Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110971
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 05:30

http://www.brabantsdagblad.nl/regios/la ... reldje.ece
brabantsdagblad.nl


"Ze komen rechtstreeks aan mijn boterham, vind je het gek dat ik kwaad ben?" Manegehouder Walter Pullens uit Kaatsheuvel draait er niet omheen; hij vecht al tien jaar voor zijn brood.

Zijn bedrijf is beschoten, zegt hij, en een wagen met stro werd in brand gestoken. Hij werd via zijn dochter telefonisch bedreigd, zegt hij, vanwege zijn kruistocht tegen de pensions.

Het dondert in het Loonse paardenwereldje. De inzet: vermeende oneerlijke concurrentie en gefluister over vriendjespolitiek.

In Loon op Zand schoten de afgelopen jaren paardenpensions als paddenstoelen uit de grond, inmiddels zijn het er een stuk of vijftien. Een doorn in het oog van Pullens, omdat er vaak ook les wordt gegeven op de pensions.

Dat gedoogde de gemeente, als er alleen les wordt gegeven aan de eigenaren van de paarden. "Maar volgens het bestemmingsplan mag het niet", zegt Pullens. "Het trainen van mens en paard mag alleen bij maneges. Agrarische bedrijven mogen alleen paarden houden voor de opfok en het vlees, helemaal niet voor recreatieve doeleinden."

Het steekt hem. Maneges moeten aan allerlei regels voldoen. Vloeistofdichte vloeren, gierkelders, sinds 1 januari is een veiligheidscertificaat verplicht. "Investeringen die pensionhouders niet hoeven te doen," zegt Pullens. En omdat de meeste pensions officieel 'agrarisch bedrijf' zijn, vallen ze ook nog eens in een lager btw-tarief, zegt hij. Dus kunnen ze goedkoper opereren. "Valse concurrentie", stelt Pullens.

Ook Jan Sars van manege Duikse Hoef in Kaatsheuvel, zag de concurrentie de afgelopen jaren oprukken. "Ik vind dat niet erg. Er eten meer mensen van de koek. Maar de koek is ook een stuk groter, er zijn steeds meer mensen met paarden. Maar ik vind wel dat iedereen zich aan dezelfde regels moet houden. En dat gebeurt niet."

Volgens pensionhouder Cees Smulders, overbuurman van Pullens, kloppen de beschuldigingen niet. Ja, natuurlijk is er sprake van concurrentie. "Maar ik voldoe aan alle regels, zit in hetzelfde btw-tarief. Alleen: ik lever alleen de accommodatie, zoals trouwens de meeste boeren doen."

Instructrice Marjan Hensen geeft paardrijles in Waalwijk, Loon op Zand en Tilburg. Voor zover zij weet, leidt de materie alleen in Loon op Zand tot problemen. Ze schildert het verschil tussen pensions en maneges. "Mensen die voor een manege kiezen, kiezen voor alles wat daar bij komt. De stallen worden uitgemest. Als ze bellen dat ze over een uurtje willen rijden, staat hun paard klaar. Na de groepsles kunnen ze in het cafédeel nog gezellig wat drinken. In pensions zijn de voorzieningen vaak wat soberder. Zo mesten bij Smulders de klanten de stallen zelf uit. Mensen die voor luxe en verzorging kiezen, komen terecht bij Pullens, niet bij Smulders."

Dat beaamt Smulders. Hij zette een aantal boxen in zijn voormalige stal. "Wie bij mij een paard stalt en les wil volgen, moet een eigen instructeur regelen. Daar bemoei ik me verder niet mee. En lesgeven op een pension, dat mag."

Maar daar lopen de visie van de pensionhouders en de manegehouders uiteen. Jarenlang vroeg Pullens aan de gemeente Loon op Zand om te 'handhaven', de pensions te controleren op illegale activiteiten. De gemeente controleerde echter niet, maar gedoogde.

