Evenemententerrein KNHS Centrum ondergaat metamorfose

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Evenemententerrein KNHS Centrum ondergaat metamorfose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 18:09

http://www.knhs.nl/news.asp?ID=10663
knhs.nl

Het bijna twee hectare grote evenemententerrein van het KNHS Centrum in Ermelo ondergaat momenteel een enorme metamorfose. De graspiste gelegen voor de tribune maakt plaats voor een piste met daarin een Agterberg bodem. Op dit moment wordt er met twee graafmachines, diverse tractoren en dumpers hard gewerkt om de deadline van 1 mei te halen.

Volgens George de Jong, directeur topsport van de KNHS, was het absoluut noodzakelijk de hoofdpiste grondig aan te pakken. "Het evenemententerrein wordt ieder jaar intensiever gebruikt, waardoor het soms moeilijk was optimale terreinomstandigheden te realiseren. Omdat we met het centrum grote plannen hebben richting activiteiten - denk daarbij ook aan het EK dressuur voor junioren en young riders wat we in Nederland willen gaan organiseren - was het absoluut noodzakelijk dit terrein aan de eisen van deze tijd aan te passen. Daarbij komt bovendien dat als er nieuwe ontwikkelingen zijn wij als bond het ons niet kunnen permitteren daarin niet mee te gaan". Ton Agterberg: "Gras is prima, mits je het niet alleen goed onderhoudt, maar het ook rust moet kunnen gunnen. Daarnaast ben je voor een optimale grasbodem sterk afhankelijk van het weer. Met een toenemend aantal evenementen op dezelfde grasmat heeft de grasbodem voortdurend meer te lijden en kost het herstel steeds meer tijd", aldus Agterberg.

Een paar jaar geleden werd een belangrijk gedeelte van het hoofdterrein al voorzien van een 'fiberturf' bodem. Deze zeer waterdoorlatende bodem wordt afgegraven en hergebruikt op de plaats waar het strodorp te vinden was. De grond die daar wordt afgegraven wordt te zijner tijd hergebruikt op de plaats waar marathon- en crosshindernissen worden gebouwd. Op de plaats waar de hoofdpiste lag komt een Agterberg bodem te liggen. Deze piste krijgt een formaat van 80 bij 100 meter, terwijl de afmetingen van de grasbodem in het strodorp een afmeting krijgt van 55 x 100 meter. Daardoor is het ook mogelijk om evenementen die een grasbodem nodig hebben gastvrij onderdak te bieden. De witte bungalow aan de rand van de piste krijgt de bestemming van restaurant en komt vrijwel aan de piste te liggen, waardoor ook vanaf het terras de wedstrijden gevolgd kunnen worden. Met deze afmetingen en bodem is de nieuwe piste bruikbaar voor alle disciplines, met dien verstande dat de bodem het maken van sliding stops in de westernsport helaas onmogelijk maakt.

"We gaan er voor om dit hippisch centrum een uitstraling te geven die in de omgeving past. Om deze landschappelijke inpassing te optimaliseren hebben we een landschapsarchitect in de arm genomen. Dit alles past in het ontwikkelde Meerjarenbeleidsplan, dat is opgemaakt ten aanzien van het centrum. Ook in de nieuwe piste zullen bomen een plaatsje vinden. Niet op een vaste plek, maar geplant in containers kunnen ze op iedere plaats in het terrein een tijdelijke positie innemen. Zo gaan we ook werken met een verplaatsbare sloot, waardoor we daarmee ook nooit voor een onverwachte verrassing kunnen komen te staan", aldus De Jong.

Mazoe

Re: Evenemententerrein KNHS Centrum ondergaat metamorfose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:23

Ik vind het altijd al een mooi terrein, ben benieuwd hoe het nu word!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:41

Wauw top! Ik denk dat het inderdaad een vooruitgang is!!

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 18:43

jeetje nog mooier, ben benieuwd!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:04

Ah, daar gaat ons lidmaatschapsgeld naartoe...

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:17

ik moet woensdag naar ermelo zal mij benieuwen hoe t dan lijkt....

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:57

Ongelooflijk.. Een bodem die het maken van sliding stops in de western sport onmogelijk maakt. En dat terwijl er allerlei onderhandelingen gaande zijn over de aansluiting van de WRAN en andere western/rassenverenigingen met de KNHS.....

Ik heb er gewoon geen woorden voor en twijfel of de eventuele aansluiting wel zin heeft....

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:00

Vorig weekend al het e.e.a. kunnen bewonderen, wordt volgens mij erg mooi!

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:19

mienmien schreef:
Ongelooflijk.. Een bodem die het maken van sliding stops in de western sport onmogelijk maakt. En dat terwijl er allerlei onderhandelingen gaande zijn over de aansluiting van de WRAN en andere western/rassenverenigingen met de KNHS.....

Ik heb er gewoon geen woorden voor en twijfel of de eventuele aansluiting wel zin heeft....

helemaal mee eens zal ongetwijfeld heel mooi worden maar is het functioneel??? en zal wel weer veel te veel geld kosten!

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:40

Toch ben ik wel heel benieuwd hoe het zal worden. Ik vond het al een erg mooi centrum. Vooral de buitenterreinen. Tong uitsteken

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 02:06

mienmien schreef:

Waar haal je vandaan dat er een bodem komt die dat onmogelijk maakt?

Op de bodem die er nu lag was dat ook al onmogenlijk hoor. Dat was een grasveld.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 03:13

Tolstoj schreef:
mienmien schreef:

Waar haal je vandaan dat er een bodem komt die dat onmogelijk maakt?

Op de bodem die er nu lag was dat ook al onmogenlijk hoor. Dat was een grasveld.

Ik rijdt zeker geen western maar laat mij wel bijpraten door de westernwereld, sliding stops vraagt om een specifieke bodem en ik begrijp dus ook de reactie van mienmien.

Misschien handig om eens over de grenzen te kijken, Amerika bijv, daar komt deze sport echt vandaan en die geven nog steeds de richtlijnen aan? Zoal ik al aangaf ik ben zeker geen westernmens maar probeer wel deze sport te begrijpen in al zijn details.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 11:40

Jaren geleden zijn er meerdere malen grote wedstrijden op westerngebied in Ermelo geweest. Wat altijd goed georganiseerd was en leuk om naar te kijken.
Om eea reden is "Ermelo" bij western uit de gratie geraakt en is men overgestapt naar andere lokaties.
Nu 'western' (en dan alleen voorlopig het onderdeel Reining) een onderdeel is van de KNHS/FEI is het op zijn minste vreemd dat op voorhand dit onderdeel al buitengesloten wordt.

Ik kan me dus wel vinden in de opmerking van MienMien en het sterkt mij alleen maar in de mening dat 'western' beter af is door buiten de KNHS te blijven.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:54

Wel beter met de keuringen etc., gelijke omstandigheden en. Ik ben erg benieuwd, dat wordt dan dus geen proppen meer draaien Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:27

Anne_GTI schreef:
Ah, daar gaat ons lidmaatschapsgeld naartoe...

Haha!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:05

Ik ben erg benieuwd hoe straks het crossterrein,en het hoofdterrein veranderd is! Haha!

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 08:54

aight! Zo vet Haha! ik ben benieuwd hoe het eruit gaat zien Knipoog Het is namelijk al zo`n mooi terein.