Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sammiej schreef:O'Brien
Citaat:Daarnaast is de Engels volbloed Kreator xx voorgereden voor de hengstenkeuringscommissie. De hengst toonde een goede instelling onder het zadel met een goede balans in galop. Tevens leek hij fijn te rijden, en ook deze hengst kan nu als KWPN-goedgekeurde dekhengst door het leven.
Albert schreef:Citaat:Daarnaast is de Engels volbloed Kreator xx voorgereden voor de hengstenkeuringscommissie. De hengst toonde een goede instelling onder het zadel met een goede balans in galop. Tevens leek hij fijn te rijden, en ook deze hengst kan nu als KWPN-goedgekeurde dekhengst door het leven.
Dus waar eigenaren van KWPN-warmbloeden duizenden euro's moeten investeren aan training, keuringen, voorbereidingen en verrichtingsonderzoek, is de kwalificatie :"lijkt fijn te rijden" bij een volbloed voldoende om te voldoen aan de hoge kwaliteitseisen van het KWPN.
Nu heb ik niets tegen de goedkeuring van een waardevolle volbloed, de fokkers bepalen gelukkig zelf hun hengstenkeuze, maar dit lijkt mij erg kort door de bocht. Het lijkt een beetje op de ongecontroleerde toelating van veel te veel volbloeden uit een niet zo ver verleden. De toekomst zal het uitwijzen; ik ben niet enthousiast.
Sammiej schreef:O'Brien
Citaat:Verder kan er denk ik ook wel gezegd worden dat Kreator zichzelf in het verleden ook heeft bewezen door bijvoorbeeld de ren van Pardubice te winnen en van zijn laatste 21 races (ik geloof) 17 te winnen. Bovendien hebben Holstein en Oldernburg hem ook al goedgekeurd, en dat gebeurt niet zomaar.
Dus om nou te spreken van een ongecontroleerde toelating, lijkt mij een beetje apart.
Albert schreef:Kreator is een fantastisch renpaard geweest, dat staat buiten kijf. Maar een goed renpaard is nog geen verbeteraar, het tegendeel is vaker waar gebleken. Sinds wanneer heeft het KWPN ook de fokrichting Renpaarden ingesteld? Elk paard dat Holstein- en Oldenburger goedkeuring op zak heeft zal waarschijnlijk ook wel "fijn te rijden lijken" en goede nakomelingen geven, toch moeten deze paarden het gehele verrichtingstraject doorlopen en worden de eigenaren voor aanzienlijke kosten gesteld. Vanwaar deze voorkeursbehandeling? Dat is mijn punt.