Een glijdende schaal, vindt Pullens. Dus toen hij twee weken terug voor de zoveelste keer op het gemeentehuis verhaal ging halen, reageerde hij 'emotioneel'. "Ik wilde de algemeen directeur spreken. Ze hebben me anderhalf uur laten wachten. Toen heb ik gescholden, ja. Ik ging weg, in de VVV werd ik aangesproken door een agent die vroeg of ik mee wilde gaan." Binnenkort moet hij zich verantwoorden voor een officier van justitie.

Het voorval gebeurde de ochtend nadat er een nieuwe Nota Paardenhouderij was behandeld, met daarin één zeer belangrijke zin: op pensions zou geen les meer gegeven mogen worden. Een zin naar Pullens' hart, maar juist die zin leidde tot een protest vanuit de pensionhouders. Er zaten tientallen sympathisanten op de tribune, opgetrommeld door Smulders. Veelal mensen die hun paarden bij de pensions gestald hebben. Daarop verdween de nota van tafel.

"We hebben ons niet voldoende afgevraagd of de nota genoeg draagvlak had", zegt wethouder Hans Waijers. "Deze materie verdient een betere nota." Waijers geeft toe dat de gemeente Loon op Zand de afgelopen jaren steken liet vallen bij de controle van pensions. "Daar heeft Pullens gelijk in."

En dat leidt tot speculaties. Hoewel de problematiek breed leeft, spitst de controverse zich toe op twee mensen: Pullens en Smulders. Smulders is voormalig raadslid van de grootste partij in de gemeente, Gemeentebelangen. Hij scheidde zich af, maar gaf onlangs zijn raadszetel terug aan de partij. Vlak voordat de Nota Paardenhouderij werd behandeld, en ingetrokken. Dat kan geen toeval zijn, opperen ze in het manegewereldje. Smulders geeft zijn zetel terug, als wederdienst gaat de nota van tafel.

Maar die suggestie werpt Smulders ver van zich. "Onzin. Ik heb me als raadlid altijd aan de partijlijn moeten houden, ook als dat mijn eigen bedrijf schaadde. Ik heb mijn zetel opgegeven om vrij te kunnen zijn. Het gaat me nu beter af, dan toen ik raadslid was."


Verwant artikel:

[VN] Loons verbod op les bij paardenpensions

LoisenLouise
Berichten: 404
Geregistreerd: 26-12-05

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 07:36

wat een gedoe Bloos

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 07:42

Tja concurentie geeft toch niet? is alleen maar goed, blijf je scherp van......

eva1969

Berichten: 4039
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:23

Die meneer Pullens moet maar eens aan zijn hart gaan denken Knipoog. Gelukkig is onze stalhouder een stuk meer down to earth (Jan Sars). Tja meneer Pullens, zolang je overtuigd bent van de kwaliteit die je aanbiedt en daar achter staat zal je stal wel gevuld blijven. Zo niet, dan moet je je achter je oren gaan krabbelen lijkt mij.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:31

Wat een gezeur!
Alsof de gemiddelde pensionklant naar een manege zou willen.

Ik heb een jaartje op een combinatie van manege en pensionstal gestaan. Wat een ramp en wat een bemoeizucht daar. En ook wat een gekonkel in die kantine.

Nee liever een plek zonder kantine, waar de paarden het goed hebben. En waar ik mijn eigen instructie kan regelen i.p.v. verplicht die van de manege moet afnemen.

waypoint
Berichten: 1288
Geregistreerd: 10-04-07

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:32

wat een gedoe allemaal zeg Clown

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:04

eva1969 schreef:
Die meneer Pullens moet maar eens aan zijn hart gaan denken Knipoog. Gelukkig is onze stalhouder een stuk meer down to earth (Jan Sars). Tja meneer Pullens, zolang je overtuigd bent van de kwaliteit die je aanbiedt en daar achter staat zal je stal wel gevuld blijven. Zo niet, dan moet je je achter je oren gaan krabbelen lijkt mij.

Inderdaad ja, misschien voor Walter eens tijd om zich flink achter zijn oren te krabben over het wáárom??

