'Maneges botsen vaker met pensions'

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110971
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 11:11

http://www.brabantsdagblad.nl/regios/br ... nsions.ece
brabantsdagblad.nl


Op steeds meer plekken in Nederland leidt het verschil tussen paardenpensions en maneges tot problemen.
Doordat de overheid onduidelijke regels hanteert of niet controleert, ontplooien pensions soms activiteiten waar ze geen vergunning voor hebben. Dat zegt Wilfred Franken, directeur van de Federatie van Nederlandse Ruitersportcentra.

"Hoe groot het probleem is? Het ís er. Officieel mag een bedrijf met een agrarische bestemming alleen paarden houden voor de opfok", zegt Franken, die zo'n vierhonderd bedrijven vertegenwoordigt. "Maar steeds meer voormalige boeren houden paarden in pensionstalling. Dat is eigenlijk voorbehouden aan recreatieve bedrijven."

Maneges ondervinden concurrentie van boeren die, voor weinig geld, paarden van particulieren in hun voormalige koeienstallen onderbrengen. Volgens manegehouders voldoen de voormalige boeren vaak niet aan de veiligheidseisen waar zij wel aan moeten voldoen. Op de pensions wordt vaak ook lesgegeven. Franken: "Als dat zonder vergunning gebeurt, kan dat bij ongeluk problemen opleveren met de verzekering."

In Loon op Zand heerst onmin tussen een manegehouder en een pensionhouder. Daar schoten sinds midden jaren negentig pensions de grond uit. Maar de gemeente zag niet toe op de regels.

Een woordvoerder van de ZLTO kent de Loonse kwestie, maar zegt verder van geen problemen te weten. "Op pensions mag wel privéles gegeven worden aan eigenaren van de paarden die er gestald zijn. En die moeten ook gewoon een veiligheidscertificaat hebben."

Anoniem

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:13

Dit is toch dezelfde discussie als de eerder geplaatste vandaag?

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:46

zolang er geen manegelessen worden gegeven, is er niks aan de hand. Ik denk dat er manegehouders zijn die graag een monopolie willen hebben vwb pension. Het prijsverschil tussen een pensionstal en een manege waar een paard gestald kan worden, is aanzienlijk

Vwb lesgeven op een pensionstal is er niets aan de hand zolang het om eigen paarden gaat met een instructeur/instructrice die hiervoor bevoegd is. Welk veiligheidscertificaat wordt er bedoeld?

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:01

Ik ken wel situaties waar op pensionstallen lessen worden gegeven aan mensen van buiten, die geen eigen paard hebben en op paarden van de pensionhouder lessen. Zelfs groepslessen. Maar dit mag dus niet?

PERENBOOMPIE
Berichten: 1212
Geregistreerd: 20-09-06

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:02

Inderdaad is in een vorig geplaatst bericht al volop discussie over.

Ikima

Berichten: 3342
Geregistreerd: 01-03-07

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:22

Mag een pensionstal dan wel onderlinge wedstrijden (dressuur, springen of western) organiseren waar ook mensen van buitenaf meedoen, of moeten ze dan ook een veiligheidscertificaat hebben?

Heeft iemand een link naar die andere discussie?

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:42

Misschien als maneges wat meer zouden doen om hun klanten tevreden houden, zoals een eigen binnenbak voor de pensionklanten zodat die niet steeds hoeven te wijken voor manegelessen, elke dag weidegang voor de paarden en paddocks voor in de winter, en veel service voor een betaalbare prijs, en geen gedwongen winkelnering wat betreft instructie, dan zouden ze meer klanten overhouden...

Ik ken maar weinig maneges die rekening houden met de wensen van hun pensionklanten, meestal moeten de klanten zich schikken en aanpassen en hun rijrijden plannen tussen de lesuurtjes door. Pension is immers niet het eerste belang van een manege?
Ik vind het niet vreemd dat mensen dan liever op een pensionstal staan (liefst met binnenbak) waarbij ze wel de vrijheid hebben om te rijden wanneer het hun uitkomt ivm werk/school, ze zelf kunnen kiezen van wie ze les hebben en hun paarden goede verzorging krijgen met veel weidegang etc.

Ik vind het aanbieden van stalling (geheel of gedeeltelijk verzrogd of zelf-service) heel iets anders dan het hebben van een manege waarbij lessen worden gegeven op manegepaarden.

