"Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

"Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 08:16

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3118 ... tml?p=20,1
telegraaf.nl


Met het welzijn van paarden is het miserabel gesteld, zo luidt de alarmkreet van de Dierenbescherming. Verwaarloosde hoeven, eenzame opsluiting of amper een droge ligplek in het weiland. Meer dan tweeduizend keer moest de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) vorig jaar in actie komen om zwaar onverzorgde pony's en paarden te hulp te schieten.

"Paardenleed betreft ruim een kwart van de meldingen die we binnenkrijgen", zegt Niels Dorland van de Dierenbescherming. "Te veel naïeve mensen", aldus Dorland, "schaffen een paard aan, terwijl ze geen benul hebben van de intensieve verzorging die de edele viervoeter behoeft. Een paard is absoluut geen kat of cavia."

Het SP-Kamerlid Krista van Velzen is zeer bezorgd en wil dat minister Verburg (Landbouw) eindelijk eens regels opstelt voor de sector. "Ik ben geschrokken van de vele dieren die uit verveling agressief zijn of constant in hun houten ruif staan te bijten." Tijdens het debat over de nota Dierenwelzijn komende maandag wil Van Velzen minister Verburg overhalen om bijvoorbeeld minimum oppervlaktematen in te voeren voor de box waarin paarden worden gehouden.

Staarten

Eén regel die wel bestaat, het verbod op het afsnijden van staarten, blijkt juist massaal te worden overtreden. Paardenhouders smokkelen jaarlijks zo'n 600 tot 800 veulens naar Frankrijk om daar de staart te laten couperen, aldus de Dierenbescherming.

Deels ontstonden de problemen door de sterk gegroeide paardensector, met inmiddels 400.000 dieren. Minister Verburg erkent in haar nota dat 'heel weinig mensen bekend zijn met de welzijnsproblemen', maar tot frustratie van de Dierenbescherming doet ze verder niets. "Ze laat het initiatief aan eigenaren zelf. Maar deze sector verdient volwassen regelgeving", aldus Dorland.

Bezorgd zijn ook CDA, PvdA, VVD en GroenLinks in de Tweede Kamer. "We moeten de professionele paardenhouders wel aan de teugels houden", meent PvdA-Kamerlid Waalkens. En GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent stelde twee weken geleden Kamervragen toen LID-inspecteurs acht verwaarloosde pony's in beslag namen.

Meer voorlichting door de overheid zou paardenliefhebbers beter moeten opvoeden.

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 08:18

Tja, ik zag het net ook op RTLnieuws,... ach en inderdaad voor sommige mensen die 'denken' paarden te kunnen houden is het misschien maar beter dat ze eens met de neus op de feiten worden gedrukt!

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 08:21

En dan hebben ze het nog niet eens over het geweld dat ze soms wordt aangedaan door 'onwetendheid' ("hij moet toch luisteren?")!

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 08:22

Jaaa gelukkig nog meer regels! Het zijn meestal de goede die onder de kwade moeten lijden.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 08:23

hehe de DB wordt eindelijk wakker, als ze nu ook eens wat gaan dóen, zou het helemaal schelen Ja

Anoniem

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 08:37

Zolang de wetgever nog slaapt, denk ik dat het helemaal niks gaat uitmaken.

Maar vorig jaar heeft het ontzettend veel geregend en dan heb je idd een modderpoel op je wei, ook als je bv 6 paarden op een hectare hebt lopen. Laten ze eerst de gemeenten maar eens onder druk zetten en die lui duidelijk maken dat er schuilhokken geplaatst dienen te worden op landbouwgrond dat voor dieren gebruikt wordt. Dan kan je als DB eisen dat er een pak droog stro in ligt en dat er een hoek met droog onbemodderd hooi ligt in zo een schuil hok. Dat de paarden er voorts niet in gaan liggen en staan is dan niet meer relevant.