En Anya, ik ga helemaal met je mee, ik wil geen les op een manege volgen met mijn paard, zou overigens niet eens weten hoe ik er zou moeten komen. Waar ik sta (in Udenhout) hebben we ook geen kantine, iedereen komt gewoon voor zijn paard en that's it.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:12

Ik sta ook op een combi van pension - manege, en dat is helemaal geen probleem. Daarbij wel de aantekening dat het pension de core-business is, en dat als de manegelessen zijn afgelopen na een kwartier alle mensen verdwenen (moeten) zijn. Geen rondhangende kinderen dus op zaterdagmiddag. Dan is het prima te doen. Maar een bedrijf dat eerst manege is, en dan ook nog wat pensionstallen verhuurd... daar moet ik toch ook niet aan denken...

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:15

Ik ben eens op de internet site van de klagende manege gaan kijken.
Na dat gezien te hebben lijkt mij het hele "valse concurentie" gebeuren, waar deze manege houder het over heeft, totale onzin!

Het lijkt een zo groots opgezette manege dat je alleen een bepaalt soort paarden bezitter trekt. Vooral omdat het er continu druk zal zijn (normaal gesproken tenminste bij een goed draaiend bedrijf).
Mensen die hun paarden in pension willen hebben zijn mensen die gewoon 's avonds en in het weekend willen rijden, mensen die zeg de tijd aan zichzelf willen hebben, die tref je niet aan op zo'n manege.

Alleen al als je naar het aantal wedstrijden kijkt en het aantal rijverenigingen wat binnen deze manege is gehuisvest, weet je dat je eigenlijk nooit gebruik kunt maken van de, vaak ook nog eens veel duurdere, faciliteiten op momenten die voor jou uitkomen! Tel daar de lessen die gegeven worden bij op en je komt in de, waarschijnlijk overal wel bekende, "je kunt alleen voor 17.00 en na 22.00u van de bak gebruik maken situatie!"
Veel mensen passen daar voor en imo terecht! Het is stukken duurder en je moet je enorm aanpassen.
De doelgroepen van een pensionstal en een manege zijn imo dus totaal verschillend!
Die manege houder moet niet zo moeilijk doen, de klanten die hij in zijn stal wil krijgen zijn gewoon niet te vinden op de pensionstallen!

Anoniem

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:19

Ik wordt hier zo moe van hè .. Mijn pony staat dan ook in Kaatsheuvel ..

Anoniem

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:21

Blijkbaar is de kwaliteit die hij bied niet goed...anders had hij weinig inkomsten verlies.

Overigens een pensionstal moet ook vloeistofdichte vloeren en al die regels die hij noemde hebben.
En betreft het les geven...ik ken geen pensionstallen die lespaarden hebben staan, dus het is alleen op eigen paarden, maar dat mag volgens pullens niet?
AUB zeg, dus ze moeten met een eigen paard een beginners prut lesje bij hem gaan rijden?
Haha, dacht hij nu zelf dat hij met zulke uitspraak realistisch is?

Arielle_

Berichten: 6399
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Tilburg

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:21

Ik snap ook niet waarom walter er toch zo moeilijk over doet zeg..
Er zijn nou eenmaal mensen die niet houden van een manege, maar gewoon rustig hun eigen paard willen rijden op een pensionstal, en daar ook wat lessen bij willen nemen.
Ik sta ook in Loon op Zand, maar heb er op mijn pensionstal geen last van, heb ik ookal uitgelegd in het andere topic..

elexis

Berichten: 814
Geregistreerd: 15-07-06
Woonplaats: Bij de paarden

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:22

Wat een onzin zeg! Alsof een manege en een pensionstal met elkaar te vergelijken vallen.. mooi balen als je daar met je paard tussen zit. Hopenlijk krijg ik er straks geen last van, verhuis per 1 mei die kant op :S

Plaatje1990

Berichten: 3946
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:29

Vind het niks gek dat die Pullens zo doet maar ik geef hem ongelijk want tja wie wil daar nu rijden .. heb daar stage gelopen en zon ''gezellig'' ''lief'' bedrijf voor de paarden is het nu eenmaal niet!! Hij moet ook is bij zijn eigen te raden gaan waarom hij verlies draait echt niet omdat hij zulke goeie diensten levert!

