Vliegende start voor tachtig paarden

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110971
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Vliegende start voor tachtig paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 12:37

http://www.gelderlander.nl/sport/paarde ... aarden.ece
gelderlander.nl


De Global Champions Tour kent dit jaar letterlijk een vliegende start. De toernooireeks voor springruiters begint donderdag in Doha en daarvoor werden gisteren vanaf vliegveld Beek tachtig springpaarden tegelijkertijd ingeladen in een Boeing 747 om naar het oliestaatje Qatar gevlogen te worden.

Het is, volgens Marc Keulers van Maastricht Aachen Airport, het grootste transport van springpaarden ooit op één vlucht en het Nederlandse bedrijf Chapman Freeborn is er verantwoordelijk voor. Samen overigens met Animal Flight Services dat, hoe verzin je het, zijn thuisbasis heeft in Knollendam (gemeente Zaanstad).

Niels Boelens van Chapman en de Canadees Pedro Cebulka, internationaal paardentransport-coördinator, moeten het in- en uitladen in goede banen leiden. Dat is nog niet zo gemakkelijk, want bijna elk paard heeft van thuis een handleiding meegekregen. Vanzelfsprekend kunnen merries en paarden niet samen in een container, ook al zijn de ruimtes afgeschermd door een schot.

Boelens: "Het ene paard staat liever aan de linkerkant in een box, het andere rechts. Het is een heel gepuzzel. Op de vlucht gaan tien grooms mee, die een oogje in het zeil houden en een aantal mensen van Animal Flight. Volgende week maandag komen ze terug. Ik schat dat de hele operatie de organisator zo'n half miljoen euro kost."

Om zes uur gistermorgen meldden zich al de eerste, van in totaal twintig, paardentrailers aan de poort van het vliegveld met hun kostbare ladingen. Vanuit verschillende landen zijn ze aangereisd. De beste ruiters van de wereld vliegen naar Qatar en nemen ook hun beste paarden mee.

Zoals bijvoorbeeld Okidoki (marktwaarde circa 5 miljoen euro), Up and Down van Jeroen Dubbeldam en Checkmate van Europees kampioene Meredith Michaels. De gezamenlijke waarde van de paarden wordt geschat op minstens 125 miljoen euro. Rond vier uur vertrok de Boeing met de kostbare lading.

Anoniem

Re: Vliegende start voor tachtig paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:45

Al die paarden samen? Dus als dat toestel verongelukt dan ligt de springsport voorlopig op zijn gat, nog afgezien van alle persoonlijke en zakelijke betrokkenheid van mensen.
En als het klimaat in die kist niet goed geregeld wordt, dan zijn al die paarden straks ziek in Qatar?

henkb

Berichten: 722
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: heaven

Re: Vliegende start voor tachtig paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:52

Ik zou ook een ander vliegtuig charteren als risikobeperkende maatregel ... maar goed waarschijnlijk is zo'n operatie al ingewikkeld genoeg.

Roadracer

Berichten: 1812
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Re: Vliegende start voor tachtig paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:07


malloesje

Berichten: 3421
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Twente

Re: Vliegende start voor tachtig paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:10

Grappig dat AFS dit transport verzorgt.. Hier heb ik ook een tijdje voor gewerkt/gevlogen.. Jammer dat ik er niet meer werk. Toch wel speciaal zo'n vlucht..
@Lovely; het klimaat is redelijk goed te beheersen in zo'n vrachtruim.

Anoniem

Re: Vliegende start voor tachtig paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:17

Met een hoofdrol voor Jan Willem, leuke klus voor hem Lachen.

malloesje

Berichten: 3421
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Twente

Re: Vliegende start voor tachtig paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:18

Ja absoluut. Maar hij doet natuurlijk zo'n beetje alles wat met paarden door de lucht te maken heeft. Hij is ook degene die je kunt bellen als je problemen hebt aan boord.

RiderLiza

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Wellington, Florida

Re: Vliegende start voor tachtig paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:02

Meredith Michaels-Beerbaum Arme Markus wordt weer eens vergeten.. Clown Ach gut Knipoog

Jammer dat de plaatjes er niet bij staan.. Volgens mij staat de man van Jessica, Eckard(t) Kürten, er namelijk op Haha!
Lijkt me wel een hele operatie idd!! Ja

Edit: Ik neem aan dat het ''merries en hengsten'' moet zijn i.p.v. ''merries en paardren''??' Clown Knipoog

Paul11

Berichten: 589
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Acquoy

Re: Vliegende start voor tachtig paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:24

Ja, zoiets was ook mijn gedachte, "zijn merries soms geen paarden " Clown Haha!

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18231
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Vliegende start voor tachtig paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:36