Dan zouden er eisen moeten komen aan het houden van dieren, ook hobbymatig. Dat is in Engeland en Amerika heel gewoon. Kijk eens animalplanet. Daar in Amerika ben je flink zuur als je zo je dieren onderhoudt. Laat de wetgever daar maar eens mee bezig zijn, zodat je de politie kan sturen die dan meteen maatregelen kan nemen, meteen sancties kan uitvoeren en in samenwerking met de DB zo iemand kan aanpakken.

Mensen die weten waar ze over praten. Hout wordt altijd beknabbelt en een aangewroten houten hok hoeft geen reden te zijn voor mishandeling. Misschien zijn die planken al 50 jaar oud en komen die paarden overdag gewoon buiten.

Het stukje laat te weinig zien waar ze nu echt over vallen. Idd die paarden die in lente en zomerdag op een flink stuk grond lopen, daar gaat men aan voorbij, nee ga idd maar eens die hoeven inspecteren, dan weet je wat voor vlees je in de kuip hebt. Zulke controles bv. Iemand die zijn paard of pony een maandje te laat laat bekappen, zal niet hoeven bibberen, maar zie maar eens hoevelen vergroeide hoeven hebben!! Boos!
Heb meteen een aantal adresjes!! Zo vaak is er voor gebeld, nooit wordt er wat concreets gedaan. Boos!

Needje

Berichten: 19216
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 08:54

Dat laatste ben ik helemaal met je eens. Ken sowieso 2 plekken waar ze meerdere shetten houden waar werkelijk niets mee gedaan wordt, behalve elk jaar gedekt. Ze worden niet geent en de smid kennen ze niet. Daar wordt niets mee gedaan.

Mariska_28

Berichten: 10540
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:25

Ik vind dit zoooo hypocriet.. De varkens in de intensieve veehouderij zouden heel wat over hebben voor zo`n modderig weitje.. En de kippen in de legbatterij en de 'scharrelschuren' zouden willen dat zo zoveel vrijheid hadden als een paard.

Maar nee, met die dieren heeft het grote publiek niets.. maar een zielugkijkend ponytje in een modderig weitje, dat kan natuurlijk niet..

Kortom, de dierenbescherming moet ophouden zich op de 'populaire' dieren te richten, maar de dieren helpen die het echt slecht hebben in hun korte leventje..

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:29

Mariska_28 schreef:
Ik vind dit zoooo hypocriet.. De varkens in de intensieve veehouderij zouden heel wat over hebben voor zo`n modderig weitje.. En de kippen in de legbatterij en de 'scharrelschuren' zouden willen dat zo zoveel vrijheid hadden als een paard.

Maar nee, met die dieren heeft het grote publiek niets.. maar een zielugkijkend ponytje in een modderig weitje, dat kan natuurlijk niet..

Kortom, de dierenbescherming moet ophouden zich op de 'populaire' dieren te richten, maar de dieren helpen die het echt slecht hebben in hun korte leventje..

Heb je gelijk in Ja
Maar het enige dat een burger ziet zonder paardenverstand is inderdaad die vieze pony in een modderig wei die niet aan het schoonheidsideaal voldoet zoals zij deze op TV zien in onder andere stallen van bekende ruiters!
Dat het juist meer bij het paardzijn hoort om ruimte en buitenlucht om zich heen te hebben zien ze denk ik niet,....
Wij wonen immers ook droog en schoon Vork

moos24

Berichten: 623
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Ergens in Noord Brabant

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:32

En daar Mariska, sluit ik mij helemaal bij aan !!

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:36

Mariska_28 schreef:
Ik vind dit zoooo hypocriet.. De varkens in de intensieve veehouderij zouden heel wat over hebben voor zo`n modderig weitje.. En de kippen in de legbatterij en de 'scharrelschuren' zouden willen dat zo zoveel vrijheid hadden als een paard.

Maar nee, met die dieren heeft het grote publiek niets.. maar een zielugkijkend ponytje in een modderig weitje, dat kan natuurlijk niet..

