Tweede-Kamerlid Ormel op de bres voor Gelders Paard

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Tweede-Kamerlid Ormel op de bres voor Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 14:01

http://www.omroepgelderland.nl/pagina.p ... icht=41163
omroepgelderland.nl


Het Achterhoekse Tweede-Kamerlid Henk Jan Ormel van het CDA zet zich in voor het Gelders paard.

Het Tweede kamerlid uit het Gelderse Hengelo wil dat er een stamboek voor Gelderse paarden komt, om zo het ras zuiver te houden.

Het Gelderlander paard staat bekend om zijn betrouwbare karakter, maar doordat het gekruist wordt met andere soorten, dreigt het originele Gelderse paard uit te sterven.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Tweede-Kamerlid Ormel op de bres voor Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 14:52

Ik vind het altijd zo grappig dat ze het betrouwbare karakter zo roemen. Nou heb ik er twee met een Gelderse afstamming. Maar beiden zijn wel van de Amor-lijn en om de dooie dood niet makkelijk. Heb je ze eenmaal voor je gewonnen dan zijn het inderdaad coole paarden. Relaxed. Voor niets bang. Klopt. Maar het zijn ook driftkopjes allebei Haha!
En slim Ja

Maar goed: leuk dat ze zich inzetten voor het Gelderse paard. Ik vind het geweldige paarden qua exterieur en qua karakter. Maar makkelijk is anders Haha!

Anoniem

Re: Tweede-Kamerlid Ormel op de bres voor Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 16:38

Amor is dan ook geen gelders paard, deze man doelt op dat soort kruisingen.
Deze meneer wil dat dus, maar wat heeft hij dan ondernomen?
Meestal zijn het loze berichtjes.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Tweede-Kamerlid Ormel op de bres voor Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:06

Ach... Mijn Lan staat op de site van de Gelderlanders, als 75% gelders en daarmee gelders (die 75% is de grens). Dat is behoorlijk Gelders. En ook Amor staat wel degelijk op die site als gelders. Haar niet gelderse deel komt van vader Vasco XX Haha!

Of gaan we nu een discussie voeren over wat wel of niet zuiver gelders is.. want er zijn aan mijn kant van Nederland heel wat duitse hengsten hierheen gehaald en plots gelders geworden vroegah.

Want Amor staat erop als volledig Gelderse hengst, net als nakomeling Ecrasiet (vader van de moeder van B'elanna).

Stamboom B'elanna (75% gelders) met een gelderse zoon (v. Wolfgang).
http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... N=00007496

En Amor Sgldt pref.
http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... N=00000206

Inderdaad vroeger een duitse hengst.. Die is toegelaten op het gelderse landbouwpaard te veredelen richting gelders rijpaard. Klopt. En gelukkig maar, want anders had mijn paard er zó uitgezien ... en daar is niet op te rijden...

Eén van de volledig gelderse voorvaderen van moeder Marlotte Haha!
Afbeelding

Citaat:
De Gelderse en Groningen landbouwpaarden werden vaak ook in de ruitersport gebruikt en dit vormde een extra selectiecriterium. Om het landbouwwerkpaard meer geschikt te maken voor landbouwrijpaard (eerst landbouw + daarnaast rijpaard) werden een paar van de beste buitenlandse hengsten uit de oude bloedlijnen goedgekeurd als Gelderse en Groninger hengsten. Deze hebben een grote invloed gekregen in de Gelderse fokkerij (b.v. Amor pref Sgldt en Farn pref NWP vanaf 1962 en 10 jaar eerder L’Invasion pref Sgldt en Normann keur Sgldt).


Dus als deze bovenstaande hengsten ondanks toelating tot het stamboek volgens jou niet gelders zijn.. Dan houden we een fokbestand over, waar niet meer mee te fokken is. Want er zijn er heel erg veel die ergens Amor of Farn in de prachtige gelderse landbouwhuisdierbloedlijnen hebben zitten.

