Internationaal concours komt naar Ermelo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Internationaal concours komt naar Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 09:44

http://www.knhs.nl/News.asp?ID=10939&pC ... ID=&CatID=
knhs.nl

De voorbereidingen zijn gestart voor de Intercollegiate World Equestrian Cup, dit spektakel zal dit jaar voor het eerst in Nederland worden gehouden. Van 28 mei tot en met 1 juni 2008 organiseert Van Hall Larenstein uit Wageningen de derde editie van de Intercollegiate World Equestrian Cup op het KNHS-centrum te Ermelo.

Dit internationale concours wordt georganiseerd voor en door studenten van verschillende internationale hippisch HBO-opleidingen. Zo zijn er teams uit o.a. Canada, Engeland, Amerika, Oostenrijk, Ierland etc. Dit jaar is deze taak weggelegd voor de Nederlandse en Duitse studenten van de opleiding Equine, Leisure & Sports van Van Hall Larenstein uit Wageningen onder leiding van Greta van Beek en Martine van Tilburg. Afgelopen jaar heeft Van Hall Larenstein in Amerika gestreden voor de titel, met twee teams (Duits en Nederlands). De internationale opleiding Equine Leisure & Sports trekt namelijk ook een grote groep Duitse studenten, aangezien in Duitsland geen HBO opleiding bestaat op vergelijkbaar niveau.

De ervaringen opgedaan in Amerika heeft de studenten doen inspireren om het evenement naar Europa te halen, en met een grote groep enthousiaste 2e jaars studenten zijn ze inmiddels van start gegaan, als onderdeel van hun tweede studiejaar. Het evenement zal bestaan uit een L dressuur proef en een L springconcours en dit allemaal op voor de ruiters onbekende rijpaarden. In Engeland en Amerika zijn dit soort wedstrijden tussen universiteiten en scholen heel gewoon, echter in Nederland zijn hier minder mee bekend en het is dus ook voor de groep een bijzondere uitdaging.

Naast het praktische rijden zullen alle studententeams ook worden getoetst op hun kennis van het paard. De Equine Leisure & Sports studenten willen graag de internationale studenten kennis laten maken met de Nederlandse paardensector en natuurlijk de Nederlandse paarden. Voor dit evenement zijn de studenten ook op zoek naar enthousiaste paardenbezitters die bereid zijn hun L- paard voor dit evenement aan de organisatie van de Intercollegiate World Equestrian Cup beschikbaar te stellen.

ponymeid1

Re: Internationaal concours komt naar Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:08

Klinkt erg leuk, ben benieuwd!
Maar is dat niet een beetje saai, als ze allemaal L starten, en is er dan ook een prijsuitreiking en zo?

Sportstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:27

Haha het is een wedstrijd dus die prijsuitreiking zal er wel in zitten! Maar het is heel moeilijk om zo maar op een vreemd paard een L parcours te rijden hoor! Ik weet niet of ze de dag van te voren nog een rondje dressuur mogen oefenen? Maar anders na een half uurtje losrijden zo de ring in en gaan op een vreemd paard, kan best nog een interessant ritje worden.

Daar bij lijkt het mij niet dat iedereen zijn fijne L paard voor dit soort dingen beschikbaar zullen stellen. Als het vertrouwen van zo een paard beschaamt word (en dat zit er dik in) is het erg moeilijk om ze weer aan het lopen te krijgen!

Het lijkt me een leuk idee maar praktische misschien moeilijk te realiseren. Misschien dat ik wel even ga kijken maar ik verwacht geen kwalitatief hoogwaardige sport.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:24

De paarden worden er speciaal voor geselecteerd, en zijn ook niet de minste (wat wel het geval bleek te zijn in amerika). Verder zijn de L proeven niet echt heel moeilijk en zeker de teams van Van Hall Larenstein worden ook op de kwaliteiten van de ruiter geselecteerd.

