Op één lijn met Salinero én op koers voor Spelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Op één lijn met Salinero én op koers voor Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 09:52

http://www.volkskrant.nl/sport/article5 ... oor_Spelen
volkskrant.nl

Afbeelding
Foto: Shan @ Bokt

Dat ze zaterdag in de Brabanthallen een psychologische tik uitdeelde, viel volgens Anky van Grunsven reuze mee. De amazone won met IPS Salinero voor de negende keer de wereldbekerfinale dressuur, met een overtuigende voorsprong op haar grote concurrente Isabell Werth.

Het was een belangrijke zege in de aanloop naar de Olympische Spelen, maar Van Grunsven concentreert zich liever op haar eigen paard dan op de concurrentie.

De wereldbekerfinale werd afgelopen weekeinde verreden tijdens Indoor Brabant. Op donderdag had Van Grunsven de eerste confrontatie van dit olympisch jaar nog van Werth verloren. Tijdens de Grand Prix werd Van Grunsven tweede achter de Duitse, maar ze had er geen seconde wakker van gelegen.

‘Ik merk dat mensen denken, o jee Anky heeft niet gewonnen, hoe moet dat nou? Maar ik ben al veel vaker tweede of derde geworden. Het was echt niet voor het eerst van mijn leven dat ik niet won hoor. Dat hoort erbij. We werken met paarden en we zijn sporters. Ook Theo Bos werd verslagen afgelopen week. Je kunt niet elke dag winnen, zo zit de wereld niet in elkaar.’

Een ruiter moet zich volgens Van Grunsven bovendien concentreren op zijn eigen paard. ‘Je moet niet nadenken over je concurrenten, je hebt al genoeg aan je hoofd om je paard onder controle te houden. Dat is misschien ook het grote verschil met andere sporten. Voor mij is het belangrijkste dat ik met Salinero op één lijn zit.’

Het verlies van donderdag weet Van Grunsven aan een gebrek aan concentratie. ‘Tijdens het losrijden ging het perfect, maar in de ring lukte het niet helemaal. Het was wat rumoerig. Dat is ook normaal is bij dit soort wedstrijden, maar het overviel Salinero een beetje. Ik heb na donderdag de hectiek van het concours ook wat meer opgezocht. De oefeningen hoef ik Salinero niet meer te leren, maar hij moest wennen aan de atmosfeer.’

Die strategie pakte zaterdag goed uit. Zo niet perfect. Op de muziek die Wibi Soerjadi voor haar en Salinero componeerde, reed Van Grunsven een van haar beste küren ooit. ‘Ik ben meestal heel kritisch, maar nu niet. Ik geloof niet dat ik de kür – op dit moment – beter kan rijden. Maar ik ken mezelf en als we de proef gaan analyseren, vinden we ongetwijfeld nog puntjes die beter kunnen.’

Dat Werth het verlies als een tik zou ervaren, kon Van Grunsven zich niet goed voorstellen. ‘Isabell is denk ik hetzelfde als ik. Ze weet hoe het werkt en dat het elke dag opnieuw moet gebeuren. De volgende wedstrijd is altijd een volgende uitdaging. Maar ik verlies natuurlijk liever donderdag dan vandaag.’ Lachend: ‘Zij ook.’

Hoe ze het buitenseizoen gaat invullen, weet Van Grunsven nog niet precies. Salinero krijgt in elk geval de komende tijd rust. ‘We hebben naar dit moment toegetraind en de focus voor de rest van het seizoen zijn natuurlijk de Olympische Spelen. Het is belangrijk dat het daar allemaal klopt.’

Het lijkt daarom waarschijnlijk dat Van Grunsven begin mei aan het NK in Eindhoven zal deelnemen met haar tweede paard, IPS Painted Black. Met Salinero zal ze weer in actie komen tijdens de selectiewedstrijden voor de Olympische Spelen.

De discussie over de mensenrechtensituatie in China gaat ondertussen niet aan Van Grunsven voorbij. ‘Ik volg het en ik vind dat we het moeten volgen. Maar ik vind ook dat wij als sporters er niet alles aan kunnen doen. Mijn gevoel is wel dat er dankzij de Olympische Spelen meer media-aandacht is waardoor er meer openheid lijkt te komen. Misschien is dat nodig om de situatie daar te veranderen. Hopelijk kunnen wij als sporters daaraan iets toevoegen.’

In Hongkong, waar het hippische deel van de Zomerspelen plaatsheeft, gaat Van Grunsven op jacht naar haar derde individuele gouden medaille. Dat de strijd dan weer tussen Van Grunsven en Werth zal gaan, ligt voor de hand. Demotiveert dat niet, was de vraag aan Kyra Kyrklund, de 56-jarige amazone die zaterdag derde werd achter Van Grunsven en Werth. ‘Ach wij gewone stervelingen doen ons best’, lachte de Finse.

Van Grunsven lijkt in elk geval op de goede weg. ‘Ik lig op koers, maar dat gevoel had ik na Jumping Amsterdam ook al. Het niveau dat je moet halen voor Hongkong kan ik niet goed met pen en papier samenvatten, het is meer een gevoel. Het gaat alleen nog om de details. Ik scoorde vandaag ook bijna drie procent hoger dan Isabell, dat is een lekker gevoel.’

Zaterdag had de amazone vooral plezier in haar overwinning. De suggestie dat jury’s steeds hogere scores lijken te geven, wees ze lachend van de hand. ‘Nee nee, ik ga steeds beter rijden.’