Qua verzerkingen is het juridisch ook heel anders.
Bij een manege worden bedrijfsmatig paarden gehouden door de manegehouder, om er anderen op te laten rijden en lessen mee te laten nemen.
Dat ligt verzekeringstechnisch heel anders (eigenaar van het paard is immers aansprakelijk voor de geleden schade veroozaakt door het paard, in dit geval de manegehouder, en werkgever is meestal aansprakelijk voor schade aangericht door werknemer= instructrice) dan een pensionstal waar iedere eigenaar (hobbymatig) zelf aansprakelijk is voor de schade aangericht door zijn of haar eigen paard. Ook als diegene er les mee volgt, tenzij aantoonbaar verwijtbaar gedrag door de instructeur. De bewijslast ligt dus andersom en kosten voor verzekeren veel hoger. De pensionhouder kan alleen aansprakelijk gesteld worden bij duidelijk aantoonbare nalatigheid in verzorging van het paard en faciliteiten. De door de eigenaar gevraagde instructeur hoeft niet in loondienst te zijn bij de stal en daar is de pensioneigenaar dan ook niet aansprakelijk voor.

Het staat de eigenaar van een paard ook vrij hoe hij of zij zijn of haar paard wil stallen en welke risico's die daar bij wil lopen.

Als het hebben van een manege niet meer uit kan, waarom dan niet overschakelen naar (voornamelijk/alleen) pensionstalling?
En anders gaan zoeken naar een oplossing in plaats van het anderen moeilijk maken.

Het is natuurlijk niet eerlijk als er manegelessen gegeven worden op pensionstallen op paarden van pensionhouder. dan is die pensionstal nl wel een manege (met bijbehorende verplichtingen en eisen) En als de pensionhouder instructeurs in dienst heeft, of zelf les geeft, dan geld dezelfde beroepsaansprakelijkheid (met bijbehorende verzekeringen) als voor een manegeeigenaar/vrije instructeur. Lijkt mij...

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:57

Volgens mij moeten maneges en rijverenigingen en de accomodaties waar zij gebruik van maken aan het veiligheidscertificaat voldoen. Ik weet dat er ook steeds meer (grotere) pensionstallen in het bezit zijn van zo'n certificaat. Volgens mij is het certificaat een verplichting vanuit de FNRS en KNHS en niet vanuit de wet. Maar kan me daarin vergissen...

Ikima

Berichten: 3342
Geregistreerd: 01-03-07

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:09

Citaat:
Het is natuurlijk niet eerlijk als er manegelessen gegeven worden op pensionstallen op paarden van pensionhouder. dan is die pensionstal nl wel een manege (met bijbehorende verplichtingen en eisen) En als de pensionhouder instructeurs in dienst heeft, of zelf les geeft, dan geld dezelfde beroepsaansprakelijkheid (met bijbehorende verzekeringen) als voor een manegeeigenaar/vrije instructeur. Lijkt mij..

Dus als een pensionhouder lesklanten van buitenaf op zijn terrein lesgeeft (ook western),met of zonder eigen paard, moet er dan ook een veiligheidscertificaat aanwezig zijn?

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:11

Joyce; jij hebt het over de FNRS/KHNS? Ik vraag me af of dit als veiligheidscertificaat voor pensionhouders wordt bedoeld (even er niet vanuit gaande dat er wedstrijdjes worden georganiseerd). Lidmaatschap van beide organisaties is mijn optiek vrijwillig en niet verplicht. Een FNRS manege/stal is volgens mij slechts bedoeld als meerwaarde en dus niet als verplichting vanuit de wet.

Voor lesgeven is een diploma (bijv. Orun) verplicht.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:20

Dat veiligheids certificaat staat helemaal los van alles,lees maar even deze quote uit het andere onderwerp over de manege vs pensionstal "vete".

Anya schreef:
er zitten nogal wat argumenten in zijn verhaal die gewoon niet kloppen. Zo noemt hij het verplichte veiligheidscertificaat. Dat certificaat is helemaal niet verplicht. Dat is iets wat de KNHS en de FNRS hebben verzonnen en wat sommige stallen inderdaad op hoge kosten jaagt.

Maar je hebt de keus; je HOEFT geen KNHS wedstrijden te organiseren. En je HOEFT geen FNRS manege te zijn.


Dit onderwerp is op western tot op de draad toe uitgezocht gezien de perikelen rond de WRAN en hun aansluiting zoeken bij de NHS.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:27

Ja alle pensionstallen dicht en allemaal naar de manege...

