Laag knuffelgehalte zit renbaan dwars

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Laag knuffelgehalte zit renbaan dwars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 13:48

http://www.deweekkrant.nl/artikel/2008/ ... baan_dwars
weekkrant.nl

Iedereen houdt van paarden, niemand gaat naar Duindigt. Hoe kán dat nou? "Het heeft een minder hoog knuffelgehalte", verklaart 'paardenmens' Els van Proosdij, "het is gewoon topsport. Je kunt met je kinderen bij het stallencomplex de paarden zien, maar het is geen paardenmarkt van even aaien. Kijk uit. Deze paarden hebben hele lange achterbenen." Topsport dus.

Els ontkent dan ook fel dat paarden nog net zo hard rennen als in de Romeinse tijd. "Galop heeft een maximum", erkent ze met moeite, "maar drávers van nu maken beduidend betere kilometertijden. Rennen met volbloeds is prachtig, maar ik vind een draverij ook mooi. Zondag loopt hier trouwens misschien wel de beste draver ooit: Virrgill Boko met Hugo Langeweg junior." Is Renbaan Duindigt misschien een slapende reus? Ja dat denkt directeur Milders -aan de vooravond van een nieuw seizoen- wel. "Duindigt is mooier gelegen dan Ascot. En alle grote steden hebben een goede renbaan. Parijs heeft er zes.

Vanuit de gemeente Den Haag wordt het belang gezien. Wethouders Dekker (sport) en Huffnagel (citymarketing) juichen toe wat we hier doen." En 'doen' is méér dan paarden loslaten. Milders broedt samen met projectontwikkelaar OVG op plannen voor een face-lift tevens geldinjectie. "We denken aan een internationale coutryclub met lofts-appartementen -gestapeld maar niet hoog. Je moet de samenhang zien met de komst van het Automobielmuseum, de Amerikaanse ambassade én de uitbreiding van golfbaan Groendaal in dit gebied." Doen? Het woord is nu aan de ledenraad van Duindigt én de Wassenaarse gemeenteraad.

doom

Re: Laag knuffelgehalte zit renbaan dwars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:03

Tja, ik ga er niet heen omdat de rensport mij niet zo trekt.

En verder zijn er andere evenementen die meer trekken zoa;s jumping brabanthallen etc etc Vork

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:09

de rensport spreekt mij wel aan, maar niet de manier waarop de paarden gepusht worden harder te lopen. Beetje gemengd gevoel dus Clown

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:14

ik vind de rensport ook niet interessant om naar te kijken, behalvem isschien als je een wedje hebt gelegd...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:18

sja, ik vind vrijwel geen enkele sport leuk om naar te kijken
of het nu voetbal, fietsen , zwemmen of de 100 meter paaseizoeken met je benen aan elkaar gebonden en je duim in je neus is
paardensport net zo
dressuur heb ik na een proef of twee wel gezien, springen net zo
eventing en sgw, alweer hetzelfde verhaal
draverijen, rennen , het kan me gewoon echt nie boeien om het te volgen en er naar te gaan staan/zitten kijken

het enige wta ik dna weer wel volhoud om naar te kijken en ook daadwerkelijk leuk vind zijn de gangenproeven en telganraces bij de ijslanders...

dus al verven ze de baan pimpelpaars met gouden stoeltjes erin
, mij zal je niet trekken Clown

maar ja, dat ben ik

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:20

Rensport komt veel te formeel over. De beelden met hoedjes en champagne trekt veel mensen niet aan omdat daar tussen een te grote afstand zit. Ze hebben gewoon een imago probleem en het ligt denk ik niet aan de sport zelf.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:38

ditchie schreef:
Rensport komt veel te formeel over. De beelden met hoedjes en champagne trekt veel mensen niet aan omdat daar tussen een te grote afstand zit. Ze hebben gewoon een imago probleem en het ligt denk ik niet aan de sport zelf.

Haha! Haha! Haha!
Echt grappig... die ongegronde meningen altijd...

