Lijst met middelen voor paarden van kracht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Lijst met middelen voor paarden van kracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 22:55

www.levendehave.nl
levendehave.nl

De EU heeft een lijst met geneesmiddelen opgesteld die mogen worden toegediend aan ‘’voedselproducerende’’ paarden. De lijst is met de Wijziging Diergeneesmiddelenregelgeving afgelopen week in Nederland in werking getreden.

Het gebruik van middelen die voorkomen op de positieve lijst (zie bijlage), moet de dierenarts melden in het paardenpaspoort. De wachttijd bij het gebruik van stoffen van de positieve lijst bedraagt zes maanden.

De lijst is van belang voor alle paarden die ooit in het slachthuis terecht komen. Voor paarden met eindbestemming destructie of crematorium geldt deze lijst niet. Deze categorie paarden krijgt in het paspoort de aantekening: niet geschikt voor menselijke consumptie.

Vanwege het gebrek aan geregistreerde diergeneesmiddelen bij paarden heeft de Europese Commissie besloten de lijst op te stellen. De middelen mogen worden toegediend wanneer er geen alternatief beschikbaar is. De middelen die op de lijst staan, mogen alleen worden gebruikt bij de specifieke ziekteverschijnselen, behandelingsbehoeften of zoötechnische doeleinden genoemd in de verordening. Bovendien moet de behandeling noodzakelijk zijn om ondraaglijk lijden bij het paard te voorkomen.

Klik hier voor de lijst met geneesmiddelen.

arno8

Re: Lijst met middelen voor paarden van kracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:14

Oftewel: als je plannen hebt om je paard ooit naar de slacht te brengen, mag je een hoop medicijnen niet gebruiken (offcieel dan).

Voor mij een reden erbij om mijn paard niet naar de slacht te brengen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 00:07

Helemaal mee eens. Mijn paarden staan ook gerigistreerd als Niet slachtpaard. Dan hoef je nergens op te letten in het geval dat......

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 00:11

Er zijn slachterijen waar je je paard kunt laten slachten zonder dat hij voor consumptie gebruikt wordt. Niet elke slachterij doet dit volgens mij maar het kan dus wel.

EDIT: de registratie is toch niet; slachtpaard / niet slachtpaard maar landbouwdier of gezelschapsdier?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 02:34

arno8 schreef:
Oftewel: als je plannen hebt om je paard ooit naar de slacht te brengen, mag je een hoop medicijnen niet gebruiken (offcieel dan).

Voor mij een reden erbij om mijn paard niet naar de slacht te brengen.

je kan hem gewoon naar de slacht brengen hoor, alleen niet voor menselijke consumptie
en ik zie dat er een wachttijd van 6 maanden aan vast zit, dus wat dat betreft valt het ook allemaal wel weer mee ...

ik ga mijn paard in ieder geval niets onthouden omdat het dan niet meer geschikt is om biefstuk en stoofvlees van te maken

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 16:38

draumpje schreef:
ik ga mijn paard in ieder geval niets onthouden omdat het dan niet meer geschikt is om biefstuk en stoofvlees van te maken
Daar ben ik hélemaal mee eens! De gezondheid tijdens hun leven gaat voor. Hopelijk geldt dat voor álle eigenaren van een paard!

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 08:54

Misschien een vreemde vraag maar waneer en waar in mijn papieren/pasport staat deze keuze vermeld? Ik heb de paarden laten chippen in 2004 en in bijbehorende pasporten en nrps stamboekpapieren zijn nog nooit aantekeningen hierover gemaakt. Een veearts heeft ook nog nooit iets hierover gevraagt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 09:21

@ Mathilde. Ik heb dit van een site van een DA geplukt:

Citaat:
Als eigenaar moet u in het paspoort aangeven op de daarvoor bestemde pagina of op de pagina opmerkingen, welke bestemming uw paard heeft (een beetje wrang zou je zeggen): "bestemming voor de slacht" of "bestemming niet voor de slacht"= "gezelschapsdier".
Denk daar alvast over na, want dierenartsen moeten voortaan bij paarden met bestemming slacht het medicijngebruik in het paspoort noteren. Daarbij mogen bij paarden die "niet bestemd zijn voor de slacht" ook diergeneesmiddelen gebruikt worden die niet geregistreerd zijn voor het gebruik bij paarden, maar betere behandelmogelijkheden geven.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wat er in het pp van mijn paard genoteerd staat. Kan me ook n iet herinneren of de DA daarnaar gevraagd heeft. Ik denk eerlijk gezegd dat er een beetje standaard van uit gegaan wordt dat je een paard als gezelschapsdier houdt. Tenminste, wel als de DA bij paarden komt van mensen zoals ik, paard op pensionstal, rijbroekje aan etc. Dat ziet er niet uit alsof ik bedrijfsmatig paardenvlees fok zeg maar. Lachen

Ik ga toch es in mijn paard zijn pp kijken. En als ik vlg keer mijn DA spreek eens vragen hoe dat met die aantekening in het pp zit.

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 09:42

Dankje voor het antwoord. Ik heb het in de afgelope vier jaar echt nog nooit ergens aangegeven in de papieren en de vraag idd nog nooit gehad.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 09:46

Cayenne schreef:
De lijst is van belang voor alle paarden die ooit in het slachthuis terecht komen. Voor paarden met eindbestemming destructie of crematorium geldt deze lijst niet. Deze categorie paarden krijgt in het paspoort de aantekening: niet geschikt voor menselijke consumptie.

Ik vind dit stukje een beetje verwarrend nu ik het nog eens goed lees. Je kunt namelijk je paard wel naar het slachthuis brengen terwijl hij niet voor consumptie gebruikt gaat worden. Daar heb ik dus laatst een heel gesprek over gehad met mijn DA. Gelukkig zijn er slagerijen die dat doen zodat je niet 'gedwongen' wordt te kiezen het paard te laten inslapen dmv een aantal spuiten van de DA.