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:32

Inderdaad. Ik kom niet uit die buurt, maar ik 'ruik' zo al dat klanten kennelijk niet voor niets weglopen. Als hij een goed aanbod heeft en gevarieerd en het is daar prettig en gezellig heb je geen verlies van klanten.

Het feit dat hij probeert iets af te dwingen via de gemeente zegt al genoeg Rolleyes

Plaatje1990

Berichten: 3946
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:34

Precies die vent is niet helemaal normaal ... hij wil zijn stallen helemaal vol hebben maar wil niet inversteren in betere kwaliteiet ... lees; de paarden staan in donkeren stallen,komen hooguit in de stapmolen of max half uur in een blubber paddock en binnenbak is vrijwel smiddags en savonds altijd bezet voor de lessen ... tjaa .... en ze behandelen paarden daar gewoon slecht ... niks gek dat iedereen daar weggaat..

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:38

ja hoor weer zo'n onrust stoker die het dus gewoon zelf niet voor elkaar heeft Clown
inderdaad, klanten lopen niet voor niets weg, als hij de kwaliteit en zorg niet kan dragen, dan doet het dus blijkbaar zelf iets fout. mensen lopen niet zomaar weg naar een andere stal, daar zit meer achter.
misschien een goed idee voor de beste man om zich eens achter de oren te krabben en zichzelf eens kritisch te evalueren ipv de schuld op anderen tegen.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:39

Wat een onzin! Ziek
Manegeklanten (geen eigen paard) en pensionklanten (wel eigen paard) zijn appels en peren...
Hij kan idd beter vechten om een beter bedrijf neer te zetten ipv de concurentie uit te schakelen (zover het concurentie is dus Knipoog )

Plaatje1990

Berichten: 3946
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:55

Als hij goeie instructrices had en goeie accomodatie (opknappen dus en gewoon de paarden lekker op de wei later) had en de paarden goed werden behandeld dan was heel dit probleem nooit gekomen al blijft de concurretie toch wel maargoed das in heel Nederland Lachen

owi
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-01-08

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:55

de verschillen lijken me ook overduidelijk tussen een manege en een pensionstal.

Ik zou nooit op een manege willen staan omdat:
- mij te grootschalig (te veel mensen)
- hoef geen binnenbak en wens daar ook niet voor te betalen
- wil 's avonds kunnen rijden ivm werk
- wil dat mij paard iedere dag een aantal uur in de wei komt
- wil zelf een passende instructeur kunnen zoeken
- wil niet steeds gehinderd worden door lessen/ wedstrijden/ andere activiteiten


Misschien dat meneer Pullens zich eens moet gaan bedenken wat zijn doelgroep is en hij hij die trekt? Wat moet hij doen om deze mensen tevredeb te houden? Feit blijft dat als je je zaakjes gioed in orde hebt je je stallen vol hebt staan en feit blijft dat niet iedere paardenhouder een potentiele klant is voor jou....

PERENBOOMPIE
Berichten: 1212
Geregistreerd: 20-09-06

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:12

Meneer jaagt zelf zijn klanten weg,priveles(dressuur) is daar hartstikke duur en beneden niveau,bijna heel Kaatsheuvel heeft daar gestald gestaan en is weer weggegaan,ja en nu heeft hij natuurlijk negatieve mond op mond reclame van paarden/pony eigenaren onderling en krijgt hij zijn stallen niet meer vol en ligt dat aan hem door omliggende pensions terwijl de Duykse Hoef wel goed draaid dus meneer Pullens steek maar eens hand in eigen boezem.

Pensionnetje
Berichten: 1821
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: De mesthoop

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:15

Ik heb toch andere ervaringen met Walter Pullens. Ik heb een tijdje bij hem gelest en dat beviel me eigenlijk wel goed. Mijn paard stond een paar 100 meter verder op gestald bij een pension (niet de pensionhouder uit deze discussie). Ondanks dat ik geen pensionklant van hem was en later ook geen lesklant meer, heeft hij toch uitermate vriendelijk zaken voor mij geregeld. Onverwachts vervoer, nieuwe hoefsmid mn paard werd dan op zijn terrein bekapt, als ik in de duinen in de problemen zat met mn merrie en hij kwam net langs met een lesgroep wachtte hij gedulde 30 minuten (!) totdat mijn koppige dame weer bij zinnen was. En zo nog wat zaakjes. Eigenlijk hoefde ik maar te bellen en deed hij wat hij kon. Zonder dat hij een cent aan mij verdiende.

