Anders dan de naam doet vermoeden heersen de paarden in de Koestraat in Hooge Mierde. Maar Ad Verstijnen, derde generatie op zijn bedrijf, heeft enkel nog varkens op zijn bedrijf. Als buur van Horse Academy Bartels voelt hij zich ingeklemd door het hippisch centrum, dat landgoed Culitsrode moet worden. Joep Bartels begrijpt de commotie van zijn buurman niet zo goed. "We zijn al jaren prima buren. Ad Verstijnen hoeft zich geen zorgen te maken, want onderzoek wees uit dat hij nog gewoon kan uitbreiden."
Verstijnen (49) ziet dat anders. Hij volgt de expansie van de Academy al jaren. Zijn bouwblok raakt het landgoed. Hij vreest waardevermindering van zijn bedrijf. Ook vindt hij dat er een wisseltruc met bedrijfswoningen opgezet wordt om een extra woning te kunnen bouwen. "Dat mag niemand, daar zou de gemeente tegen op moeten treden. De familie Bartels zijn mijn buren, jammer dat we zo dicht op elkaar zitten."
Toen Joep en Tineke Bartels in 1973 een oud boerderijtje kochten waren ze beiden al professioneel bezig in de paardenhouderij. Na de olympische successen van Tineke en dochter Imke rees de ster van Bartels. De stal kreeg in 1997 de naam van Academy om de educatie binnen de paardenhouderij verder vorm te geven. In 1998 kwam er een nieuw hoofdgebouw met een africhtstal en hengstenhouderij. Nu zijn er 32 stalplaatsen. Imke en Tineke geven er op hoog niveau les, tijdens trainingsweken en educatieve projecten.
De grootste evenementen van de Academy zijn op Safari Beekse Bergen en in Deurne. Academy Bartels en zijn Hippische Innovatieve Projecten worden door gemeente, provincie en ministerie als voorbeeldproject benoemd, passend in de ecologische structuur.
Het bedrijf breidt verder uit en door de omvang komt het nu in aanmerking als landgoed volgens de 'natuurschoonwet'. Op een deel van Verstijnens bedrijf werd eerder een bod uitgebracht, maar de partijen werden het niet eens, Verstijnen zegde toen de huur van grond en een schuur op.
De lokale politiek moet op 25 maart een besluit nemen over het bestemmingsplan. VVD en Samenwerking nemen nog geen standpunt in, CDA en PvdA geven Bartels het voordeel van de twijfel. "Ik moet nu wel reageren", zegt Verstijnen. Als de raad het afhamert rest mij weinig meer dan bij de rechter mijn gelijk te halen."
Tsjaa, ergens moet ik hem gelijk geven. Lijkt mij ook niet leuk als een buurbedrijf mij 'platwalst'. Overigens staat er een vette spellingsfout in aan het eind, zegde.
Misschien voor bartels een optie om te verhuizen hebben ze ook geen last meer van die laagvliegende helicopters. In zo`n omgeving waar je zoveel last hebt ga je dan toch niet uitbreiden. Of valt de overlast dan toch wel mee. Een storm in een glas water?.
Ik kan me de dreiging ook wel indenken. Zijn buurman heeft om andere redenen zijn varkensbedrijf moeten stoppen, die boeren hebben het niet makkelijk de laatste jaren. En om een familiebedrijf te zien stranden is niet leuk.