‘Een paard op de markt kopen is altijd een gok’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-02 18:20

Artikel uit De Twentsche Courant Tubantia van 11-12-2002

Door Henk Bouwhuis

Henk Hietbrink (50) is een paardenkenner. Van jongs af aan bezoekt de eigenaar van van manege De Barlo de Goorse Wintermarkt. Hij heeft daarbij dikwijls ervaren dat de handel in edele viervoeters een lucratieve bezigheid is. Maar een koop kan ook minder gelukkig uitpakken. ‘Een paard van de markt is en blijft een gok.’

GOOR - Vorig jaar kocht hij drie paarden op de Goorse markt. De dieren kosten samen ruim 5000 gulden. Een paar dagen later wist Hietbrink op zijn manege aan de Enterweg de paarden met een leuke winst te verkopen. ‘Maar het is de kunst om de paarden op de markt al weer door te verkopen. Want verzorgen kost ook geld’, weet de handelaar, die op dit moment zelf 45 paarden op stal heeft staan, maar al te goed.

De handel komt doorgaans vroeg op gang. ‘Sommige handelaren kijken in de wagen als je aan komt rijden. Het komt voor dat een paard voor negen uur al drie keer is verkocht’, weet Henk Hietbrink.

Als kleuter ging hij aan de hand van zijn vader naar de Goorse Wintermarkt. ‘De paarden stonden toen in de Irisstraat. De dieren kwamen zelfs uit het Oostblok. Hele wagons vol. Vooral uit Litouwen. De meeste dieren zagen er slecht uit’, herinnert Hietbrink zich.

Inmiddels is het Schoolfeestplein de plek van de Wintermarkt. ‘Een markt met een aardige aanvoer. Voor een pony of een veulen kun je er goed terecht.’ Maar duurdere wedstrijdpaarden staan niet te trappelen op de Goorse klinkers. ‘Het risico is groot om er een paard van 10.000 euro te kopen. Er kan van alles aan mankeren. Je kunt er niet binnenin kijken. Met medicijnen worden dikwijls gebreken gemaskeerd’, verklaart Hietbrink, die toegeeft dat hij zelf wel eens een ‘kat in de zak’ heeft gekocht. ‘Wat ik toen met het paard gedaan heb? Doorverkopen; met een nog grótere zak’, lacht de paardenhandelaar, zonder wroeging. ‘Maar zo’n paard verkoop ik natuurlijk niet aan een bekende.’ En: ‘Als er iets aan een paard mankeert, laat ik dat weten, maar ik overdrijf natuurlijk niet. Een paardkopen op de markt is en blijft een gok. Dat weten alle handelaren. Je moet je ogen goed de kost geven.’

Waar moet een paardenhandelaar opletten? Hietbrink: ‘Een paard moet goed van zessen zijn. Daarmee worden de vier benen en de ogen bedoeld. Ik kijk ook hoe het dier zich gedraagt en beweegt.’ Uiteraard wordt het paard ook in de bek gekeken. De meeste paarden op de Goorse markt worden met stamboom aangeboden. Hietbrink koopt er ook wel eens een veulen, om later als lespaard in de manege te gebruiken. De eerste indruk is vaak bepalend. ‘Dan zie ik of het dier geschikt voor een manege.’ Hietbrink is komende vrijdag om 7.30 uur present op de Goorse markt. Mét, waarschijnlijk, één rijpaard. De achtjarige merrie, ‘te druk voor de manege’, moet 850 euro opleveren. Niet alleen om de handel verheugt Hietbrink zich. ‘Zo’n markt is bovendien gezellig. Je komt handelaren tegen die ook op andere paardenmarkten staan.’De kou? ‘Daar hebben de dieren, zeker onder een dek, geen last van. Regen is veel vervelender.’

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 18:27

Hee wat grappig, Henk Hietbrink ken ik. Lautje heeft op zijn manege leren rijden. En Goor ken ik ook, dat ligt naast Rijssen. Ben er alleen nog nooit op de paardenmarkt geweest, wel in Enter (tussen Rijssen en Goor). Ik wist niet dat Henk daar zijn paarden vandaan haalde, zo kom je via Bokt nog eens wat te weten. Haha!

On topic: ik denk dat manegehouders veel makkelijker een paard op de markt kopen dan dat een particulier dat doet. Als een paard achteraf niet blijkt te voldoen aan de eisen van de manegehouder (te druk, te sloom of zelfs met verborgen gebreken), dan vliegt het paard er ook even makkelijk weer uit. Een particulier wil toch vaak graag wat meer zekerheid in de vorm van een testritje en evt. een keuring. Wat niet wegneemt dat je op de markt best leuke paarden kunt tegenkomen. Ik ken verschillende enduranceruiters (op hoog niveau) wiens paarden van de markt komen. Eentje daarvan is Roos (La Vie en Rose), het NRPS-je van Yvonne van de Velde, die samen al 10 x een 160 km-rit hebben volbracht en ook zijn gestart in Jerez.

Zelf zou ik het overigens niet zo snel doen, misschien een veulen nog wel omdat daar weinig aan te keuren valt en de prijzen ook niet zo hoog liggen, maar voor een rijpaard onderneem ik liever iets meer moeite met iets minder risico op teleurstelling (hoewel je dat laatste natuurlijk nooit uitsluit).