Onderzoek naar centrale I&R voor paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Onderzoek naar centrale I&R voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 20:13

www.levendehave.nl
levendehave.nl

Dit en komend jaar bekijkt het ministerie van LNV samen met de Sectorraad Paarden de mogelijkheden die aanpassing van het huidige beperkte I&Rsysteem voor paardachtigen voor de dierziektebestrijding kan bieden. Bij de wijziging van het huidige systeem dienen kosten en baten afgewogen te worden en dient rekening gehouden te worden met het draagvlak binnen de paardensector. Dit schrijft minister Verburg in antwoord op kamervragen van Groen Links over de inbeslagname van verwaarloosde paarden en pony's.

In 2007 zijn door de LID 73 paarden en pony’s in beslag genomen, waarvan 6 van een commerciële instelling. De andere paarden en pony’s zijn in beslag genomen bij particulieren. De Algemene Inspectiedienst (AID) nam 6 paarden in beslag, allemaal dieren van een commerciële instelling.
Groen Links suggereerde dat een verplichte registratie, gekoppeld aan de houders van dieren, een preventieve werking kan hebben en ook de traceerbaarheid van de verantwoordelijke houder vergroot.

Volgens Verburg wijkt de paardensector op vele manieren af van met name de varkens- en rundersector, waar een centrale I&R al heel gewoon is. Deze sectoren kennen een centraal I&R-systeem ten behoeve van de dierziektebestrijding en ter waarborging van de voedselkwaliteit. Of dit ook wenselijk is voor de paardensector wordt dus nu bekeken.

Boktpony

Re: Onderzoek naar centrale I&R voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:26

ik hoop niet dat dit er door komt Bloos hoe je het ook wend of keert geld gaat het altijd kosten Ach gut

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:41

Hmmm, is paspoort en chip/DNA niet al een verplichte I & R registratie? Dan gaat het er alleen maar om dat stamboeken hun gegevens moeten koppelen? Leuk klusje voor de automatiseerders...

Overigens is dierziektebestrijding nou juist een vreemd argument, juist bij die andere bedrijfstakken. Wij paardenhouders geven in het paspoort aan dat een dier is geënt, bij koeien en varkens kan dat opeens niet, want stel dat er MKZ uitbreekt 'dan weet je niet of het dier antistoffen heeft van de ziekte of van een enting....' Tenzij je dat dus centraal registreert. Maar kennelijk kan dat ook niet in het centrale I&R systeem bij de 'andere' diersoorten, dus wat is dat de pré tov hoe de paardenhouders het nu doen? We weten al dat we bij de Afrikaanse paardenpest niet zullen mogen enten (Joost weet waarom), maar moeten ruimen, dus in die zin hoeft een ander systeem ook niet.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:55

op naar de paardenbelasting!! dit gaat over niet al te lange tijd toch los, heeft de regering eindelijk een nieuwe melk(paard)koe.
trouwens bij de dravers en renpaarden is dit systeem al jaren gekoppeld alleen als je vertelt dat het paard gestorven is wordt dat nooit gecontroleerd. Dit komt eigenlijk omdat men de huidige eigenaar van het paard niet op kosten wil jagen. Je kan je paard niet geregistreert laten bij de NDR als je geen lid wil zijn/blijven. het betekend dus dat ook dat systeem niet echt waterdicht is. Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:18

1984... big brother will be watchin you ánd your horse...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 01:10

Ibbel schreef:
Hmmm, is paspoort en chip/DNA niet al een verplichte I & R registratie? Dan gaat het er alleen maar om dat stamboeken hun gegevens moeten koppelen? Leuk klusje voor de automatiseerders...

Overigens is dierziektebestrijding nou juist een vreemd argument, juist bij die andere bedrijfstakken. Wij paardenhouders geven in het paspoort aan dat een dier is geënt, bij koeien en varkens kan dat opeens niet, want stel dat er MKZ uitbreekt 'dan weet je niet of het dier antistoffen heeft van de ziekte of van een enting....' Tenzij je dat dus centraal registreert. Maar kennelijk kan dat ook niet in het centrale I&R systeem bij de 'andere' diersoorten, dus wat is dat de pré tov hoe de paardenhouders het nu doen? We weten al dat we bij de Afrikaanse paardenpest niet zullen mogen enten (Joost weet waarom), maar moeten ruimen, dus in die zin hoeft een ander systeem ook niet.

