dan niet in grote getalen OP de stoep rijden NAAST het ruiterpad, ook daar waar de paden wel goed zijn of waar de straat breed en veilig genoeg is. Er was in de gemeente een mooi nieuw schelpenpaadje gemaamt voor voetgangers, met aan weerszijden een meters brede grasstrook. Binnen enkel weken was het hele schelpenpad aan puin gereden door paarden.
Als je als ruites vind dat je overal maar kan en mag rijden en de stoepen en wandelpaden ondermesten, terwijl er meer dan genoeg alternatieven zijn, dan kweek je wel een hoop ergernis en intolerantie. En verpest je het wel voor de ruiters die zich wel aan de regels houden.
In het natuurgebied wil natuurmonumenten de ruiterroute al niet meer uitbreiden omdat een groot aantal ruiters van de paden afgaat en over de semi-verharde fietspaden gaat rijden, en daar is het grootste deel van de paden wel goed begaanbaar.

Een van de redenen dat wij zijn verhuisd vanuit Santpoort is de drukte en de wederzijdse intolerantie die inmiddels is ontstaan, ook naar diegenen die wel rekening houden met een ander.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:48

Ruiters moeten idd ook naar zichzelf kijken en zoveel mogelijk op de ruiterpaden blijven.Maar dan moet de gemeente er wel voor zorgen dat die indd goed begaanbaar zijn.Paardenmest hoort natuurlijk gewoon niet op de stoep of een fietspad.Verder moeten de "stadsmensen"idd niet over alles zeuren.En voorlichting over hoe weggebruikers met paarden/ruiters om moeten gaan is zeer dringend nodig,want er gebeuren steeds meer ongelukken met ruiters door gedrag van andere weggebruikers.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:03

Pellie schreef:

Goh, hebben jullie ruiterpaden?! Die hebben wij helemaal niet waar mijn paard gestald staat!

Als gemeentes idd daar eerst over na gaan denken voordat ze allerlei belachelijk maatregelen gaan verzinnen...

Kijk, als je iemand mee hebt op de fiets is het een kleine moeite om de mest even op te ruimen, doe je op je eigen erf ook, maar heb je die persoon niet bij de hand, dan lijkt het mij niet zo handig en veilig om van je paard af te stappen om het even op te ruimen. Een poepzak is ook geen oplossing (misschien voor aanspanningen nog wel). Maar ruiterpaden zouden geen gek idee zijn!

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:58

Iedereen kijkt naar zijn eigen ik en de kleine omgeving daarom heen.
Zo heeft iedereen zijn eigen mening over paardenpoep.
Feit blijft dat we idd zien dat paardenpoep zich 'ophoopt' op plaatsen waar dat niet zou moeten.
Ik denk dat we beter naar ons zelf kunnen kijken en vandaaruit oplossingen moeten bedenken dan de gemeente en andere mensen de 'schuld' in de schoenen te schuiven.
'Een betere wereld begint bij je zelf' is het niet?
Die poepzak oplossing vind ik ook geen oplossing aangezien ik meer wandel met mijn paarden dan dat ik buiten rij en ik dus geen idee heb hoe ik die zak moet gaan bevestigen.
Daarintegen ga ik ook niet de hele wijk door met een kruiwagen om de poep van mijn paard op teruimen nadat ik het met mijn voet netjes aan de kant heb geschoven......

Bij ons is er een afspraak gemaakt dat we niet door bepaalde straten gaan met ons paard omdat die mensen last van ons hebben.
Niemand houd zich daaraan, en ieder om zijn eigen geldende reden.
Ik ben ook geneigd om te zeggen dat mensen niet zo moeten zeiken en dat je beter hopen paardenpoep tegen kunt komen dan al die onzichtbare uitlaatgassen maar 'helaas' heeft iedereen daar zijn eigen gedachte over.
Dan kunnen we met zijn alle lekker vast houden aan 'onze' eigen gedachte en proberen een schuldige te zoeken voor dit alles, maar we kunnen natuurlijk ook zorgen dat, iniedergeval, de ruiters op 1 (gedachte) lijn zitten.
Ik ben het met het artikel eens dat de ruiterpaden in deze omgeving niet goed begaanbaar zijn.
Mijn paard heeft een ernistige peesblesure gehad en mag dus niet over ruiterpaden lopen die te mul zijn.
Bij veel regenval of een tijd lang geen regen zijn de ruiterpaden dus niet begaanbaar voor mijn paard (lees: merendeel van het jaar dus).
Maar eigelijk is dat dan toch mijn probleem en niet die van de medemens cq wandelaar, gebruiker van de bos?
Want of je die hoop nu naar de kant schuift of niet hij ligt er en hij word gezien en dat is een probleem. (ookal maak ik me er persoonlijk niet zo druk om)

Hoe zouden we dit kunnen oplossen zonder met een vingertje te wijzen naar een ander ( want als je wijst wijzen er 3 vingers terug naar jezelf, right??)

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 08:18

welke ruiterpaden????? hier zijn niet eens ruiterpaden. en de enige mooie natuurplek is afgesloten...geeft niet...racende crossmotoren gaan er wel doorheen Clown . dus wij zijn verbannen tot openbare wegen en bermen. Gelukkig een aantal boeren,waardoor de paardenpoep niet zo erg op valt Haha!......laat dus ook gewoon vallen en liggen. MAAR idd recht voor een huis...ff opzij..geenpoepop de stoep....maar dat lijkt me meer dan normaal. Vind de aangedragen oplossingen prima!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 17:39

Ik heb maanden geleden al een mail gestuurd naar de betreffende gemeente met dezelfde suggesties, helaas nooit meer wat van gehoord.

Ik snap de ergernis, vooral in de Velserbroek is het een enorme strontbende.

Van de winter hebben ze recreatiegebied Spaarnwoude "opgeknapt" er is een 40 cm dikke laag leemachtig iets gestort waardoor je paard tot over zijn kogels wegzakt. Weer een mogelijkheid om buiten te rijden minder.