Vereniging Eigen Paard biedt hulp aan paardeneigenaren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vereniging Eigen Paard biedt hulp aan paardeneigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 13:22

http://www.bokt.nl
nieuwsredactie

Dinsdag 22 januari 2008 is, na een uitgebreid voorbereidingstraject, formeel de Vereniging Eigen Paard opgericht. De Vereniging Eigen Paard voorziet in een behoefte bij (aanstaande) eigenaren die al vóór de aankoop van een paard tegen talloze vragen aanlopen.

"Zo’n vereniging bestond nog niet", zegt mede-initiatiefnemer Hilda de Vries, "maar is hard nodig. U moet weten dat maar liefst 170 duizend huishoudens in Nederland een of meer paarden hebben. En dit aantal groeit meer dan gestaag!".
Dit blijkt ook uit de alarmkreet van de Dierenbescherming. Meer dan tweeduizend keer moest de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming in 2007 in actie komen om zwaar onverzorgde pony’s en paarden te hulp te schieten. Veel mensen beseffen niet wat voor een intensieve verzorging een paard nodig heeft.

Mevrouw mr. M.C. (Medy) van der Laan, oud staatssecretaris en paardenliefhebber in hart en nieren, is voorzitter van de Vereniging Eigen Paard. Zij benadrukt het belang van deze nieuwe vereniging: "Een belangenorganisatie voor mensen met een waardevol bezit is heel normaal. Denk aan woningen of auto’s. Daarnaast brengt het houden van dieren een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Ik ben blij dat nu de Vereniging Eigen Paard is opgericht."

De Vereniging Eigen Paard behartigt de belangen van (aanstaande) paardeneigenaren. Van aankoop tot na z'n laatste rit. De vereniging geeft praktisch advies over uiteenlopende zaken waar een eigenaar van een paard mee te maken krijgt. Uiteraard is er een website (http://www.eigenpaard.nl) waar veel informatie te vinden is.

ikke

Re: Vereniging Eigen Paard komt als geroepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:00

Hhhhmm, daar heeft een tijd geleden iemand eens vragen over gesteld, hier op Bokt. Ik kan het zo gauw niet terugvinden. Ik zal de ontwikkelingen volgen, wie weet is het iets en anders Doei, doei

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:09

Ik ga in elk geval eens kijken op hun website....
Al vraag ik me af wat zo'n vereniging mij te bieden heeft..... Lachen

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:18

Nadya schreef:

een acceptgiro a € 25,- Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:34

Whahahaaaa, jaaaa, ik las het net. En de rest wat ik las op die website voegt verder weinig toe in het geval van mij en mijn paard en volgens mij is de website nog helemaal niet af. Haha!
Vond het allemaal erg beknopt nog. Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:37

Nadya schreef:
Whahahaaaa, jaaaa, ik las het net. En de rest wat ik las op die website voegt verder weinig toe in het geval van mij en mijn paard en volgens mij is de website nog helemaal niet af. Haha!

Op die website staat eigenlijk alleen maar dat er aan gewerkt wordt en verder staat in het menu een rare mengelmoes van Nederlands en Engels. Lijkt mij een erg slecht bedachte haastklus en dat komt het verttrouwen in de vereniging niet ten goede.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:39

tamary schreef:
Nadya schreef:

Op die website staat eigenlijk alleen maar dat er aan gewerkt wordt en verder staat in het menu een rare mengelmoes van Nederlands en Engels. Lijkt mij een erg slecht bedachte haastklus en dat komt het verttrouwen in de vereniging niet ten goede.

Ja, ik begrijp het ook niet zo. Als je dan een persbericht er uit stuurt, zorg dan in elk geval dat je website af is. Lachen

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:44

shan schreef:
Nadya schreef:

een acceptgiro a € 25,- Haha!