Kortom, de dierenbescherming moet ophouden zich op de 'populaire' dieren te richten, maar de dieren helpen die het echt slecht hebben in hun korte leventje..

Er zit hier inderdaad een kern van waarheid in. Ben het er ook mee eens.. Ja
Maar in deze reactie trek je alleen de 'modderpoelen' naar voren.
Maar er is zoveel meer paardenleed.

Ik kan hier in de buurt tot een straal van 5 km zeker 5 tot 10 paarden (voornml shetties) opnoemen die er heel verwaarloosd bijlopen, hoeven te lang, heel mager, gewoon slechte algehele conditie, en daar word helaas niks aan gedaan. Ben blij dat dit nu eens in het nieuws komt, en het komt niet van de DB uit maar vanuit de Kamer..

Er zijn zóveel mensen waarvan ik me verbaas dat ze een paard hebben. Die hebben ze alleen maar om erbij te horen. En dan van die verhalen 'ik ga vandaag maar eens kijken want het is 3 weken geleden en ik weet niet of hij nog eten heeft' gaan mijn nekharen overeind staan.

Anoniem

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:53

Ach ja de DB met de bekende grote bek. En als er dan iets loos is komen ze niet of ze doen er niets aan. Waardeloze en overbodige organisatie!

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:56

Mariska_28 schreef:
Ik vind dit zoooo hypocriet.. De varkens in de intensieve veehouderij zouden heel wat over hebben voor zo`n modderig weitje.. En de kippen in de legbatterij en de 'scharrelschuren' zouden willen dat zo zoveel vrijheid hadden als een paard.

Maar nee, met die dieren heeft het grote publiek niets.. maar een zielugkijkend ponytje in een modderig weitje, dat kan natuurlijk niet..

Kortom, de dierenbescherming moet ophouden zich op de 'populaire' dieren te richten, maar de dieren helpen die het echt slecht hebben in hun korte leventje..


Tja, de bio industrie in natuurlijk niet goed te praten, maar ondanks dat wel aan ( strenge) regels gebonden. Zolang de meeste mensen nog iedere dag een goedkoop stuk vlees of ei op hun bord willen zal dat nog wel even blijven bestaan al gaan er ook al veel stemmen op om "duurzaam" productie dieren te gaan houden, want dat is waar deze tak onder valt en dus niet te vergelijken met paarden/ pony houderij.

Er zijn inderdaad veel mensen die ook " maar een pony of paard" kopen want dat lijkt zo leuk en "we hebben er toch wel de ruimte voor" zonder zich ook maar een seconde te realiseren hoe zo'n dier verzocht wordt.
Overigens als je zou gaan kijken hoeveel andere "hobbydieren" ( bijv. kippen, geiten) en huisdieren als katten/ honden, etc. onoordeelkundig gehouden worden zou er ook daar wel eens wat strenger opgelet mogen worden.
Iedere malloot die daar zin in heeft mag een dier aanschaffen, er zal nooit ( of zeer zelden) gekeken worden of de juiste accomodatie/ kennis aanwezig is.
Ach,en in veel gevallen geldt dat ook voor mensen die kinderen "nemen", ik zie iedere dag weer van die blakende voorbeelden daarvan op school rondschuiven.
Dus zolang mensen vinden dat ze overal recht op hebben en alles moeten/ willen hebben zal het nog lang zo blijven. Het enige wat er gedaan kan worden is te proberen de mensen wat verstand bij te brengen ( al zal je dat er in vaak moeten rammen) en de meeste mensen kunnen jammer genoeg niet leven zonder regeltjes, anders raken ze heel snel het spoor bijster. Dus ja, er zullen regels moeten komen en als je je er niet aan houdt krijg je straf Boos! Haha!