Inderdaad, Els heeft gelijk. Het knuffelgehalte op de koers is heel laag.
Ik heb er weinig behoefte aan dat een hele kleuterschool mijn paarden staat te aaien. Beetje rust voor de dieren is wel aangenaam.

chipieke schreef:
de rensport spreekt mij wel aan, maar niet de manier waarop de paarden gepusht worden harder te lopen. Beetje gemengd gevoel dus Clown

En hoe vaak ben je al naar de koers geweest?? En wist je al dat een paard MAXIMAAL 3 onderhandse tikken mag krijgen in een koers?
En als we het over pushen hebben... Wij hebben GEEN springschoenen met pinnen erin, GEEN sporen met wieltjes eraan en ook GEEN slofteugels om in de krul te trekken.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:54

Ach jah, de rensport interesseert me gewoon niet.
En ondanks wat SaintAissa zegt, die blijkbaar wel haar interesses daar heeft, vind ik het op tv niet altijd een even vriendelijk beeld geven.
Daarbij wil ik niet zeggen dat het minder vriendelijk is, maar alle hulpmiddelen zijn alleen bij goed gebruik vriendelijk en ook de zweep en het bit, die ook gebruikt worden bij de rensport kunnen misbruikt worden. Dus om nu sporen met wieltjes (die trouwens vriendelijker zijn, wanneer ze glad zijn en niet scherp) en de slofteugels de schuld te geven vind ik overdreven. Niet iedereen rijdt met paard(on)vriendelijke hulpmiddelen.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:55

Ik ben het wel met SaintAissa eens, waarom is rensport erger voor de paarden dan dressuur? Dat zie ik niet in, maar goed, het imago probleem waar iemand het hier over had, lijkt me zeker iets waar ze aan kunnen werken. De rensport is voor de 'gewone man' niet echt toegankelijk.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:59

Waarom denken jullie dat het niet voor iedereen toegankelijk is?

Iedereen kan op zondagmiddag naar Duindigt. De entreeprijs is een schamele 6 euro. Kindjes kunnen naar de speeltuin of ponyrijden en papa en mama kunnen een gokje wagen.

En mensen die het ECHT interesseert, wil ik (en met mij vele anderen) gerust een rondleiding VOOR en ACHTER de schermen geven.

En wat betreft dat bit.... Vreselijk zo'n watertrens met losse teugels Haha!
Afbeelding

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:02

SaintAissa schreef:
ditchie schreef:

Haha! Haha! Haha!
Echt grappig... die ongegronde meningen altijd...

Inderdaad, Els heeft gelijk. Het knuffelgehalte op de koers is heel laag.
Ik heb er weinig behoefte aan dat een hele kleuterschool mijn paarden staat te aaien. Beetje rust voor de dieren is wel aangenaam.

chipieke schreef:

En hoe vaak ben je al naar de koers geweest?? En wist je al dat een paard MAXIMAAL 3 onderhandse tikken mag krijgen in een koers?
En als we het over pushen hebben... Wij hebben GEEN springschoenen met pinnen erin, GEEN sporen met wieltjes eraan en ook GEEN slofteugels om in de krul te trekken.

En daar zit dus het probleem. Jullie zelf die de rensport bedrijven ontkennen dat er een imagoprobleem is. Het is van mij geen ongegronde mening, het is jullie imago.
Ik begrijp dat je zelf de identiteit anders ziet maar probeer het eens uit een ander perspectief te bekijken voordat je mij benadeeld dat ik een ongegronde mening heb.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:03

ik ga er wel heen, duindigt staat zelfs meerdere keren in mijn fotoagenda, en toevallig ga ik aankomende zondag erheen Ja . Krijg altijd kippenvel ervan, maar zonder een vriendin die er stage heeft gelopen had ik er nooit gekomen denk ik.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:09

ditchie schreef:
En daar zit dus het probleem. Jullie zelf die de rensport bedrijven ontkennen dat er een imagoprobleem is. Het is van mij geen ongegronde mening, het is jullie imago.
Ik begrijp dat je zelf de identiteit anders ziet maar probeer het eens uit een ander perspectief te bekijken voordat je mij benadeeld dat ik een ongegronde mening heb.

