Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ibbel schreef:Hmmm, is paspoort en chip/DNA niet al een verplichte I & R registratie? Dan gaat het er alleen maar om dat stamboeken hun gegevens moeten koppelen? Leuk klusje voor de automatiseerders...
Overigens is dierziektebestrijding nou juist een vreemd argument, juist bij die andere bedrijfstakken. Wij paardenhouders geven in het paspoort aan dat een dier is geënt, bij koeien en varkens kan dat opeens niet, want stel dat er MKZ uitbreekt 'dan weet je niet of het dier antistoffen heeft van de ziekte of van een enting....' Tenzij je dat dus centraal registreert. Maar kennelijk kan dat ook niet in het centrale I&R systeem bij de 'andere' diersoorten, dus wat is dat de pré tov hoe de paardenhouders het nu doen? We weten al dat we bij de Afrikaanse paardenpest niet zullen mogen enten (Joost weet waarom), maar moeten ruimen, dus in die zin hoeft een ander systeem ook niet.
Citaat:Iedereen met een paard moet een UBN aanvragen. Als een gevolg daarvan krijg je dus voor je dieren een chip en paspoort.
Citaat:Vervolgens krijg je vervoersdocumenten waarin je het moet noteren als je je paard verplaatst.
Citaat:Daarbij krijg je een bedrijfsregister en krijg je 1x per jaar een mutatiepapier waarop je invult hoeveel dieren je aanwezig hebt.
Citaat:Aanvullend zou het zo kunnen zijn dat de GD (ik ga er vanuit dat dit eerst op vrijwillige basis is) een registratiesysteem gaat opzetten waarbij bedrijven vrij worden verklaart van besmettelijke en ongeneeslijke ziekte.Dan zou dus elk dier individueel worden geregistreerd. Daardoor creëer je een 'veilig handelen' systeem
Citaat:Ik zie in het eerste niet echt een probleem. Lijkt me vrij makkelijk te realiseren zelfs. Denk dat het uiteindelijk zelf de status van paarden in de maatschappij zal versterken. Dit omdat elke paardenhouder bekend is en men 1x per jaar precies peilt hoeveel paarden er precies in het land rondlopen.
Het zal meer tijd kosten, maar de kosten in geld zullen niet of nauwelijks hoger zijn dan nu.
nickyu schreef:OF DNA OF in de toekomst IRISSCAN neem ik aan ??
Citaat:neh dit gaat helemaal niks kosten
wekelijkse wedstrijden of buitenritjes ..weide verplaatsing
noem maar op
Citaat:KASSAu heeft 1 paard mag ik ff vangen
(de variatie op de honden belasting of die nu wel of niet op de weg komt)
Citaat:dat is inprincipe ieder bedrijf tot dat er droes oid uitbreekt ..
en dan ??
tijd tussen incubatie en ziekte symtonen bij deze zo bewegelijke (lees als in wedstrijden buiten ritjes markten _ ) in ogenschouw nemend en met welk doel ?
kan je niet beter verplicht melden van droes ed ?
nu is het zo met droes 1 x gehad heb je het ook meestal gehad , krijgen het niet nog een keer en er lopen erg veel paarden met ongeneselijke niet besmettelijke ziekten welke voor de productie keten geen bezwaar hebben
dat is als je je paard al voor mensenlijke consumptie zou wllen (of uberhaubt zou willen)slachten daar een (zeker een ouder) biks gevoerd paard geen lekker vlees geeft inslapen of slacht niet voor consumptie zijn ook nog mogelijkheden
Citaat:en daar geloof je serieus in ? niet duurder voor de overheid heb je het dan zeke over
daar de extra kosten + zeker bij de eigenaren gehaald zal gaan worden
Citaat:daarbij verklaar je nader over status versterken> ?
willen "wij" dat uberhaubt wel ?
en waarom duurt ki 2 jr?
nickyu schreef:als we dan het vacin mogen gaan gebruiken
het meest gunstige scenario is nu
dat er wel geent maar alsnog geruimt gaat worden
omdat het dan niet meer te testen is
nickyu schreef:nouwwww geloof dat de heren daar anders over denken
anders was er al een hele hoop minder omslachtig en iig geregeld geweest
maar ach
we gaan off topic
mijn mening is iig geloof ik wel duidelijk
(wacht met smart op iris scan en wettelijk eigendoms bewijs regeling)