Rechtszaak om paard met reuma

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Rechtszaak om paard met reuma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 12:28

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3364 ... ug___.html
telegraaf.nl

Omdat er bij het 7-jarige sportpaard Tiësto tijdens een medische keuring na de aankoop een reumatische aandoening is geconstateerd, wil het Amsterdamse bedrijf WSM Group zijn geld terug en moet de verkoper het paard terugnemen.

Dat eiste Mike Welter, directeur van het bedrijf, voor de Bredase rechtbank. "We hebben Tiësto in juli vorig jaar gekocht van Bart Gommeren uit Oud Gastel voor € 27.500. In het bijgeleverde keuringsrapport stond in dat het paard geschikt was voor de dressuursport. Een bekende Italiaanse ruiter zou op Tiësto gaan rijden, ik zou optreden als zijn sponsor", aldus Mike. "Kort na het transport van Tiësto naar Italië ging het paard gebreken vertonen.

Uit een röntgenonderzoek bleek het dier de reumatische aandoening ostheartrithis te hebben." "Onzin", zegt Bart Gommeren, " reuma komt bij paarden niet voor. Tiësto was gezond toen ik het dier verkocht. Nadien uitgevoerde onderzoeken zijn niet correct. Misschien heeft het paard tijdens het vervoer naar Italië wel iets opgelopen. Uit een onderzoek op het paard door de universiteit van Utrecht op 28 januari blijkt dat Tiësto wel als sportpaard te gebruiken is."

De Bredase rechtbank doet op 3 maart uitspraak.

Het paard staat nu in een Utrechtse manege. Voor de stalling moet de eigenaar 550 euro per maand betalen.

Blue_Eyes

Re: Rechtszaak om paard met reuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:31

Tja, dat zal een onafhankelijke DA moeten bepalen dan... Reuma bij een paard had ik ook nog nooit gehoord, maar dat wil niet zeggen dat t niet kan natuurlijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:59

ON -> VN

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:27

Osteoarthritis is de Engelse benaming voor artrose. Artrose is volgens de (voor mensen opgestelde) ARA nomenclature uit 1969 één van de vele vormen van reuma.

Zo bekeken komt reuma dus gewoon voor bij paarden, nl in de vorm van artrose.
Overigens valt ook OCD onder reuma (OCD komt ook bij mensen voor), en in principe is iedere gewrichtsontsteking (chronisch of niet) tot reuma te rekenen.

Wat mensen 'reuma' noemen is reumatoide artritis, een auto-immuunziekte. Dát komt inderdaad niet voor bij paarden.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 13:31

osteoartritis is niet hetzelfde als artrose is er wel verwant aan maar osteoartritis geeft aan dat er ontstekingen bij aanwezig zijn. als het alleen artrose zou zijn zouden ze er snel uitzijn denk ik, leg de foto's naast elkaar en vergelijk.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:43

En dan vraag ik me dus af welke malloot een paard koopt voor 27.500 en het niet laat keuren door eigen da Clown

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:16

welke amsterdamse malloot koopt er een paard om door een "bekende" italiaanse! ruiter te laten rijden???
Kon ie in nederland geen leuke ruiters vinden???

Maar goed, dat terzijde, iedereen klaagt iedereen tegenwoordig maar aan lijkt het wel. Hoeveel berichten staan er nu al op VN over rechtzaken????

Hij had zijn eigen DA moeten laten keuren, of het paard eerst een proefperiode in Nederland moeten laten rijden!
Niet meteen dagenlang op transport zetten! Dat is voor geen enkel paard leuk.

En dan had hij geweten of het paard wel of niet goed was.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:20

cheyentic schreef:
osteoartritis is niet hetzelfde als artrose is er wel verwant aan maar osteoartritis geeft aan dat er ontstekingen bij aanwezig zijn. als het alleen artrose zou zijn zouden ze er snel uitzijn denk ik, leg de foto's naast elkaar en vergelijk.

Osteoarthritis is écht het Engelse woord voor artrose. Zoek maar in de wetenschappelijke literatuur. Ik werkt als hoofd onderzoek bij het Reumafonds, dus geloof me, ik weet waar ik over praat.
En bij artrose komt vaak secundair ook ontsteking voor. Dat is de reden waarom ze in Engels sprekende landen osteoarthritis als term gebruiken. Arthrosis wordt héél zelden wel eens gehanteerd maar is verouderd.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:27

je heb wel 250 soorten reuma en komt idd bij paarden ook voor atrose komt zowel bij mensen als bij dieren voor. en is reuma.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:40

Tjonge tjonge...het blijft moeilijk zulke gevallen! Het dier kan gezond geweest zijn en goed gekeurd geweest zijn en volgende week ineens alles gaan vertonen. Dat wastoen toch ook zoiets met een paard wat Anky verkocht had?? HEt gaat om levende wezen...en je kunt hoe goed je ook bent niet alles zien en weten..kijk ook naar mensen..als we verkouden worden ziet een arts dat ook niet aankomen toch?? Koorstlip zelfde idee..lastig hoor zulke dingen..ben benieuwd wat deze rechter gaat bepalen ook voor rechters blijven dit moeilijke gevallen. Jammer dat het nu bekende namen voor mij zijn die ik ken van de paardenwereld.