volkskrant.nl

Foto: Shan @ Bokt
Dat ze zaterdag in de Brabanthallen een psychologische tik uitdeelde, viel volgens Anky van Grunsven reuze mee. De amazone won met IPS Salinero voor de negende keer de wereldbekerfinale dressuur, met een overtuigende voorsprong op haar grote concurrente Isabell Werth.
Het was een belangrijke zege in de aanloop naar de Olympische Spelen, maar Van Grunsven concentreert zich liever op haar eigen paard dan op de concurrentie.
De wereldbekerfinale werd afgelopen weekeinde verreden tijdens Indoor Brabant. Op donderdag had Van Grunsven de eerste confrontatie van dit olympisch jaar nog van Werth verloren. Tijdens de Grand Prix werd Van Grunsven tweede achter de Duitse, maar ze had er geen seconde wakker van gelegen.
‘Ik merk dat mensen denken, o jee Anky heeft niet gewonnen, hoe moet dat nou? Maar ik ben al veel vaker tweede of derde geworden. Het was echt niet voor het eerst van mijn leven dat ik niet won hoor. Dat hoort erbij. We werken met paarden en we zijn sporters. Ook Theo Bos werd verslagen afgelopen week. Je kunt niet elke dag winnen, zo zit de wereld niet in elkaar.’
Een ruiter moet zich volgens Van Grunsven bovendien concentreren op zijn eigen paard. ‘Je moet niet nadenken over je concurrenten, je hebt al genoeg aan je hoofd om je paard onder controle te houden. Dat is misschien ook het grote verschil met andere sporten. Voor mij is het belangrijkste dat ik met Salinero op één lijn zit.’
Het verlies van donderdag weet Van Grunsven aan een gebrek aan concentratie. ‘Tijdens het losrijden ging het perfect, maar in de ring lukte het niet helemaal. Het was wat rumoerig. Dat is ook normaal is bij dit soort wedstrijden, maar het overviel Salinero een beetje. Ik heb na donderdag de hectiek van het concours ook wat meer opgezocht. De oefeningen hoef ik Salinero niet meer te leren, maar hij moest wennen aan de atmosfeer.’
Die strategie pakte zaterdag goed uit. Zo niet perfect. Op de muziek die Wibi Soerjadi voor haar en Salinero componeerde, reed Van Grunsven een van haar beste küren ooit. ‘Ik ben meestal heel kritisch, maar nu niet. Ik geloof niet dat ik de kür – op dit moment – beter kan rijden. Maar ik ken mezelf en als we de proef gaan analyseren, vinden we ongetwijfeld nog puntjes die beter kunnen.’
Dat Werth het verlies als een tik zou ervaren, kon Van Grunsven zich niet goed voorstellen. ‘Isabell is denk ik hetzelfde als ik. Ze weet hoe het werkt en dat het elke dag opnieuw moet gebeuren. De volgende wedstrijd is altijd een volgende uitdaging. Maar ik verlies natuurlijk liever donderdag dan vandaag.’ Lachend: ‘Zij ook.’
Hoe ze het buitenseizoen gaat invullen, weet Van Grunsven nog niet precies. Salinero krijgt in elk geval de komende tijd rust. ‘We hebben naar dit moment toegetraind en de focus voor de rest van het seizoen zijn natuurlijk de Olympische Spelen. Het is belangrijk dat het daar allemaal klopt.’
Het lijkt daarom waarschijnlijk dat Van Grunsven begin mei aan het NK in Eindhoven zal deelnemen met haar tweede paard, IPS Painted Black. Met Salinero zal ze weer in actie komen tijdens de selectiewedstrijden voor de Olympische Spelen.
De discussie over de mensenrechtensituatie in China gaat ondertussen niet aan Van Grunsven voorbij. ‘Ik volg het en ik vind dat we het moeten volgen. Maar ik vind ook dat wij als sporters er niet alles aan kunnen doen. Mijn gevoel is wel dat er dankzij de Olympische Spelen meer media-aandacht is waardoor er meer openheid lijkt te komen. Misschien is dat nodig om de situatie daar te veranderen. Hopelijk kunnen wij als sporters daaraan iets toevoegen.’
In Hongkong, waar het hippische deel van de Zomerspelen plaatsheeft, gaat Van Grunsven op jacht naar haar derde individuele gouden medaille. Dat de strijd dan weer tussen Van Grunsven en Werth zal gaan, ligt voor de hand. Demotiveert dat niet, was de vraag aan Kyra Kyrklund, de 56-jarige amazone die zaterdag derde werd achter Van Grunsven en Werth. ‘Ach wij gewone stervelingen doen ons best’, lachte de Finse.
Van Grunsven lijkt in elk geval op de goede weg. ‘Ik lig op koers, maar dat gevoel had ik na Jumping Amsterdam ook al. Het niveau dat je moet halen voor Hongkong kan ik niet goed met pen en papier samenvatten, het is meer een gevoel. Het gaat alleen nog om de details. Ik scoorde vandaag ook bijna drie procent hoger dan Isabell, dat is een lekker gevoel.’
Zaterdag had de amazone vooral plezier in haar overwinning. De suggestie dat jury’s steeds hogere scores lijken te geven, wees ze lachend van de hand. ‘Nee nee, ik ga steeds beter rijden.’