'Dat paard wordt nog je dood'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Dat paard wordt nog je dood'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 18:05

http://www.gelderlander.nl/sport/paarde ... e-dood.ece
gelderlander.nl

Twee jaar nadat hij de dood in de ogen keek door een ‘rotschop’ van een hengst, probeert de piepjonge Frence van Merwijk (22) uit Ewijk een goedbelegde boterham te verdienen met de handel in springpaarden.

"Ik kruip op elk paard. Maar één keer ging het helemaal mis." Frence van Merwijk laat zich niet uit het veld slaan door de schop die hij twee jaar geleden van zijn paard kreeg. "Het was een rotzak", zegt de 22-jarige Ewijkenaar. Hij herstelde, kroop weer op paarden en maakte de mts bouwkunde af. Na zijn studie kon hij kiezen voor het houden van mestkalven (het bedrijf van zijn moeder), de bouw of de paardenhandel. Hij koos voor zijn passie. In 2007 schreef hij Sport en Handelstal Frence van Merwijk in bij de kamer van koophandel.

In de stal waar de mestkalveren eerst stonden, staan nu tien paarden. Twee merries gebruikt Frence om te fokken: " Die zal ik nooit verkopen, daar heb ik vroeger nog op gereden." Frence is opgegroeid in het zadel. "Op mijn zesde reed ik pony bij de Riddertjes van Rozenmond. Als hobby maakte ik lastige pony's klaar en reed ik jonge pony's door." Dat temmen en trainen doet hij nu nog. Vader Geert van Merwijk houdt de techniek in de gaten. "Ons pap kijkt bijvoorbeeld hoe het paard de benen invouwt. Ook moet hij geen schijtzak zijn. Ze moeten genoeg hart hebben om te springen."

Rondkomen van de handel kan Frence niet. Dertig uur in de week rijdt hij op een vrachtwagen van slachterij Willems in plaats van op een paard. "Maar ik wilde voor mezelf bezig, niet voor een ander werken. Daar heb ik een hekel aan."

Frence heeft al goud in handen gehad met zijn paarden Perry en Manhattan. " In Oosterbeek ging ik op Perry zitten. Na één sprong over een kruisje wist ik genoeg. Zo apart. Ik heb er drie maanden op gereden." Op een concours merkte een Duitse prof het paard op. "Dan gaat het snel. Binnen drie weken was hij drie keer van eigenaar verwisseld. Via de Duitser en de Engelse ruiter Michael Whitacker ging Perry naar een Argentijn. Ondertussen stond hij gewoon bij mij in de stal."

De Argentijnse ruiter reed met Perry wedstrijden op het hoogste niveau. Van de opbrengst kocht Frence Manhattan. "Die had een heel goede sprong, niet normaal. Hij sprong iedere keer een meter hoger dan de horde. Maar hij was in zijn kop niet goed. Ruiters die hem wilden kopen waren het na twee rondjes al zat." Uiteindelijk kocht een Italiaanse ruiter Manhattan. "Maar hij heeft het niet gered. Niemand durfde het aan. Ik was de enige die er een beetje op kon. Iedereen zei: 'het wordt nog je dood als je erop blijft rijden." Aan de keukentafel van zijn ouderlijke boerderij aan de Begijnenstraat toont Frence een foto van twee jaar eerder. Hij lijkt een bokser waarvan de trainer weigerde de handdoek in de ring te gooien. Zijn neus is gebroken, zijn gehemelte losgeslagen, zijn gezicht gezwollen. Vanuit zijn dichtzittende ogen verspreiden pasteltinten zich over zijn gezicht. Frence: " Een hengst was losgebroken. Hij was een beetje speels. Ik wilde hem bij de teugels pakken. Op dat moment draaide hij om, galoppeerde hij weg en gaf hij een schop na. Recht in mijn gezicht."

Dankzij een buurmeisje vond Geert van Merwijk zijn zoon. Uit zijn stijf op elkaar geklemde lippen liep een dun stroompje bloed. Geert: "Zijn kaken waren op slot geslagen. Ik stak meteen mijn vinger tussen zijn tanden, zodat het bloed kon weglopen. Als ik dat niet had gedaan, was hij gestikt in zijn eigen bloed."

_Jitske_

Re: 'Dat paard wordt nog je dood'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 23:22

Ik ken Frence wel, hij woont hier in de buurt.

Hoorde toen al dat hij zo'n vreselijke trap gehad moest hebben van een paard..

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:17

Ik ken hem ook! Haha, grappig een eigen nieuwsverhaal op bokt..

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:53

wow wel ontzettend heftig hoor zon verhaal. Ik denk niet dat veel mensen een dusdanige klap kunnen navertellen