Je mening is volledig ongegrond. Als je 1 keer naar de koers gaat, kun je niet anders dan toegeven dat je het bij het verkeerde eind hebt.
Denk je nu echt dat er op Duindigt alleen maar mensen met jaguars, hoedjes en bontjassen komen?
Die mensen komen er zelfs helemaal niet! haha
1 Dag per jaar is een "showdag"... derbydag. Maar ook die is voor iedereen toegankelijk en val je echt niet op in je jeans.

Waarom niet zelf eerst een keer gaan kijken voordat je een mening vormt?

Enne.. verwacht geen kaviaar of oesters... we nemen allemaal genoegen met een broodje bal van 1,5 euro...

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:15

Dat weet ik zelf ook wel, ik ben er zelf ook wel geweest. Maar dat is wel jullie imago. Veel mensen denken nog steeds dat het een formeel gebeuren is. Dat is de reden waarom jullie 'knuffelgehalte' laag ligt.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:17

De toegankelijkheid valt idd wel mee...net als die hoedjes en champagne trouwens. Niet dat ik zo vaak op een ren/drafbaan ben geweest, maar die paar keer ben ik alleen wat petjes tegen gekomen en niet eens een decent glas champagne... Knipoog

Ik geloof ook wel dat de rensport een flink imagoprobleem heeft. Zolang er nog mensen zijn die zeker weten dat een renpaard de hele week op stal gehouden, wordt volgepropt met haver om dan op zaterdag losgelaten te worden en murw geslagen over de streep te komen, zullen ze, denk ik, ook niet komen kijken. Die paar keer dat ik het lef had te vertellen dat ik paardenrennen mooi vind om naar te kijken kreeg ik van alles te horen over wat er wel niet allemaal op een renbaan zou gebeuren, meestal van mensen die er, denk ik, nog niet eens ooit bij in de buurt waren geweest...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:25

Wat een onzin, je mag paarden in de dressuur-en springsport toch ook niet aaien?.. Anky ziet ze al aankomen bij Calimero... Zij zijn groot en ik is klein! Knipoog

Dat de rensport een kakgehalte heeft, daar ben ik het absoluut niet mee eens. De sfeer is absoluut anders dan in Ierland (heb daar renpaarden getraind en ga jaarlijks terug naar de renbaan om gokje te wagen en te kijken), waar het idd wat volkser is, maar ook gezinnen en eigenlijk iedereen kan genieten op zijn of haar manier van de adrenaline van de dieren, hun wakkerheid en enthousiasme op de baan en hun will to win.. Haha!

En of je nu 2 euro inzet of 10 euro op een paard, wat maakt het uit? Je bent lekker buiten in een totaal ander sfeertje tussen dieren die het voornamelijk erg goed hebben! Renpaarden worden niet in elkaar gerost en komen veel buiten met trainen, kunnen hun ei kwijt en en worden goed in de gaten gehouden mbt hun gezondheid. Juist OMDAT ze veel van waarde kunnen zijn, OMDAT ze veel binnen halen... En een gemiddelde Arabier of Volbloed laat zich echt niet zomaar in elkaar rossen, ze zjin veels te intelligent en sensibel omdat zo maar te incasseren.

Ook ik vind het goed dat de dieren op stallen met rust worden gelaten, of het nou Volbloedpaarden zijn of KWPN-ers, what's the difference?.. Clown

En de mensen die er nooit geweest zijn maar al bij voorbaat oordelen dat ze in elkaar worden gerost- ga er eens kijken. Je wordt nl gediskwalificeerd als je je paard mishandelt op de baan.
Dus dat heeft totaal geen functie... Clown

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:31

Ik denk dat de impopulariteit van de renbaan ligt in het onbekende. Ook het hoge Ascot gehalte speeld natuurlijk een rol want dat lijkt voor veel mensen een onbereikbaar verhaal en trekt het dus geen mensen. Ook het facet van de publiciteit in kranten werkt niet echt mee. Het manipuleren van rennen en het gebruik van doping zoals in kranten te lezen valt geeft een oneerlijk beeld van renbanen.

Mijn opa heeft vroeger op duidigt gewerkt. Mijn oom kwam er vaak om een beetje op de paarden te wedden. dus voor mij is het wel een gewone zaak maar veel mensen trekt het niet omdat het onbekent is.