ROFL

Eerste wat ik ook dacht....
Na bezoekje aan de site niet iets waar ik me ooit verder in zal gaan verdiepen.
Kan er niets op vinden waar van ik denk"voegt iets toe"

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:22

Die mengelmoes van talen wordt beter als je op het Nederlandse vlaggetje klikt dat rechtsboven staat.
Maar het is nog erg abstract wat er staat. Het zou best nuttig kunnen worden, maar dan zul je met meer concrete informatie moeten komen en niet zoveel beleidstekst neerzetten (= veel woorden om niets te zeggen).
Belangenbehartiging klinkt wel leuk, maar wat gaan ze nou eigenlijk DOEN?
Dus voorlopig zie ik geen reden om er 25 eurootjes aan te subsidiëren Knipoog

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:28

Ik ben ook even op de site wezen kijken, maar het is erg beknopt allemaal. Ze laten naar mijn mening niet echt de meerwaarde van een lidmaatschap zien met deze site. Komt een beetje amateuristisch over op deze manier. Wat ik wil weten is wat ze nou concreet gaan doen. Gaan ze met de politiek praten, kunnen ze bijvoorbeeld bemiddelen in conflicten tussen ruiters en een gemeente, op welke manier gaan ze zich inzetten voor paarden en paardeneigenaren? Vragen vragen vragen...

ikke

Re: Vereniging Eigen Paard biedt hulp aan paardeneigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:41

Zo, ik heb ze een kritische mail gestuurd Extreme duivel
Eens kijken wat daaruit komt.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:33

Nou ikke, laat het hier even weten als je antwoord hebt, zou ik zeggen. Ben wel benieuwd eigenlijk Ja

veyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 00:49

Jullie begrijpen er volgens mij nog niet zo veel van allemaal. De vereniging moet nog gelanceerd worden, en vandaar dat er nog niet veel op de website staat. De opmerking van iemand dat het vertrouwen daardoor in de vereniging is gedaald en dat het zo onprofessioneel overkomt is dan ook wel op z'n minst zeer ontoepasselijk. Hoe kan je vertrouwen in een vereninging nou dalen terwijl deze A. nog niet gelanceerd is, en B. dit is het allereerste wat jullie (en ook ik)van de vereniging hebben vernomen. Jullie denken zeker dat als iemand met een plan komt dat zo'n vereninging inclusief een zeer uitgebreide website zomaar in een dag tijd eventjes gerealiseerd word? Waarschijnlijk is hier al jarenlang aan gewerkt. Dat doe je niet even in een paar maanden.
@ ikke: Een kritische mail? tuurlijk jongen, jij weet het natuurlijk veeeel beter dan die professionals die hier al ik weet nie hoe lang aan werken. Bovendien weet je nog niets van die hele vereniging op het persbericht en de info op de website na.

Ik vind het een geweldig initiatief en ik zal mij dan ook zeker als lid aanmelden. Eindelijk eens een vereninging welke onze belangen (en doordat ze geen winstoogmerk hebben niet naar hun eigen financiele belangen kijken) behartigd, en waar wij eindelijk voor écht onafhankelijk, profesioneel advies terecht kunnen. Iemand de telegraaf gelezen vandaag? Hier staat dat er uit een rapport van de dierenbescherming blijkt dat veel paarden zeer slecht behandeld worden. Dit is vaak het gevolg van onkunde en onwetendheid van de eigenaar. Nu is er eindelijk een vereniging die ook dit soort dingen kan helpen voorkomen door mensen te adviseren over o.a. de omgang en verzoriging van het paard. En voor de mensen die zeggen dat je ook bij bijvoorbeeld een manege eigenaar terecht kan voor vragen, dat is wel zo maar dat is nooit onafhanelijk. Die ziet zijn eigen financiele voordeel wel als jij met vragen zit omdat jij b.v. een paard wil gaan kopen. Die zal niet zo snel zeggen dat je dat niet moet doen, hij doet namelijk niets liever dan jou een paard verkopen.