Overigens doen de Von Wittensteinen het ook goed. Dat zijn toch ook Duits gefokte paarden. Misschien omdat vroeger de boeren aan de grens niet zo keken naar duits of nederlands, maar naar: wat is handig voor mij om mee te fokken. Ik denk niet dat die zo keken naar stamboeken.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Tweede-Kamerlid Ormel op de bres voor Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:40

Maar ik ben het met je eens dat het meestal loos alarm is.
En ik ben ook wel voor coole paarden fokken. Er wordt zoveel gefokt met paarden die voor de gewone ruiter helemaal niet meer te rijden zijn. Terwijl die toch gewoon een betrouwbaar fijn paard willen voor een wedstrijdje en een buitenrit. Niet iedereen wil of kan in de topsport mee. Terwijl iedereen probeert te fokken voor de topsport.

En mijn paarden zijn los van eigenwijs, wél allebei volledig bomproof Ja

OoappeloO
Berichten: 2216
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Tweede-Kamerlid Ormel op de bres voor Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:17

@ Anya: betrouwbaar karakter is iets heul anders dan makkelijk of moeilijk Knipoog
Geldersen zijn niet makkelijk, maar wél betrouwbaar, als je hem/haar kent en beide elkaar vertrouwen gaan ze voor je door het vuur. Maar als je gewoon in de bak rijd is díe hoek wel eng Knipoog

Jammer dat hij zegt íets te willen gaan doen. Onderneem dan meteen actie! (wat weet ik ook niet zo gauw, maar steun de GPA, maak je hard voor een eigen stamboek).

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Tweede-Kamerlid Ormel op de bres voor Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:53

OoappeloO schreef:
@ Anya: betrouwbaar karakter is iets heul anders dan makkelijk of moeilijk Knipoog
Geldersen zijn niet makkelijk, maar wél betrouwbaar, als je hem/haar kent en beide elkaar vertrouwen gaan ze voor je door het vuur. Maar als je gewoon in de bak rijd is díe hoek wel eng Knipoog

Jammer dat hij zegt íets te willen gaan doen. Onderneem dan meteen actie! (wat weet ik ook niet zo gauw, maar steun de GPA, maak je hard voor een eigen stamboek).


Dát ben ik helemaal met je eens!
Zowel van de bakkabouters voor de lol als het voor je door het vuur gaan als het echt nodig is.

Ik ben ooit even 'weggeweest a.g.v. zon en duizeligheid) op mijn paard. Toen ik weer om me heen kon kijken, liepen we gewoon op het fietspad richting huis.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Tweede-Kamerlid Ormel op de bres voor Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:28

Anya ik heb je al eens gezegd dat jouw paarden geen Gelderse paarden zijn, tenminste niet anders dan het merendeel van de KWPN populatie die terug te voeren is op het basisbloed.
Dat Leyser paarden op zijn site zet wil niet zeggen dat ze Gelders zijn.
De Duitse hengst Amor werd als Holsteiner x Trakehner hengst goedgekeurd voor het voormalige SGLDT stamboek en volgens deze kronkel is hij dus Gelders.
Hij is net zo Gelders als een zwarte Surinamer met een Nederlands paspoort wit is.

Volbloed is uit den boze en ook dat voeren jouw paarden.

Overigens is Vasco geen XX maar zijn vader GagXX

En de Wittensteinen zijn terug te voeren op Frans bloed

Kurby

Berichten: 482
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: Leusden

Re: Tweede-Kamerlid Ormel op de bres voor Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:52

Wij hebben ook allemaal zwarte Gelderse Basispaarden voor de stalhouderij. Het is jammer dat ze het zwarte er meer uit willen fokken, gezien bruin en vos meer in trek zijn. Het is een heel fijn ras om mee te werken.