I&R bij vee is iets ingewikkelder dan dit. Ik wil het wel even proberen uit te leggen, maar erg simpel is het niet. Zelfs niet voor mensen als ik. En ik werk er veel mee. Ik neem even als voorbeeld geiten. Die worden ook veel door hobby'isten gehouden.

I&R begint bij het UBN, Uniek BedrijfsNummer. Elke (geiten)houder in Nederland moet zo'n nummer aanvragen. Dit is de wettelijke verplichting.
Als je zo'n nummer aanvraagt krijg je alle daarbij behorende merken. Voor geiten is dat oormerken of een inslikbare transponder. Die krijgen dieren binnen een maand na geboorte in.
Verder krijg je dan vervoersdocumenten, die je bij elke verplaatsing buiten het eigen bedrijf moet invullen. Dus breng je je geit naar de ram dan vul je een formulier in, verkoop je hem dan vul je een formulier in. Die moet je dan weer bewaren die formulieren.
Ook krijg je nog een bedrijfsregister om alle veranderingen in te noteren.
Als laatste krijg je elk jaar een mutatieformulier waarop je moet aangeven hoeveel dieren er op het bedrijf zijn op 1 november van dat jaar.

Ziektes en dergelijke worden in dit algemene systeem niet opgenomen (voor geiten niet). En is geen verplichting (bij koeien en varkens wel). Daarvoor heb je een aparte reeks. Dat werkt ongeveer als volgt:

Er zijn een aantal besmettelijke en ongeneeslijke ziekte die uitgebant worden door 'veilige handel'
Dieren van bedrijf X en Y worden een aantal jaar gevolgd om te zien of ze niet besmet zijn met deze ziekte. Dit gebeurt voornamelijk door bloedafname.
Dieren van bedrijf Z doen niet mee aan dit programma (want het is niet verplicht).
Bedrijven X en Y mogen wel aan elkaar dieren leveren maar ze mogen geen dieren van bedrijf Z kopen. Andersom mag wel, bedrijf Z mag zelf weten of hij dieren aankoopt van een gecertificeerd bedrijf of niet.

De dieren van vrije bedrijven worden individueel geregistreerd. Dat betekend dat de GD gegevens heeft van alle dieren op die bedrijven. Maar dat betekend niet dat daarin genoteerd word dat welke entingen of ziekte een dier heeft gehad.
Eigenlijk staat er alleen maar in: Foklocatie, Verblijfstatus, Leeftijd, Geslacht en Ouders.

Zou je dit hele verhaal vertalen naar paarden:

Iedereen met een paard moet een UBN aanvragen. Als een gevolg daarvan krijg je dus voor je dieren een chip en paspoort.
Vervolgens krijg je vervoersdocumenten waarin je het moet noteren als je je paard verplaatst.
Daarbij krijg je een bedrijfsregister en krijg je 1x per jaar een mutatiepapier waarop je invult hoeveel dieren je aanwezig hebt.

Aanvullend zou het zo kunnen zijn dat de GD (ik ga er vanuit dat dit eerst op vrijwillige basis is) een registratiesysteem gaat opzetten waarbij bedrijven vrij worden verklaart van besmettelijke en ongeneeslijke ziekte.
Dan zou dus elk dier individueel worden geregistreerd. Daardoor creëer je een 'veilig handelen' systeem.

Ik zie in het eerste niet echt een probleem. Lijkt me vrij makkelijk te realiseren zelfs. Denk dat het uiteindelijk zelf de status van paarden in de maatschappij zal versterken. Dit omdat elke paardenhouder bekend is en men 1x per jaar precies peilt hoeveel paarden er precies in het land rondlopen.
Het zal meer tijd kosten, maar de kosten in geld zullen niet of nauwelijks hoger zijn dan nu.