Ook is het dankzij die vereniging straks misschien wel afgelopen met de belachelijke bedragen die sommige mensen voor hun diensten vragen aan mensen die hier niet veel weet van hebben (hoefsmeden, tandartsen, instructeurs e.d) Hopelijk zal de vereniging ook hier adviesen over geven, zodat er eerlijke prijzen gevraagd worden. Van wat ik er nu allemaal over gelezen heb ben ik zeer positief over deze vereniging. Ik ben ook zeker benieuwd naar de verdere ontwikkelingen hiervan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 01:02

veyron schreef:
Jullie begrijpen er volgens mij nog niet zo veel van allemaal. De vereniging moet nog gelanceerd worden, en vandaar dat er nog niet veel op de website staat. De opmerking van iemand dat het vertrouwen daardoor in de vereniging is gedaald en dat het zo onprofessioneel overkomt is dan ook wel op z'n minst zeer ontoepasselijk. Hoe kan je vertrouwen in een vereninging nou dalen terwijl deze A. nog niet gelanceerd is, en B. dit is het allereerste wat jullie (en ook ik)van de vereniging hebben vernomen. Jullie denken zeker dat als iemand met een plan komt dat zo'n vereninging inclusief een zeer uitgebreide website zomaar in een dag tijd eventjes gerealiseerd word? Waarschijnlijk is hier al jarenlang aan gewerkt. Dat doe je niet even in een paar maanden.
@ ikke: Een kritische mail? tuurlijk jongen, jij weet het natuurlijk veeeel beter dan die professionals die hier al ik weet nie hoe lang aan werken. Bovendien weet je nog niets van die hele vereniging op het persbericht en de info op de website na.

Ik vind het een geweldig initiatief en ik zal mij dan ook zeker als lid aanmelden. Eindelijk eens een vereninging welke onze belangen (en doordat ze geen winstoogmerk hebben niet naar hun eigen financiele belangen kijken) behartigd, en waar wij eindelijk voor écht onafhankelijk, profesioneel advies terecht kunnen. Iemand de telegraaf gelezen vandaag? Hier staat dat er uit een rapport van de dierenbescherming blijkt dat veel paarden zeer slecht behandeld worden. Dit is vaak het gevolg van onkunde en onwetendheid van de eigenaar. Nu is er eindelijk een vereniging die ook dit soort dingen kan helpen voorkomen door mensen te adviseren over o.a. de omgang en verzoriging van het paard. En voor de mensen die zeggen dat je ook bij bijvoorbeeld een manege eigenaar terecht kan voor vragen, dat is wel zo maar dat is nooit onafhanelijk. Die ziet zijn eigen financiele voordeel wel als jij met vragen zit omdat jij b.v. een paard wil gaan kopen. Die zal niet zo snel zeggen dat je dat niet moet doen, hij doet namelijk niets liever dan jou een paard verkopen.

Ook is het dankzij die vereniging straks misschien wel afgelopen met de belachelijke bedragen die sommige mensen voor hun diensten vragen aan mensen die hier niet veel weet van hebben (hoefsmeden, tandartsen, instructeurs e.d) Hopelijk zal de vereniging ook hier adviesen over geven, zodat er eerlijke prijzen gevraagd worden. Van wat ik er nu allemaal over gelezen heb ben ik zeer positief over deze vereniging. Ik ben ook zeker benieuwd naar de verdere ontwikkelingen hiervan.

Ik ga ervan uit dat als je aankondigd dat je bestaat, en dat als je er een persbericht uit stuurt, je in ieder geval je site af hebt.

Daarbij, wat willen ze doen voor de BESTAANDE paardeneigenaren. Dus niet de mensen die nog een paard moeten kopen en er geen verstand van hebben (hoewel je in mijn opinie dan geen paard moet kopen), maar de mensen die al een paard hebben. Ik zit niet te wachten op een betuttelende organisatie, maar als ze echt iets voor me kunnen betekenen word dit een heel ander verhaal...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 01:04

Veyron, ik heb zelf meegeholpen vorig jaar met de oprichting van de Nederlandse Vereniging Bitloos Paardrijden, dus ja, ik weet wel wat het zo ongeveer inhoudt, hoor. Knipoog
Wij verstuurden pas een persbericht toen de website de lucht in ging. Knipoog

Overigens lazen we toen ook het commentaar op bokt en andere fora wel, hoor. Haha!
Het was een hoop werk en dat is het nog steeds voor degenen die er druk mee bezig zijn.