Clown

daar is allang geen plek meer voor Haha!

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:29

Anya haar quote legt goed uit wat ik bedoelde en dacht.

Ik zie jou nog niet met je paard op een standaard manege staan Arabesk Tong uitsteken Knipoog
Volgens mij worden zowel jij als je paard daar doodongelukkig Schijnheilig

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:33

Ik zou echt nooit op een manege willen staan! En idd net wat Arabesk zegt... daar is geen plek voor als iedereen opeens op een manege moet gaat staan Clown

Gerner
Berichten: 456
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:29

Ik heb helemaal geen problemen met pensionstallen bij de boeren om de hoek.
Ik (manege/pension) heb geen plaats voor al die klanten die daar staan.
Waar ik wel moeite mee heb, als ze dit allemaal buiten de wet om doen.
Ik heb verzekeringen lopen en ben btw plichtig.
Waar ik ook moeite mee heb als ze inderdaad lessen gaan geven, terwijl ze daar geen vergunningen voor hebben.
Je moet recreatie bestemming hebben om dit te mogen.
De boeren kunnen hun stallen ombouwen van het geld wat ze anders aan de belasting kwijt zouden zijn, na hun bedrijfsbeeindiging.
Als zij deze accomodatie dan gebruiken om manegewerk te gaan doen, vind ik dat er ingegrepen moet worden.
Voor de rest, vind ik het helemaal oke.
Liever dat, dan op een manege met bijna geen weilanden, waar de paarden de hele dag in hun boxje moeten blijven staan.
En trouwens het is een gezonde concurrentie.
Iedereen is vrij om te gaan en staan waar die wil.
Maar vind wel dat deze pensionstallen dan de zelfde rechten en plichten moeten hebben als de manege's.
Een veiligheidscertificaat vind ik dan wel belangrijk.
Zo moeilijk is dat niet om die te behalen.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:35

Citaat:
zolang er geen manegelessen worden gegeven, is er niks aan de hand. Ik denk dat er manegehouders zijn die graag een monopolie willen hebben vwb pension. Het prijsverschil tussen een pensionstal en een manege waar een paard gestald kan worden, is aanzienlijk


maar dan vraag ik mij af.. wanneer ben je een manege en wanneer niet?
er wordt hier gezegd dat pensionstallen ook lessen geven op eigen dieren,maar waar ligt de grens tussen wat wel of wat niet mag?

ikzelf geef ook op kleine schaal les op mijn eigen privedieren, en ja, ik heb daardoor ook verschillende klanten van maneges weggehaald die daar niet tevreden waren over de afgeschopte dieren, 12 man in een les en de slechte instructie.
dan kiezen ze inderdaad voor de privelessen op goed gereden dieren met veel vrijheid wat ze willen doen. logisch toch?

maar ik zie mijzelf absoluut niet als concurrentie van een manege omdat dit op kleine schaal gebeurt en mensen zelf bij mij aanklopten dat ze ergens anders willen rijden.

lijkt mij dus inderdaad een probeel voor maneges om het goed voor elkaar te hebben, dan zullen de "illegale" maneges en pensions toch geen klanten krijgen, want die blijven gelukkig en blij op de maneges Knipoog

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:36

Moet er niet aan denken met mijn paard te verhuizen naar een van de maneges hier in het dorp. Ze hebben niet eens weidegang, dus wat moet mijn Sammy daar dan Verward ???? Die zou doodongelukkig worden Boos! . Binnenbak lijkt me heerlijk om te hebben, hoor, maar voor de rest, nou nee... Ik heb mijn eigen instructrice, want bij de manege doen ze meestal niet aan NH/klassieke dressuur e.d.
Althans, niet hier.
En dat geroddel en gezeur van al die paardentypjes, daar heb ik ook niet zo'n behoefte aan. Haha!

Gerner
Berichten: 456
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:50

Lowara schreef:
Citaat:
zolang er geen manegelessen worden gegeven, is er niks aan de hand. Ik denk dat er manegehouders zijn die graag een monopolie willen hebben vwb pension. Het prijsverschil tussen een pensionstal en een manege waar een paard gestald kan worden, is aanzienlijk


maar dan vraag ik mij af.. wanneer ben je een manege en wanneer niet?
er wordt hier gezegd dat pensionstallen ook lessen geven op eigen dieren,maar waar ligt de grens tussen wat wel of wat niet mag?