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:59

Citaat:
Het SP-Kamerlid Krista van Velzen is zeer bezorgd en wil dat minister Verburg (Landbouw) eindelijk eens regels opstelt voor de sector. "Ik ben geschrokken van de vele dieren die uit verveling agressief zijn of constant in hun houten ruif staan te bijten." Tijdens het debat over de nota Dierenwelzijn komende maandag wil Van Velzen minister Verburg overhalen om bijvoorbeeld minimum oppervlaktematen in te voeren voor de box waarin paarden worden gehouden.


gewoon helemaal afschaffen die boxen!!
alle paarden verplicht in een wei met schuilstal Knipoog

Albert

Berichten: 5740
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:03

Mariska_28 schreef:
maar een zielugkijkend ponytje in een modderig weitje, dat kan natuurlijk niet..


Nee, als zo'n dier onder de rainrot zit, rotstraal en ontstoken ogen heeft omdat het nergens droog kan staan kan dat idd niet...
Er worden gewoon veel paarden in Nederland gehouden op een manier die ver onder de maat is, dat kan zijn van 23 a 24 uur per dag in een box van 3x3 ingepakt in dekens tot 24 uur per dag zonder enkele beschutting in de bagger.
Vind het juist goed als daar eens aandacht voor komt, mensen denken idd vaak veel te makkelijk over de aanschaf van een paard zonder zich in de noodzakelijk verzorging en het natuurlijke gedrag te verdiepen.

Anoniem

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:03

Ik sluit me niet bij mariska aan
De regels in de intensieve veehouderrij worden steeds aangepast.
Van vandaag op morgen alles veranderen gaat niet, maar wel in jaren. En dat is ook gebeurd en gebeurd ook nog steeds.
Er is in 10 jaar al veel veranderd qua welzijn. En er zal ook nog steeds meer gaan veranderen en dat is goed Ja

Maar het houden van dieren voor de hobbie dat is niks nada noppes regel.
Dat kan toch niet? Er komen steeds meer paarden, dus het is ondertussen ook een intensieve veehouderij, zie de plaatsen maar met 100 pensionpaarden, maar regels?
Idd paarden zonder droog plekje, maar ook paarden 23 uur stal en een uurtje trekken en heeft het baasje geen tijd vrolijk 2 dagen achter elkaar.

Door regels op te gaan stellen komt er misschien ook wel de regel zoals in andere landen, er hoort een schuilstal te zijn.
Dan kan de gemeente nog wat gaan leuren over de kleur, maar ze moeten dan wel vergunning gaan verlenen. Dat vind ik zeker een stap in de goede richting.
En zo zou er ook gewoon 1 op de zoveel paarden ..m2 losgooi ruimte moeten zijn. Zoiets als regel.
Nu zijn er een paar binenbakken en een parkeerplaats..thats'it...dat kan toch niet?

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:04

De bio-industrie is afschuwelijk. Ik eet niet voor niets al jaren geen vlees, vis of ei meer (alleen af en toe een biologisch eitje en biologische zuivel).

Maar ik vind ook dat veel paarden op een afschuwelijke manier gehouden worden, in 'onwetendheid' gehouden worden en vaak ook verkeerd behandeld worden. Maar als je daar hier op bokt wat over zegt, valt iedereen over je heen en roept men dat het wel mee valt in NL. Niet dus!!! Dus daar mogen van mij keiharde regels voor gesteld worden Ja .

Overigens loopt mijn eigen paard ook graag in de blubber en ik heb zelf een keer de DB gebeld om te vragen hoe erg zij dat vinden, maar zij maakten zich er niet druk over, hoor. Haha!
Hij heeft een enorm stuk land, waar we het e.e.a. opgehoogd hebben, maar als het echt dagenlang regent, tja..... Ik denk dat als ze gaan kijken bij paarden die echt in de blub lopen, er wel wat meer aan de hand is dan alleen maar die blubber.

