De dood komt snel, bij myopathie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Smartiej

De dood komt snel, bij myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 21:53

Bron: NRC

Als 'atypische myopathie' toeslaat blijft een paard zelden lang in leven. De paardenziekte komt steeds vaker voor. In Utrecht is nu ontdekt dat het aan de vetverbranding ligt.

Dierenarts Westermann heeft nu ontdekt waarom de paarden sterven: hun spieren kunnen geen vet mee verbranden.
Atypische myopathie, een vorm van spierbevangenheid, brak in de herfst van 2006 uit en trof vermoedelijk tientallen paarden. De ziekte werd in 1939 voor het eerst beschreven, maar kwam zelden voor. In 1995 stierven er opeens meer dan honderd paarden in Duitsland aan. De ziekte komt nu in tien Europese landen voor, altijd bij koud weer in de lente of in de herfst, bij paarden die veel buiten staan. De ziekte wordt namelijk waarschijnlijk veroorzaakt door een giftige schimmel in de wei. Negentig procent van de paarden gaat dood, soms al binnen een dag.

Het was aanvankelijk een raadsel waar de paarden zo snel aan stierven, zegt dierenarts en onderzoeker Han van der Kolk. Hij is een van de promotoren van Westermann. "Ze hadden geen koorts en de ziekte leek niet besmettelijk". Met een internationale groep collea's brachten Van der Kolk en Westermann het achterliggende proces in kaart: een verstoorde vetverbranding, vergelijkbaar met de menselijke aangeboren stofwisselingsziekte MADD.

"In de urine en in het bloed van de zieke paarden vonden we overmatig veel korte vetzuren, en in de spiercellen zagen we minuscule vetdruppeltjes. Het vet werd niet volledig afgebroken Daardoor konden de spieren er niet voldoende energie uit halen." De enzymen die normaal gesproken de korte vetzuren afbreken, bleken zozeer aagetast dat ze niet meer werkten. Korte vetzuren hoopten zich daardoor op in de spiercellen, waardoor de spieren verharden.

Wat de enzymen aantast, is nog niet helemaal helder. Van der Kolk houdt het op een giftige stof uit een schimmel die bij lage temperaturen, net boven het vriespunt, in de wei groeit. Wel lijkt het erop dat de giftige stof -als dat het is- het lichaam weer kan verlaten of zijn werking kan verliezen en de vetstofwisseling daarna weer op gang komt. "Als we zieke paarden een tijd op een infuus met koolhydraten laten leven, overleven ze het mogelijk. Spierweefsel kan weer herstellen."

Voorkomen is beter. Van der Kolk adviseert paardenhouders hun dieren vers hooi te geven, regelmatig te ontwormen en op stal te houden als de temperatuur in de herfst of lente tussen de 0 en 8 graden Celcius blijft hangen, of als er andere besmettingen zijn.

Dat lijkt me ook erg, je paard binnen een dag dood. Het is in ieder geval positief dat ze het aan het onderzoeken zijn. Het is dus soms te genezen. Maar dan moet je er dus wel erg op tijd bij zijn.
Maar voor de rest best schokkend dat deze ziekte (blijkbaar) steeds meer voorkomt...

frisiangirl

Re: De dood komt snel, bij myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:44

Dus nu moet ik mijn paard in de herfst en lente op stal houden? Zal die leuk vinden!
Er staat niet echt bij wat de symptomen zijn, weet iemand die? En hoe herken je of je wei besmet is met schimmels?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:22

He moet dit niet op de voorpagina? Dit lijkt me wel belangrijk nieuws! Ik kreeg 'm ook doorgestuurd van mijn vader.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:26

Is allemaal wat onduidelijk voor de meesten, maar idd wel iets om snel veel ruchtbaarheid aan te geven onder paardeneigenaren JUIST OMDAT het zo onbekend is!!!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:29

ff schrikken ja
wat zijn de sympthomen

ik ga mijn paarden niet hele winter binnen zetten
ze staan nu wel 24-7 buiten, maar krijgen voordroog en staan op de bak-paddock