ikzelf geef ook op kleine schaal les op mijn eigen privedieren, en ja, ik heb daardoor ook verschillende klanten van maneges weggehaald die daar niet tevreden waren over de afgeschopte dieren, 12 man in een les en de slechte instructie.
dan kiezen ze inderdaad voor de privelessen op goed gereden dieren met veel vrijheid wat ze willen doen. logisch toch?

maar ik zie mijzelf absoluut niet als concurrentie van een manege omdat dit op kleine schaal gebeurt en mensen zelf bij mij aanklopten dat ze ergens anders willen rijden.

lijkt mij dus inderdaad een probeel voor maneges om het goed voor elkaar te hebben, dan zullen de "illegale" maneges en pensions toch geen klanten krijgen, want die blijven gelukkig en blij op de maneges Knipoog


Tja, wanneer ben je een manege c/q rijschool c/q ruitersportcentrum.
Er zijnaltijd mensen die ervoor kiezen om voor minder geld ergens anders te gaan rijden.
Ik krijg ook kinderen van deze "illegale" ja hoe moet je ze noemen.

Je zegt het gebeurt op kleine schaal, maar als dat er 5 zijn in je omgeving, dan kan je zo al rekenen op 150 klanten minder per week.
Niet dat ik daar op zit te wachten, ik heb er geen plek voor, maar deze kinderen rijden vaak onder toezicht van een niet opgeleid persoon. En onverantwoord leren rijden.
Wat niet wil zeggen dat deze minder les kan geven, maar verzekeringtechnisch kan het deze tijd niet meer.
Iedereen die dit werk wil doen, moet zich minstens houden aan de wettelijke regels en voorwaarden.
Maar volgens mij zijn hier helemaal geen regels voor, als je het zomaar doet.

Lowara? Heb jij je instructeurs opleiding gedaan, heb jij een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, geef je je inkomsten op aan de belasting, hou je een ongevallenregistratie bij, heb je je BHV diploma, etc. ?

Zo nee, dan zou ik dat maar gauw gaan doen, dan kan je (wat ik zo van je lees) volgens mij heel goed je eigen manege beginnen. Ook al is het in het klein, maar pas op, voor je het weet ben je groot! Knipoog

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:57

Gerner schreef:
Ik heb helemaal geen problemen met pensionstallen bij de boeren om de hoek.
Ik (manege/pension) heb geen plaats voor al die klanten die daar staan.
Waar ik wel moeite mee heb, als ze dit allemaal buiten de wet om doen.
Ik heb verzekeringen lopen en ben btw plichtig.
Waar ik ook moeite mee heb als ze inderdaad lessen gaan geven, terwijl ze daar geen vergunningen voor hebben.
Je moet recreatie bestemming hebben om dit te mogen.
De boeren kunnen hun stallen ombouwen van het geld wat ze anders aan de belasting kwijt zouden zijn, na hun bedrijfsbeeindiging.
Als zij deze accomodatie dan gebruiken om manegewerk te gaan doen, vind ik dat er ingegrepen moet worden.
Voor de rest, vind ik het helemaal oke.
Liever dat, dan op een manege met bijna geen weilanden, waar de paarden de hele dag in hun boxje moeten blijven staan.
En trouwens het is een gezonde concurrentie.
Iedereen is vrij om te gaan en staan waar die wil.
Maar vind wel dat deze pensionstallen dan de zelfde rechten en plichten moeten hebben als de manege's.
Een veiligheidscertificaat vind ik dan wel belangrijk.
Zo moeilijk is dat niet om die te behalen.


ik ga voor een groot deel met je mee. Behalve met het deel over het veiligheidscertificaat. Is in mijn optiek geen toegevoegde waarde voor een pensionstal. Een pensionstal moet een plek zijn, die aanbiedt waar een paard verblijft, gevoerd wordt en weidegang krijgt. Daarnaast is het meegenomen op het moment dat er verdere faciliteiten zoals rijbak, poetsplaats, e.d. worden aangeboden. Ik zie het voordeel van een certificaat hierin niet. De accomodatie (schuur) zal -tenminste als het verbouwd is onder een bouwvergunning- moeten voldoen aan de brandweer- en bouwbesluiteisen. Ook vanuit het Landschap zijn er diverse eisen waaraan een buiten rijbaan (vwb aanleg/verlichting/afrastering) moet voldoen.