En ja, ik heb het artikel over de 'barbaarse behandeling gelezen' (hier op bokt) en ik vind ook dat er veel ellende is in het wereldje van de paarden en hun (wrede/onwetende) eigenaren. Maar hoe kun je er concreet iets aan doen met zo'n vereniging dan? Denk maar niet dat die stallingen waar ik vreselijke dingen heb zien gebeuren zich aanmelden bij deze vereniging. Enig idee hoe eigenwijs het paardenvolk is? Ik zou wel eens willen weten hoe men dat ziet. En geloof me, ik wil niets liever dan dat er nou eens ECHT een einde aan die wantoestanden komt!!!! Ja

En wat mij persoonlijk betreft; ik heb al een tijdje mijn eigen paard en heb mijn weg gevonden in diverse zaken van het vinden van bv. een goede, kundige natuurlijk bekapper tot aan het vinden van een weiland waar mijn paard 24/7 buiten kan staan, omdat mijn paard daar het allergelukkigst is. Wat voegt zo'n vereniging toe aan mensen die al jaren goed voor hun paard zorgen en de juiste mensen al hebben gevonden? En dan heb ik het niet bepaald over maneges e.d., want daar zoek ik mijn informatie helemaal niet. Ik heb het persoonlijk niet zo op de gemiddelde manege namelijk, heb er iets te eigen meningen voor gebaseerd op o.a. wat ik heb geleerd van de paarden zelf.

Ik heb nog niets gelezen op de website wat ook maar iets interessants opleverde, maar als dat nog verandert, lees ik er graag meer over.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:53

veyron schreef:

Ja, ik weet hoe het werkt. Deels is het onderdeel van mijn dagelijks werk en deels omdat ik al jaren actief lid van de NVVR ben ( http://www.nvvr.info ).
Er staat op de site geen enkele concrete actie die ze willen gaan doen. Hoe kan ik dan bepalen of deze club zinvol is voor mij? Ik heb dus kritische vragen gesteld over hun concrete plannen.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je één van de initiatiefnemers bent of er op z'n minst heel kort bij staat.

Als je een vereniging lanceert die de pretentie heeft concrete dingen te gaan doen voor een bepaalde groep mensen, zet dan op je site wat je concrete plannen zijn. Dat lijkt me wel het minste wat je moet doen om ook maar kans te maken serieus over te komen bij je potentiële leden.
Schermen met bekende namen (ex staatssecretarissen) en beleidsmatige taal zonder concrete inhoud is DE methode om je lezers af te laten haken!
Tot op heden hebben ze dus een geweldig bewijs van onvermogen afgegeven. De tijd zal leren hoe snel ze bijdraaien.
Laatst bijgewerkt door ikke op 26-01-08 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 11:21

Veyron, jammer dat je zo reageert, vooral omdat je het hier wel tegen de doelgroep van de vereniging hebt. Het had wellicht beter geweest om nog even te wachten tot de website volledig was ingevuld. Je krijgt immers maar één kans om een eerste indruk te maken. Ik ben niet professioneel met PR bezig, maar ik als potentieel lid zie ik een site die me niet vertelt waarom ik lid zou moeten worden, een site die onvolledig is en die daarom niet vertrouwenwekkend overkomt. Hoe kunnen jullie een groep mensen vertegenwoordigen naar de politiek, als jullie jezelf niet kunnen presenteren naar jullie doelgroep toe, naar wat jullie achterban zou moeten zijn? Mensen tegenwoordig zijn kritisch, hou daar rekening mee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 11:37

JoT schreef:
Nou ikke, laat het hier even weten als je antwoord hebt, zou ik zeggen. Ben wel benieuwd eigenlijk Ja

Gezien de reactie van Veyron hoop ik dat dat antwoord er toch nog komt.

veyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:27

@ikke,
Daar heb je wel een punt, en wat dat betreft ben ik het met je eens dat er nog weinig op de website staat vermeld. Ik ergerde mij vooral om de opmerking van tamary dat dat het vertrouwen niet ten goede komt. Laten we eerst een wachten tot ze meer bekend maken voordat er al meteen vooroordelen hebben.Dus bij dezen mijn excuses voor de ietwat overdreven reactie van mij. En als minderjarige naar schoolgaande jongen, die 'hobbymatig' met zijn paard springt zal ik wel geen initiatiefnemer o.i.d. zijn denk je ook niet? Veel verstand heb ik er verder ook niet van, maar het ging me eerlijk gezegd om het principe dat iedereen altijd maar meteen een vooroordeel heeft. Eerlijk gezegd vraag ik mij ook af hoe zij ons willen gaan helpen.

