Drempel fokpaarden op Landsmót verhoogd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Drempel fokpaarden op Landsmót verhoogd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 10:38

http://www.uwdierenarts.nl/cust/Nornaba ... .php?i=103
uwdierenarts.nl

Het IJslandse Landbouwschap en de organisatie van de Landsmót 2008 hebben besloten de toelatingdrempels voor fokpaarden te verhogen. Ten opzichte van de vorige Landsmót gaat de lat in alle rubrieken vijf puntjes omhoog. Om mee te mogen doen op de Landsmót komende zomer moeten de 4-jarige hengsten 8,00 hebben gehaald, de 5-jarige hengsten 8,15, de 6-jarigen 8,25 en de 7-jaar en oudere hengsten zelfs 8,30. Bij de merries zijn de toelatingsdrempels ook hoog; de 4-jarigen moeten 7,90 hebben gehaald, de 5-jarigen 8,05, de 6-jarige merries 8,15 en in het oudste rubriek ligt de grens bij 8,20.

Op de Landsmót worden ook hengsten met nakomelingen voorgesteld. Voor de hoogste onderscheiding, de erepremie, moeten de hengsten een BLUP van 118 hebben en minstens 50 onder het zadel gekeurde nakomelingen. Voor een 1e premie moeten ze een BLUP van 118 en minstens 15 gekeurde nakomelingen of een BLUP van 113 met minstens 30 gekeurde nakomelingen hebben.

Liezel1

Re: Drempel fokpaarden op Landsmót verhoogd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:18

toe maar!
en dat niveau was al zo vreselijk hoog!
Vergeleken bij de Landsmót zijn de Nederlandse ruiters zowat recreatieruiters, haha

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:42

Je kunt dat "zowat" rustig weglaten, de nederlandse ijslanderruiters zijn recreatieruiters vergeleken met de ijslandse top. Daarmee wil ik overigens niets negatiefs zeggen over de kwaliteit van die ruiters; simpelweg doordat hier geen buitenlandse paardenrassen zijn houdt iedereen hier, dus ook de profs, zich uitsluitend met pony´s bezig...

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:25

Daar kun je volgens mij ook wel aan toevoegen dat de paarden op IJsland ook een stuk beter zijn Knipoog
Of zie ik dat verkeerd Kuggur?
Ik heb het idee dat sommige paarden die hier een 8 al, op IJsland misschien net een zesje krijgen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 11:44

Dat niveau ligt gewoon veel hoger....
Alle goede stamnvaders komen uit Ijsland.. en daar is een reden voor....
Ik heb begrepen dat ze niet zo happig zijn op het exporteren van topdieren....
Een hengst kopen en bij aankomst blijkt hij gecastreerd te zijn.... Ijslandse ruiters die op wedstrijden buiten Ijsland niet hun beste paarden meenemen, omdat die niet meer terug mogen...

Ergens ook wel terecht, ze hebben een héle goede kwaliteit daar en die willen ze houden... ik kan het wel begrijpen...

Daarom ben ik ook zo verbaasd dat de drempel nóg hoger is geworden...

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:24

Er gaat dan ook in IJsland heeeeeel wat meer geld in om dan in Europa, en zeker meer dan in Nederland. Geld dat trouwens in veel gevallen gebakken lucht is, zoals in veel topsport Nagelbijten / Gniffelen

Ik begrijp wel dat ze de drempel omhoog hebben gedaan om de kwaliteit te behouden of zelfs te verbeteren, maar ik hoop dat dat niet ten koste gaat van de paarden (eerder beginnen met trainen, overspannen training)

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:42

Ik denk niet dat ze het zomaar doen.
Waren er niet teveel paarden die de vorige drempel haalden?
Dan moeten ze het opkrikken.