Breda Hippique bedreigd door vogels

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Breda Hippique bedreigd door vogels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 10:46

http://www.omroepbrabant.nl/?news/94148 ... ogels.aspx
omroepbrabant.nl

Het grootste obstakel voor Breda Hippique is dit jaar niet het parcours. Beschermde vogelsoorten in de bomen, die gaan het moeilijk maken. Het paardensport-evenement valt dit jaar namelijk samen met het broedseizoen. De vogelwerkgroep West-Brabant heeft daarom officieel bezwaar aangetekend tegen Breda Hippique.

De roodborsttappuit en de rode Patrijs. Twee beschermde vogelsoorten die elk voorjaar worden gesignaleerd rond landgoed De Prinsenhoeve in Breda. Het gebied waar van van 19 tot en met 22 juni het paardenevenement Breda Hippique staat gepland. Maar waar zo'n 20 tot 40 duizend bezoekers genieten, wordt een aantal beschermde vogelsoorten volgens de vogelwerkgroep juist wreed verstoord.

Begin maart neemt de gemeente een beslissing of Breda Hippique kan doorgaan. Het besluit zal voor een belangrijk afhangen van de uitkomsten van een onderzoek naar de gevolgen voor het broedseizoen. Een onderzoek dat overigens in opdracht van de organisatie wordt uitgevoerd en daardoor volgens de volgensbeschermers niet objectief is.

Rinske

Re: Breda Hippique bedreigd door vogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 12:39

Is er geen andere plek waar ze Breda Hippique kunnen houden daar?

tinne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:22

Kunnen ze breda op een andere datum doen dan dat het niet qsamen valt met het broedseizoen???

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:27

Als je bij welk evenement dan ook ver genoeg zoekt als "natuurliefhebber" kun je altijd en overal wel iets vinden om bezwaar te maken.
Die vogels zullen er best wat last van hebben. Maar moeten we dan ook stoppen met autorijden. Daarbij sneuvelen jaarlijks ook vele vogels in het verkeer. Misschien wel als ze eten aan het zoeken zijn voor de kleine.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:29

tinne84 schreef:
Kunnen ze breda op een andere datum doen dan dat het niet qsamen valt met het broedseizoen???

Zullen er vast weer andere vogels broeden. vlinders fladderen. kevers kruipen of kikkers kwaken

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:56

Breda Hippique was ook altijd later in het seizoen. "Vroeger" (tot twee jaar geleden) viel het in de schoolvakanties, en was het ook een stuk gemakkelijker om voldoende vrijwilligers te vinden. Vorig jaar is het evenement niet doorgegaan i.v.m. onvoldoende sponsoring. Dit jaar is besloten om het te vervroegen, maar nu dreigt het dus weer niet door te gaan.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:35

cjb schreef:
Als je bij welk evenement dan ook ver genoeg zoekt als "natuurliefhebber" kun je altijd en overal wel iets vinden om bezwaar te maken.
Die vogels zullen er best wat last van hebben. Maar moeten we dan ook stoppen met autorijden. Daarbij sneuvelen jaarlijks ook vele vogels in het verkeer. Misschien wel als ze eten aan het zoeken zijn voor de kleine.

In het nabijgelegen dal van de Aa of Weerijs (een rivier) broeden zoals gezegd zowel de rode patrijs (zeer zeldzaam: hooguit enkele tientallen broedparen in NL) als de roodborsttapuit (zeldzaam). Deze vogels komen vooral voor op natte heide- en veengebieden en op extensief bemaaid of begraasd, (ver)schraal(d) grasland. Mede door een (duur) "natuurherstelproject" in het dal van de Aa of Weerijs en in het nabijgelegen Markdal, zijn deze omstandigheden (weer) aanwezig.

Het verkeer vormt nauwelijks een bedreiging voor deze vogels, omdat 1: er geen drukke verkeerswegen lopen door het broedgebied van de rode patrijs, en het daarnaast (gelukkig) ook nog een vrij schuwe vogel is, en 2: de roodborsttapuit geen grondvogel is, maar een insecteneter, die niet op of bij wegen naar voedsel zoekt.

Het wedstrijdterrein ligt tegen het broedgebied en de nieuwe "natuurzone" aan (zie deze kaart, de groene pijl is de ingang van het wedstrijdterrein, en links van de rivier is het broedgebied van de vogels), en het vervroegen van Breda Hippique tot in het broedseizoen, zal dus waarschijnlijk wel negatieve gevolgen voor (het broedsucces van) de vogels hebben.

Lucky48

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:03

Vogels zijn er voor ons maar er moet ook niet alles voor wijken.
Die enkele liefhebber van die vogels weegt niet op tegen het aantal liefhebbers van Breda Hippique!

