Oplichters actief in handel IJslandse paarden

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Oplichters actief in handel IJslandse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 10:37

http://www.uwdierenarts.nl/cust/Nornaba ... .php?i=103
uwdierenarts.nl

Al enkele maanden worden adverteerders op diverse internetsites voor paardenverkoop geplaagd door brutale oplichters. De boeven melden zich aan als potentiële kopers via anonieme e-mails zoals yahoo, hotmail of gmail en blijken al gauw bereid om het paard te willen kopen tegen de vraagprijs, zelfs zonder foto´s of een aankoopkeuring. Als betaling bieden ze een buitenlandse cheque aan die telkens hoger is dan de vraagprijs. De cheque wordt per post opgestuurd en kan meestal zonder probleem geïnd worden en op de rekening van de verkopende partij worden gestort. Vervolgens vraagt de koper of het verschil tussen de verkoopprijs en de cheque terugbetaald kan worden en dan wel contant via Western Union. Als de cheque later ongedekt blijkt te zijn en het bedrag weer van de rekening van de verkoper wordt afgeboekt heeft de koper zijn geld al op zak en is met de noorderzon verdwenen.

Op verschillende internetsites, zoals de Duitse horsebase.de, wordt regelmatig gewaarschuwd voor dergelijke praktijken. Gisteren heeft ook de IJslandse politie mensen gevraagd op hun hoede te zijn want kennelijk hebben de bedriegers ook daar toegeslagen. Deze vielen echter door de mand toen ze niet bleken te weten dat exportpaarden uit IJsland niet over land naar Europa getransporteerd konden worden. Volgens de IJslandse politie waren de ip-adressen van de e-mails afkomstig uit Nigeria maar de contant geldzendingen via Western Union moesten naar diverse Europese bestemmingen.

bterlaan
Berichten: 810
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: zuidduitsland

Re: Oplichters actief in handel IJslandse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:57

Dat komt omdat de banken de cheques uitbetalen zonder enige controle. Die wordt pas later uitgevoerd en dat duurt enkele weken. Van die tussenperiode maken de oplichters misbruik. Ik vind, dat banken bij zulke cheques de klanten duidelijk zouden moeten waarschuwen, dat de uitbetaling voorlopig is en nog teruggedraaid kan worden.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Oplichters actief in handel IJslandse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:58


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Oplichters actief in handel IJslandse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 10:58

Haha, dat had ik nog nieteens gezien Haha!
Ik kan daar vandaan ook niet verplaatsen.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Oplichters actief in handel IJslandse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:17

Ik ken dat ja. Toen mijn zus haar Tinker probeerde te kopen had ze ook zoiets. Een vent (volgens mail uit Amerika oid), die haar Tinker wilde kopen voor meer dan de verkoopprijs met cheque. Hij wou ook nog met de cheque de transportkosten betalen. Gelukkig had ze de mail meteen doorverzonden naar ons paps (ze vertrouwde het dus niet), zodat hij er eens naar kon kijken en later de mailer teruggemaild dat de koop niet doorging.

Over het innen van een cheque: je kan een cheque ook ... aanbieden. Dan wordt eerst de cheque gechecked en pas wanneer blijkt dat het goed is wordt het geld overgemaakt.
Dit is geen speciale cheque, maar een andere naam van aanbieden bij de bank. (Ik kan alleen niet zo gauw vinden hoe dat ook alweer heet, maar de mogelijkheid is er iig.)

cavaletti
Berichten: 6796
Geregistreerd: 24-04-05

Re: Oplichters actief in handel IJslandse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:28

Tja. Ik kan dat dus niet begrijpen. Ik snap echt niet dat mensen hier nog intrappen. Bij mij gaan er al lampjes branden als ik de volgende woorden hoor. Wildvreemde, Buitenlanders, Cheque, Vage emailadressen, paard ongezien kopen, enz enz. Als iemand mijn paard zou willen hebben dan komen ze maar geld brengen, of anders storten ze het maar op mijn rekening en krijgen ze mijn paard pas mee als ik aan het geld geroken heb bij wijze van spreken. Dat wij allemaal keer op keer weer in die oplichterspraktijken trappen dat is mij een raadsel.

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Oplichters actief in handel IJslandse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:31

Ik zou mijn paard zowiezo nooit verkopen aan iemand die ik nog nooit gezien heb.

Britt

Berichten: 18906
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Oplichters actief in handel IJslandse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:04

Ik vraag me dan ook altijd af hoeveel die eigenaren om hun paard geven, wanneer ze deze meegeven aan iemand die ze nog nooit hebben gezien, irl gesproken oid..

Rascha

Berichten: 618
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Re: Oplichters actief in handel IJslandse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:09

Ik begrijp deze manier van verkopen ook niet!!
Je zoekt toch meestal een goed tehuis voor je dier, en je doet toch geen handel met mensen die je nooit hebt gezien...
En boter bij de vis... Geld in mijn hand, is paard voor de klant...
Maarja er zijn meerdere praktijken die ik niet begrijp... oa dat opgelichtverhaal van die dame die dat paard ongezien kocht...
Of ben ik nu zo achterdochtig??

Adri
Berichten: 896
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Balen - Belgie

Re: Oplichters actief in handel IJslandse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:55

Als je goed nadenkt, zij kopen je paarden zonder gezien te hebben. Je kan dan evengoed een ziek, oud paard verkopen want zij geven reuze bedragen, een ruiter die ik ken is ook juist voor Nieuwjaar benadert, aub werp die mails weg, ga er niet op in. De Politie kan niets doen aangezien er geen misdaad wordt gedaan met U veel geld aan te bieden voor een paardje dat te koop staat. Tevens als je erop ingaat, hoe ga je een rechtszaak inspannen tegen die personen, ver weg van onze landen.
Een goede raad, negeer die berichten, en verkoop je paarden aan mensen die om je paard geven en het kennen, of willen kennen.

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Oplichters actief in handel IJslandse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:57

dus de oplichters hebben nu eindelijk ook de ijslanders gevonden??? niks nieuws aan.

Lous

Berichten: 24257
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Oplichters actief in handel IJslandse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:39

cissy schreef:
dus de oplichters hebben nu eindelijk ook de ijslanders gevonden??? niks nieuws aan.


Klopt!!!

Dit speelt oplichtingsverhaal speelt al een aantal jaren. Maar nu gaan ze ook voor de Ijslandse paarden kennelijk.

Die mensen uit Negeria gebruiken verschillende oplichtingstrucs. Jullie hebben vast al wel eens mailyje gahd over een erfenis en dat jij 'uitverkoren' bent om een deel te mogen hebben. Rolleyes