Nog maar 67.000 Belgische paarden geïdentificeerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nog maar 67.000 Belgische paarden geïdentificeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 21:14

http://hln.be/hln/nl/921/Kanaal-Nieuws/ ... eerd.dhtml
hln.be

Er zijn op dit moment nog maar 67.000 paarden geregistreerd in de centrale gegevensbank. Dat zegt de Belgische Confederatie van het Paard vzw in een mededeling. Tegen 1 juli van dit jaar moeten alle paarden in ons land geïdentificeerd zijn. De confederatie roept paardeneigenaars dan ook op om hun paarden dringend te laten identificeren.

Geïdentificeerde paarden krijgen een microchip en een paspoort. De gegevens van het paard worden opgenomen in een centrale gegevensbank. Paarden die volledig geïdentificeerd zijn, beschikken over een mutatiedocument.

In België moeten alle paarden tegen juli 2008 geïdentificeerd zijn. Momenteel zijn er dat al 67.000. De Confederatie schat dat er nog minstens 150.000 paarden zullen volgen. De identificatie van paarden wordt dus dringend, zegt de Confederatie.

Wie niet beschikt over een identificatiedocument voor zijn paard, riskeert bij controle een pv. Tot 15 maart 2008 werd er geen strikte controle uitgevoerd. De overheid heeft evenwel aangekondigd dat dat vanaf 15 maart 2008 verandert, luidt het.

De identificatie is verschillend naargelang het gaat om een stamboekpaard, een niet-stamboekpaard, een paard met buitenlandse stamboek of een slachtveulen. De identificatieprocedure kost tussen 11, 38 en 48,11 euro, plus de kosten van de dierenarts.

Identificatie was tot nu toe al verplicht voor paarden die naar de slachtbank gaan of geëxporteerd worden, voor veulens geboren in 2006, en paarden die aan verzamelingen deelnemen en die van eigenaar veranderen.

Judje

Re: Nog maar 67.000 Belgische paarden geïdentificeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:17

Beter dat ze daar nou ook allemaal geregistreerd moeten worden.
Al heb ik altijd het idee dat toch niet iedereen dat gaat doen.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:33

Nee, veel mensen die hun paard enkel op de weide hebben staan zijn niet echt geneigd om hun paard te laten chippen... Lachen voor de wedstrijdpaarden is het verplicht, je moet de papieren voorleggen als je op wedstrijd wilt gaan... Lachen kvind het een goed ding Lachen mijne is dus ook gechipt zoals het hoort Lachen
hopelijk gebruikt iedereen zn verstand en investeert die in een chip Knipoog

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:45

Als eerste: wat is nu eigenlijk de straf op je paard niet laten registreren?

ten tweede: volgens mij geldt ook voor belgie dat een chip niet verplicht is. Bij mijn weten kun je ontheffing krijgen en op DNA laten registreren. Dit kost letterlijk slechts enkele euro's meer, en schijnt ook veiliger voor je paard te zijn, en in tegenstelling tot chips ook fraudebestendig.

http://www.invisio.nl/antichip/

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:17

als ze op de dienst identificatie nou eens niet zo'n mooie achterstand hadden hé. Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:36

Ik vind het nog steeds belachelijk. Mijn paard is gechipt met een Nederlandse (internationaal leesbare) chip, heeft een Nederlands paspoort, staat ingeschreven bij het KWPN en bij de KNHS. Nou moet ik hem ineens registreren bij de Belgische databank (a 45 pleuri) en mijn chip is bij Belgische controles niet eens leesbaar want zij moesten natuurlijk weer eens een ander systeem aanhouden...... En dan ook nog voor mijn pony die ook een chip en een paspoort heeft en ingeschreven is bij het Belgische Welshpony stamboek en Engels erkend is.....

