Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Het is natuurlijk niet eerlijk als er manegelessen gegeven worden op pensionstallen op paarden van pensionhouder. dan is die pensionstal nl wel een manege (met bijbehorende verplichtingen en eisen) En als de pensionhouder instructeurs in dienst heeft, of zelf les geeft, dan geld dezelfde beroepsaansprakelijkheid (met bijbehorende verzekeringen) als voor een manegeeigenaar/vrije instructeur. Lijkt mij..
Anya schreef:er zitten nogal wat argumenten in zijn verhaal die gewoon niet kloppen. Zo noemt hij het verplichte veiligheidscertificaat. Dat certificaat is helemaal niet verplicht. Dat is iets wat de KNHS en de FNRS hebben verzonnen en wat sommige stallen inderdaad op hoge kosten jaagt.
Maar je hebt de keus; je HOEFT geen KNHS wedstrijden te organiseren. En je HOEFT geen FNRS manege te zijn.
Citaat:zolang er geen manegelessen worden gegeven, is er niks aan de hand. Ik denk dat er manegehouders zijn die graag een monopolie willen hebben vwb pension. Het prijsverschil tussen een pensionstal en een manege waar een paard gestald kan worden, is aanzienlijk
Lowara schreef:Citaat:zolang er geen manegelessen worden gegeven, is er niks aan de hand. Ik denk dat er manegehouders zijn die graag een monopolie willen hebben vwb pension. Het prijsverschil tussen een pensionstal en een manege waar een paard gestald kan worden, is aanzienlijk
maar dan vraag ik mij af.. wanneer ben je een manege en wanneer niet?
er wordt hier gezegd dat pensionstallen ook lessen geven op eigen dieren,maar waar ligt de grens tussen wat wel of wat niet mag?
ikzelf geef ook op kleine schaal les op mijn eigen privedieren, en ja, ik heb daardoor ook verschillende klanten van maneges weggehaald die daar niet tevreden waren over de afgeschopte dieren, 12 man in een les en de slechte instructie.
dan kiezen ze inderdaad voor de privelessen op goed gereden dieren met veel vrijheid wat ze willen doen. logisch toch?
maar ik zie mijzelf absoluut niet als concurrentie van een manege omdat dit op kleine schaal gebeurt en mensen zelf bij mij aanklopten dat ze ergens anders willen rijden.
lijkt mij dus inderdaad een probeel voor maneges om het goed voor elkaar te hebben, dan zullen de "illegale" maneges en pensions toch geen klanten krijgen, want die blijven gelukkig en blij op de maneges
Gerner schreef:Ik heb helemaal geen problemen met pensionstallen bij de boeren om de hoek.
Ik (manege/pension) heb geen plaats voor al die klanten die daar staan.
Waar ik wel moeite mee heb, als ze dit allemaal buiten de wet om doen.
Ik heb verzekeringen lopen en ben btw plichtig.
Waar ik ook moeite mee heb als ze inderdaad lessen gaan geven, terwijl ze daar geen vergunningen voor hebben.
Je moet recreatie bestemming hebben om dit te mogen.
De boeren kunnen hun stallen ombouwen van het geld wat ze anders aan de belasting kwijt zouden zijn, na hun bedrijfsbeeindiging.
Als zij deze accomodatie dan gebruiken om manegewerk te gaan doen, vind ik dat er ingegrepen moet worden.
Voor de rest, vind ik het helemaal oke.
Liever dat, dan op een manege met bijna geen weilanden, waar de paarden de hele dag in hun boxje moeten blijven staan.
En trouwens het is een gezonde concurrentie.
Iedereen is vrij om te gaan en staan waar die wil.
Maar vind wel dat deze pensionstallen dan de zelfde rechten en plichten moeten hebben als de manege's.
Een veiligheidscertificaat vind ik dan wel belangrijk.
Zo moeilijk is dat niet om die te behalen.
Nadya schreef:Moet er niet aan denken met mijn paard te verhuizen naar een van de maneges hier in het dorp. Ze hebben niet eens weidegang, dus wat moet mijn Sammy daar dan???? Die zou doodongelukkig worden
. Binnenbak lijkt me heerlijk om te hebben, hoor, maar voor de rest, nou nee... Ik heb mijn eigen instructrice, want bij de manege doen ze meestal niet aan NH/klassieke dressuur e.d.
Althans, niet hier.![]()
En dat geroddel en gezeur van al die paardentypjes, daar heb ik ook niet zo'n behoefte aan.
AnneOmie schreef:Nadya schreef:Moet er niet aan denken met mijn paard te verhuizen naar een van de maneges hier in het dorp. Ze hebben niet eens weidegang, dus wat moet mijn Sammy daar dan???? Die zou doodongelukkig worden
. Binnenbak lijkt me heerlijk om te hebben, hoor, maar voor de rest, nou nee... Ik heb mijn eigen instructrice, want bij de manege doen ze meestal niet aan NH/klassieke dressuur e.d.
Althans, niet hier.![]()
En dat geroddel en gezeur van al die paardentypjes, daar heb ik ook niet zo'n behoefte aan.
Hier bij mij in de buurt 1 zonder weidegang en de ander heeft van die leuke stands voor de manegepaarden