Breda Hippique is een ongeevenaard evenement binnen Nederland en lijkt op 'klein Aken' .

Hopelijk mogen al die rechtgeaarde paardenliefhebbers nu eindelijk weer eens genieten van dit mooie evenement!

Katinkatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:11

Lucky48, ben het helemaal met je eens, ik woon redelijk dichtbij de locatie waar breda hippique gehouden wordt. Vorig jaar is het al niet doorgegaan, laat het dit jaar ook doorgaan. Als er ergens een groot feest in een tent oid is (Verzin maar wat) dan zullen de buren daar ook eventjes last van hebben. En overal zitten wel vogels, zo blijf je bezig, laat inderdaad ons paardenliefhebbers weer genieten op Breda Hippique!

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:40

Dat evenement wordt drie deuren van mijn huis gehouden Lachen De opmerkingen van: 'pech voor de vogels, die moeten maar wijken voor t plezier van de mens' vind ik heel kortzichtig. Zoals al eerder verteld werd heeft gemeente Breda een paar jaar geleden een hoop geld in de omgeving gepompt om de boel natuur- (o.a vogel) vriendelijker te maken en dan snap ik het heel goed dat de vogelliefhebbers (denk dat mn vader er ook bij betrokken is) tegen de datum van het evenement zijn. Het is een prachtig gebied geworden, vol leven. Ik vind Breda Hippique een prachtig evenement, ben er ook jaren achtereen geweest, maar ik ben ook van mening dat het één niet ten koste van het ander moet gaan. Wat inderdaad een goede oplossing lijkt: het evenement verlaten naar midden zomer. Dan is het broedseizoen voor het grootste gedeelte afgelopen en dan kan het evenement meteen meer mensen trekken.

Nogmaals vind ik het echt een no-go om die (bedreigde) vogels te verstoren tijdens hun broedseizoen.. je gaat ook geen zogende merrie op lopen jagen alleen maar omdat jij zo nodig een verzetje nodig hebt??? (en ja ik vind dat op hetzelfde neerkomen).

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:47

Katinkatjuh schreef:
Lucky48, ben het helemaal met je eens, ik woon redelijk dichtbij de locatie waar breda hippique gehouden wordt. Vorig jaar is het al niet doorgegaan, laat het dit jaar ook doorgaan. Als er ergens een groot feest in een tent oid is (Verzin maar wat) dan zullen de buren daar ook eventjes last van hebben. En overal zitten wel vogels, zo blijf je bezig, laat inderdaad ons paardenliefhebbers weer genieten op Breda Hippique!

Ik ben hier niet mee eens. Dat 'eventjes last hebben' is nogal een understatement. De vergelijking zou zo beter zijn: als er ergens een groot feest wordt gegeven en de (wat lompe) bezoekers gaan door de tuinen van de buren lopen banjeren (en de geliefde bloemperkjes vertrappen) en onder de ramen van de buren schreeuwen, dan hebben de buren er niet zomaar 'eventjes' last van, maar gaan ze er serieus over denken om te verhuizen. De opmerking van overal zitten wel vogels vind ik ook niet helemaal doordacht. Het maakt niet uit DAT ze er zitten, maar om de PERIODE (broedseizoen = belangrijk).

Nu lijkt het alsof ik heel erg anti-Hippique ben, maar dat is ABSOLUUT niet zo!! Maar t lijkt mij relatief simpel op te lossen door het evenement te verplaatsen.... ben ik nou zo blond of?? Clown

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:53

CaWa schreef:
Het maakt niet uit DAT ze er zitten, maar om de PERIODE (broedseizoen = belangrijk).

Als het net zoals tot twee jaar geleden gewoon een paar weken later was geweest, dan zouden er geen problemen met het verstoren van broedende vogels zijn geweest.

Bovendien zou ik er dan wel naartoe kunnen, evenals een ex-huisgenoot van mij uit Eindhoven, die bij de voorgaande edities de ICT en de ontvangst van de deelnemers regelde, maar nu geen vakantie heeft en dus ook niet kan meehelpen.