Pure geldklopperij Boos!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:14

Urielle schreef:
Ik vind het nog steeds belachelijk. Mijn paard is gechipt met een Nederlandse (internationaal leesbare) chip, heeft een Nederlands paspoort, staat ingeschreven bij het KWPN en bij de KNHS. Nou moet ik hem ineens registreren bij de Belgische databank (a 45 pleuri) en mijn chip is bij Belgische controles niet eens leesbaar want zij moesten natuurlijk weer eens een ander systeem aanhouden...... En dan ook nog voor mijn pony die ook een chip en een paspoort heeft en ingeschreven is bij het Belgische Welshpony stamboek en Engels erkend is.....

Pure geldklopperij Boos!

Zit ik dus ook mee.... Nederlands paard, Nederlands stamboek ( kwpn ), Nederlands paspoort, Nederlandse chip dus kon ik hem nog eens laten registreren bij de Belgische databank.

Fijn... Boos!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:19

mijn paard is jaren geleden al gechit geweest en ze heeft een bwp-boekje. dus eigenlijk kan de overheid of weet ik veel de gegevens daar opvragen, niet?
moet ik geen 50 euro meer neertellen voor deze geldklopperij

en wat is dat nou weer, een internationale chip en belgie heeft een ander systeem en kan die nederlandse niet lezen? pffffffft typisch!!!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:20

Ik vind het echt belachelijk. Bij mijn weten kan je dus niet kiezen voor die DNA-registratie i.p.v. een chip. Als dat wel zo is, weet ik waar ik voor kies.

De kosten zijn ook zo belachelijk hoog. Een vriendin heeft 5 paarden en mag zo maar even bijna 250 euro neertellen voor een stukje metaal in haar paarden...

En het is nu al verplicht voor paarden die bedoeld zijn voor de export. Als ze in België de Nederlandse chips al niet kunnen lezen, heeft dat vooral erg veel zin... Rolleyes

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:57

Het schijnt zelfs zo te zijn dat er alleen al in Nederland verschillende chips worden gebruikt voor kleine huisdieren, die bij verschillende instanties geregistreerd staan. Ze kunnen alleen gelezen worden door het apparaatje dat bij díe chip hoort en bij díe instantie, of door een speciaal apparaatje dat ál die verschillende chips kan lezen, er schijnt geen centrale instantie voor de registratiegegevens te zijn waar alle gegevens verzameld worden. Handig, hoor, reuze handig . Net zo handig als dat gedoe met internationale chips die niet in België gelezen kunnen worden Gestoord .

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:11

Ik ken een paard dat een aantal jaren al gechipt is en ja :p de chip is "verdwenen" Lachen (de dierenarts vindt de chip niet terug met dat lees-machientjes)
dus: verouderde chip --> ander toestel nodig...
Opnieuw chippen??? geen idee wat ze ermee gedaan hebben... maar dit zegt toch ook al genoeg Lachen

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:13

Ik dacht dat het heel soms kan voorkomen dat chips 'aan de wandel' gaan (gingen?) en daarom soms niet meer vindbaar zijn. Zoiets vertelde onze dierenarts volgens mij ook toen ik mijn buitenkat liet chippen.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:27

Voor zover ik kon volgen dacht de dierenart dat ze het met haar apparaat niet kon lezen en op zoek ging naar een ouder... zal eens vragen hoe het nu afgelopen is Lachen

Piiaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:23

Piaffe moet nog gechipt worden, maar 't is echt geldklopperij vind'k , maar langs de andere kant ook weer goed...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:29

Ik snap nog steeds niet dat mensen er zo collectief intuinen om hun paarden te laten chippen. Zolang er geen Europese richtlijnen zijn, een Europese standaard gehanteerd wordt, moeten ze ook niet gaan smijten met Europese Regels.

Geen chip in mijn paarden. Chips kunnen onklaar gemaakt worden )(ook als ze in het paard zitten), gaan wandelen, leesapparatuur kan defect raken. DNA is niet te vervalsen, en er komen andere methodes aan om je paard te kunnen identificeren. En als een chip nu nog de garantie was dat je in geval van diefstal je paard terugkrijgt, zou het nog te overwegen zijn. Het beste voorbeeld dat dit niet het geval is, is het verhaal van Swieber over haar gestolen Tinker Swiebertje, hier op Bokt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:48

Maar Cassidy, je hebt in België geen keuze tussen DNA of chip. De chip is echt verplicht. Het is anders dan in Nederland.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:15

Het is net als met alle andere regels in Belgie...geen hond die er wat van zegt als je je mond maar houdt. :-D

Ik spreek uit ervaring (op een ander vlak dan met de paarden).