Wil je dit veranderen zou je veel inspanning moeten doen waar iedereen die gelieerd is aan mee zou moeten werken. Openheid in de draf en rensport moet veel groter. Het duurt jaren voor de populariteit groter wordt. Je zou moeten beginnen met scholen om kinderen te laten zien hoe de sport in elkaar zit. Hoe het werkt met dieren en hoe de verzorging, opleiding en training gaat binnen de sport. Eigenlijk zou een PR afdeling dit moeten weten en zich voor honderd procent moeten inzetten om potentiele klanten te trekken. Om even technisch te blijven vind ik dat men zich wel richt op welgestelde mensen die de knaken komen brengen maar richt men zich niet op het publiek dat eventueel toch iets wil doen of interesse heeft in de sport. Het gaat hier om de 20/80 regel die gewoon in de marketing heilig is en iedereen klaarblijkelijk vergeet. 20% van de mensen brengen 80% van de opbregensten en 80% brengt de overige 20%. Vergeet dan niet dat 80% die 20% aantrekt want die hebben baat bij reclame en naamsbekendheid anders investeren die 20% ook niet het geld wat ervoor kan worden vrijgemaakt.

Ik zie veel bedrijven deze fout maken en het kost enorm veel maar leverd aan het einde van de rit het geld dubbel en dwars op. Hoe meer bekendheid er gegeven wordt aan de draf en rensport hoe meer die 20% wil gaan investeren. Uit die tachtig procent komen ook de verzorgers en mensen die onderaan de ladder in de sport willen beginnen. Dus je hebt elkaar nodig om het gewenste doel te bereiken.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:38

Maar eerlijk gezegt vraag ik me af hoeveel mensen er bij een 'gewone' zaterdag middag dressuur wedstrijd staan te kijken die niks te maken hebben met de deelnemers en de organisatie zelf.

De rensport lijkt mij altijd wel gaaf, maar ik weet niet het lijkt voor mijn gevoel heel ontoegankelijk ik denk omdat het redelijk onbekend is vergeleken met dressuur en springen.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:39

Citaat:
Wij hebben GEEN springschoenen met pinnen erin, GEEN sporen met wieltjes eraan en ook GEEN slofteugels om in de krul te trekken.

Wat wil je hier mee zeggen??
Ik heb namelijk dit allemaal ook niet en doe niet aan de rensport.
Moet wel eerlijk toegeven dat de paarden tot het uiterste gedreven worden!!! dit komt door de adrenaline van beide (paard en mens) Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:46

Tot het uiterste, vlak voor de finish pas, hoor, doom! Anders gaat je paard kapot, een goede jockey doseert zijn paard qua inspanning tijdens een race.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:46

detour schreef:
Tot het uiterste, vlak voor de finish pas, hoor, doom! Anders gaat je paard kapot, een goede jockey doseert zijn paard qua inspanning tijdens een race.

Dat is dan toch tot het uiterste Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:47

Ik denk dat dat iets is wat je moet mee maken, ze worden niet tot het uiterste gedreven ondanks dat dat misschien zo over kan komen. Ze lopen allemaal uit zichzelf , en het uiterste wat gegeven word is maar voor even.

Zelf vind ik de draverijen machtig om te zien, helaas heb ik nooit tijd. Ben ik namelijk eens een hele dag vrij, zit ik zelf op het paard.

JIDO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:50

Ja en wanneer je met je paard een proef rijd probeer je toch ook het uiterste uit je paard te halen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:54

doom schreef:
detour schreef:

Dat is dan toch tot het uiterste Haha!

dat uiterste is maar een fractie van de training waar een paard al maanden in zit voor hij uberhaupt gaat racen!

Zo kan ik overal wel een detail zoeken en zeggen: Maar hij gaat tot het utierste he?.. Clown

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:56

JIDO schreef:
Ja en wanneer je met je paard een proef rijd probeer je toch ook het uiterste uit je paard te halen.

En toch vind ik dat wat anders als het uiterste van snelheid (vermogen vragen).
Je ziet sommige als ze klaar zijn hun longen uit hun lijf pompen.!!!
Maar dit gaat wat offtopic.

ik heb nog altijd het beeld van ginger uit blach beuaty in mijn hoofd haha *geintje*