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:30

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:30

Mijn paarden staan 24/7 buiten, en 1 paard wordt letterlijk gék op stal. Dus nu moeten ze na jaren lang weer op stal om zo een giftige schimmel te voorkomen?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:33

Het gaat er vooral om te voorkomen dat paarden dus de schimmel binnen krijgen. Dat kan ook door ze voldoende ruwvoer bij te geven zodat ze het (korte) gras laten staan. Of tijdelijk in een zandpaddock ipv wei.

Maar als je de keuze zou moeten maken tussen af en toe een paar dagen stal of een dood paard, is het dan nog zo moeilijk??

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:36

Af en toe een paar dagen? dat is dan de hele winter.. En ik denk dat mijn paard op stal nog wel meer risico loopt om zich te verwonden dan op de wei omdat hij er absoluut niet tegen kan.

Maar ik wacht dit nog wel even af.. Ik kan ze ook op een ander stuk zetten zonder gras. Ze krijgen in iedergeval altijd hooi en kuil.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:39

Op die site die in een post genoemd wordt staan interessante dingen, zoals wat voor weides een vergroot risico hebben.

En hele winter? Ze hebben het over koude dagen in het voorjaar of najaar... "De ziekte komt nu in tien Europese landen voor, altijd bij koud weer in de lente of in de herfst, bij paarden die veel buiten staan."

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 12:42

vanaf nu blijven ze dus hele winter op bak an paddock staan en voer ik ze bij
voordeel daarvan is ook, dat de wei niet stukgelopen word

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:49

even op internet gezocht naar symptomen:

Atypische myopathie
Symptomen kunnen zijn: spierrillingen, stijfheid, veel liggen, moeilijke ademhaling, donkere urine, koliekverschijnselen…De ziekte verloopt erg snel.
Risico omstandigheden waarbij het vaker voorkomt zijn: dag en nacht buiten voor langere tijd en koud en nat weer.

De diagnose wordt gesteld aan de hand van de klinische verschijnselen en bloedonderzoek naar de hoogte van de spierenzymen.

Wat kunt u doen om het risico zo klein mogelijk te houden:
· Niet permanent in de wei laten
· Krachtvoer en goed hooi bijvoeren

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:49

hé ik zie dit nu pas, waarom is het niet op de voorpagina geweest?

goed dat er ontwikkelingen zijn!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:52

Wat vreemd dat die ziekte zomaar komt opduiken , eerst hoorde je er bijna niks over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:55

Ik ga ze er niet voor uit de wei houden.
tussen de 0 en 8 graden is het ongeveer de hele winter en halve herfst en lente.
Ze krijgen van mij wel hooi bij, dus hoop maar dat het voldoende is Lachen

Ik hoop dat ze er toch wel snel wat tegen vinden

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:02

poiuytreem schreef:
even op internet gezocht naar symptomen:

Atypische myopathie
Symptomen kunnen zijn: spierrillingen, stijfheid, veel liggen, moeilijke ademhaling, donkere urine, koliekverschijnselen…De ziekte verloopt erg snel.
Risico omstandigheden waarbij het vaker voorkomt zijn: dag en nacht buiten voor langere tijd en koud en nat weer.

De diagnose wordt gesteld aan de hand van de klinische verschijnselen en bloedonderzoek naar de hoogte van de spierenzymen.

Wat kunt u doen om het risico zo klein mogelijk te houden:
· Niet permanent in de wei laten
· Krachtvoer en goed hooi bijvoeren

En het hooi uit een bak voeren, zodat de paarden met het hooi geen besmette aarde binnenkrijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:04

Ik las het laatst idd in de krant. Tja je kan je paard ook niet de hele dag binnen houden dus risico heb je altijd.