Omstreden dierenregel Schouwen-Duiveland komt er niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Omstreden dierenregel Schouwen-Duiveland komt er niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 09:02

http://www.pzc.nl/zeeland/schouwen-duiv ... r-niet.ece
pzc.nl

Het idee van de gemeente Schouwen-Duiveland om in de toekomst grote dieren uit de bebouwde kom van kernen te weren, had niet gelanceerd mogen worden.

Burgemeester en wethouders zijn naïef geweest door de negatieve reacties niet te voorzien. Dat zei wethouder Ad Verseput gisteren.

Twee maanden geleden presenteerde het college het plan om dieren als koeien, schapen, paarden en ezels voortaan uit de kernen te weren, net als groepen pluimvee van meer dan tien stuks. Alleen onder bepaalde, strenge voorwaarden zou dit in de toekomst nog mogelijk zijn. Het leidde tot verontwaardiging en een stroom van reacties van burgers, organisaties en politieke partijen. Mensen vroegen zich af waar ze met hun paarden heen moesten en raadslid Jacqueline van Burg (Leefbaar Schouwen-Duiveland) stelde schertsend dat het college dan ook wel luidruchtige kinderen uit dorpen kon gaan weren. Het college krabbelde een paar dagen later al een beetje terug door te verklaren dat de regel alleen zou opgaan voor nieuwe situaties.

Toch bleven de precieze gevolgen onduidelijk. Zo stuurde de dorpsraad van Nieuwerkerk een brief met een kwinkslag aan de gemeente, waarin het zich onder meer afvroeg wat een kippenhouder moest doen als er kuikentjes kwamen en hij daardoor opeens meer dan tien beesten zou hebben.

"We hadden al die commotie niet verwacht", erkent Verseput. "We dachten echt tegemoet te komen aan klachten. Dat zijn er zo'n tien tot twaalf per jaar. We kunnen daar nu niks mee, omdat we geen enkel beleid hebben op dit punt. Daar wilden we iets aan veranderen."

Hoewel het college enkele steunbetuigingen kreeg, was het merendeel van de reacties negatief. Begrijpelijk, vindt Verseput. "Naderhand kan ik best begrijpen dat mensen dachten: 'wat is dit voor onzin?'"

Het plan helemaal 'dichttimmeren' zou een boekwerk met allerlei regels en uitzonderingsbepalingen opleveren, beseft het college. "Dat zou vreemd zijn in een tijd dat we juist verder willen met minder regels", verklaart Verseput.

Overigens is het college niet helemaal klaar met het onderwerp. "We willen toch naar een regeling waarbij we kunnen optreden als er klachten van overlast komen", zegt Verseput. "Dat zal echter in geen geval een algemeen verbod met ontheffingsstelsel zijn."

Verwante artikelen:

[VN] Verbod op dieren in gemeente Schouwen-Duiveland
[VN] En in de rijbak moeten snippers van Hippotex

shan

Re: Omstreden dierenregel Schouwen-Duiveland komt er niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:12

goed nieuws, dan hoef ik het bebouwde kom bord tenminste niet midden in de nacht 20 m. te verplaatsen! Haha!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:17

Als ambtenaren nu eens eerst gingen nadenken voor ze iets lanceren zou dat een hoop geld, tijd en onrust schelen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:37

shan schreef:
goed nieuws, dan hoef ik het bebouwde kom bord tenminste niet midden in de nacht 20 m. te verplaatsen! Haha!

haha, ik kan begrijpen dat je dat zegt.
Helaas heeft het binnen- en buiten de bebouwde kom bord helemaal niks met de kern te maken. Ik woon ook binnen de bebouwde kom voor verkeer, maar woon wel buiten de kern van Teuge. De borden zijn alleen voor verkeer, al kan het natuurlijk wel samen vallen, maar het zegt niks.

Wel beter hoor. Het zou toch van de zotte zijn? Vrij Nederland hoor ik mensen altijd zeggen... Yeah right!

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:48

Ik heb het vanmorgen ook in de krant gelezen. Ambtenaren, eerst nadenken voordat je onrust zaait!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 11:15

Judje schreef:
shan schreef:

haha, ik kan begrijpen dat je dat zegt.
Helaas heeft het binnen- en buiten de bebouwde kom bord helemaal niks met de kern te maken. Ik woon ook binnen de bebouwde kom voor verkeer, maar woon wel buiten de kern van Teuge. De borden zijn alleen voor verkeer, al kan het natuurlijk wel samen vallen, maar het zegt niks.

Wel beter hoor. Het zou toch van de zotte zijn? Vrij Nederland hoor ik mensen altijd zeggen... Yeah right!

De regel zou gelden tot 100 m. buiten de bebouwde kom.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:46

daniella74 schreef:
Als ambtenaren nu eens eerst gingen nadenken voor ze iets lanceren zou dat een hoop geld, tijd en onrust schelen.

Mee eens. Maar ach, ze moeten toch de indruk wekken dat ze naar je luisteren. Ook al gaat het in dit geval om een 12-tal klachten per jaar...Misselijk

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:36

Wat zijn nou 12 klachten per jaar, als het nu steeds over 1 persoons zou gaan, is er reden om er es naar te kijken, maar verder handjes af van onze paarden........
Onze (men) vereniging heeft zich sterk gemaakt tegen dit idiote plan en met veel tegengas uit de dorpen heeft men al snel doen inzien dat ze toch wel impopulaire maatregelen wilden nemen!

irmadehoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:22

Waarom krijgen klagers altijd een podium? Je zou ze beter naar een cursus kunnen sturen om te leren wat tolerantie is, of je moet het stelselmatig negeren. Er staat trouwens in het stuk helemaal niet om wat voor soort klachten het gaat, daar ben ik wel benieuwd naar. Meestal zijn het klachten die te wijten zijn aan een gebrek aan verdraagzaamheid van de klagers. Dat moet je niet belonen met aandacht, dan bekrachtig je dat geklaag en denken de klagers dat ze goed bezig zijn. Gaan ze nog meer klagen. Dat willen we toch niet??!!
de western psybokker Haha!

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:58

Belachelijk plan van die gemeente.

Gelukkig maar dat ze deze maatregel terugtrekken. Tong uitsteken

Ze hebben zichzelf flink voor aap gezet.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:54

Even reclame voor een ander topic: Bloos
[MHK] schouwse ruiters topic....

Iedereen die op Schouwen Duiveland woont is van harte welkom om mee te komen beppen!
Het is dus geen topic voor alleen Schouwse ruiters maar voor iedereen die op het eiland woont en iets met paarden heeft!
Je bent dan een Schouwse ruiter nl. Haha!