Bovendien word er onder begeleiding gereden, en is het niet zo dat het paard "verknalt" zou worden.
Ik hoop dat VHL er een beter georganiseerd concour van maakt als vorig jaar in Amerika. Het is jammer dat ik op dat moment waarschijnlijk voor ons project in Wenen zit, anders had ik graag meegedaan!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:37

Leuk he!
Dat had ik nog niet eens gehoord als VHL-studente.
Als ik kan ga ik kijken. Weer Greta en Martine he! Zij zullen het wel weer druk krijgen ermee.

Voor alle organiserende studenten: GOOD LUCK!

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:27

Judje schreef:
Leuk he!
Dat had ik nog niet eens gehoord als VHL-studente.
Als ik kan ga ik kijken. Weer Greta en Martine he! Zij zullen het wel weer druk krijgen ermee.

Voor alle organiserende studenten: GOOD LUCK!

Volgens mijn niet Greta, maar Inga Knipoog Inga was vorig jaar de coach van het Duitse team.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:04

Weet iemand of je officieel L-startgerechtigd moet zijn?
Ik heb namelijk geen tijd voor/zin in de soesa van wedstrijden rijden, maar rijd wel serieus en weet zeker dat mijn paard een L-proef aankan.
Daarbij is het gewoon een hele mooi knul *LOL*
De verzorgster van mijn paard gaat deze opleiding doen en ik zou het haar deze ervaring zeker gunnen.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:18

Borg schreef:
Weet iemand of je officieel L-startgerechtigd moet zijn?
Ik heb namelijk geen tijd voor/zin in de soesa van wedstrijden rijden, maar rijd wel serieus en weet zeker dat mijn paard een L-proef aankan.
Daarbij is het gewoon een hele mooi knul *LOL*
De verzorgster van mijn paard gaat deze opleiding doen en ik zou het haar deze ervaring zeker gunnen.

bedoel je hier als toelating voor de opleiding? of wil je dat je bijrijder meedoet? Of wil je dat je paard meedoet?
Het gaat namelijk niet om de combinatie. HBO instellingen kunnen een team opgeven, die doen mee aan de wedstrijd. De paarden zijn onbekend voor de ruiters op het moment van start. De ruiters krijgen wel langer de tijd om hun "wedstrijd"paard te leren kennen als ik Amerika, maar het is niet zo dat je je eigen paard mee mag nemen.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:02

Oh, jammer.
Mijn verzorgster is al ingeschreven voor de opleiding en het leek me leuk als zij met mijn paard mee zou doen.
Maar dat gaat dus niet, begrijp ik.

Ik zou hem dan voor een paar dagen moeten uitlenen en maar zien wie erop rijdt?

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:14

Ik weet niet helemaal precies hoe ze het regelen met de paarden. Ik zit zelf niet in de organisatie, wel op de opleiding. Ik weet dat ze op dit moment paarden aan het selecteren zijn.
Als je paard geselecteerd zou worden moet je ervan uitgaan dat inderdaad buitenlandse studenten erop rijden. Wel moet je van een gemiddeld M niveau uitgaan (Ten minste dat is wat VHL aan eis stelt geloof ik qua niveau van de ruiters). Ik kan even voor je navragen of ze nog paarden zoeken en hoe het precies in zijn werk gaat.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:45

Bedankt voor de moeite, maar ik ben nogal kieskeurig wie ik op mijn knul laat rijden.
Niet dat ik nou zo'n brilant niveau heb, maar ik heb zoooo'n hekel aan mensen die met een harde hand rijden om maar iets te noemen.
Ik wil hem eigenlijk ook niet zomaar een paar dagen kwijt, rijd zelf veel te graag op hem. Hij is echt mijn therapeut!

Ik denk wel dat we komen kijken en succes verder met je opleiding! Ik heb er het eea over gelezen en hij lijkt me top. Pling

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:53

Ik begrijp je punt Lachen Die van mij doet ook niet mee hoor, plus dat die van mij nog als snel beledigt is en dan ook echt link wordt.

Dank je, opleiding is inderdaad erg leuk! Haha!

D_Cartigny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:41

Klink allemaal erg goed