Het creëren van een ziektevrij bedrijf kan lastiger zijn voor paarden omdat die veel al naar wedstrijden gaan en bijna geen stal zelf een hengst heeft. Dat kan zeker in de begin tijd lastiger zijn omdat je 'ziekte vrije' wedstrijden en keuringen moet organiseren (overigens is dit in de wereld van de geitenhouder vrij normaal). En kan je als hengst- en merrie eigenaar alleen contact hebben met vrije bedrijven (doe je dit niet ben je je status kwijt). Of je toevlucht zal moeten nemen tot KI.
Dit laatste zal ook een hoop geld kosten. Je zal een traject moeten doorlopen wat bv wel 2 jaar kan duren. Denk niet dat veel paardeneigenaren daar echt voor te strikken zijn.

Lang verhaal, maar ik hoop dat het duidelijk is.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 07:07

Citaat:
Iedereen met een paard moet een UBN aanvragen. Als een gevolg daarvan krijg je dus voor je dieren een chip en paspoort.

OF DNA OF in de toekomst IRISSCAN neem ik aan ??

Citaat:
Vervolgens krijg je vervoersdocumenten waarin je het moet noteren als je je paard verplaatst.

neh dit gaat helemaal niks kosten
wekelijkse wedstrijden of buitenritjes ..weide verplaatsing
noem maar op

Citaat:
Daarbij krijg je een bedrijfsregister en krijg je 1x per jaar een mutatiepapier waarop je invult hoeveel dieren je aanwezig hebt.

KASSA Haha! u heeft 1 paard mag ik ff vangen Bloos (de variatie op de honden belasting
of die nu wel of niet op de weg komt)

Citaat:
Aanvullend zou het zo kunnen zijn dat de GD (ik ga er vanuit dat dit eerst op vrijwillige basis is) een registratiesysteem gaat opzetten waarbij bedrijven vrij worden verklaart van besmettelijke en ongeneeslijke ziekte.Dan zou dus elk dier individueel worden geregistreerd. Daardoor creëer je een 'veilig handelen' systeem

dat is inprincipe ieder bedrijf tot dat er droes oid uitbreekt ..
en dan ??
tijd tussen incubatie en ziekte symtonen bij deze zo bewegelijke (lees als in wedstrijden
buiten ritjes markten _ ) in ogenschouw nemend
en met welk doel ?
kan je niet beter verplicht melden van droes ed ?
nu is het zo met droes 1 x gehad heb je het ook meestal gehad , krijgen het niet nog een keer
en er lopen erg veel paarden met ongeneselijke niet besmettelijke ziekten
welke voor de productie keten geen bezwaar hebben
dat is als je je paard al voor mensenlijke consumptie zou wllen (of uberhaubt zou willen)slachten
daar een (zeker een ouder) biks gevoerd paard geen lekker vlees geeft
inslapen of slacht niet voor consumptie zijn ook nog mogelijkheden

Citaat:
Ik zie in het eerste niet echt een probleem. Lijkt me vrij makkelijk te realiseren zelfs. Denk dat het uiteindelijk zelf de status van paarden in de maatschappij zal versterken. Dit omdat elke paardenhouder bekend is en men 1x per jaar precies peilt hoeveel paarden er precies in het land rondlopen.
Het zal meer tijd kosten, maar de kosten in geld zullen niet of nauwelijks hoger zijn dan nu.

en daar geloof je serieus in ? niet duurder voor de overheid heb je het dan zeke over
daar de extra kosten + zeker bij de eigenaren gehaald zal gaan worden

daarbij verklaar je nader over status versterken> ?
willen "wij" dat uberhaubt wel ?

en waarom duurt ki 2 jr?

Frutske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:06

Ik vind het niet eens zo'n slecht idee allemaal. Uiteindelijk gaat de regering toch een registratie toepassen (zijn ze immers al mee begonnen. chip/dna). Het is er toch al voor alle andere grote dieren, eigenlijk is het wel apart dat het voor paarden er ook niet gewoon als was. Koe

Als ik het zo lees is dat zo van die geiten helemaal niet zo gek. Er zullen inderdaad wel andere regels en aanpassingen moeten komen ivm wedstrijden en buitenritjes enz.

Cobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:35

Pff, wat een gedoe allemaal zeg, maar uiteindelijk zal het er toch wel komen..... en op zich is dat systeem zoals door veulen 84 uitgelegd nog zo gek nog niet.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:45

nickyu schreef:
OF DNA OF in de toekomst IRISSCAN neem ik aan ??