Anoniem

Re: Tweede-Kamerlid Ormel op de bres voor Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:56

Kurby schreef:
Wij hebben ook allemaal zwarte Gelderse Basispaarden voor de stalhouderij. Het is jammer dat ze het zwarte er meer uit willen fokken, gezien bruin en vos meer in trek zijn


Hoe kom je daar bij? Vos is makkelijker te fokken dan zwart, maar is echt niet populairder, integendeel. En alsof de kleur wat uitmaakt.

OoappeloO
Berichten: 2216
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Tweede-Kamerlid Ormel op de bres voor Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:59

[***] schreef:
Kurby schreef:
Wij hebben ook allemaal zwarte Gelderse Basispaarden voor de stalhouderij. Het is jammer dat ze het zwarte er meer uit willen fokken, gezien bruin en vos meer in trek zijn


Hoe kom je daar bij? Vos is makkelijker te fokken dan zwart, maar is echt niet populairder, integendeel. En alsof de kleur wat uitmaakt.

Geen donder voor mij! Maar als het zo uitkomt: zwarte met veel wit! Knipoog

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Tweede-Kamerlid Ormel op de bres voor Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:00

Weet je Sarabande..Dat maakt me echt helemaal niks uit.
Dit is typisch zo'n discussie van fokkers.
Een paard (Amor of een ander paard) wordt toegevoegd aan het gelders stamboek. En dan zijn er altijd wel mensen die weer vinden dat dat niet kan. Of anders moet, of niet had gemogen. Of whatever.

En er zijn altijd mensen die vinden dat die site van de Gelderlander niet klopt. Zal wel. Mij een biet. Arbitraire keus echt waar. Ik vind het leuk dat ze erop staat.

(excuus foutje XX is niet van Vasco idd).

En ik vind het leuk een paard met oud bloed te hebben Ja
donkerbruin oud bloed Haha!

En de verdere discussie ga ik niet voeren. Dat is nou typisch een fijne discussie voor fokkers onderling Haha! Kunnen ze nog jaren over bakkelijen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anya op 28-01-08 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Kurby

Berichten: 482
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: Leusden

Re: Tweede-Kamerlid Ormel op de bres voor Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:03

nou de kleur maakt echt wel veel uit. zeker in het werk waar wij in zitten, waar vind je nog echte zwarte blessen behalve bij de koninklijke stallen? de meeste worden zomers allemaal bruin van kleur en zijn enkel in het najaar en in de winter zwart.

Onze zwarte blessen blijven het gehele jaar zwart ondanks dat ze zomers dag en nacht in het land lopen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Tweede-Kamerlid Ormel op de bres voor Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:04

Alle paarden hebben oud bloed Haha!

De site van Leyser is niet het officiele Gelderse stamboek, dus hij zet erop wie hij wil, vooral veel, dat staat goed.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Tweede-Kamerlid Ormel op de bres voor Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:09

Zoals gezegd Sarabande: ik vind het arbitrair Ja

Kitten84

Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Tweede-Kamerlid Ormel op de bres voor Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:56

Ik wil alleen even zeggen: Hoop dat die man doet wat ie zegt en actie onderneemt. Het Gelderse paard is prachtig

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Tweede-Kamerlid Ormel op de bres voor Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:38

Gezeur en gezemel; een Gelders paard bestaat niet bij de gratie van bloedzuiverheid.

De hele populatie is opgebouwd uit het steeds invoeren van iets anders bloed, dat is ondermeer afkomstig uit Duitsland en Frankrijk.

Sommige mensen zweren bij het type uit de jaren 60 of 70, anderen zijn weer heel blij met de modernere types van heden ten dage.

Ieder paard moet in mijn ogen zo commercieel zijn, dat je als je het kwijt wil er een ander een plezier mee kunt doen en vervolgens daar zelf ook nog wat aan overhoudt Pling Dan moet een Gelders paard ook in ieder geval het aanzien waard zijn.

Wat dat braaf aangaat, dat is ook betrekkelijk. We hebben een Elegant met Irak-bloed gehad die heeeeel lastig was en we hebben nu een Parcival, die heel plezierig is.

