Provincie neemt Ponyhoeve onder vuur in Gullegem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Provincie neemt Ponyhoeve onder vuur in Gullegem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 18:41

http://www.drk.be/php/data.php?f2=18583 ... &f3=1&f5=4
drk.be

De vzw Ponyhoeve ligt onder vuur bij de provinciale overheid. De provincie stelde een aantal ernstige inbreuken vast op de overeenkomst, maar boegbeeld Hendrik Debrock noemt het een heksenjacht en weerlegt de aantijgingen. Hendrik Debrock stelt dat de provincie een heksenjacht tegen de vzw houdt sinds ze de bijhorende taverne overnam.

'Wij dachten dat het een goede zaak zou zijn dat de taverne uit de concessie werd gelicht zoals gedeputeerde De Fauw ons voorstelde', zegt Debrock. 'Het is echter de start geweest om de vzw weg te krijgen op de hoeve.' 'De provinciale diensten stelden een aantal ernstige inbreuken vast op diverse reglementeringen en overeenkomst', riposteert Dirk De Fauw, die verantwoordelijk is voor het provinciaal patrimonium en juridische aangelegenheden. 'We maanden de vzw aan om de flagrante inbreuken die de veiligheid van de gebruikers en het gebouw in het gedrang brengen, ongedaan te maken. Indien de vzw de wettelijke en contractuele verplichtingen nakomt, is er geen probleem.

Tot op heden komt de vzw echter onvoldoende tegemoet aan de verwachtingen van de provincie die stellen dat de uitbating op een kwaliteitsvolle manier en met respect voor de regels moet gebeuren.' Hendrik Debrock noemt de inbreuken een opeenstapeling van kleine feiten: 'Na Halloween waren we een lijkkist, die op het domein achtergelaten was, uit het oog verloren. We kregen meteen een proces-verbaal aan onze broek. Toen er heren van de provincie op bezoek waren, stelden ze vast dat er rommel op de binnenkoer lag, een gaskanon in de hoek stond en we drank serveerden.

Verder werden we in gebreke gesteld omdat er kinderen zouden roken op de zolder, dat we putwater gebruiken, de kijkkast vooraan het domein oud en versleten is, kinderen zonder begeleiding op pony's door het domein rijden of doelloos rondzwerven en dat de kinderen op vuile matrassen en in onhygiënische omstandigheden zouden moeten slapen.' 'Onze vzw telt 80 leden. Allemaal vrijwilligers die zich dagdagelijks inzetten voor kinderen en jongeren die het wat moeilijker hebben', gaat Hendrik Debrock verder. 'We hebben een vergunning voor 15 pony's maar hebben er eigenlijk een 20 tot 25 nodig om alles naar wens te laten verlopen. We bouwden ten onrechte een paddock bij aan de achterkant omdat alles zo lang aansleept.

We wandelen altijd met de pony's aan de hand in het domein en laten kinderen niet zomaar rondrijden. Het gebeurde slechts tweemaal in zes maanden dat een pony eventjes los rondliep. We proberen zoveel mogelijk een oogje in het zeil te houden maar alles controleren is onmogelijk. Er slapen zelfs geen kinderen op het domein.' Het boegbeeld van de vzw is er het hart van in dat de Ponyhoeve zoveel negatieve commentaar toebedeeld krijgt. 'We hebben zelf al heel wat geïnvesteerd in het domein omdat het wat vooruit zou gaan. Vrijwilligers hebben deuren en dakgoten hersteld en van stallingen lokalen gemaakt. De provincie beloofde om de binnenkoer te heraanleggen en het gebouwtje waar nu 't Velootje is te slopen. Zo zouden we een extra paddock krijgen en meer weiden creëren. Maar het duurt allemaal zo verschrikkelijk lang.'

Dirk De Fauw erkent dat het allemaal bijzonder langzaam evolueert maar stelt dat de overheid nu eenmaal gebonden is aan regels inzake investeringen. 'Zo moet er krediet voorzien worden op de begroting en moet een ontwerp met lastenboek en een aanbesteding opgemaakt worden. Voor dit jaar staat de heraanleg van de binnenkoer op de begroting. De gebouwendienst maakt ook met de uitbater van de cafetaria duidelijke afspraken over uit te voeren werken in de keuken.'

Eirikur

Re: Provincie neemt Ponyhoeve onder vuur in Gullegem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:08

Ehhh.... mag de ondertiteling er bij aan? Ik heb het nu twee keer gelezen, maar begrijp in het gunstigste geval nog steeds maar half wat er nu eigenlijk staat. Verward

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 00:49

Ik wilde precies hetzelfde zeggen...snap er echt geen hol van Clown

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:49

Ik sluit me bij jullie aan... Clown

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:09

Ook ik snap nog niet helemaal wat de bedoeling is.
Zo hoort het imo ook niet op de voorpagina.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:19

Zoals ik het lees, moet de Ponyhoeve dicht omdat er een aantal gebreken zijn vastgesteld door de overheid. De Ponyhoeve is een zorgboerderij oid? Eigenaar van de Ponyhoeve weerlegt de gebreken vervolgens en beweert dat de zaken die de overheid zou regelen, veel te lang duren.

Heb ik het zo goed begrepen? Tong uitsteken

koraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:01

volgens mij wel

Carolien007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 23:20

Ik snap het ook niet helemaal, ook niet wat die ponyhoeve moet wezen. Kan wel iets uit de tekst opmaken, maar blijft een vaag artikel.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:18

ik snap er ook niks van!
wat is vzw???

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:53

Vereniging Zonder Winst.
Blijkbaar moet die aan enkele voorwaarden voldoen om recht te hebben op subsidie?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:10

oke, bedankt!