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:11

Mariska_28 schreef:
Ik vind dit zoooo hypocriet.. De varkens in de intensieve veehouderij zouden heel wat over hebben voor zo`n modderig weitje.. En de kippen in de legbatterij en de 'scharrelschuren' zouden willen dat zo zoveel vrijheid hadden als een paard.

Maar nee, met die dieren heeft het grote publiek niets.. maar een zielugkijkend ponytje in een modderig weitje, dat kan natuurlijk niet..

Kortom, de dierenbescherming moet ophouden zich op de 'populaire' dieren te richten, maar de dieren helpen die het echt slecht hebben in hun korte leventje..

Oneens.
Veel paarden hebben het nog slechter dan de dieren in de bioindustrie, omdat ze nooit daglicht zien, behalve als de baas eens een keertje tijd heeft. Geen ruimte om de kont te keren, maar wel ingepakt onder dekentjes. Geen enkele manier om de energie kwijt te kunnen.

Wat betreft de regels in de bio industrie ga ik helemaal met RK mee. Bovendien is het wel lekker makkelijk om meteen daarheen te wijzen, want stel je voor dat je toch eens kritisch zou moeten kijken naar je eigen tak van sport....

fleurbartels
Berichten: 429
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: De Valk

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:22

Ik dacht dat paarden ook niet meer stands gehouden mochten worden...
was laatst op een manege waar paarden van 1.70 in een stand van 0.75 meter stonden, lekker lage bedompte stal, weinig frisse lucht...

volgens mij zijn de meeste aanmeldingen bij de DB toch niet voor de "ontwetende paardenhouders", maar handelaren/mensen die geld er aan verdienen en de beesten zo goedkoop mogelijk ergens moeten hebben staan.

minimale boxruimte, minimaal aantal uur naar buiten, allemaal prima maar op basis waarvan willen ze deze regels maken? zijn genoeg paarden die wel buiten komen en ruime box hebben, maar een ruiter elke dag moeten verdragen die met alle mishulpmiddelen rijdt..... tja wordt die ook gestraft?

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:22

egt erg ja, hoorde het vanochtend al op 538 Boos!

Anoniem

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:23

stands zijn ook niet verboden...kun je nagaan hoe achterlijk het is dat er geen regels zijn.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:24

Ik las het artikel vanmorgen ook in de krant. Het is juist goed dat er aandacht aan besteed wordt! Ik zie hier om me heen al zoveel paardenleed door onwetenheid, daar mogen best regels voor komen.
Veel mensen schaffen zo'n dier aan maar hebben geen idee wat er aan verzorging bij komt kijken.
Er zijn er bij die staan 24 uur per dag 7 p/w dagen helemaal alleen in een hokje, komen nooit los wordt totaal niet naar omgekeken. Maar daar kan de dierenbescherming weer niks aan doen. Dat zou veranderd moeten worden. Net zoals pony's die alleen maar blubber hebben en verder niets. Dat vind ik ook niet normaal. Dat mensen dat goed praten omdat het altijd beter is dan binnen staan vind ik ook niet terecht. Als het dier zelf mocht kiezen dan stond ie vast niet de hele dag in de drab.
Ik hoop van harte dat er goede regels voor komen!
Laatst bijgewerkt door aisie op 25-01-08 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:26

Mariska_28 schreef:
Ik vind dit zoooo hypocriet.. De varkens in de intensieve veehouderij zouden heel wat over hebben voor zo`n modderig weitje.. En de kippen in de legbatterij en de 'scharrelschuren' zouden willen dat zo zoveel vrijheid hadden als een paard.

Maar nee, met die dieren heeft het grote publiek niets.. maar een zielugkijkend ponytje in een modderig weitje, dat kan natuurlijk niet..

Kortom, de dierenbescherming moet ophouden zich op de 'populaire' dieren te richten, maar de dieren helpen die het echt slecht hebben in hun korte leventje..


deels mee eens

bioindustrie is vreselijk

maarrrr als ik van die paardenboxen zie met drie dichte wanden en uitzicht op een blinde muur en een uurtje stapmolen en een uurtje rijden per dag denk ik: de varkens en kippen zitten tenminste nog met meer in een hokje...