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:16

Maar je kan dus niks meer doen zonder chip. Ik wil bijvoorbeeld over een jaar of zo endurance-wedstrijden beginnen te rijden. Ik kan dan niet anders dan mijn paard te laten chippen. Anders mag je gewoon nergens mee meedoen.

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:20

Ik heb een merrie die als een van de eersten jaren geleden gechipt is in Oostenrijk. De chip is aan de wandel gegaan en niet meer te vinden. Probleem : het chipnummer staat in haar paspoort, maar is niet te vinden in het paard. En een nieuwe chip zetten mag niet want het paard is reeds gechipt. Wat willen ze dan gaan doen ? Mijn merrie dissecteren op zoek naar die chip ?

De merrie gaat geregeld op transport. Bij controle kan ik wel een paspoort laten zien met chipnummer, maar ik moet alleen maar hopen dat de politie geen chiplezer bij zich heeft. De confederatie heeft nooit gereageerd op mijn e-mail om het probleem te signaleren. Leuk, leuk.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:30

Tof, ze bepalen die regel, maar kijken niet naar de problemen die er aan vasthangen.

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:04

Ik heb nog maar es een fax naar de confederatie gestuurd en kreeg vandaag een telefoontje : "De chip kan in de bloedbaan terecht gekomen zijn." Bij de confederatie erkennen ze dus dat een chip in een bloedbaan kan komen, en dus in hart en longen, met alle (dodelijke) gevolgen van dien. Aan het paard wordt niet gedacht.

In casu ben ik echter gerustgesteld : de chip was 4 jaar geleden nog vindbaar in Oostenrijk, op het moment dat ze haar gezondheidscertificaat kreeg, dus hij is waarschijnlijk nu te ingekapseld om gevonden te worden (hij is dus niet gewoon onleesbaar, maar gewoon onvindbaar). Reactie van confederatie : chip maar terug opnieuw - en dus terug heel die rompslomp, met vermeldingen op paspoort en pedigree. Paard met twee chipnummers. Lol. Voor 't zelfde geld over een paar jaar met drie chipnummers. Wie doet beter ? Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 14:52

Wat doe je moeilijk, paard is toch gechipt? Als jij geen wedstrijden rijdt, hoeft niemand te weten dat dat ding het niet meer doen. En geen politie die standaard controleerd heeft zo'n ding op zak. Ze kijken naar het paspoort en dat is het dan meestal wel.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:07

Sancties =>
De verantwoordelijke die voor z'n dieren de registratie en de identificatie ( dus niet enkel laten chippen, maar ook laten identificeren bij de Belgische databank ) niet uitvoert of handhaaft en de voorgeschreven documenten niet voorlegt wordt gestraft met een geldboete van minstens 500 euro tot maximaal 25000 eur.

(Dus ook aan het slachthuis zou je vanaf nu met chip en geen registratie bij de Belgische databank niet ontsnappen aan een boete.)

Althans , dit is wat de voorzitter van de VCP me verteld heeft.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:02

Ik vind het allemaal geldklopperij. Ik heb uitgezocht welke kosten ik enkel voor mijn paard alleen al moet maken door deze chipgekte: minstens 150 euro. Altijd leuk om dan nog eens bij een belachelijk duur stamboek te zitten. Holé!

vvwc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:18

Wij willen als organisatie de overheid en de Europese Commissie confronteren met de problemen die men vastgesteld heeft met de microchip.
Daarom vragen wij de mensen om ons van elk geval een duidelijk verhaal te sturen met vermelding van hun naam en adres.
De verklaringen mogen gestuurd worden naar vvwc@skynet.be of spanjerspeterina@hotmail.com