Dat zou elke registratie forum kunnen zijn. Ligt er aan wat de overheid in de toekomst als correcte identificatiemiddel ziet.

Citaat:
neh dit gaat helemaal niks kosten
wekelijkse wedstrijden of buitenritjes ..weide verplaatsing
noem maar op

Het kost tijd, dat geef ik toe. Maar je hoeft het alleen maar te noteren en te bewaren.
Overigens interne verplaatsingen hoeven niet genoteerd te worden. Dus weide gang en buitenritten noteren is overbodig.

Citaat:
KASSA Haha! u heeft 1 paard mag ik ff vangen Bloos (de variatie op de honden belasting of die nu wel of niet op de weg komt)

Dat kan, maar het is niet het hoofddoel van i&r. Wat je bijvoorbeeld wel krijgt is dat mensen die ooit een paard hebben mishandeld geen nieuwe paarden kunnen laten registreren.

Citaat:
dat is inprincipe ieder bedrijf tot dat er droes oid uitbreekt ..
en dan ??
tijd tussen incubatie en ziekte symtonen bij deze zo bewegelijke (lees als in wedstrijden buiten ritjes markten _ ) in ogenschouw nemend en met welk doel ?
kan je niet beter verplicht melden van droes ed ?
nu is het zo met droes 1 x gehad heb je het ook meestal gehad , krijgen het niet nog een keer en er lopen erg veel paarden met ongeneselijke niet besmettelijke ziekten welke voor de productie keten geen bezwaar hebben
dat is als je je paard al voor mensenlijke consumptie zou wllen (of uberhaubt zou willen)slachten daar een (zeker een ouder) biks gevoerd paard geen lekker vlees geeft inslapen of slacht niet voor consumptie zijn ook nog mogelijkheden

Okee, in dit opzicht ben ik misschien niet duidelijk geweest. Het gaat om ongeneeslijke ziektes die doorgeven worden elke keer als er een nieuw dier op het bedrijf arriveert. Ik weet niet of deze bestaan voor paarden. Zo erg ben ik niet thuis in die dingen.
Maar ik weet wel dat Droes hier niet onder valt omdat het te genezen is (en je er tegen kunt vaccineren).

Het doel van die registratie is om die besmettelijke en ongeneeslijke ziekte uit te bannen. Het gaat hier ook niet om consumptie maar puur om die ziektes geen kans te geven.

Citaat:
en daar geloof je serieus in ? niet duurder voor de overheid heb je het dan zeke over
daar de extra kosten + zeker bij de eigenaren gehaald zal gaan worden

Voor het eerste deel, registratie en aanvraag zal het amper iets kosten. Immers heb je al een paard zal je alleen nog een UBN moeten aanvragen. Dat kan gewoon digitaal. Voor elk veulen zal je een chip en een paspoort moeten aanvragen. Maar dat moet je nu ook al. Dus daar zit hem de koste niet in. Het kost wel tijd, want je zal een aantal keer een formulier moeten invullen.

Citaat:
daarbij verklaar je nader over status versterken> ?
willen "wij" dat uberhaubt wel ?

en waarom duurt ki 2 jr?

Met status verstrekken bedoel ik het traject van ziekte vrij worden. En of iemand dat wil moet die persoon zelf opmaken. Persoonlijk lijkt me het nog niet zo slecht omdat iedereen z'n paard wel wil beschermen tegen die nare ziektes die en ongeneeslijk zijn en nog eens besmettelijk ook. Maar of het iemand de kosten waard is moet die persoon zelf bepalen.