Paarden hebben geen bewegingsvrijheid en geen contact met soortgenoten
Varkens en kippen hebben geen bewegingsvrijheid, maar nog wel contact met soortgenoten


No Cheer
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 25-01-08 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:26

De varkens sector was vorige week nog in het nieuws wat betreft het houden van deze dieren. De regels gaan echt wel veranderen. Maar omdat veel boeren een plan hebben voor de komende 20 a 25 jaar kunnen ze niet zomaar omschakelen.

Echter is de paardenhouderij enorm in opkomst en moet met nu ingrijpen op de eisen die gesteld moeten worden.
Van mij had het al veel eerder gemogen want op mijn stal wordt momenteel gebouwd en daar komen dus die traliehokken in.(er zijn wel paddocks en veel land.)

Vroeger kwam ik op boerderijen waar alle koeien op stand stonden en ik nu zie ik merendeel in een loopstal staan. De gemiddelde koe heeft het in mijn ogen beter dan het gemiddelde paard.
Boeren kwamen er ook achter dat deze manier van houden een zeer positieve invloed had op de melkproductie.

Nu hopen dat de paardenhouder ook eens wakker wordt en in wil zien dat de dieren veel beter presteren in een ruime omgeving met soortgenoten.
Nu willen ze wel voorlichting gaan geven maar hoe? De 2 manege's bij mij in de stad hebben alles tot aan gouden deurknoppen aan toe maar het allerbelangrijkste ontbreekt :weiland. Hoe ga je dan nieuw komers duidelijk maken dat weiland belangrijker is dan een gouden deurknop aan je box


Citaat:
maar een ruiter elke dag moeten verdragen die met alle mishulpmiddelen rijdt..... tja wordt die ook gestraft?


Dit kun je 'voorkomen' door op dergelijke middelen een verbod te stellen. dus geen verkoop meer in de winkel.

fleurbartels
Berichten: 429
Geregistreerd: 25-09-06
Woonplaats: De Valk

Re: "Paarden in Nederland worden barbaars behandeld"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:28

Wendy schreef:
Mariska_28 schreef:
Ik vind dit zoooo hypocriet.. De varkens in de intensieve veehouderij zouden heel wat over hebben voor zo`n modderig weitje.. En de kippen in de legbatterij en de 'scharrelschuren' zouden willen dat zo zoveel vrijheid hadden als een paard.

Maar nee, met die dieren heeft het grote publiek niets.. maar een zielugkijkend ponytje in een modderig weitje, dat kan natuurlijk niet..

Kortom, de dierenbescherming moet ophouden zich op de 'populaire' dieren te richten, maar de dieren helpen die het echt slecht hebben in hun korte leventje..

Oneens.
Veel paarden hebben het nog slechter dan de dieren in de bioindustrie, omdat ze nooit daglicht zien, behalve als de baas eens een keertje tijd heeft. Geen ruimte om de kont te keren, maar wel ingepakt onder dekentjes. Geen enkele manier om de energie kwijt te kunnen.

Wat betreft de regels in de bio industrie ga ik helemaal met RK mee. Bovendien is het wel lekker makkelijk om meteen daarheen te wijzen, want stel je voor dat je toch eens kritisch zou moeten kijken naar je eigen tak van sport....


klopt, die varkens zitten tenminste met soortgenoten... veel paarden mogen niet met andere paarden in de wei... ivm blessures en we moeten wél op wedstrijd dit weekend!
kribbenbijten, luchtzuigen, tongrollen, weven..... allemaal gestoord gedragingen die ontstaan door het verkeerd houden van paarden. hetzelfde als verenpikken bij kippen en staartbijten bij varkens.

maar de "bio"industrie is niet te vergelijken met de paardensector; paarden staan aan zo'n andere vorm van stress bloot.