@ CaWa: Ik zou niet weten of je blond bent, maar ik zou voor dezelfde oplossing kiezen.

jina001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:22

Even ter info voor allen die Breda Hippique al dan niet een warm hart toedragen. Al sinds jaar en dag heeft men daar problemen met milieugroepen, buurtbewoners, vogelliefhebbers en ga zo maar door, te denken aan 'mogelijke' geluidsoverlast tijdens de feestavond, verkeersoverlast voor de buurtbewoners, vaste hindernissen welke het gezichtsbeeld van het gebied zouden 'beschadigen'en ga zo maar door. Er is nog geen enkel jaar voorbij gegaan zonder dat er voorafgaande aan het evenement geprocedeerd moest worden om de doorgang van het evenement te bewerkstelligen, tot op heden gelukkig nog altijd met een positief resultaat. Dit is mede te danken aan de gemeente Breda die er een groot voorstander van is om het evenement te bewaren, niet alleen uit commercieel oogpunt maar zeker ook voor de sport 'ansich'!
Aangezien zowel Breda als de organisatie zich terdege bewust is van deze problemen heeft men een alternatief gevonden voor wat betreft de locatie. Deze locatie laat helaas echter nog een paar jaar op zich wachten. Vooruitlopend hierop kan men met de huidige locatie tot die tijd nog goed uit de voeten. Het betreft namelijk een zeer ruim gebied waarvan maar een klein gedeelte door het evenement gebruikt wordt en waar de vogels nauwelijks hinder zullen ondervinden voor wat men denkt te kunnen noemen als zijnde overlast. Sterker nog : door de herindeling vanwege de vernieuwing van de HSL-lijn en verplaatsing van de A-16 is het een nog ruimer gebied geworden wat schitterend tot z'n recht komt voor zowel de natuurliefhebber als wel de bezoeker van dit grandioze evenement.
De verplaatsing van de diverse wedstrijddata heeft echter helaas wel te maken met de commerciele business rondom dergelijke evenementen: wil zo'n evenement recht van overleven hebben dan zal men groot moeten worden en blijven en dan bedoel ik hiermee dus deelname van belangrijke namen welke de (diverse disciplines in de) sport hoog houden, het moet interessant zijn en blijven voor de sponsoren en op de laatste plaats niet te vergeten de vrijwilliger. In dit plaatje zal Breda Hippique zich dan moeten aanpassen in een wedstrijdseeizoen en wat dàt betreft is juni een zeer juiste keuze. Vrijwilligers zijn altijd een verhaal apart : destijds in September, direct na een zomervakantie waarin iedereen altijd 'weg'ging, is ook nooit een probleem geweest. Een vrijwilliger is actief vanwege zijn 'band' met het evenement, ongeacht het tijdstip hiervan.
Nog even dit: zelf ben ik écht wel een natuurliefhebber en vind ik een broedperiode best wel belangrijk (ongeacht overigens of het hier al dan geen zeldzaam vogelras betreft....) maar ga zelf het gebied maar eens bekijken en beoordeel dan óf de vogel op dit terrein overlast zal ondervinden van het evenement.
Sterker nog : ik ben ervan overtuigd dat deze zelf, ten tijde van het evenement, op één van de hoogste takken van de vele bomen die dit gebied rijk is zal meegenieten.........

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:02

lieve Oomens Knipoog

Heb je kaartje bekeken. harstikke mooi. Maar in dat gebied van jou komen de paarden niet in. lopen hier misschien wel 100 meter vandaan. denk je nou echt dat die vogels daar van schrikken. denk eerder dat ze zich dood zouden lachen door al die akties van jullie.
ps voortaan de groene pijl wel goed zetten, misschien als je het nog eens probeert met de luchtfoto er onder. ingang is bij de boerderij.

Laat die paarden daar nou eens gewoon lopen. Heeft de gemeente breda tenminste ook weer geld over om NAC te ondersteunen. in plaats van het geld naar een advocaat te sturen

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:02

cjb schreef:
lieve Oomens Knipoog

Heb je kaartje bekeken. harstikke mooi. Maar in dat gebied van jou komen de paarden niet in. lopen hier misschien wel 100 meter vandaan. denk je nou echt dat die vogels daar van schrikken. denk eerder dat ze zich dood zouden lachen door al die akties van jullie.
ps voortaan de groene pijl wel goed zetten, misschien als je het nog eens probeert met de luchtfoto er onder. ingang is bij de boerderij.

Laat die paarden daar nou eens gewoon lopen. Heeft de gemeente breda tenminste ook weer geld over om NAC te ondersteunen. in plaats van het geld naar een advocaat te sturen

Als het problemen zou geven, dan wordt dat niet in de eerste plaats door de paarden veroorzaakt, maar is men vooral bang voor de bezoekersaantallen.

@jina001: Het probleem met de vogels en de klagende buurtbewoners zal inderdaad een stuk minder zijn als er straks een lokatie bij de Bavelse Berg is.

Hoewel het blijkbaar ook mogelijk is om buiten de vakanties om aan vrijwilligers te komen, hebben de paar vrijwilligers die ik ken dit jaar afgezegd omdat ze op dat moment geen (niet genoeg) tijd konden vrijmaken, hoe zeer ze het evenement ook een warm hart toedragen.