Ki duurt geen 2 jaar. Het verkrijgen van status gaat vaak volgens een patroon van verschillende onderzoeken. Bij geiten duurt dit 2 jaar. In die 2 jaar word er verschillende keren bloed getapt. Na die 2 jaar volgt er elke 2 jaar een heronderzoek op een aantal dieren gedaan. Zo blijven ziektes ook echt uit geband.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:58

verplaatsen houd dus in naar nieuwe eigenaar en verder niks dan ?

kan me eigenlijk in nl niet zo gouw een ziekte voorstellen die ongenezelijk is en besmettelijk en in een lokatie aanwezig kunnen zijn , soms breekt er iets uit
en enisget wat ik me nu voor kan stellen is die griep waar we niet tegen mogen enten tegen die tjd
alles word dan geruimd

je zou fokkers dus verplichten om erfelijkheids onderzoek te doen
wat de betere fokkers die met paarden fokken waar
bepaalde erfelike aandoeningen soms voorkomen
maar geen besmettelijke dingen

neh sorrie kan de toegevoegde waarde buiten de staatskas
niet vinden ..

het enige en dat is een MITS
is dat er eigendoms bewijs aan vat komt te hangen
dat als je paard gestolen word
de dieven dus het paard niet kunnne slijten
(daar ze het bewijs niet hebben) of jij kan terug claimen
daar jij het bewijs wel in handen hebt

maar voorals nog
neh ... laat maar zitten graag

_Ravel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:00

Een mogelijke paardenziekte die in ons land kan voorkomen (hopelijk nooit) die best lastig wordt om te bestrijden, is de Afrikaanse paardenpest (APP of AHS). Het wordt door muggen overgebracht net als knutten die BTV (Blauwtong Virus) verspreiden onder ons vee. BTV is ook een ziekte die sinds 2006 ons land aandoet en een echte epidemie is. We mogen hopelijk er tegen gaan vaccineren. Afrikaanse paardenpest is nog niet in ons land maar wat niet onmogelijk is met klimaats verandering.. maar ook daar zal men op inspringen en vaccin gaan gebruiken. Dus het zal erg lastig worden voor paardenhouders en ziektebestrijding mbt op toekomst, zon registratie met aanpassingen zal denk wel ooit komen, of speciaal systeem waardoor wedstrijden enzo nog wel mogelijk blijft.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:36

als we dan het vacin mogen gaan gebruiken
het meest gunstige scenario is nu
dat er wel geent maar alsnog geruimt gaat worden
omdat het dan niet meer te testen is

_Ravel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:43

nickyu schreef:
als we dan het vacin mogen gaan gebruiken
het meest gunstige scenario is nu
dat er wel geent maar alsnog geruimt gaat worden
omdat het dan niet meer te testen is

Je hebt over markervaccin geloof ik he, ja dat is vaak de reden dat er niet gevaccinnerd mag worden ivm export (BTV) bij paarden is het ander verhaal daar is vleesproductie/export niet van echt belang.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:47

nouwwww geloof dat de heren daar anders over denken
anders was er al een hele hoop minder omslachtig en iig geregeld geweest

maar ach

we gaan off topic

mijn mening is iig geloof ik wel duidelijk
(wacht met smart op iris scan en wettelijk eigendoms bewijs regeling)

_Ravel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:50

nickyu schreef:
nouwwww geloof dat de heren daar anders over denken
anders was er al een hele hoop minder omslachtig en iig geregeld geweest

maar ach

we gaan off topic

mijn mening is iig geloof ik wel duidelijk
(wacht met smart op iris scan en wettelijk eigendoms bewijs regeling)

Ja dat is wel zo..vaccinatie beleid alla EU is nog een topic over vol te schrijven Lachen
Registratie is altijd goed.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:12

Enten dat is wat elke dierenhouder het liefst wil. Alleen zal de EU daar niet zomaar mee akkoord gaan.

Overigens willen ze I&r om eigenaren te registreren. Dan zou het eerste deel voldoende zijn.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 20:56

Ik snap niet echt waar jullie een probleem van maken? Hier in België is dit al ingevoerd. Alle paarden moeten voor juli 2008 een chip hebben, een europees paspoort en ingeschreven zijn in een centrale databank. Dit heeft niks met dierziektebestrijding te maken, maar wel met de voedselveiligheid. Onze paarden zijn netjes in orde en behalve dat het zo'n 100 euro per paard kostte, hebben we er helemaal geen last van. Ze staan nu in de databank onder onze naam, met juiste leeftijd, geslacht en verblijfplaats. Dus het is helemaal niet zo een ramp, in tegendeel, de paarden zijn beter beschermd tegen diefstal en fraude met herkomst en leeftijd van paarden, evenals nep papieren is niet meer mogelijk. Denk dus niet dat je er een drama van moet maken...