Ik ben benieuwd...
Laatst bijgewerkt door veyron op 26-01-08 12:48, in het totaal 2 keer bewerkt

veyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:31

ikke schreef:
JoT schreef:

Hoezo zou er door mijn reactie geen antwoord komen? ik ben zelf ook erg benieuwd moet ik eerlijk zeggen. Ik ben inderdaad wel wat kortaf geweest, en ik weet wat dat betreft ook zeker niet meer dan jullie van die vereniging, op het persbericht en de site na heb ik er niet meer over gehoord of gelezen. Wat voor mail heb je ze eigelijk verstuurd? ik ben ook wel benieuwd...

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:35

Veyron, je komt over alsof je bij de vereniging hoort, is dat niet zo dan?

veyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:43

JoT schreef:
Veyron, je komt over alsof je bij de vereniging hoort, is dat niet zo dan?

Hahaha nee, ik hoor daar zeker niet bij, zoals gezegt spring ik puur hobbymatig, en als minderjarige ga ik ook gewoon iedere dag naar school. Wel grappig dat jullie dat gelijk denken, alleen omdat ik een beetje gepiekeerd ben vanwege het feit dat sommige mensen vaak al een negatief vooroordeel over iets kunnen hebben. Blijkbaar was het niet zo verstandig van mij om meteen zo overdreven te reageren, dus bied ik bij dezen mijn excuses daarvoor aan. Pling Beetje apart dat je al meteen met jullie spreekt terwijl ik er niets mee te maken heb, ik denk dat ik zelf ook tot de doelgroep behoor als hobbymatige ruiter. Knipoog
Als ik zeg dat ik het met de standpunten van balkenende eens ben, dan denk je toch ook niet gelijk dat ik de minister president ben, ofwel?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:05

veyron schreef:
@ikke,
Daar heb je wel een punt, en wat dat betreft ben ik het met je eens dat er nog weinig op de website staat vermeld. Ik ergerde mij vooral om de opmerking van tamary dat dat het vertrouwen niet ten goede komt.

Website is je visitekaartje en op internet ook de eerste indruk die mensen van je krijgen. Die mag simpel zijn als je pas begint, maar de basis moet meteen kloppen. En dat is hier niet het geval.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:01

veyron schreef:
ikke schreef:

Hoezo zou er door mijn reactie geen antwoord komen? ik ben zelf ook erg benieuwd moet ik eerlijk zeggen. Ik ben inderdaad wel wat kortaf geweest, en ik weet wat dat betreft ook zeker niet meer dan jullie van die vereniging, op het persbericht en de site na heb ik er niet meer over gehoord of gelezen. Wat voor mail heb je ze eigelijk verstuurd? ik ben ook wel benieuwd...

Nou, je had de indruk gewekt nogal dicht bij deze club te staan, dus is het niet zo moeilijk een kritische mail te koppelen aan mijn persoontje.
Maar zodra ik antwoord heb, zal ik een samenvatting hier neerzetten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:04

Welnu, dat antwoord is er dus.
Ook het antwoord is politiek correct, met veel plannen en ideeën, maar weinig concreet.
Dat is jammer, omdat de meeste mensen toch eerst concreet willen weten wat de vereniging biedt, voordat men er lid van wordt.
Naar mijn bescheiden mening was het verstandiger geweest om eerst enkele zaken concreet uit te werken, voordat de vereniging wereldkundig werd gemaakt. Voorlopig zal ik ze volgen, dan kunnen we altijd nog kijken of we lid worden.