Wat er in de tussentijd zou zijn veranderd weet ik niet, maar dit geeft toch een ander plaatje dan dat ik hem heb meegemaakt.

Hij heeft wel gelijk dat pensions aan dezelfde regels zouden moeten voldoen dan maneges. Anders is het valse concurrentie. Waar ik het niet mee eens ben is het lesgedeelte. Eigenaren moeten vrij zijn in het volgen van lessen van wie of waar dan ook. Het krijgen van lessen op niet eigen paarden en zeker voor de onervaren ruiters moet plaatsvinden op erkende maneges. Zo blijft de kwaliteit gewaarborgd en leren mensen ook écht paardrijden. Wat ik dagelijks tegen kom aan stuntelaars en zelfs grove/hardhandige ruiters is buitengewoon triest. Dát zou eens aan banden moeten worden gelegd.

Het beschoten worden van de manege en het in brand steken van een hooiwagen is ten alle tijden ontoelaatbaar! Maar dat is niet het eerste incident in die regio. Ik kan mij een voormalige manege in de zelfde regio herinneren waar mijn paard vanuit de bar werd beschoten terwijl zij in de binnenbak stond. Enfin dat is een ander verhaal. Maar het geeft wel aan wat voor schormorrie er actief is in die regio. Tegen dit soort gasten is niet te knokken.... Misschien wordt het tijd dat mensen zich focussen op de schoften die dit soort zaken uitvreten ipv een manegehouder die zijn boterham probeert te verdienen.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:27

Wateen ongelooflijke 'kul' is dit.... het verhaal van 'concurrentie' gaat al helemaal scheef op het feit dat bij de pensions "eigen" paarden staan...
Lang niet iedereen kan zich een eigen paard veroorloven maar willen wél graag rijden. Dát is de doelgroep van een manege.

Er bestaat geen wet die mij als paardeneigenaar kan verplichten bij meneer A te lessen, als ik de voorkeur geef aan meneer B..

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:27

er zitten nogal wat argumenten in zijn verhaal die gewoon niet kloppen. Zo noemt hij het verplichte veiligheidscertificaat. Dat certificaat is helemaal niet verplicht. Dat is iets wat de KNHS en de FNRS hebben verzonnen en wat sommige stallen inderdaad op hoge kosten jaagt.

Maar je hebt de keus; je HOEFT geen KNHS wedstrijden te organiseren. En je HOEFT geen FNRS manege te zijn.

Een pensionhouder organiseert geen wedstrijden en heeft ook geen manegeklanten en dus ook geen last van een veiligheidscertificaat.

Sterker nog als mijn pensionhouder dat certificaat zou gaan halen, zou ik subiet een ander plekje zoeken. Ik besluit zelf of ik een springbalk in mijn les laat liggen en of ik wel of geen cap op doe als ik rij. En ik wens al helemaal niet te betalen voor 6 bordjes met Nooduitgang erop, die in alle hoeken van de bak moeten hangen.

Dus dezelfde regels...? Dacht het niet.

Pensionnetje
Berichten: 1821
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: De mesthoop

Re: Gedonder in het Loonse paardenwereldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:32

Jannepauli schreef:
Wateen ongelooflijke 'kul' is dit.... het verhaal van 'concurrentie' gaat al helemaal scheef op het feit dat bij de pensions "eigen" paarden staan...
Lang niet iedereen kan zich een eigen paard veroorloven maar willen wél graag rijden. Dát is de doelgroep van een manege.

Er bestaat geen wet die mij als paardeneigenaar kan verplichten bij meneer A te lessen, als ik de voorkeur geef aan meneer B..



Toch zijn er pensions die lesgeven op paarden van pensionklanten of paarden in eigendom van de pensionhouder. Volgens mij wil hij dat aangepakt zien.