Freedom007

Re: Op één lijn met Salinero én op koers voor Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:09

Ben zaterdag naar Indoor Brabant geweest en van grunsven reed super en Salinero woooooooow wat een plaatje Haha! Was een top dag qua ruiters amazones en paarden maar de rest was kale kak, zonde zonde zonde heb me dood geergerd aan die lui met veel poen die belangrijk lopen te doen, stands met meubels :S haaaaaaaaaaallllloooooooo We zijn hier op een paardenbeurs......maar Anky Isabelle wouw de kriebels kreeg ik er van...

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:17

Ik heb het helaas moeten missen... weet iemand of er beelden van zijn? en waar kan ik die vinden? Ik vind het altijd zo geweldig om te zien, maar kon helaas niet deze keer...

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:37

Agossie schreef:
Ik heb het helaas moeten missen... weet iemand of er beelden van zijn? en waar kan ik die vinden? Ik vind het altijd zo geweldig om te zien, maar kon helaas niet deze keer...

Ik denk dat er binnenkort wel op filmloop.nl archiefbeelden zullen komen Lachen.

Ik heb het daar live gevolgd,ik vond de kur veel mooier en beter dan die ene keer in (?) londen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 11:41

De beelden komen niet in het archief van filmloop.nl omdat filmloop niet de organisatie was die Indoor Brabant heeft uitgezonden.

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:45

De kur van Anky staat inmiddels op Youtube, met commentaar van Edward Gal.

Ja, over indoor Brabant, ik had al een zak geld mee genomen voor op de beurs... ik kwam met een even grote zak geld weer thuis, ik leg geen stoel op mijn paard Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:18

soofenflo jammer dat zulke dingen niet goed zijn voor je portemonnee he *LOL*

Blijf haar sympatiek vinden en salinero is gewoon een prachtig dier Lachen

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:53

De kür ga ik wel even kijken als ik straks thuis ben. Ben benieuwd Lachen

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:59

soofenflo schreef:
De kur van Anky staat inmiddels op Youtube, met commentaar van Edward Gal.

Ja, over indoor Brabant, ik had al een zak geld mee genomen voor op de beurs... ik kwam met een even grote zak geld weer thuis, ik leg geen stoel op mijn paard Knipoog

Ik heb ook genoten van de paarden en de ruiters, maar het 'stro-dorp'? Ik kwam ook weer met gevulde portomonnee weer thuis, wat moet ik met een Audi Cabrio als die niet eens voor een trailer kan? Nagelbijten / Gniffelen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:03

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:05

Ik vind het ook jammer dat indoor brabant zoveel veranderd qua stands..
Nu was het 35% stands met paardenspullen en de meerder heid was toch hele andere dingen....
En dan heb je wel van die stands met paardenspullen met cappen die rond de 1000 € zijn... Nagelbijten / Gniffelen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:14

Hoeveel procent had Anky dan? Heb het even gemist. Vork

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:20

dorientjuh schreef:
Hoeveel procent had Anky dan? Heb het even gemist. Vork

85.200, alle uitslagen staan op www.indoorbrabant.com.

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:22

Bloos! Wat een kippenvel kur echt!! Jammer dat ik er niet bij was...

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:01

Jaa was inderdaad een kippenvel kur!
Zette de tv net op tijd aan Haha!

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:07

ik heb hem net even gekeken, echt kippenvel Haha! prachtig!

_Lotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:45

Was echt een super kur!
Die stands op Indoor Brabant zijn idd niet leuk meer, het worden steeds meer auto's, bedden en stoelen Nagelbijten / Gniffelen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:55

Kippenvel inderdaad; mechanische bewegingen, open mond, doorgeslagen stang, neus achter de loodlijn, amazone die aan de teugels hangt, zwaaiende staart: ik krijg het er inderdaad ijskoud van. Huilen

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:23

niet zo een fan ???
ik vind persoonlijk ook niet dat ze super rijdt :S

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:32

ElCid schreef:
Kippenvel inderdaad; mechanische bewegingen, open mond, doorgeslagen stang, neus achter de loodlijn, amazone die aan de teugels hangt, zwaaiende staart: ik krijg het er inderdaad ijskoud van. Huilen

Ik heb juist genoten van de kur!

De zwiepende staart van Salinero heb ik deze keer juist helemaal niet gezien. Een enkele keer bij de inzet van zijn changementen misschien. Achter de loodlijn is me niet opgevallen. Mechanische bewegingen? Ik noem dat liever impuls, schwung.. Maar goed, gelukkig heeft niet iedereen dezelfde mening.

Voor mij betreft: Op naar de Olympische spelen! Ik heb er zin in!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:12

anky weer 1ste OK dan!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:03

super prestatie!

Naomi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:05

IK WAS DAARBIJ EN HET WAS TOP!!!

ECHT GEEEN 1 FOUTJE ECHT SUPER IK ZAT OP EHT PUNJTE VAN MIJ STOEL EN KREEG HELEMAAL KIPPENVEL
ZO MOOOI
ECHT ONGELOOFELIJK

BEN TROTS OP DER WOU DAT IK OOK ZO GOED KAN SAMEN MET MIJN SCHAT

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:28

Maar fatsoenlijk halthouden is er helaas niet bij (begin en eind), daar mag wel eens op getraint worden!
Rest zag er wel goed uit, wel met wat kleine foutjes, maar ja kan altijd nog beter!
Er moet ook nog iets te wensen over blijven...............

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:34

@ElCid
Je bent jaloers of echt niet goed snik............