Vaak zie je dat particulieren een paar boxen/plaatsen aanbieden. En het vaak niet een om een bedrijf gaat. Veel uitgerangeerde boeren hebben gewoon een paar paarden van anderen op stal staan.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:01

Nadya schreef:
Moet er niet aan denken met mijn paard te verhuizen naar een van de maneges hier in het dorp. Ze hebben niet eens weidegang, dus wat moet mijn Sammy daar dan Verward ???? Die zou doodongelukkig worden Boos! . Binnenbak lijkt me heerlijk om te hebben, hoor, maar voor de rest, nou nee... Ik heb mijn eigen instructrice, want bij de manege doen ze meestal niet aan NH/klassieke dressuur e.d.
Althans, niet hier.
En dat geroddel en gezeur van al die paardentypjes, daar heb ik ook niet zo'n behoefte aan. Haha!


Hier bij mij in de buurt 1 zonder weidegang en de ander heeft van die leuke stands voor de manegepaarden Scheve mond

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:02

Mijn vorige stal was geen manege, wel hele grote pensionstal en die heeft wel een veiligheidscertificaat!

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:11

AnneOmie schreef:
Nadya schreef:
Moet er niet aan denken met mijn paard te verhuizen naar een van de maneges hier in het dorp. Ze hebben niet eens weidegang, dus wat moet mijn Sammy daar dan Verward ???? Die zou doodongelukkig worden Boos! . Binnenbak lijkt me heerlijk om te hebben, hoor, maar voor de rest, nou nee... Ik heb mijn eigen instructrice, want bij de manege doen ze meestal niet aan NH/klassieke dressuur e.d.
Althans, niet hier.
En dat geroddel en gezeur van al die paardentypjes, daar heb ik ook niet zo'n behoefte aan. Haha!


Hier bij mij in de buurt 1 zonder weidegang en de ander heeft van die leuke stands voor de manegepaarden Scheve mond


Vreselijk, he. Boos!
Bij mij hebben de beide maneges om de hoek (ca. een halve km van mijn huis) geen weidegang en eentje heeft stands voor de pony's. Van paddocks hebben ze ook nog nooit gehoord, al schijnt eentje er een paar te gaan maken. Ze hebben wel binnenbakken, buitenbakken, springtuinen, dat soort gedoe. Maar weidegang vind ik een stuk belangrijker dan dat. Ja

Gerner
Berichten: 456
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:25

Hey Alani
Ik zie dat je ook in Dalfsen woont, ben toch wel benieuwd waar dan!
Maar het veiligheidscertificaat is meer een certificering.
Grotendeels een papierkwestie. Nou kan je zeggen, wat een onzin, maar toch heeft het mij toen wij het moesten halen wel aan het denken gezet.
Het maakt alles ook wat makkelijker, en is tevens belangrijk voor de veiligheid voor mens en dier.
Zie het, als je alles al voor elkaar hebt, als de puntjes op de I zetten.
Ook weet ik dat er bedrijven zijn, die het wel hebben, maar na de keuring er niets meer mee doen.
Beetje jammer vind ik.

lindake
Berichten: 11269
Geregistreerd: 29-04-07

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 15:52

Klanten van manege zijn anders en hebben andere eisen dan de klanten van een pensionstal.
Misschien moeten de manegehouders het positieve inzien van deze evolutie en dus ook enkele manegepaarden ter beschikking hebben die goed zijn opgeleid voor de ervaren manegeruiters zodat ook zij verder kunnen. Als je concurentie ondervind moet je er iets aan doen en zien dat jij beter wordt dan die concurentie. Zo wordt de kwaliteit van de dienst beter en beter.

De pensionstallen die ik ken zijn overigens duurder dan de manegestallingen. En de lessen die er worden gegeven zijn allemaal van prive instructeurs die de nodige opleidingen hiervoor hebben gevolgd.

Maar als een pensionstalling geen nodige vergunningen heeft en dus geen pensionstal mag zijn mag deze ook afgeschaft worden. Wanneer mensen enkel weiden ter beschikking hebben en geen stal is het normaal dat de prijs niet zo hoog is als met stal enz...

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: 'Maneges botsen vaker met pensions'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:36

@Gerner; ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij er tegen aankijkt dat particulieren (kleinschalig) pensionstalling aanbieden. Zij voldoen vaak niet aan de wettelijke eisen/verplichting van een professionele pensionstal of een manege. Daar tegenover bieden zij vaak maar plaats aan een paar pensionpaarden.
Zie je dit als oneerlijke concurrentie of zie je juist de voordelen zoals weidegang en is de vijver groot genoeg waaruit gevist wordt.