Ik ben gek op het type Gelders paard; vos met witte hoge benen, veel hals en front en dat aparte bewegen, maar je zult mij niet horen beweren dat ze altijd braaf zijn. Net zo min als rijpaarden altijd vervelende hittepetitten zijn.

Noortje_87

Berichten: 58
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Wierden

Re: Tweede-Kamerlid Ormel op de bres voor Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:29

Over het algemeen is er altijd een bepaald beeld wat je hebt bij elk ras. Een fjord is eigenwijs, meestal braaf, word vaak gebruikt bij gehandicapten, een tuiger hoort voor de kar etc. Natuurlijk is dit je reinste generalisatie, maar het is nog altijd bekend dat de MEESTE gelderse paarden in ieder geval ten opzichte van de meeste andere rijpaarden met meer volbloed in zich iets koeler en nuchterder van karakter is.. Dan erbij, het echte gelderse paard IS aan het uitsterven en ik ben nog steeds voor behoud van IEDER ras dat vier benen heeft. Van teveel kruisen met rijpaarden/volbloed etc fok je een ras kapot op den duur.. Enige inbreng is misschien relevant zogauw er binnen het ras geen diversiteit genoeg meer is.. Al met al, ik vind dit wel een goed initiatief..

OoappeloO
Berichten: 2216
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Tweede-Kamerlid Ormel op de bres voor Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:22

@ Leonora: betrouwbaar en braaf zijn twee heel andere dingen Ja Hierboven heb ik dat al een keer duidelijk gemaakt.

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Tweede-Kamerlid Ormel op de bres voor Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:02

oké, maar we hebben zeker wel eens een onbetrouwbare Gelderse gehad Verdrietig

net zo goed als super betrouwbare rijpaarden

en als op vier benen koesteren is ook niet echt slim, kwaliteit is heel belangrijk
voor zowel paard als eigenaar

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Re: Tweede-Kamerlid Ormel op de bres voor Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:05

Politici springen in de bres voor Gelders paard
29 jan 2008 08:32



Politici zijn gisteren in de bres gesprongen voor het Gelders paard.

Verscheidene partijen in de Tweede Kamer willen dat minister Gerda Verburg (Landbouw) een rasstandaard vaststelt om het Gelders paard te behouden.

Het fokbeleid voor paarden is volgens onder meer CDA, VVD en D66 te eenzijdig gericht op topsport, waardoor het Gelders paard in de verdrukking komt. "Het Gelders paard is rustig en betrouwbaar, dus geschikt voor recreanten en politie. Dat moeten we koesteren. Het is toch treurig dat de politie nu geschikte paarden uit Hongarije moet halen. We willen een moederstamboek van het Gelders paard'', aldus het CDA.

Minister Gerda Verburg (Landbouw) wil bekijken of ze iets kan doen, maar vindt stamboek geen overheidstaak.

anp

Anoniem

Re: Tweede-Kamerlid Ormel op de bres voor Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:20

De politie wil niet betalen voor een gelders paard van 5 jaar. Dat heeft er niks mee te maken dat ze niet te krijgen zijn, ze gaan alleen liever voor een appel en een ei KWPNers uit Hongarije halen.

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Tweede-Kamerlid Ormel op de bres voor Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:44

en er zelf nog een lekker snoepreisje aan vast knopen!!

De nakomelingen van Ahoy, Rubus, Laurentz, Galant en Sirius zijn 9 van de 10 heel braaf,
die hengsten kunnen volop gebruikt worden, dus wat is het probleem.

Typisch weer politiek, dat argument van die politiepaarden doet al jaren de ronde Boos!
en daar gaat nu een of andere politicus weer eens makkelijk mee scoren

Wat je jezelf een moet afvragen is of er nog bestaansrecht is voor een Gelders paard
als recreatiepaard, Tinkers enzo lijken voor dat doel ook heel geschikt Bloos

De boeren van vroeger waardeerden een Gelderse om zijn werk- en looplust en niet om zijn braafheid Pling