Zorgen om komst van grote manege in Schagen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zorgen om komst van grote manege in Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 09:54

http://www.nhd.nl/nieuws/stadstreek/sch ... 291027.ece
nhd.nl

Bewoners van de Tjallewallerweg in Schagen zijn bezorgd over de mogelijke komst van een grote manege op nummer 9. Met name zijn zij ongerust over de verkeersdrukte die dat zal geven op de smalle landweg.

Momenteel ligt er op de bewuste plek langs de N245 een drafbaan in het weiland. Volgens wethouder Jan Bouwes is dat geen legale situatie. Het bestemmingsplan duidt de locatie aan als 'agrarisch'. Om de nieuwe manege te kunnen toestaan, moet die bestemming dan ook worden gewijzigd, waarmee dan tevens de huidige situatie wordt gelegaliseerd.

Het is de bedoeling dat er een grote manegehal wordt gebouwd met een buitenbak en stallen voor zo'n honderd paarden. Er wordt voor de kantine een tapvergunning aangevraagd. Maandelijks komen er wedstrijden.

Voorzieningen

Jan Bouwes meent dat zo'n manege een uitbreiding is van het voorzieningenpakket van Schagen. ,,Zoiets hebben we hier nog niet.'' En ook de raadscommissie Grondgebiedszaken stemde in principe in met de komst van de manege, al zijn er onder de leden wel bedenkingen. Een van de bezwaren is dat het weidse landschap wordt aangetast door de komst van zo'n grote hal. Marianne Harkema van Duurzaam Schagen stelde nog voor om het gebouw uit het zicht te nemen door een bos aan te planten. Maar haar collega-commissieleden vonden dat evenzeer een aantasting van de open ruimte.

Marijkjuh

Re: Zorgen om komst van grote manege in Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:04

Jeetje wat een bullshit zeg, ze willen idd een binnenbak bouwen en wat gaan uitbreiden, maar in dit artikel word het wel enorm opgeblazen. En je kan met de trailer daar makkelijk een auto paseren. Ze moeten natuurlijk altijd wat te zeiken hebben Dromen

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:05

er klopt zeer weinig van het verhaal. ik was ook geschokt toen ik dit in de krant las. ik sta hier namelijk op stal en weet hoe het echt in elkaar steekt. er worden zowieso geen wedstrijden georganiseerd en dat van die tapvergunning is ook niet waar. en het gaat eigelijk alleen om een binnenhal voor de pensionklanten en geen manege.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:58

Dat gebeurde hier ook toen de manege gebouwd zou worden... heeft jaren geduurd. Maar de manege is er met een gigantisch groot parkeerterrein erbij want dat moest.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:41

Ok, maar wat ik dus begrijp is dat er al een pensionstal zit, maar dat deze nog geen binnenrijbaan heeft en verder uit wilt breiden qua stallen?
Lekkere berichtgeving weer (niet tegen Cayenne!) Verward

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:06

ja er is al een pensionstal met zo ongeveer 50 paarden. we willen alleen een binnenrijbaan erbij met ongeveer 10 boxen en een nieuwe kantine. dus geen manege zoals er vermeld staat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:19

lianne125 schreef:
ja er is al een pensionstal met zo ongeveer 50 paarden. we willen alleen een binnenrijbaan erbij met ongeveer 10 boxen en een nieuwe kantine. dus geen manege zoals er vermeld staat.

Slechte journalistiek dus ze weten niet het verschil tussen een manege en pensionstal.
En dan ook gelijk maar schrijven dat er een tapvergunning voor de kantine komt.
En rekenen is ook moeilijk 50 + 10 stallen is nog altijd 60 en geen 100.
Kortom die schrijver van dit stukje moet maar weer eens terug naar de schoolbanken.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:20

nou als de berichtgeving niet klopt dan willen de buren gewoon niets en lopen ze de boel aan te dikken

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:22

Pffff wat een gezeur. Wees blij zeg. Een manege trekt vaak veel toeristen, dus het zou goed zijn voor de plaatselijke economie.
Mensen hebben ook altijd wat te zeuren...

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:44

Ik sta ook op die stal, wat hier staat is ook voor mij compleet nieuw. Een binnehal, ja, maar een manege??

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:44

Zal het niet zo zijn dat er door de bewoners naar de krant is gebeld om de boel tegen te houden? Die kunnen ook wel het een en ander dik aanpappen.
Als ik me niet vergis zijn ze daar vlakbij ook al ruim een jaar bezig met een golfbaan aan te leggen. Dat zal zeker geen extra verkeer geven op "die smalle landweggetjes" waar ik iedere week met een aanhangwagen met wortels rij en dan evengoed amper de berm in hoef als ik er een vrachtauto tegen kom. Clown

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:47

voordat de aanvraag is ingediend is er eerst overlegd met de buurtbewoners wat die er van vonden.en er was er maar eentje met bezwaar. en de buurman van dit bedrijf heeft zelfs het bouwplan gemaakt en ik denk niet dat je zoiets doet als je erop tegen bent.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:37

Dit is voor mij ook totaal nieuw nieuws. Ben benieuwd wat er echt van waar is..

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 23:02

Wat ik van het krantenartikel begreep is dat er mensen met eigen paarden van buitenaf les konden gaan nemen.
Maar ik snap sowieso niets van al dat gezeur.
Er stond dat wandelaars die daar lopen verstoord worden; moeten ze maar geen wandelroute over een gewone weg uitzetten. Er komen zat auto's langs en dan horen de wandelaars toch gewoon netjes langs de kant te gaan lopen?
Er stond ook dat auto's elkaar niet konden passeren; nou zijn de storkedijk en de tjallewallerweg erg smal, maar met een stukje eenrichtingsverkeer kom je een heel end.
Maarja, als het om Schagen en paarden gaat........

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:32

In Schagen ?? Een grote rijhal die in het het landschap zou misstaan ?? Laat me niet lachen Haha! Haha! Haha!
Het hele landschap in West friesland is vergalt met wel honderd mega-windturbines...laten ze die eerst eens "onzichtbaar maken" door bomen aan te planten. Wat zegt zo'n rijhalletje nou in zo'n weids gebied tussen al die turbines in. Bezopen noem ik dit! Tunnelvisie!!
Een rijhal is in zo'n gebied een must!

wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 12:25

Zeker rond Schagen is er nog weinig te vinden waar een binnenbak bij zit. Het blijkt maar weer dat de gemiddelde nederlander denk dat als er een rijhal staat er een manege gevestigd zit. Diep triest!

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:14

wodan schreef:
Zeker rond Schagen is er nog weinig te vinden waar een binnenbak bij zit. Het blijkt maar weer dat de gemiddelde nederlander denk dat als er een rijhal staat er een manege gevestigd zit. Diep triest!

Zo ook de gemeenteambtenaren waar ik woon! Boos!